کد خبر 1007522
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۴
سوخو-۳۵

رئیس جمهور ترکیه گفت که برای خرید جنگنده‌های پیشرفته ساخت روسیه از هیچ‌کسی اجازه نمی‌گیرد و در صورت عدم فروش جنگنده «اف-۳۵» از سوی آمریکا، اقدامات لازم را انجام خواهد داد.

به گزارش مشرق، رئیس جمهور ترکیه سه‌شنبه گفت که اگر آمریکا جنگنده‌های «اف-۳۵»  را به آنکارا تحویل ندهد، این کشور جنگنده‌های مورد نیاز خود را از «روسیه» تامین می‌کند.

به نوشته وبگاه «احوال» به نقل از روزنامه «استار» از رسانه‌های طرفدار دولت ترکیه، «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه بعد از برگزاری نشستی با اعضای حزب حاکم «عدالت و توسعه» در روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت، ترکیه برای خرید سامانه‌های دفاع موشکی «اس-۴۰۰» از کسی اجازه نگرفت، بنابراین برای خرید جنگنده‌های روسی نیز از کسی اجازه نمی‌گیرد.

بیشتر بخوانید:

ترکیه: عملیات ما در شمال سوریه مبارزه با داعش را تضعیف نکرد

بر اساس این گزارش، آمریکا در ماه ژوئن (خرداد) پس از دریافت نخستین بخش از سامانه دفاع موشکی اس-۴۰۰ ساخت روسیه از سوی ترکیه، با مطرح کردن نگرانی‌های امنیتی آنکارا را تهدید به لغو قرارداد ارسال این جنگنده‌های پیشرفته کرد. این در حالی است که ترکیه قصد داشت ۱۰۰ فروند جنگنده نسل پنجم اف-۳۵ از آمریکا بخرد.  

سوخو-۳۵

کاخ سفید در آن برهه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ترکیه برای ۶۵ سال، یک شریک قدیمی و مورد اعتماد و همپیمان ناتو بوده است اما پذیرش اس-۴۰۰، تعهدات تمامی همپیمانان ناتو در قبال یکدیگر در خصوص دوری کردن از سامانه‌های روسی را تضعیف می‌کند و تأثیرات زیان‌آوری بر قابلیت همکاری ترکیه با ناتودارد.»

این در حالی است که «دونالد ترامپ » رئیس جمهور آمریکا در هفته‌های گذشته ضمن ابراز نگرانی از حمله ترکیه به کردهای سوریه، پیشنهاد از سرگیری فروش جنگنده‌های اف-۳۵ را مطرح کرد.

به نوشته وبگاه احوال، اردوغان در ادامه سخنان خود با خبرنگاران با اشاره به جنگنده‌های روسی گفت: «اگر مسئله اف-۳۵ برطرف نشود، ما اقدامات لازم را انجام خواهیم داد.»

«اسماعیل دمیر» رئیس بخش صنایع دفاعی ترکیه نیز روز دوشنبه گفت که آنکارا پیشنهاد روسیه را برای فروش جنگنده‌های «سوخو-۳۵» خود ارزیابی می‌کند.

روزنامه «دیلی صاباح» نیز چندی قبل در این زمینه نوشت که مقامات ترکیه و روسیه در حال گفت‌وگو در مورد جزئیات فروش ۳۶ فروند جنگنده سوخو-۳۵ به ترکیه هستند.

چندی قبل «دیمیتری شوگائف» رئیس شرکت خدمات همکاری‌های فنی و نظامی روسیه (FSMTC) نیز با تایید این خبر گفت که مسکو و آنکارا مذاکرات برای خرید جنگنده‌های سوخو-۳۵ را آغاز کرده‌اند اما مذاکره درباره امکان فروش جنگنده‌های سوخو-۵۷ به بعد موکول شده است. 

سوخو-۳۵، یک جنگنده تک کابینه، دو موتوره  و چند منظوره با قابلیت مانور بالاست و در ناتو با نام «فلانکر-ای» شناخته می‌شود.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 6
  • IR ۰۱:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۵
    1 4
    سوخو 35 چرا اینقدر زشته؟ سوخو 57 و اف22 و اف35 خیلی خوشگل هستن اما این خیلی زشته
    • IR ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۵
      9 0
      وقتی مشرق بلد نیست یک عکس کامل و زیبا ازین پرنده در حین پرواز با سلاح نشان دهد همین می شود
  • IR ۰۲:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۵
    5 1
    اگر ترکیه به این پرنده مجهز شود به کشور خطرناکی تبدیل می شود و کنترل کردنش سخت خاهد بود . چون این پرنده مانند اف ۱۶ نیست که رادار کم برد و جنگ الکترونیک متوسطی داشته باشد و شکاری خطرناکی است
  • IR ۰۲:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۵
    24 1
    ایران هم منتظر چی است ؟ اونایی که میگن تا فلان سال تحریم هامون برداشته میشن لطفا مغزشون کار بندازن و بفهمن همچین اتفاقی یک خواب عصرانه است نه بیشتر . ایران و روسیه قرار داد ببندند و تحویل بگیرد ایران اروپا چه سگی است که بخاهد اقا معلم بازی در بیاورد
  • IR ۰۲:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۵
    2 0
    گر چه این پرنده زیبا و قدرتمند است ولی در زیبایی سوخوی ۳۷ ترمیناتور خدایی می کند و زشت ترین جنگنده تایگر آمریکاست
  • IR ۰۲:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۵
    4 4
    ترک ها رو چه به پرواز با این جنگنده اونا برن فانتوم برونن
  • IR ۰۳:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۵
    6 0
    ترکیب اف ۴ بروز شده . اف ۱۶ بلاک ۵۲ و سوخوی ۳۵ چه شود ... اولی بمب افکن پر قدرت دومی چند منظوره بمب افکن پیشرفته سومی رهگیر مخصوص پیکار هوایی
  • IR ۰۳:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۵
    3 0
    امریکا فهمیده اردوغان گازش گرفته میخاد سوپر فلانکر بخره به التماس افتاده ترکیه اف ۳۵ پیزوری بخره ...
  • IR ۰۳:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۵
    3 0
    پس ما چی ؟؟ بوقیم
  • IR ۰۳:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۵
    3 0
    وقتی میبینم که همه میخرن جز ما عقده ای میشم و وقتی به جنگنده ساخت داخل فکر می کنم عقده ای تر میشم از باب نداشتن جنگنده خارجی قوی
  • ناشناس IR ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۵
    2 1
    روسیه به ایران سلاح های سنگین نمی فروشه روسیه کشوری نیست که از تحریم های امریکا اطاعت کنه این چه جور متحدی است
    • IR ۲۱:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۷
      1 0
      خوب ایران باید به درخواست روسها مبنی بر ارئه نیم میلیون بشکه نفت بدون مشتری به روسیه هر گاه عمل کند روسها هم سوخو می فروشد ایران حاضر نیست حتی نفت بدون مشتری اش را به ورسیه بفروشد چه توقعی می توان داشت که روسیه سلاحهای فوق مدرن به ایران بدهد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس