کد خبر 1009111
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۱
تیم ملی فوتبال ایران

تقابل با عراق یک نبرد حیاتی برای تیم ملی ایران است.

به گزارش مشرق، تیم ملی ایران بعد از شکست مقابل بحرین در مقدماتی جام جهانی 2022 قطر و جام ملت‌های آسیای 2023 چین، روز پنجشنبه در چهارمین بازی خود در این مرحله باید در امان پایتخت اردن به مصاف عراق برود. این بازی از حساسیت خاصی برای تیم ملی برخودار است و اگر شاگردان مارک ویلموتس مقابل عراق تن به شکست دهند، کار ایران برای صعود به مرحله‌ی بعدی مقدماتی جام جهانی خیلی سخت می‌شود. این برای اولین بار نیست که تیم ملی ایران برای صعود به جام جهانی با چنین بازی‌هایی که از حساسیت خاصی برخوردار است، رو به رو می‌شود. در این گزارش در 5 دوره گذشته مقدماتی جام جهانی چند بازی تیم ملی که حکم مرگ و زندگی برای فوتبال ایران در راه صعود به بزرگترین رویداد فوتبالی در جهان داشته را مرور کرده‌ایم.

وقتی با تساوی امیدها زنده نگه داشته شد

جام جهانی 2002 در آسیا برگزار شد و دو کشور کره جنوبی و ژاپن میزبان آن بازی‌ها بودند. آسیایی‌ها که در دوره‌ی گذشته جام جهانی 3.5 سهمیه داشتند، با توجه به میزبانی این دو کشور آسیایی، 2.5 سهمیه برای حضور در جام جهانی 2002 به آن‌ها تعلق گرفته بود. تیم ملی ایران که میرسلاو بلاژویچ کروات با سابقه سوم شدن در جام جهانی 1998 فرانسه را به عنوان سرمربی روی نیمکت خود می‌دید، برای صعود به جام جهانی در مرحله‌ی آخر مقدماتی با تیم‌های عربستان، بحرین، عراق و تایلند همگروه بود. شاگردان بلاژ در چهار بازی اول خود 8 امتیاز گرفته بودند و در پنجمین بازی این مرحله باید به مصاف عربستان در شهر جده می‌رفتند. تیم ملی اگر بازی را به عربستان واگذار می‌کرد شانس خیلی کمی برای صعود مستقیم به جام جهانی پیدا می‌کرد. جدال با عربستان در حالی که تا 10 دقیقه پایانی به سود عربستانی‌ها دنبال می‌شد، با گل دقیقه 84 سیروس دین‌محمدی به تساوی 2 بر 2 انجامید تا شاگردان بلاژ همچنان شانس خوبی برای صعود به  جام جهانی داشته باشند.

تیم ملی در آن دوره از مقدماتی جام جهانی در هفته‌ی پایانی باید در بحرین به مصاف این کشور می‌رفت و در صورتی که می‌توانست از سد میزبان خود بگذرد، مستقیما به جام جهانی 2002 صعود می‌کرد. شکست مقابل بحرین و پیروزی عربستان مقابل تایلند، سعودی‌ها را مستقیما به جام جهانی فرستاد و ایران هم در پلی‌آف بعد از گذشتن از سد امارات مقابل ایرلند ناکام بود و از رسیدن به جام جهانی باز ماند. 

بیشتر بخوانید:

پخش دیدار عراق-ایران برای معترضان عراقی

خاطره‌ی خوب از امان

تیم ملی در راه صعود به جام جهانی 2006 آلمان خیلی زود کارش گره خورد. ایران که از رسیدن به جام جهانی 2002 بازمانده بود، در راه صعود به جام جهانی 2006 برانکو ایوانکوویچ کروات را روی نیمکت خود می‌دید. تیم ملی در مرحله‌ی اول مقدماتی جام جهانی با تیم‌های اردن، قطر و لائوس همگروه بود. از این مرحله یک تیم به مرحله‌ی بعدی مقدماتی جام جهانی که در دو گروه 4 تیمی برگزار می‌شد، صعود می‌کرد. شاگردان برانکو دو بازی اول خود را از قطر و لائوس بردند اما در بازی سوم خود یک شکست ناباورانه را در ورزشگاه آزادی مقابل اردن متحمل شدند تا با پایان دو رفت این مرحله اردنی‌ها با 3 پیروزی و 9 امتیاز صدرنشین این گروه باشند. بازی برگشت تیم ملی با اردن از حساسیت خاصی برخوردار بود. شاگردان برانکو اگر نمی‌توانستند از سد حریف خود بگذرند، شانسشان برای صعود به مرحله‌ی بعدی خیلی کم می‌شد و عملا فقط روی کاغذ شانسی برای صعود داشتند. تیم ملی اما آن بازی را با 2 گل از میزبان خود اردن برد و بعد از آن برد، با شکست دادن قطر و لائوس به سلامت از این مرحله عبور کرد.

تیم ملی در مرحله بعدی مقدماتی جام جهانی با تیم‌ها ژاپن، بحرین و کره شمالی همگروه بود که با برتری مقابل بحرین در ورزشگاه آزادی یک هفته زودتر از پایان بازی‌های مقدماتی صعودش را به جام جهانی 2006 آلمان قطعی کرد.    

چهارم شدن در گروه پنج تیمی

تیم ملی برای صعود به جام جهانی 2010 آفریقای جنوبی کارش را با علی دایی آغاز کرد و با افشین قطبی به پایان رساند. ایران در مرحله گروهی مقدماتی جام جهانی با تیم‌های کره جنوبی، کره شمالی، عربستان و امارات همگروه بود که از این گروه 2 تیم مستقیما به جام جهانی صعود می‌کردند و تیم سوم گروه هم این شانس را داشت که در پلی‌آف برای صعود به جام جهانی تلاش کند. بعد از اینکه تیم ملی در 5 بازی اول خود 6 امتیاز گرفت، علی دایی از سمت خود برکنار شد و افشین قطبی به جای او روی نیمکت تیم ملی نشست. تیم ملی با قطبی 3 بازی در این مرحله داشت که اولین بازی در پیونگ یانگ با کره شمالی بود. ایران اگر در آن بازی مقابل کره شمالی تن به شکست می‌داد، شانس صعود مستقیم به جام جهانی را از دست می‌داد. آن بازی به تساوی بدون گل انجامید تا ملی‌پوشان ایران در دو بازی بعدی خود مقابل امارات و کره جنوبی شانس صعود مستقیم به جام جهانی را داشته باشند.

تیم ملی با تک گل علی کریمی امارات را در ورزشگاه آزادی برد اما مقابل کره جنوبی در ورزشگاه جام جهانی سئول متوقف شد تا در نهایت با قرار گرفتن در رده چهارم این گروه از رسیدن به جام جهانی 2010 آفریقای جنوبی باز بماند. 

نتایج باور نکردنی و صعود به عنوان تیم اول

تیم ملی ایران در مرحله‌ی پایانی مقدماتی جام جهانی 2014 برزیل صعودی به یادماندنی را تجربه کرد. بعد از اینکه شاگردان کارلوس کی‌روش در 5 بازی اول خود 7 امتیاز گرفته بودند، باید در 3 بازی پایانی به پیروزی می‌رسیدند تا بتوانند به جام جهانی بدون اما و اگر صعود کنند. تیم ملی در اولین بازی باید در دوحه به مصاف قطر می‌رفت و پیروزی در این بازی از اهمیت خاصی برخوردار بود. شاگردان کی‌روش توانستند در آن بازی با تک گل رضا قوچان‌نژاد میزبان خود را شکست دهند تا همچنان امیدوار به صعود به جام جهانی باشند. 

تیم ملی بعد از برد مقابل قطر، لبنان را در تهران شکست داد و با برتری یک بر صفر مقابل کره جنوبی در شهر اولسان به عنوان تیم اول گروه به جام جهانی 2014 برزیل صعود کرد.  

منبع: وب سایت برنامه نود

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس