کد خبر 1007145
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۸ - ۱۹:۵۲
بن سلمان

سازمان بین‌المللی دیدبان حقوق‌ بشر در گزارشی که امروز منتشر کرد به بررسی اصلاحات اخیر ولی عهد سعودی پرداخت که با «بازداشت، شکنجه و قتل» همراه است.

به گزارش مشرق، سازمان بین‌المللی «دیده‌بان حقوق بشر» گزارش کرد که اصلاحات اجتماعی که در دوران حکومت محمد بن سلمان ولی عهد عربستان سعودی صورت گرفته با تشدید سرکوب و اقدامات توهین‌آمیز همراه شده که هدف از آن ساکت کردن مخالفان و منتقدان بوده است.

بیشتر بخوانید:

بن‌سلمان و بحرانی به نام مشروعیت

هرآنچه باید از شکنجه‌گاه‌های مخوف بن‌سلمان بدانید!

مایکل بیگ نایب مدیر بخش خاورمیانه دیدبان حقوق‌ بشر در این رابطه گفت:‌ «محمد بن سلمان سازمانی برای تفریحات تاسیس کرده است و به زنان اجازه داده است که به (تنهایی) به سفر بروند و رانندگی کنند اما مقامات سعودی  دوران حکومت بن سلمان بسیاری از اندیشمندان و فعالان بارز اصلاح‌طلب این کشور را بازداشت کرده‌اند. برخی از این افراد همانانی هستند که خواستار اجرای این اصلاحات بودند. اگر عربستان سعودی به دنبال اصلاحات حقیقی است نبایست که فعالان برجسته خود را مورد آزار و اذیت قرار دهد یا آنها را دستگیر و با آنها بدرفتاری کند.

 این گزارش آن دسته از مصاحبه‌هایی را که از سال ۲۰۱۷ تا کنون با چند فعال و مخالف سعودی صورت گرفته است، به همراه چند بیانیه‌ دولتی و یک سری اسناد دیگر مورد بررسی قرار داده است.

 در این گزارش آمده است: با وجود آنکه انتخاب محمد بن سلمان به عنوان جانشین سلمان بن عبد العزیز در آغاز با تغییراتی شیرین همراه شد و تصویر مثبتی از ولی عهد در عرصه‌ سیاست بین الملل به نمایش گذاشت اما با این حال در پس این ظاهر برا حقیقتی تلخ جا خوش کرده بود. از طرفی دیگر مقامات عربستان سعودی نیز سعی بر آن داشته‌اند تا هر شخصی را که در مسیر محمد بن سلمان قرار می‌گیرد کنار بزنند.

طبق این گزارش، مقامات سعودی پس از به قدرت رسیدن بن سلمان روند دستگیری روحانیون برجسته، فرهیختگان، فعالان حقوقی این کشور را در سپتامبر ۲۰۱۷ و دستگیری مدافعان حقوق زنان را در می ۲۰۱۸ آغاز کردند.

به گزراش دیدبان بین‌الملل حقوق بشر دستگیری منتقدان سیاست‌های دولت عربستان مسئله‌ تازه‌ای نیست اما تعداد زیاد و طیف گسترده‌ افرادی که در مدتی کوتاه هدف قرار گرفتند در کنار اقدامات سرکوب‌کننده، موج دستگیری‌هایی پس از سال 2017 را بیش از پیش نمایان کرد.

بر اساس این گزارش،‌ بازداشت برخی افراد در مراکز غیر رسمی صورت می‌گرفت، مثل بازدشت افرادی که به جرم فساد در هتل مجلل «ریترز کارتون» ریاض در اواخر سال ۲۰۱۷ و  حتی اوایل سال ۲۰۱۸ بازداشت بودند یا زنان فعال در زمینه‌ حقوق زن که تابستان ۲۰۱۸ بازداشت شده در آنچه که "هتل" یا "مهمان‌سرا" خوانده می‌شود بازداشت شدند.

بر اساس این گزارش، این اقدامات توهین‌آمیز موارد زیر را در بر می‌گرفت: دستگیری خودسرانه به مدت طولانی (گاهی اوقات دو سال) بی آنکه شخص به چیزی متهم شده یا محاکمه شده باشد یا حتی اقدام قانونی شفاف انجام گرفته باشد. برخی افرادی که متهمان فساد اقتصادی خوانده می‌شدند کماکان بدون محاکمه یا متهم شدن به جرمی در بازداشت به سر می‌برند مثل ترکی فرزند عبدالله شاه سابق،‌ حاکم سابق ریاض و وزیر سابق عادل الفقیه.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس