زیباکلام نمایه

یک فعال دوآتشه مدعیان اصلاح‌طلبی می‌گوید: این طیف هرگز مانند امروز دچار بحران نبوده است.

به گزارش مشرق، روزنامه «کیهان» در ویژه‌های خود نوشت:

خبرنگار روزنامه آرمان از صادق زیباکلام درباره اینکه آیا جریان اصلاحات‌ قادر به بازیابی خود است؟ پرسید و او پاسخ داد: نفس این سوال نشان‌دهنده این است که جریان اصلاحات با یک بحران عمیق سیاسی و اجتماعی مواجه شده است. بنده معتقدم در بیست و دو سال گذشته یعنی از سال ۱۳۷۶ تاکنون جریان اصلاحات هیچ‌گاه مانند امروز با چنین بحران جدی و فلج‌کننده‌ای مواجه نشده است. در شرایط کنونی چندماه بیشتر تا برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی فرصت وجود ندارد. با این وجود در جریان اصلاحات انواع و اقسام تاکتیک‌ها و استراتژی‌ها برای حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات مطرح شده است. این مسئله نشان‌دهنده بحران در جریان اصلاحات است.

بیشتر بخوانید:

زیباکلام: اصلاح‌طلبان به روی خود نمی‌آورند که بدنه‌شان ریزش کرده است


او اضافه کرد: دلیل مهمی که نشان‌دهنده وجود بحران در جریان اصلاحات است ریزش پایگاه اجتماعی این جریان سیاسی است. این ریزش بسیار جدی است. تا آنجا که بنده اطلاع دارم نظرسنجی موثقی در این زمینه صورت نگرفته، با این وجود بخش عمده‌ای از ۲۴ میلیونی که در سال ۹۶ به آقای روحانی رای دادند و بیش از ۳۰ میلیون نفری که همان سال از لیست اصلاح‌طلبان برای شوراها حمایت کردند، امروز اصلاح‌طلبان را مقصر اصلی حضور خود در انتخابات می‌دانند. پس از انتخابات سال ۹۶ بنده در هر کجا سخنرانی داشتم و یا در محافل سیاسی حضور داشته‌ام همواره مورد نقد مردم قرار گرفته‌ام. متاسفانه برخی از اصلاح‌طلبان حاضر نیستند این واقعیت را درک کنند که اعتبار اجتماعی آنها خدشه‌دار شده است. اگر جریان اصلاحات را یک سرمایه اجتماعی بدانیم واقعیت این است این سرمایه دچار زلزله شده است.


زیباکلام در ادامه گفت: بنده معتقدم این مسئله نقطه آغاز فروپاشی پایگاه اجتماعی اصلاح‌طلبان است. این در حالی است که اصلاح‌طلبان در این زمینه سکوت کردند و به روی خود نیاوردند که در رفتار و عملکرد آقای روحانی شریک هستند. اصلاح‌طلبان باید بپذیرند که مسئولیت عملکرد آقای روحانی با آنهاست. اگر اغلب نمایندگان فراکسیون امید مهر سکوت بر لب زده‌اند و عملکرد قابل توجهی از خود بروز نداده‌اند باید به این نکته توجه کنند که آنها با اعتبار اصلاح‌طلبان وارد مجلس شده‌اند و عملکرد آنها در سرمایه اجتماعی جریان اصلاحات تاثیرگذار خواهد بود. هنگامی که اصلاح‌طلبان سکوت و روی خود را به آن طرف می‌کنند به معنای این است که زیاد هم تمایل ندارند خود را مقصر وضعیت موجود معرفی کنند.


تاکنون رفتار اصلاح‌طلبان به شکلی بوده که آنها هیچ‌گاه نسبت به رفتار آقای روحانی و عملکرد فراکسیون امید احساس مسئولیت نکردند. رهبران اصلاحات هیچ‌گاه نسبت به وضعیت موجود از مردم عذرخواهی نکردند.


رفتار اصلاح‌طلبان خطاب به مردم به معنای این است که «می‌خواستید رای ندهید».

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۲
    3 0
    البته اسمشون اصلاح طلبه وگرنه غرب طلب هستند، راست میگی هیچ وقت همچنین بحرانی رو تجربه نکرده بودند و اوضاع روز به روز برای غربگرایان و دشمنان نظام، یعنی ریشدارها و متعصبان افراطی اول انقلاب و بی‌ریشها و غربزدگان امروز بدتر هم خواهد شد.
  • IR ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۲
    2 0
    بحران که قسمت خوبش برای شماست. :) هنوز محاکمه تون مونده، صب کنین به وقتش. فعلا تو توهم خوش باشین.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس