ج

در حالی که نوبخت می‌گوید سهم نفت در بودجه جاری به صفر رسیده رئیس‌جمهور سخنانی گفته که نشان از ناتوانی دولت در اداره کشور بدون نفت است.

سرویس اقتصاد مشرق - بنا بر اعلام سازمان برنامه و بودجه، دولت در لایحه بودجه سال ۹۹ کل کشور که به‌زودی تقدیم مجلس می‌شود، سهم نفت در بودجه جاری را به صفر رسانده و بودجه وزارت نفت را از ذیل بودجه شرکت ملی نفت خارج کرده است؛ اما از سوی دیگر حسن روحانی رئیس‌جمهور در هفته جاری سخنانی بر زبان راند که نشان از ناتوانی دولت در اداره کشور بدون نفت است.

بیشتر بخوانید

۳ اصل بدیهی حکمرانی اقتصادی که روحانی در چند دقیقه زیر سوال برد

روحانی در سخنان خود با برشمردن درآمدهای جایگزین نفت، اینگونه نتیجه گرفت که بدون درآمد نفتی، حدود ۳۰۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه وجود خواهد داشت. این در حالی است که سازمان برنامه و بودجه و مرکز پژوهش‌های مجلس در سال جاری طرح‌های جداگانه‌ای برای صفر کردن وابستگی بودجه به نفت ارائه کردند و نهایتاً سازمان برنامه و بودجه مدعی شد که لایحه بودجه سال آینده را بدون اتکا به درآمدهای نفتی تدوین کرده است.

بیشتر بخوانید

درآمدهای مالیاتی بهترین جایگزین درآمدهای نفتی +جدول

چگونه می‌توان بدون نفت کشور را اداره کرد +جدول

روحانی این هفته در کرمان گفت:‌ امروز وقتی کشور با مشکلات فروش نفت مواجه می‌شود، چگونه باید کشور اداره شود. بودجه سالیانه کشور، حدود ۴۵۰ هزار میلیارد تومان است که شاید امسال بیشتر هم شود و ما این پول را نیاز داریم تا در خزانه برای مصارف دولت و ارائه خدمات به مردم اعم از آموزش و پرورش، بهداشت و درمان، حقوق کارمندان و بازنشستگان، رسیدگی به معلولان و اقشار کم‌درآمد و مجموع خدماتی که باید ارائه کنیم، هزینه نماییم. این سؤال مطرح می‌شود که پول این ۴۵۰ هزار میلیارد تومان باید از کجا به دست بیاید؟

رئیس‌جمهور با اشاره به انتقاداتی که از دولت به خاطر تأخیر در اجرای پروژه‌ها و برنامه‌ها می‌شود، گفت: بدون پول که نمی‌شود کاری کرد و انجام امور نیاز به تأمین منابع دارد.

روحانی گفت: یک نفر ناآشنا به بودجه می‌گوید خب نفت نفروشیم و بعداً می‌فروشیم؛ اشکال ندارد، همه معادن و منابعی که استفاده می‌کنیم درش را ببندیم و بعدها استفاده کنید. زمین کشاورزی هم می‌توان مهر و موم کرد و بعدها کاشت کنیم و گازی را هم که به مردم می‌دهیم ببندیم و بعداً استفاده کنیم...منابع بزرگ خداوند برای استفاده است. در را قفل کردن هنر نیست باز کردن هنر است.

رئیس‌جمهور ادامه داد: بالاترین مالیاتی که پیش‌بینی می‌کنیم سال آینده می‌توانیم دریافت کنیم ۱۵۰ هزار میلیارد تومان است و این سؤال مطرح می‌شود که ۳۰۰ هزار میلیارد تومان مابقی نیاز را دولت باید از کجا بیاورد. در حالی که گمرکات ما درمجموع حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان و یکسری درآمدهای متفرقه دیگر هم داریم، اما آن درآمد اصلی که کشور را اداره می‌کند، پول نفت است.

دکتر روحانی افزود: اگر در شرایط عادی قرار داشتیم، سالانه ۶۰ میلیارد دلار نفت می‌فروختیم و با تبدیل آن به ریال حدود ۶۰۰ میلیارد تومان یعنی ۲ برابر آنچه نیاز داشتیم به راحتی به دست می‌آوردیم.

رئیس‌جمهور گفت: اداره کشور نیاز به ریال دارد و باید آن را تأمین کنیم و این در حالی است که ۳۰ درصد منابع مالی کشور از طریق مالیات و عوارض به دست می‌آید؛ اما در برخی کشورهای دنیا ۱۰۰ درصد از طریق مالیات تأمین می‌شود.

نوبخت: بودجه ۹۹ بدون نفت تدوین شد

سخنان روحانی در حالی است که نوبخت از موفقیت دولت در تدوین لایحه بودجه سال آینده بدون اتکا به درآمدهای نفتی خبر داده بود. محمدباقر نوبخت افزود: مقرر شد لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ به صورت دوسالانه تنظیم شود؛ یعنی هم ارقام و پیش‌بینی‌های منابع و مصارف سال ۱۳۹۹ و هم پیش‌بینی سال ۱۴۰۰ را باهم داشته باشیم.

وی گفت: در این لایحه همه منابعی که حاصل از فروش نفت است خارج می‌شود بنابراین لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ بدون انعکاس درآمدهای نفتی در منابع بودجه جاری خواهد بود.

بیشتر بخوانید

نوبخت: نفت را از منابع جاری بودجه حذف کردیم

 نوبخت افزود: با حذف منابع نفتی از بودجه جاری، درآمدهای نفتی که در سال آینده داریم، با توجه به اینکه نوعی واگذاری سرمایه‌ای است به صورت تملک دارایی سرمایه‌ای برای طرح‌های عمرانی اختصاص خواهد یافت.

وی بابیان اینکه ما یک برنامه دوساله تهیه کرده‌ایم که برنامه عمرانی دولت برای سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ است گفت: منابع طرح‌های عمرانی اولویت‌دار یعنی طرح‌هایی که می‌تواند در سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ به اتمام برسد و طرح‌هایی که مقام معظم رهبری و رئیس‌جمهور در سفرهای استانی، آن‌ها را مشخص کردند و همچنین طرح‌هایی برای مناطق کمتر توسعه یافته به صورت ویژه، در نظر گرفتیم که از محل منابع فروش نفت تأمین اعتبار خواهند شد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور اضافه کرد: البته این همه منابع ما برای طرح‌های عمرانی نیست، بلکه سایر منابعی که از صندوق توسعه ملی و تسهیلات بانکی برای طرح‌های مشارکتی نیز به آن افزوده می‌شود که در قالب برنامه عمرانی دولت به همراه لایحه‌ای که بدون منابع نفت تنظیم می‌شود تقدیم خواهد شد.

وی تصریح کرد: چون در بودجه جاری، منابع حاصل از فروش نفت وجود ندارد، نگاه جامعه جهانی به ایران بدین گونه است که اقتصاد ایران غیرنفتی است و بدون نفت اداره می‌شود و این از برکات تحریم‌های ظالمانه‌ای است که علیه ملت ایران توسط بدخواهان اعمال شده است.

اکنون با سخنان روحانی، این ابهام پیش می‌آید که آیا رئیس‌جمهور لایحه تدوین‌شده توسط محمدباقر نوبخت و همکارانش در سازمان برنامه و بودجه را عملیاتی نمی‌داند؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 37
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 29
  • IR ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۱
    32 3
    دولت اگر ریگی به کفش نداشت سراغ وصول 80 هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی می رفت و یا خداقل طرح سوآپ نفتی با روسیه را می پذیرفت. روسیه پذیرفته از طرف ایران نفت دریافت کند و بفروشد . اما دولت ایران صرفا به امید برجام و اینستکس اروپایی ها هر بار پیشنهاد روسیه را رد کرده است.
    • طاهاااا IR ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۱
      16 2
      نوبخت درست تر ميگه تا مردم هس و هر جا كم اوردن از مردم ميكشن پس مشكلي بابت نبود نفت نيس .. خدا بين ما و خيليا قضاوت خواهد كرد
    • محمود IR ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۱
      11 10
      هنوز حالیتون نشده که نفت در برابر غذا تحقیر کشوره؟ نفت بدیم که روسیه هر کالای بنجلی رو با هر قیمتی که دلش میخواد بهمون بندازه؟
    • IR ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۱
      5 1
      اولا مگر اینستکس با اروپا - تازه اگر اجرا می شد- چیزی جز نفت در برابر غذا است؟ ثانیا روسیه به ایران پول نقد می دهد نه کالا. ثالثا فکر نمی کنم تحقیری بیش از این ماجرای بنزین لازم باشد تا بفهمید پذیرش پیشنهاد روسیه کاملا به نفع ما است.
    • IR ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۱
      6 0
      واقعاً اگر ریگی به کفشتون نبود به جای افزایش قیمت بنزین، میرفتید حق دولت از فرار مالیاتی رو مطالبه میکردید. لابد خودتون هم شریک این قضیه و فرار مالیاتی هستید، خووو غیر از این انتظار دارید چی فکر کنم! اصلاح ساختار بودجه و این بخوربخورها و بودجه های بی فایده و پر هرج و مرج هم که به هیج جا نرسید.... ما خیلی خوبیم.
  • IR ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۱
    9 0
    دولت اگر ریگی به کفش نداشت سراغ وصول 80 هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی می رفت و یا خداقل طرح سوآپ نفتی با روسیه را می پذیرفت. روسیه پذیرفته از طرف ایران نفت دریافت کند و بفروشد . اما دولت ایران صرفا به امید برجام و اینستکس اروپایی ها هر بار پیشنهاد روسیه را رد کرده است.
  • IR ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۱
    23 0
    هر دوتاشون خیلی راست میگن !!!
    • IR ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۴
      0 0
      مگر ازازاینهاراستگوتر درطول تاریخ وجود دارد
  • IR ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۱
    6 0
    باید دید چطور بسته شده چون بنظر من هم اقتصاد ایران آمادگی این رو نداشت که یه هو بدون نفت اداره بشه. من فکر میکردم این افزایش قیمت بنزین برای کسری بودجه ست. که خب دارن میدنش به اقشار ضعیف . هر چند واقعا جای تاسفه که دولت کاری کرده شصت میلیون نفرررر واجد شرایط دریافت بشن. از طرفی هم میگه ما بقی حامل های انرژی گرون نمیشه. واقعا عجیبه از کجا قراره بیاره این پولو؟؟؟؟؟
  • IR ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۱
    13 0
    هیچکدام.!!!
  • ناشناس IR ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۱
    13 0
    مشرق جان خودت رو زدی به اون راه؟؟؟ تو بودجه بندی امسال هم مبلغ هنگفتی از طریق صندوق ذخیره ارزی و واگذاری تملکات دولت و اوراق قرضه خرج شد. این یعنی پس انداز آیندگان این مملکت تا دو سال آینده چیزی باقی نمی مونه. طبق آمار رسمی ذخیره ارزی کشور از ۱۲۰ میلیارد دلار به ۸۵ میلیارد دلار کاهش پیدا کرده این یعنی فاجعه
  • IR ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۱
    25 0
    مقصر آن دو نیستند مقصر ملت است که هرچه میگویند باور میکنند
    • IR ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۱
      15 4
      مقصر اصلی آقای تکراره و بس
  • 233 IR ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۱
    16 0
    فردی که نه ژن خوب داره ونه .... بیکاره هست وعلتش میشه بی عرضگی خودش اما دولت که این همه درامد وثروت داره هیچ کاری انجام نمیده وبهانه پول را میکند این شده تفکر حسن
  • ناشناس IR ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۱
    30 0
    هردو در راست گویی به مردم شهره هستند!
  • IR ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۱
    19 0
    اوخی کمر اقتصاد شکسته ، انشاالله ترامپ سال اینده هم برنده انتخابات شه و این فشار افزایش بده .
  • رضا IR ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۱
    23 2
    در این کشور همه دروغ میگویند
    • IR ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۱
      4 14
      چه راحت به همه تهمت زدی وغیبت کردی .همه نه .!افساد طلبان.!!!
    • IR ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۱
      1 11
      آقا رضا یعنی خانوادتم دروغگو هستند!!؟؟ اگه اینجوریه که خیلی بده لطفا جمع نبند
  • IR ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۱
    13 0
    بعد از بنزین گیت و بیرون زدن دم خروس برایم مهم نیست که چه کسی راست می‌گوید و چه کسی دروغ؟! هر چند با بنزین 3000 تومنی هیچ مشکلی ندارم.
  • IR ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۱
    15 3
    به احتمال زیاد بودجه مملکت رو دوقسمت کردن . پول نفت رو گذاشتن برای امور اسلامی .............. و دولت باید بودجه خودش رو از طریق درآمدهای بدون نفت تامین کنه .
  • IR ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۱
    11 0
    دولت باید هزینه هاشا کاهش بده چه خبره حقوق های نجومی را نصف کنید چرا نمیگی چقد از یارانه در امد کسب میکنی خیلی در امد های دیگه هست اقایان نمیگن
  • سعید IR ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۱
    9 0
    یه صاحب نفسی پیدا نمیشه تو زمان تصرف کنه دو سال پایانی این یارو زودتر تموم بشه؟! صد رحمت به همفکر این مردک، خاتمی؛ که با همه معضلاتش حداقل وضع کشور تو این فروپاشیدگی قرار نمیگرفت!
  • IR ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۱
    11 0
    مالیات بر درامد ثروتمندان رو افزایش بدن، کمتر اختلاس کنن، اموال نامشروع وابستگان دولت رو مصادره کنن، تولید ملی رو تقویت کنن نیازی به فروش نفت نیست، نمیخوان به خودشون سختی بدن
  • IR ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۱
    4 1
    هیچکدام.فقط صداوسیما راست میگه
  • IR ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۱
    7 0
    خبرمرگشون کلا حقوق کارمندای دولت را حداکثر 5 میلیون بکنند از رئیس ووزیر وکیل تا بیا پایین انقدر پول اضافه میاد که نگو ولی وقتی حقوقشون بالا 40 50میلیون باشه معلومه کوه پول هم که باشه کم میاد مردم عادی بیرون از دایره دولت هم که خدا روشکر آدم نیستند یک مشت رعیت اند که باید کار کنند تا به قول حسن به دولت عیدی بدهند
  • IR ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۱
    9 5
    انقداقتصاد بدون نفت بدون نفت نکنین اگه ایران نفت نداشت که این مسئولین بخورن شک نکنید ماهم بدون نفت یه کشوری بودیم مثل یمن عرضه پیشرفت نداریم
  • IR ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۱
    4 0
    بایستی حقوق بازنشستگان و خانواده های مستمند و به شدت نیازمندشان که جمعیت قابل توجهی از خانوارهای طبقه متوسط و محروم و خدوم و رنج کشیده مدافع نظام و انقلاب رو با خدمت صادقانه ۳۰ ساله بدون فساد( دزدی ، رشوه ، اختلاس و فرار از کشور)تشکیل می دهند با توجه به منابع حاصل از اصلاح قیمت بنزین بطور کامل در سال ۹۹ همسان سازی شود.تا شرایط برای ادامه حیات و زندگی خانوارهای بدنه اصلی مدافع نظام و انقلاب در تمامی عرصه های مهم کشور، فراهم گردد.
  • IR ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۱
    1 0
    دروغ نمی گویند دنبال کلید که از دست روحانی افتاده وگم شده دارند میگردند هرکدام به تصور خود کلید را توصیف میکنند مثل داستان فیل ،ولمس کردن آن درکتاب مولوی
  • احمد IR ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۱
    5 0
    به نظر می اید اگر دولت: 1ـ جلوی ریخت و پاش ها از قبیل سمینارها ، سفرهای خارجی بی ربط، بستن نمایندگی های غیر ضرروری در خارج ار کشور، ممنوع کردن خریدهای غیر لازم و ... 2ـ جدی گرفتن بحث اخذ مالیات . 3ـ اصلاح قوانین صادرات برای سهولت فعالیت تجار و آوردن ارز به داخل. 4ـ فعال کردن بازارچه های مرزی. همین موارد باعث حداقل 25 درصد صرفه جویی خواهد شد. البته اگر دولت واقعاً بخواهد از تنگناهای موجود عبور کنیم.
  • IR ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۱
    5 0
    آقای روحانی گفته بودین افزایش قیمت به نفع قشر ضعیف جامعه است و هیچ کالایی افزایش نمی یابد در صورتی که شاهد افزایش قیمت خودرو بخصوص خودروهای داخلی بودیم پراید 131 که 42 میلیون بود شد 51 میلیون معمولا با افزایش قیمت سوخت قیمت خودرو کاهش پیدا میکند ولی چرا در ایران برعکس است؟
  • IR ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۱
    1 0
    این چه سوالیه؟! این دو بزرگوار سالهاست در دوی مارتن صداقت شرکت می‌کنند.
  • عابر IR ۱۸:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۱
    0 2
    معلومه که روحانی راست میگه مگه بودجه بدون نفت امکان داره؟!!!
  • IR ۱۸:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۱
    0 0
    اگر واقعا آقای نوبخت راهی برای گرداندن کشور بدون نفت دارد خوب بگذارید اجراکند مگر چه کسی مخالفت کرده؟
  • سوخته IR ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۲
    0 0
    راستگویی از اینها ممکن نیست اینها با راستگویی بیگانه هستند
  • کارمند بانک IR ۲۰:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۲
    0 0
    بیشترین گردش مالی در ایران که همواره پنهان و بدون ثبت انجام میگیریه و امکان گرفتن مالیات از این گردش مالی هم تا کنون وجود نداشته ، درآمدهای کاذب دلالی و واسطه گری هستش .خصوصا دلالی مسکن و خودرو و .. "تنها مدل مالیاتی منصفانه و فراگیر و غیر قابل فرار جایگزین کردن مالیات بر برداشت از حساب بانکی بر تمام اقسام مالیات هاست"
  • رامین IR ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۲
    0 0
    اقتصاد؟! بودجه ؟! پیشرفت؟! مردم ؟! دولت مردمی؟! حق انتخاب؟! مرکز پژوهش های مجلس؟! سازمان برنامه؟! حقوق مردم؟! عه ببخشین من یه لحظه فکر کردم تو لوگزامبورگ زندگی میکنم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس