کد خبر 1007203
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۸ - ۰۴:۰۰
رایزنی وزرای خارجه سه کشور اروپایی درباره نفتکش انگلیسی

یک سایت حامی دولت تصریح کرد ۳ گام قبلی دولت در اعتراض به ابطال و نقض تعهدات برجامی از سوی آمریکا و اروپا، صرفا «سیاسی و سمبلیک» بوده است.

به گزارش مشرق، روزنامه «کیهان» در ویژه‌های خود نوشت:

در حالی که صاحب‌نظران منتقد، گام‌های دولت ظرف ۸ ماه گذشته را ناکافی و نامؤثر ارزیابی کرده‌اند، سایت فرارو با اشاره به نزدیک شدن زمان گام چهارم نوشت: سومین مهلت ۶۰ روزه ایران به اعضای باقی‌مانده در توافق هسته‌ای در شرایطی به پایان می‌رسد که اروپا هیچ اقدامی برای تامین منافع اقتصادی ایران انجام نداده و آمریکا هم بر تحریم‌ها علیه ایران افزوده است. از این رو، ممکن است ایران، گام چهارم کاهش تعهدات هسته‌ای را محکم‌‎تر بردارد.

بیشتر بخوانید:

واکنش آلمان به تصمیم برجامی امروز ایران

واکنش اروپا به راه‌اندازی سانتریفیوژهای IR۶ ایران

بتن‌ریزی نیروگاه بوشهر دو و سه را هفته آینده آغاز خواهیم کرد


با توجه به اینکه اروپایی‌ها هیچ کاری برای جبران خسارت‌های اقتصادی ناشی از تحریم‌های آمریکا انجام نداده‌اند، برداشته شدن گام چهارم کاهش تعهدات تقریبا قطعی شده است. رئیس سازمان انرژی اتمی، گفته است گام چهارم کاهش تعهدات هسته‌ای ایران توسط حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، اعلام خواهد شد.


این اقدام در شرایط نسبتا متفاوتی انجام می‌شود. وساطت‌ها پایان یافته و اروپایی‌ها هم اقرار می‌کنند که نمی‌توانند خسارت خروج آمریکا از برجام را جبران کنند.


سایت حامی دولت در ادامه تصریح کرد: ایران تاکنون سه گام در زمینه کاهش تعهدات هسته‌ای برداشته است. اروپایی‌ها این گام‌ها را «سیاسی و سمبلیک» دانستند. چندی پیش یک دیپلمات فرانسوی با اشاره به گام چهارم ایران در ششم نوامبر به خبرگزاری رویترز گفت: «ششم نوامبر، چهارمین تخطی ایران خواهد بود. تاکنون، این (تخطی‌ها) سیاسی و سمبلیک بوده‌اند که تاثیر محدودی بر زمان گریز هسته‌ای دارند. آنها هرچه بیشتر نقض کنند گزینه‌های کمتری خواهند داشت و نجات توافق هسته‌ای سخت‌تر خواهد بود.


اما پس از بازگشت تحریم‌های آمریکا و از بین رفتن منافع اقتصادی برجام، از نظر ایران دیگر نجات یا مرگ توافق هسته‌ای اهمیت چندانی ندارد. در حال حاضر برخی ناظران معتقدند که ایران در گام چهارم باید اجرای تعهدات جدی‌تری را متوقف کند و حتی سناریوی خروج از برجام و تعلیق همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را هم در دستور کار قرار دهد. چرا که در صورت توقف اجرای تعهدات غیرمهم، اروپایی‌ها ممکن است به بی‌عملی خود ادامه دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس