image-20191110150024-1.jpeg

برخی دولتمردان و فعالین اصلاح طلب دقیقا در رویکردی مشابه حمایت از برجام، تمام مشکلات کشور را به FATF ربط داده و مدعی هستند که تنها راه حل رفع مشکلات کشور پیوستن به FATF است.

سرویس سیاست مشرق- روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛  با «ویژه های مشرق» همراه شوید.

*******

** روزنامه اصلاح طلب، اسرائیل را به رسمیت شناخت

روزنامه شرق در سرمقاله امروز به قلم «عبدالله رمضان‌زاده» سخنگوی دولت اصلاحات نوشت:«اعتراض مردم عراق علیه ناکارآمدی و فساد در دستگاه‌های حکومتی روزبه‌روز گسترده‌تر می‌شود. باوجود مداخلات نیروهای داخلی و تحریکات کشورهای خارجی مخصوصا اسرائیل و عربستان، نباید در اینکه این اعتراضات واقعا منشأ داخلی دارد و ناشی از فساد گسترده در دستگاه‌های حاکمیتی عراق است، شک کرد».

این روزنامه اصلاح طلب در اقدامی تأمل برانگیز در ستون سرمقاله که طبیعتا مهم ترین یادداشت روزنامه می باشد، رژیم غاصب و کوک کش صهیونیستی را کشور اسرائیل نامیده است!

کارشناسان معتقدند که یکی از علت های اعتراضات در عراق، مشکلات موجود در حوزه معیشت و اقتصاد و فساد موجود در بخش های حاکمیتی است. بر همین اساس شعارهای اولیه معترضان مربوط به مسایل اقتصادی و معیشتی و فساد بود اما نکته قابل توجه اینجاست که این اعتراضات توسط آشوبگران از مسیر اصلی خود منحرف شد و رنگ و بوی خشونت آمیز به خود گرفت.

نکته مهم دیگر اینکه اعتراضات اخیر در عراق تنها در مناطق شیعه نشین اتفاق افتاد و شعارهایی علیه حشد الشعبی سر داده شد و این در حالی است که مناطق اهل سنت و کردنشین شاهد تظاهرات نبود.

تاکنون مستندات زیادی درباره نقش آل سعود، رژیم صهیونیستی و آمریکا در ملتهب کردن فضا و به کارگیری بقایای حزب بعث و داعش منتشر شده است.

اما با اینحال رسانه های اصلاح طلب، نقش آمریکا، رژیم صهیونیستی و آل سعود را کمرنگ جلوه می دهند. البته از طیفی که حامی شعار «نه غزه نه لبنان» بود و اقداماتش در سال 88 مورد حمایت سران رژیم صهیونیستی قرار گرفت، بیش از این انتظار نیست.

** اگر FATF تصویب نشود،اغتشاش می شود!

روزنامه اعتماد در یادداشتی با عنوان «مخالفت با FATF،چرا؟» نوشت:«برخی گروه‌های اقتصادی هستند که با اف ‌ای تی اف مخالفند. زیرا یکی از شروط آن شفاف‌سازی تراکنش‌های مالی است. اینها نمی‌خواهند تراکنش‌های مالی شفاف باشد. زیرا اگر شفاف باشد خیلی از رانت‌ها و فسادها عیان می‌شود... به نظر می‌رسد کار دولت برای مقابله با تفکر کنونی حاکم که مانع تصویب نهایی چهار لایحه متصل به اف‌ای‌تی‌اف که مبارزه با پولشویی، (پالرمو) مبارزه با جرایم سازمان‌یافته. سی‌اف‌تی (مبارزه با تامین مالی تروریسم) و همچنین جلوگیری از اقدامات تروریستی را دربرمی‌گیرد ‌دشوار و حتی نشدنی باشد».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت:«در صورت به نتیجه نرسیدن تصویب لوایح مذکور به طور قطع برجامی در کار نخواهد بود و دولت با تشدید تحریم‌ها و بسته شدن منافذ ورود ارز با کمبود های مالی و کسر بودجه غیر قابل جبران روبرو خواهد شد. لذا لازم است دولت در راستای تقویت قدرت خرید مردم و جلوگیری از فقر بیشتر که پتانسیل اعتراضات مردمی را افزایش می‌دهد در مورد هزینه‌ها به‌ شدت صرفه جویی کند».

در هفته های اخیر این دومین بار است که روزنامه اصلاح طلب متعلق به نماینده عضو فراکسیون امید مجلس- الیاس حضرتی-(که رئیس کمسیون اقتصادی مجلس نیز هست) مردم را به برگزاری اعتراضات خیابانی تحریک می کند.

برخی دولتمردان و فعالین اصلاح طلب دقیقا در رویکردی مشابه حمایت از برجام، تمام مشکلات کشور را به FATF ربط داده و مدعی هستند که تنها راه حل رفع مشکلات کشور پیوستن به FATF است. این طیف همچنین مدعی است که دولت در شکل گیری وضع موجود اقتصادی در کشور بی تقصیر است و تقصیرها بر گردن مخالفان FATF است.

حامیان FATF که هیچ دلیل فنی و کارشناسی و منطقی در دفاع از پیوستن به این سازمان ندارند، منقدان را آماج حمله قرار داده و برچسب فاسد، رانت خوار و آلوده به پولشویی به آنان می زنند.

لازم به ذکر است که براساس گزارش های رسمی منتشر شده، 70 درصد پولشویی در جهان در آمریکا و اروپا رخ میدهد. این در حالی است که این کشورها از اعضای اصلی FATF هستند. یکی از کارویژه های ادعایی FATF مبارزه با تروریسم است. مقر این کارگروه نیز در پاریس، پایتخت فرانسه قرار دارد. این در حالی است که پاریس حامی و پناهگاه گروهک تروریستی منافقین است. گروهکی جنایتکار که 17 هزار ایرانی اعم از زن و کودک را مظلومانه به شهادت رسانده است.

** اروپا نمیخواهد تعهداتش را انجام دهد

روزنامه آرمان در مطلبی به قلم «فریدون مجلسی» نوشت:«برجام به این دلیل امضا شد تا ایران از بند تحریم‌های بین‌المللی رهایی یابد. اروپایی‌ها در شرایط کنونی با آمریکایی‌ها همراستا هستند».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت:«در خصوص عمل به تعهدات برجامی توسط طرف اروپایی، اینکه گفته می‌شود نمی‌خواهد و یا به دلیل فشارهای ایالات متحده آمریکا نمی‌تواند بیش از این گام‌های بیشتری بردارد، شاید هر دو مورد در رابطه با طرف اروپایی صحیح باشد اما به نظر می‌رسد بیشتر نمی‌خواهد به تعهداتش در چارچوب برجام عمل نماید».

منتقدان برجام در اردیبهشت 97 و پس از خروج آمریکا از برجام، تاکید کردند که اروپا با آمریکا همصداست و سابقه تروئیکای اروپایی هیچ تردیدی باقی نمی گذارد که این کشورها نیز در ادامه به هیچ عنوان به تعهدات برجامی خود عمل نمی کنند.

اما رسانه های اصلاح طلب در آن مقطع با حمله به منتقدان مدعی بودند که «اروپا پشت ماست» و سران اروپایی گفته اند «هر چه تهران بگوید». حالا این طیف پس از 18 ماه تازه به حرف منتقدان رسیده و اذعان دارند که اروپا با آمریکا همصداست و نمی خواهد تعهدات برجامی خود را عمل کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 17
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 7
  • IR ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۹
    9 18
    مثلا ما اگه بگیم مرگ بر اسراییل اون را به رسمیت شناختیم و یعد خواستیم از بین بره.متن را در اختیار بذار و اجازه بده مخاطب خودش تحلیل کنه
    • IR ۱۷:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۹
      8 4
      این تحلیل شماها توی آلبانیه بالاخره رژیم غاصب و جنایتکار اسرائیل بارها از شما حمایت کرده ولی وقتی ما میگیم مرگ بر اسرائیل یعنی مرگ غصب سرزمین فلسطین و مرگ بر کودکشی اسرائیل و مرگ بر جنایات هرروزه اسرائیل
    • IR ۰۲:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۰
      1 1
      متاسفانه بعضی بعمد نمیخواهند غصب وکودک کشی و جنایات هر روزه صهیونیست ها علیه مسلمانان چه در فلسطین اشغالی و چه در دیگر جاهای جهان را ببینند،
    • IR ۰۴:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۰
      0 1
      سلام بر آلبانی
  • سید IR ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۹
    20 7
    اصلاح طلبان تهوع آور/ نافی خدا، کدخدا باور!
    • IR ۲۰:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۹
      8 5
      خدایا افساد طلبان را جواب بده.
    • IR ۰۴:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۰
      1 1
      دیگه خدا چه جوری جواب شون رو بده . اسهال طلبان در این دولت از ریشه نابود شدند
  • ادهمی IR ۱۷:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۹
    8 3
    این اصلاح طلبان عجب غلط هایی می کنند خودفروش قرن گفته میشود
  • حسين DE ۲۱:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۹
    1 0
    ماهيت طيف شما << اصلاح طلبان وليبرالها >> همينه نه بيشتر مزدورى ، سرسپرده گى وچسبيدن به قدرت تحت هر شرايطى،تفكر شما بوى تعفن ميده،شماها در همه زمينه ها آخر خيانت هستيد.
  • IR ۲۱:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۹
    1 0
    اسهال طلبهای متعفن بد بو غلط زبادی کردن با پدر مادرشان زن فرزندشان به گورشان می خندند fatf که هیچ2030 ووو هم تصویب نخواهد شد نخواهند دید شتر در خواب بیندپنبه دانه گهی لف لف خورد گه دانه دانه که البته شتران اسها طلب حتی در خواب هم نمی توانند ببینند اغتشاش میشود عجب خواب مضحکی
  • IR ۲۱:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۹
    1 0
    Fatf ثبت که نمی شود هیچ شکر هم می خورین که آعتشاش می شود به قبر پدر مادر آبا اجدادتان می خندید که بخواهید fatf ونافرجام و امثالهم را در کشور ثبت کنیدلطفا دهانتان را ببندید حرف زیادی نزنید
  • جانم فدای رهبر IR ۲۲:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۹
    3 0
    افساد طلبان از اغتشاش بدشان نمی آید، اما اتفاقا اگر fatf تصویب شود، گلوگاه اقتصاد ما بسته می شود و اغتشاش پدید می اید
  • DE ۲۲:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۹
    4 0
    روزنامه اصلاح‌طلب، اسرائیل را به رسمیت شناختیم اگر FATF تصویب نشود،اغت شاش می‌کنیم.
  • IR ۰۰:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۰
    1 2
    شما که فعلا مصدر کار هستید وبحمداله گاو صندوقتان دارد خالی میشود وپول زیادی ندارید که به این گروه وآن گروه این حمداله و آن حزب اله بدهید علت مخالفت شما با fitfهم این است که دیگر نمی توانید به بیت المال دستبرد بزنید
  • ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۰
    1 0
    قبلا هم راه نجات كشور تصويب برجام بود حالا هم fatf
  • IR ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۰
    1 0
    لیبرال اصلاحات همراه با روزنامه های زنجیره ای شان همانطور که در برجام عمل کردند و توانستند باعث تحمیل خسارات ابدی برجام برای ایران و ایرانیان باشند امروز هم با بستن شمشیر FATF و اجین کردن ان با سفره مردم در صدد دیکته کردن نظرات سه گزینه اصلی محوریت شرارت امریکا انگلیس و رژیم منحوس کودک کش صهیونیستی میباشند .حامیان برجام جواب دهند چرا کشور ایران که نتوانسته از سیاه چاله برجام بیرون بیاید باید گام بعدی خود را در باتلاق FATF بگذارد ،مگر شما نگفتید برجام نتیجه کار کارشناسی بود البته این همان کارشناسی مد نظرکدخدا بود که وقتی وارد سیاه چاله برجام شدید با دکترین اگر میخواهید در برجام بمانیم باید تمام خواسته های بی انتهای ما را دنبال کنید که در اخر همان نتیجه اش هیچ میباشد و هیچ نشان دهنده پوچ است.
  • زهرا IR ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۰
    1 0
    اف ای تی اف نبایدتصویب شود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس