علیرضا بیرانوند سردار آزمون

یک دروازه‌بان و یک مهاجم، امیدهای ایران برای کسب مهمترین جوایز AFC هستند.

به گزارش مشرق، سال پیش اعلام کاندیداهای نهایی مراسم بهترین‌های آسیا، صدای افراد زیادی را درآورد. بیرانوند در بهترین سال دوران بازی، بین کاندیداهای بهترین بازیکن قرار نداشت و جای او را عبدالکریم حسن گرفت. بازیکنی که در نهایت،‌ جایزه بهترین بازیکن آسیا را هم بدست آورد!

امسال اما ایران، در هر دو جایزه اصلی مراسم بهترین‌ها، صاحب یک کاندیداست. علیرضا بیرانوند با یک سال تاخیر، کاندیدای جایزه بهترین بازیکن سال شده و سردار آزمون، با درخشش در زنیت توانسته به جمع بهترین لژیونرهای آسیا برسد. اتفاقی که حتی اگر به جایزه منتهی نشود، کارنامه خوبی برای ستاره‌های ایرانی خواهد بود.

رقیب بزرگ بیرو

سال گذشته بیرانوند، همه خصوصیات لازم برای قرار گرفتن بین گزینه‌های نهایی و کسب عنوان بهترین بازیکن سال را داشت. با این حال، در تصمیمی عجیب او کاندیدا نشد و پس از یک سال، حالا در بین بهترین‌های آسیا قرار گرفته است. حتی AFC در متن معرفی بیرانوند، به مهار پنالتی رونالدو اشاره کرده که به سال میلادی قبل مربوط می‌شود. با این حال بیرانوند، فصل پیش هم انقدر خوب بوده که بتواند شانس بالایی برای رسیدن به این جایزه داشته باشد. او با ایران به نیمه نهایی جام ملت‌ها رسید و تا قبل از بازی با ژاپن گل نخورده بود، با پرسپولیس قهرمانی دوگانه لیگ و جام حذفی را کسب کرد و عملکرد قابل دفاعی در مسابقات ملی و باشگاهی این فصل داشته است.

بیشتر بخوانید:

توئیت‌ جالب خبرنگار استرالیایی درباره بیرانوند

توماکی ماکینو مدافع اوراوا رد روی کاغذ، سال موفقی داشته اما عملکرد فردی او چندان قابل دفاع نیست. ماکینو در یک سال، با ژاپن و اوراوا رد به فینال جام ملت‌ها و لیگ قهرمانان آسیا رسید. او در رسیدن ژاپن به فینال جام ملت‌ها، نقشی نداشت و یک نیمکت نشین کامل بود. اوراوا رد هم امسال با وجود فینالیست شدن در لیگ قهرمانان، در جی لیگ ژاپن جایگاه ضعیف سیزدهم را دارد و با 46 گل خورده، در این زمینه هم آمار بدی داشته است.

رقیب دیگر بیرانوند برای جایزه بهترین بازیکن سال آسیا، توانسته یک سال رویایی را پشت سر بگذارد. اکرم عفیف سال را با درخشش در جام ملت‌ها و کسب عنوان قهرمانی آغاز کرد. سپس با السد توانست بعد از سال‌ها، الدحیل را کنار بزند و قهرمان لیگ ستارگان قطر بشود. آمار عفیف در لیگ ستارگان، 26 گل و 13 پاس گل در 22 بازی بود! عفیف در لیگ قهرمانان هم 5 گل زد و تیمش، مرحله نیمه نهایی با داوری جنجالی مقابل الهلال حذف شد. با این اوضاع، به نظر می‌رسد عفیف جدی‌ترین رقیب بیرو باشد. هر چند AFC، قبلا نشان داده از هیچ قاعده‌ای پیروی نمی‌کند.

عملیات غیر ممکن سردار

آزمون بعد از مدتی افول، فصل پیش در زنیت دوباره درخشید و حالا، یکی از بهترین لژیونرهای فوتبال آسیاست. او فصل پیش با زنیت، قهرمان روسیه شد و خودش هم تا لحظه آخر، رقابت نزدیکی برای آقای گلی داشت. بازگشت آزمون به جمع بهترین لژیونرهای آسیا، اتفاق مهمی برای فوتبال ایران است. هر چند نمی‌توان شانس چندانی برای رسیدن او به جایزه نهایی قائل بود.

سون هیونگ مین، سال فوق العاده‌ای را پشت سر گذاشته و استاندارد تازه‌ای، برای درخشش بازیکنان آسیایی تعریف کرده است. او که در سایت ترانسفرمارکت برچسب 80 میلیون یورویی دارد، فصل پیش با 4 گل و یک پاس گل در لیگ قهرمانان، نقش مهمی در فینالیست شدن تاتنهام داشت. اوج درخشش او، به بازی با من سیتی مربوط می‌شد که رفت و برگشت، 3 گل به تیم پپ زد و آن‌ها را از اروپا حذف کرد. سون لیگ برتر را هم با تاثیرگذاری روی 19 گل به پایان رساند. در فصل جدید هم او، در اوج آمادگی است و در 10 بازی لیگ برتر، روی 7 گل تاثیر داشته و در لیگ قهرمانان هم توانسته 5 گل در 4 بازی بزند. سخت بتوان تصور کرد هیچ معجزه‌ای، سون را از این جایزه دور کند.

ماکوتو هاسبه مدافع باتجربه فرانکفورت هم دیگر رقیب آزمون و سون محسوب می‌شود. هاسبه فصل پیش با فرانکفورت، عملکرد غافلگیر کننده‌ای در بوندسلیگا داشت و در سن 35 سالگی توانسته به جمع بهترین‌های قاره برگردد. با این حال او هم مثل آزمون با بودن سون، شانس زیادی برای رسیدن به جایزه نخواهد داشت.

منبع: وب سایت برنامه نود

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس