کد خبر 1009661
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۶
علی حسینی

بهداد سلیمی قهرمان وزنه برداری المپیک و جهان نسبت به خداحافظی سعید علی‌حسینی از دنیای قهرمانی واکنش نشان داد.

به گزارش مشرق، بهداد سلیمی بعد از پایان دوره قهرمانی، اگرچه پیشنهادهای زیادی برای حضور در بخش‌های فنی و مدیریتی چه در رشته خودش وزنه‌برداری و چه در سایر رشته‌های ورزشی نزدیک به این رشته قدرتی داشت، اما برخلاف خیلی از همتایانش که بلافاصله بعد از دوره قهرمانی مسیر سرمربیگری در تیم‌های ملی وزنه‌برداری را بدون داشتن تجربه فنی پیش ‌گرفتند، همه پیشنهادها را رد کرد، زیرا سلیمی قبل از اینکه در حوزه فنی و مربیگری ورود کند، با حمایت کمیته ملی المپیک حضور در یک دوره سه‌ماهه مربیگری بین‌المللی وزنه‌برداری را در مجارستان انتخاب کرد تا با افزایش دانش مربیگری و به‌روز شدنش در این حوزه، دست پر و هدفمند به وزنه‌برداری ایران بازگردد. بهداد که هم‌اکنون در مجارستان مشغول گذراندن دوره‌های فنی و تخصصی مربیگری وزنه‌برداری است، سلیمی از شرایط فعلی خود و فضای حاکم بر دوره بین‌المللی مربیگری وزنه‌برداری می‌گوید.

بیشتر بخوانید:

خداحافظی وزنه بردار ایران از دنیای قهرمانی

شاید کمتر کسی باورش می‌شد که بهداد سلیمی بعد از دوره قهرمانی برای ورود به حوزه مربیگری تصمیم بگیرد قبل از دست گرفتن کار، دنبال ارتقای بار فنی و علمی خود در این حوزه باشد. چطور شد تصمیم گرفتی به کلاس بین‌المللی مجارستان بروی؟

 اتفاقاً اغلب بچه‌های وزنه‌برداری که در دوره قهرمانی جزو افتخارآفرینان وزنه‌برداری ایران بودند، سوای موفقیت و پیشرفتی که در بعد قهرمانی داشتند، در بخش تخصصی و بار علمی و فنی هم حرف‌های بسیاری برای گفتن دارند. شما اگر از نظر علمی و تحصیلی آماری را از شرایط بچه‌های وزنه‌برداری بگیرید، قطعاً می‌بینید که اغلب قهرمانان ما جزو ستاره‌های تحصیلکرده و با دانش در رشته وزنه‌برداری هستند. من هم از این قاعده مستثنی نبودم. همیشه حتی در اردوهای تیم ملی هم زمانی که وقت استراحتم بود از مطالعه برای بالا بردن شرایط فنی و دانش عمومی خودم کوتاهی نمی‌کردم، به همین دلیل همیشه معتقد بودم بعد از دوره قهرمانی‌ام اگر روزی بخواهم در حوزه فنی یا حتی مدیریتی وزنه‌برداری وارد شوم، باید دست پر ورود کنم و در این حوزه حرف برای گفتن داشته باشم. همین مسأله باعث شد قبل از اینکه بخواهم مربیگری را شروع کنم، با حمایت آقای صالحی‌امیری رئیس محترم کمیته ملی المپیک در کلاس و دوره طولانی‌مدت مربیگری بین‌المللی وزنه‌برداری ثبت‌نام کنم.

پس قبل از اینکه در حوزه فنی و مربیگری ورود کنی هدف داشتی؟

 صدرصد، همینطور است که گفتید. من هیچ‌وقت قبل از اینکه برنامه‌ریزی داشته باشم برای کاری که مدنظر دارم قدم از قدم برنمی‌دارم. اصلاً برنامه‌ریزی و ایده‌ داشتن برای هدف‌گذاری درست باید درون هر انسانی که دنبال رسیدن به آرزوها و اهداف بزرگ است وجود داشته باشد، چون اگر این موارد کلیدی را نداشته باشیم قطعاً به مشکلات جدی در مسیر حرکتی خود برمی‌خوریم. من برای این کلاس برنامه‌ریزی داشتم و خدا را شکر حمایت خوبی هم از طرف کمیته ملی المپیک پشت سرم بود. الان هم در این دوره که تقریباً نزدیک به دو ماه از آن گذشته شرایط بسیار خوبی دارم و خیلی هم خوشحالم که در این دوره مربیگری بین‌المللی شرکت کردم.

سطح کیفی کلاس‌ها و مدرسان حاضر در این دوره مربیگری بین‌المللی را چطور می‌بینی؟

 واقعاً فدراسیون جهانی وزنه‌برداری و مسئولان برگزاری این دوره بین‌المللی در حد بسیار عالی تمام سعی خود را به کار بسته‌اند تا چه از نظر کمی و چه از لحاظ کیفی این دوره در بهترین و بالاترین سطح ممکن برگزار شود. به‌طور مثال یکی از مدرسان این دوره مربیگری بین‌المللی شاگرد «آباجیف» بزرگ و اسطوره‌ای است که در دنیای وزنه‌برداری جزو نوابغ مربیگری در دنیای وزنه‌برداری به‌شمار می‌رود. من از این اساتید ارزشمند در کلاس‌های مختلف خیلی چیزهای مفیدی در بخش فنی، تخصصی و علمی وزنه‌برداری آموختم و یاد گرفتم؛ نکات کلیدی و مهمی که قطعاً در آینده اگر فرصت و فضای انتقالش را در کشورم داشته باشم می‌تواند برای پیشرفت وزنه‌برداری ایران بسیار مفید و مؤثر باشد. خدا را شاکرم به‌عنوان نماینده ورزش و وزنه‌برداری ایران در این دوره بین‌المللی حاضر شدم و امیدوارم بتوانم تجربیاتی که در این دوره کسب می‌کنم را به‌نحو مطلوب به ورزش کشورم انتقال دهم.

دوری طولانی‌مدت از خانه و خانواده دلتنگت نکرده؟

 چرا، همینطور است. دوری‌ام از ایران و خانواده‌ سخت است اما وقتی می‌بینم می‌توانم در این دوره فنی و تخصصی نماینده شایسته‌ای برای کشورم باشم و در نهایت پس از بازگشت برای وزنه‌برداری و ورزش ایران مفید باشم. دوری و دلتنگی را تحمل می‌کنم تا به هدفی که می‌خواهم برسم.

اینطور که اعلام شده، گویا فدراسیون وزنه‌برداری برای حضور در جلسه شورای مشورتی علاوه بر رضازاده، باقری، انوشیروانی و توکلی، شما را هم دعوت کرده بودند؛ یعنی آنهایی که چنین دعوتنامه‌ای را برای بهداد سلیمی تنظیم کردند، اطلاع نداشتند شما در مجارستان و مشغول گذراندن دوره مربیگری بین‌المللی در بوداپست هستی؟

چه عرض کنم؟! حقیقتاً خودم هم از دیدن این دعوتنامه متعجب شدم! فدراسیون دعوتنامه‌ای را برای من ارسال کرد که رونوشتش هم برای اداره کل و هیأت وزنه‌برداری مازندران فرستاده شده بود. نامه‌ای ساده که دو سه خطی روی آن نوشته شده بود که من برای حضور در جلسه شورای مشورتی فدراسیون دعوت شدم. البته دست‌شان درد نکند که من را دعوت کردند اما واقعاً در مجموعه فدراسیون وزنه‌برداری کسی نبود به دوستان یادآوری کند بهداد سلیمی خیلی وقت است عازم مجارستان شده و در کلاس بین‌المللی وزنه‌برداری در بوداپست حضور دارد؟ هرچند اگر بودم هم با شرایطی که در سیستم مدیریتی وزنه‌برداری وجود دارد تمایلی برای حضور در این جلسه نداشتم.

به‌نظر بهداد سیلمی به‌عنوان یک کارشناس در حوزه فنی وزنه‌برداری، خداحافظی سعید علی‌حسینی در شرایط فعلی حرکت درستی بود؟

 قطعاً خود سعید همه مسائل و موارد را برای خداحافظی‌اش بالا و پایین کرده تا به این نتیجه رسیده است، ولی واقعاً از شنیدن خداحافظی این وزنه‌بردار توانمند ناراحت شدم. سعید لایق و شایسته کسب یک مدال خوش‌رنگ از المپیک بود اما به‌نظرم بدشانسی‌های زیادی سر راه این وزنه‌بردار قرار گرفت که او را از مسیر اصلی‌اش به‌اجبار خارج کرد. به هر حال از خداحافظی سعید دقیقاً مثل زمانی که خودم با دنیای قهرمانی وداع کردم ناراحت شدم اما امیدوارم او در ادامه زندگی شاد باشد و موفق.

منبع: روزنامه ایران ورزشی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس