image-20191103130351-1.jpeg

دولتمردان در طول مذاکرات هسته‌ای و همچنین پس از امضای توافق به دفعات اعلام کردند که هدف از برجام لغو تحریم‌هاست.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با  «ویژه‌های مشرق»  همراه شوید.

*******

** معاون ظریف: هدف برجام اقتصادی نبود!

«غلامرضا انصاری» معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه در مصاحبه با روزنامه اعتماد در پاسخ به این سوال که «با کناره‌گیری آمریکا از توافق هسته‌ای و بازگشت تحریم‌های ثانویه، در افکار عمومی این سوال به وجود آمده که مگر یکی از اهداف این توافق برداشته‌ شدن تحریم‌ها نبود...» گفت:«من با مقدمه شما موافق نیستم»؛ خبرنگار در ادامه گفت:«با کدام بخش آن موافق نیستید؟». انصاری در پاسخ گفت:«اینکه هدف برجام اقتصادی بود»؛ خبرنگار گفت:«یکی از اهداف برجام، اقتصادی و به معنای منتفع شدن ایران از رفع تحریم‌ها بود».

 معاون ظریف در پاسخ گفت:«اصلا، شما قطعا آن دوران را به یاد دارید وقتی که ما تحریم‌های سازمان ملل را داشتیم و محدودیت‌ها و تحریم‌های چندجانبه آن دوران فشار زیادی روی ما ایجاد کرده بود. اما ما در مذاکرات هسته‌ای به دنبال حق مسلم خود برای غنی‌سازی بودیم. حرف ما این بود که دنیا باید غنی‌سازی ایران را به رسمیت بشناسد. این مساله برای ما مهم‌تر از مسائل اقتصادی بود».

انصاری در بخش دیگری از این مصاحبه گفت:«یکی از ویژگی‌های برجام این بود که یک همدردی بین‌المللی را به نفع ایران رقم زد».

معاون ظریف افزود:«رد لوایح FATF مساوی فلج شدن سیستم بانکی کشور است».

دولتمردان در طول مذاکرات هسته ای و همچنین پس از امضای توافق به دفعات اعلام کردند که هدف از برجام لغو تحریم هاست. برای نمونه، روحانی-۲۳ تیر ۹۴- گفت:«به ملت شریف ایران اعلام می‌کنم که طبق این توافق (برجام)، در روز اجرای توافق (دی ماه ۹۴) تمامی تحریم‌ها، حتی تحریم‌های تسلیحاتی، موشکی هم به صورتی که در قطعنامه بوده، لغو خواهد شد. تمام تحریم‌های اقتصادی شامل مالی، بانکی، بیمه، حمل و نقل، پتروشیمی و فلزات گرانبها بطور کامل لغو خواهد شد و نه تعلیق».

همچنین محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه - فروردین ۹۴ در بیانیه‌ای مشترک با فدریکا موگرینی- گفت:«تمام تحریم‌ها لغو خواهد شد».

عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه نیز-فروردین ۹۴- گفت:«تمامی تحریم‌ها لغو می‌شوند و نه تعلیق». همچنین علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی-فروردین ۹۴- گفت: «در همان روز توافق کلیه تحریم‌ها لغو خواهد شد».

دولتمردان همچنین تاکید کردند که به واسطه برجام، بذر اقتصاد ایران به ثمر نشسته و رکود و بیکاری و گرانی از کشور رخت خواهد بست و سرمایه خارجی سرازیر شده و مشکل ازدواج جوانان و پروژه های عمرانی و آب خوردن مردم نیز رفع می شود.

در نهایت هسته ای رفت اما تحریم ها ماند، ارزش پول ملی کاهش یافت و مردم با مشکلات عدیده معیشتی مواجه شدند.

حالا معاون ظریف با توهین به شعور مردم، همزمان با انکار اهداف اقتصادی برجام، مدعی شده است که اگر FATF تصویب نشود، سیستم بانکی کشور قفل می شود. حامیان FATF اینگونه القاء می‌کنند که ایران تاکنون ارتباطی با این سازمان نداشته و اگر دستورات آن را اجرایی نکند، مصیبت بزرگی رخ خواهد داد. این در حالی است که دولت و وزارت خارجه در اقدامی تأمل برانگیز از سال ۹۵ تاکنون ۳۷ بند از ۴۱ بند تعهداتی را که مخفیانه به FATF داده‌اند و به عبارتی حدود ۹۰ درصد دستورات FATF را اجرا کرده‌اند، اما ااین اقدام دولت به هیچ عنوان باعث گشایش در مبادلات بانکی نشده است.

لازم به ذکر است که حامیان برجام در سال ۹۴ مدعی بودند که اگر برجام اجرا نشود، روزانه ۴۰۰ میلیارد تومان خسارت به کشور وارد می شود!متاسفانه دولتمردان ابتدا معیشت مردم را با توافقات خسارت بار گره می زنند، و در فصل پاسخگویی، منکر این ارتباط می شوند.

** در ۴۰ سالگی انقلاب، عموم مردم ایران به دنبال باستان گرایی هستند!

«آذر منصوری» فعال سیاسی اصلاح طلب در یادداشتی در روزنامه آرمان نوشت:«چهل سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی، با موجی از توجه به اشکال و ‌نمادهای ایران باستان مواجهیم...نه روشنفکران بلکه عامه مردم در جستجوی آرمان شهری هستند که نماد آن را عهد ایران باستان می‌دانند».

در روزهای گذشته «مسیح مهاجری» از فعالین اصلاح طلب در یادداشتی تأمل برانگیز مدعی شده بود که تنها حدود ۵ درصد ایرانی ها در مراسم های دینی و مذهبی از قبیل مجلس عزای امام حسین(ع) و پیاده روی اربعین و...شرکت کرده و ۹۵ درصد مردم ایران درگیر اعتیاد و دزدی و طلاق و...هستند و جامعه ایران از نظر اعتقادی و ایمانی دچار یک بیماری خطرناک است!

پیش از آن نیز «محمد جواد حجتی کرمانی» از فعالین اصلاح طلب در اظهارنظری تأمل برانگیز گفته بود:«معتقدم که نظام مبتلا به بیماری شدید سرطان است و سرطان سراپای انقلاب را گرفته است، از سقوط فرهنگی و اخلاقی و شیوع ریاکاری و شرک و ظاهرسازی و نفاق و دروغ و مفاسد اقتصادی تا اختلافات و دشمنی‌های داخلی تا مسائل خارجی. انقلاب احتیاج به یک شیمی‌درمانی همه‌جانبه دارد».

سیاه نمایی طیف اصلاح طلب از وضعیت کشور در حالی است که حضور جوانان در مراسم های مذهبی و دینی هر سال نسبت به سال گذشته، پرشورتر می شود. یکی از مصادیق این حضور پر شور و شعور، مراسم باشکوه پیاده روی اربعین است.

اصلاح طلبان به طرق مختلف در پی ایجاد دوقطبی در کشور هستند از «برجامیان و نابرجامیان» تا «حامیان تعامل، حامیان تقابل» و «باستان گرایی و اسلام گرایی» و...

یکی از اهداف اصلی از این قبیل دوقطبی سازی ها و سیاه نمایی ها، پرت کردن حواس مردم از موضوعات اصلی و به حاشیه بردن مطالبه گری از دولت و به عبارتی به حاشیه بردن «زنگ حساب دولت» است.

** عدم موفقیت روحانی، تقصیر دولت قبل است!

روزنامه ایران در مطلبی با عنوان «غفلت از دلواپسان» نوشت:«برای پیدا کردن شاخصی برای عدم موفقیت این دولت و یا آقای روحانی نیازی به شواهد چندانی نیست. همین که مجموعه‌ای از بقایای دولت مهرورز و عدالت‌محور که با همیاری این دوستان قصد مدیریت جهانی را داشت، همچنان حی و حاضر بوده و مدعی اداره کشور هستند، برای اثبات عدم موفقیت دولت کفایت می‌کند».

چندی پیش «محمد عطریانفر» از فعالین اصلاح طلب گفته بود: «جامعه وقتی پوست‌اندازی کرده و دولتی را تغییر می‌دهد، در مقطع زمانی کوتاهی مثلاً سه ماه تا ۶ ماه می‌پذیرد که دولت پیشین نقد شده و اشکالات آن مرتفع شود. با این حال نمی‌توان تا پایان دولت دوم با چنین رویه‌ای پیش رفت و دولت قبل را به صورت همیشگی به نقد کشید».

اکنون بیش از ۶ سال از عمر دولت روحانی سپری شده است. بنابراین انداختن قصور و تقصیرهای دولت به گردن دولت قبل به هیچ عنوان در افکارعمومی خریدار ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 22
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 13
  • IR ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۲
    43 6
    هدف هیچ بود که الحمدالله محقق شد
    • IR ۱۹:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۲
      11 2
      هدف اصلی برجام لغو تحریم های ظالمانه و گشایش در اقتصاد کشور و معیشت مردم بود که محقق نشد.
    • IR ۲۲:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۲
      7 0
      هدف برجام تسلیم مرحله به مرحله ایران در پوشش دروغین لغو تحریم های ظالمانه و گشایش اقتصادی بود تا در مراحل بعد راه برای مذاکرات و تسلیم منطقه ای و موشکی باز شود
  • IR ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۲
    28 6
    اصلاح طلبان به طرق مختلف در پی ایجاد دوقطبی در کشور هستند
    • سید IR ۱۶:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۲
      15 0
      از بس این قشریون اصلاح طلب تهوع آورند!!
  • IR ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۲
    16 16
    اصلاح کنید اگر اصلاح طلب هستید جامعه ایران از نظر جنسی و فساد شبکه های اجتماعی دچار یک بیماری خطرناک است! راه حل بدهید؟ چرا دوست دارید آزادی فساد در جامعه باشد
    • IR ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۲
      9 6
      موافقم
  • موسادی IR ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۲
    7 2
    چی؟
  • DE ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۲
    21 0
    معاون ظریف: هدف برجام اقتصادی نبود.هدف گرفتن کاپ اخلاق بود و .....
  • IR ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۲
    18 0
    آقای انصاری کی بود میگفت "باید تحریم ها را برداشت تا آب خوردن مردم حل شود"؛ کی بود میگفت: "تمام تحریم ها در روز اول اجرای برجام بالمره و یکجا برداشته می شود". پس اگه قرار بود اقتصاد درست نشود ........ کردید رفتید مذاکره کردید
  • IR ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۲
    12 0
    دولت ناتوان بهتر از این نمی شود
  • DE ۱۶:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۲
    9 0
    ملت اگر به سیب زمینی و آلوشنگ رای داده بودند بهتر از یک مشت مشنک کشور را اداره میکردند.
  • IR ۱۷:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۲
    10 0
    یکی نیست بگه بی شرف مزدور تو این گرانی و مشکلات اقتصادی که با برجام در باغ سبز نشون مردم دادید و از همه کولی گرفتید باستان گرایی به چه دردی می خوره دنیا داره به جلومی ره ما به عهد بوق دلخوش باشیم تا شما و بچه هایتان بخورید و به ریش ملت بخندید!!!
  • IR ۱۷:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۲
    12 0
    انصاری راست میگه، اینکه قبل و بعد مذاکرات گفتند قراره همه تحریم ها لغو بشه، یک وعده مثل وعده های انتخاباتی و فقط برای عوام فریبی بود. هدف واقعی مذاکرات و برجام تسلیم و توقف فعالیت های هسته ای بود. روحانی بعد برجام گفت: این تازه شروع کاره، اگر برجام موفق بشه برجام های دیگری در راه است. اخیرا گفت من حاضرم خودم رو فدا کنم تا این مذاکرات سر بگیره
  • ناشناس IR ۱۸:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۲
    9 0
    معاویه معروف بود به استا بزرگ حیله گری .الان این اصلاح طلب ها میگن حافظه تاریخی مردم ظعیفه پس میشه دوباره دروغ گفت .اینها از معاویه لعنت اله الیه هم پست ترند
  • IR ۱۹:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۲
    11 0
    نکنه برجام برای تست چسبندگی بتن بود !
  • IR ۰۰:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۳
    5 0
    اگر اقتصادی نبود پس ایهمه جار جنجال برای چه بود قرار بود اقتصاد با برجام حل شود شما که هسته ای رانابود وخود را به ته چاه بردید خودتون بی ابرو کردید.
  • محمد US ۰۰:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۳
    6 0
    اصلاح طلبان به طرق مختلف در پی ایجاد دوقطبی در کشور هستند از «برجامیان و نابرجامیان» تا «حامیان تعامل، حامیان تقابل» و «باستان گرایی و اسلام گرایی» و... خطرناک ترین گروه تهدید کننده کشور باستان گرایان و کوروش پرستان هستند که متاسفانه به نام باستان گرایی می خواهند هستی نظام را نشانه روند
  • IR ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۳
    6 0
    آقای معاون شما به بزرگواری خودتون ببخشید که عمه من گفت هم چرخ هسته ای باید بچرخه هم چرخ زندگی مردم
  • IR ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۳
    4 0
    پس غلط زیادی میکردند همه مسائل معیشتیرو ببرجام گره میزدن = کلاه برداران ...=ر...
  • DE ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۳
    2 0
    معاون ظریف: هدف برجام اقتصادی نبود/ ما گفتیم با امضای برجام در همان روز بالمره و یکجا تمام کشورهاییکه ما را تحریم کرده اند به ما کاپ اخلاق میدهند حتی آب آشامیدنی هم میتونیم داخل کاپ بریزیم و نوش جان کنیم. صحبت از افتصاد و تولید نبود اون رو که همون سه ماهه اول ریاست جمهوری طبق قول انتخاباتی حل کردیم رفت.
  • سید فروزان CH ۱۷:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۷
    0 0
    مسیح مهاجری کور هستی که مراسم تاسوعا و عاشورا را که در تمام دنیا هر سال پر شورتر و بزرگ‌تر انجام میسود کر هستی که یا حسین ع را از واشنگتن تا چین نمیشنوی هرساله لطفا لال شو 

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس