image-20191102131454-2.jpeg

آمریکایی ها در مذاکره و توافق با دیگر کشورها صرفا به دنبال گرفتن مولفه های قدرت طرف مقابل هستند.در این میان لغو تحریم ها و بهبود شرایط اقتصادی صرفا وعده هایی نسیه هستند که هیچگاه نقد نمی شود.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** تا با آمریکا مذاکره نکنیم، معیشت مردم درست نمی‌شود!

«عبدالله ناصری» مشاور رئیس دولت اصلاحات در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت:«تا بحث مذاکره با قدرت‌های بزرگ جدی گرفته نشود و ایران مناسبات خود را با دنیای بین‌الملل حل نکند، طبیعتا اتفاقی هم در اقتصاد و وضع معیشت مردم نخواهد افتاد. اگر این اتفاق رخ ندهد، با توجه به کوچک شدن سفره مردم در یک سال اخیر من بعید می‌دانم که اتفاقی در عرصه انتخابات ۹۸ رخ بدهد».

ناصری در ادامه گفت:«دغدغه رئیس‌جمهور حل مساله ایران و آمریکا است که البته این کار درست است و تا این مساله رخ ندهد، مشکل بتوان مسائل اقتصادی و معیشتی را حل کرد».

در روزهای گذشته روزنامه اصلاح طلب اعتماد در مطلبی نوشته بود:«احتمال اداره کشور بدون داشتن روابط سیاسی با کشورهای پیشرفته تقریبا وجود ندارد و کاهش مشکلات فعلی در گروی توسعه ارتباطات سیاسی و روابط اقتصادی و تجاری است».

اصلاح طلبان مدعی هستند که راه حل رفع مشکلات اقتصادی مردم، مذاکره با آمریکاست. این در حالی است که این ادعا در موضوع برجام، عیار خود را نشان داد.

طیف اصلاح طلب و دولتمردان تاکید داشتند که اگر با آمریکا مذاکره کنیم و به توافق برسیم، تمام تحریم ها لغو شده و مشکلات کشور و حتی مشکل آب خوردن مردم نیز رفع می شود. اما در پسابرجام هم ارزش پول ملی کاهش یافت و هم سفره مردم کوچک شد.

آمریکایی ها در مذاکره و توافق با دیگر کشورها صرفا به دنبال گرفتن مولفه های قدرت طرف مقابل هستند. روندی در برجام و درخصوص صنعت هسته ای ایران رخ داد. در این میان لغو تحریم ها و بهبود شرایط اقتصادی صرفا وعده هایی نسیه هستند که هیچگاه نقد نمی شود.

طیف اصلاح طلب به این مسئله واقف است اما اصرار دارد تا خسارت محض برجام به دیگر مولفه های قدرت ایران نیز تعمیم یابد و اقتصاد ایران در انتظار میوه های برجام، در تعلیق بماند.

نکته دیگر اینکه اینکه اصلاح طلبان به هیچ عنوان از دولت مطالبه گری نمی کنند، این در حالی است که ۸۰ درصد اقتصاد کشور در اختیار دولت است.

** مطهری: اقدامات عمرانی توسط نظامی ها، دخالت در کار دیگران است!

«علی مطهری» نماینده عضو لیست امید در مصاحبه با روزنامه ایران در پاسخ به این سوال که «منتقدان و مخالفان نهادهای انتخابی در همین شرایط بحثی را مطرح می‌کنند مبنی بر اینکه این نهادها در شرایط فعلی نه تنها کارآمد نیستند بلکه مشغول حاشیه‌سازی هم هستند اما در مقابل نهادهای دیگری مثل نظامی‌ها دارند بی‌سر و صدا کار می‌کنند و مشغول انجام وظایف هستند و کارآمد هم هستند. این دوگانه‌سازی را قبول دارید؟» گفت:«خیلی هم بی‌سر و صدا نیستند. تبلیغی که برای کارهای اینها(نظامی ها) می‌شود برای هیچ کس نمی‌شود. آنها صرفاً کار خودشان را نمی‌کنند، مشغول کارهای غیرخودشان هستند. این کارهای عمرانی و افتتاح طرح‌ها کار نظامی‌ها نیست. اینها دخالت در کارهای دیگران است. ارزیابی درست از کار نظامی‌ها زمانی است که خدای ناکرده جنگی رخ دهد و اتفاقی بیفتد. الآن که اتفاقی نیفتاده».

مطهری در ادامه در پاسخ به این سوال که «برخی می‌گویند این اتفاق به این دلیل رخ می‌دهد که دولت‌ها یا نهادهای انتخابی عرضه انجام کار ندارند و نظامی‌ها مجبور هستند خلأ ناشی از آن را در کشور پر کنند. شما این منطق را چقدر قبول دارید؟» گفت:«این درست نیست. باید فضا باز باشد تا دولت بتواند کار کند. وقتی دولت هنوز نمی‌تواند وزیر مورد قبولش را بگذارد و از چند جا به او فشار می‌آورند یا موازی‌کاری وجود دارد و اینها خودشان می‌روند جای دولت را می‌گیرند، معلوم است که دست دولت بسته می‌شود. اصلاً ورود اینها به سیاست و اقتصاد اشتباه است. تاکنون هم از این قضیه ضربه خورده‌ایم».

چندی پیش «سردار محمد کوثری» جانشین فرمانده قرارگاه ثارالله تهران در پاسخ به فضاسازی رسانه های معاند و برخی سیاسیون در داخل در حمله به اقدامات عمرانی سپاه و ارتش گفت:«اقدامات عمرانی و سازندگی سپاه و ارتش بر اساس اصول قانون اساسی است؛ این اصول به دولت این اجازه را می‌دهد که در زمان صلح از امکانات فنی نیروهای مسلح در راستای سازندگی کشور استفاده کند که تاکنون نیز بر همین مبنا، دولت‌های مختلف پس از انقلاب، از ظرفیت سازندگی و فنی نیروهای مسلح برای پیشبرد اهداف سازندگی و عمرانی خود، بهره برده‌اند».

سردار کوثری تاکید کرد:«ورود نیروهای مسلح به عرصه سازندگی و عمرانی، به هیچ وجه جنبه اقتصادی نداشته و ندارد».

حمله علی مطهری به نیروهای مسلح در حالی است که ساخت، بازسازی و تعمیر بیش از ۲۰ هزار واحد مسکونی برای سیل زدگان در استان های خوزستان، لرستان و گلستان و ساخت پالایشگاه ستاره خلیج فارس- که باعث خودکفایی در تولید بنزین شد- تنها دو نمونه از اقدامات تحسین برانگیز نیروهای مسلح در سالهای اخیر است.

علی مطهری مدعی شده است که دولت حتی اختیار انتخاب وزیر را هم ندارد، این قبیل اظهارات بیش از هر چیز توهین به شعور مردم است.

** نگرانی اصلاح طلبان از کارنامه قوی رئیسی

روزنامه شرق در یادداشتی با عنوان «زدن دولت امتیاز ندارد» به قلم «احمد غلامی» سردبیر روزنامه نوشت:«با مرور بخش‌هایی از کارنامه رئیسی به شتاب تحولات پی خواهیم برد؛ رسیدگی به پرونده شبنم نعمت‌زاده در شش جلسه علنی در دادگاه ویژه، رسیدگی به مفاسد اقتصادی و اعلام ختم رسیدگی و اعلام حکم در هفته جاری، صدور حکم قطعی پرونده شهرام جزایری، برگزاری و صدور حکم زیباحالت‌منفرد، جعبه‌سیاه بابک زنجانی، برگزاری دادگاه مفاسد اقتصادی گروه عظام مربوط به قاچاق لوازم خودرو و پول‌شویی در گمرک، ارسال پرونده قائم‌مقام قالیباف به دادگاه، بازداشت اکبر طبری، انتشار بخشی از اعترافات او و بازداشت ۱۷ فرد مرتبط با طبری در قوه قضائیه ازجمله دو قاضی، رسیدگی به پرونده ۹ فرد مرتبط با بانک ملت و پارسیان که رسیدگی‌ها همچنان ادامه دارد، بازداشت بازپرس سابق دادسرای فرهنگ و رسانه که رسیدگی به پرونده او هنوز شروع نشده است، تأیید حکم حسین فریدون و اجرای سریع آن، بازداشت و اجرای حکم عباسی هرچند آزادی مشروط گرفت، بازگشت پرونده محمدعلی نجفی از دیوان عالی برای رسیدگی مجدد و...»

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت:«این یادداشت درصدد دفاع از عملکرد دستگاه قضا نیست...هدف این یادداشت تأثیر عملکرد رئیسی و تغییرات قوه قضائیه بر سیاست داخلی و قوه مجریه است...اگر یکی از قوا امورش را به نحو احسن سروسامان بدهد، چرا منجر به تضعیف قوای دیگر خواهد شد؟ آنچه در این پرسش باید روشن شود، این نکته بدیهی است که ساماندهی قوه قضائیه یعنی ساماندهی دستگاه قضا و اگر این ساماندهی ارزش دارد و به چشم می‌آید، صرفا در مقایسه با عملکرد خود آن قوه است، نه در مقایسه با نهادهای دیگر ازجمله قوه مجریه...شاید از نظر برخی افراد یا جریان‌ها، چون آیت‌الله رئیسی یکی از نامزدهای ریاست‌جمهوری بوده است، این قیاس اجتناب‌ناپذیر شده اگرچه اصالت ندارد و خسارت‌بار است و باید جدا از آن پرهیز کرد».

حامیان روحانی در انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ مدعی بودند که اگر رقبای روحانی در انتخابات پیروز شوند، وضعیت کشور بحرانی خواهد شد. اما حالا از یکسو بسیاری از کارشناسان- با گرایش های مختلف سیاسی- در این مسئله متفق القول هستند که کارنامه دولت روحانی در حوزه های مختلف به هیچ عنوان قابل دفاع نیست. و از سوی دیگر کارنامه رئیسی از سوی کارشناسان و افکار عمومی مورد تحسین قرار گرفته است.

در روزهای گذشته حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی در سفر به آذربایجان شرقی به صورت سرزده در کارخانه ماشین سازی تبریز حضور یافت و با کارگران کارخانه به گفت و گوی صمیمی پرداخت. رئیسی در جلسه شورای اداری آذربایجان شرقی گفت:«توانمندسازی بخش خصوصی وظیفه اصلی دولت است و قوه قضاییه تاکنون ۵۰۰ کارخانه را در سطح کشور احیا کرده و به چرخه تولید برگردانده که از این تعداد ۳۲ کارخانه مربوط به استان آذربایجان شرقی است».

اقدامات رئیسی اصلاح طلبان را به شدت نگران کرده است، چون از یکسو افکارعمومی به دروغ پردازی های طیف اصلاح طلب در انتخابات پی خواهد برد و از سوی دیگر عملکرد ضعیف روحانی بیش از پیش به چشم خواهد آمد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 32
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 11
  • IR ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۱
    49 5
    آخه........... اگه سپاه کار نکنه عمه ی تو میخواد به مردم خدمت رسانی کنه..؟ چرا اینا از کشور دور ریخته نمی شن.. تا کی باید به شعور مردم توهین کنن؟؟
    • قمی IR ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۱
      26 1
      باید از مطهری تشکرکرد که مصداق و معنای واقعی ساده لوح و عبارات بووووق و بالای18سال مترادف با ساده لوح را به مردم یادمیدهد
    • IR ۱۷:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۱
      21 2
      یکی نیست به این علی مطهری بگه اگه حرف نزنی نمیگن لالی ؟
    • IR ۱۹:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۱
      6 1
      چرا نماینده ها همیشه هرجا افتتاحی هست صف اول هستند؟ به اونا چه؟ دولت باید بره افتتاح کنه
    • IR ۲۰:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۱
      14 2
      نتیجه مذاکره شون با کدخدا دلار 19 هزار تومانی و تورم 400 درصدی شد بازهم خجالت نمی کشند !
    • IR ۲۰:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۱
      9 2
      جالبه هماهنگ با سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا که دیروز در مورد شروع تحریم های عمرانی ایران صحبت کرد ... ایشان هم در داخل در همین خصوص .... افاضه فرمودند..... اشعری های زمان
  • IR ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۱
    3 39
    خاک بر سرت مشرق
    • IR ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۱
      23 1
      خاک برسرت خودت.درود خدا برمشرق‌‌.
    • IR ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۱
      21 2
      توهین نکن.مشرق بهترین سایت جهان.!!!
    • سید IR ۱۷:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۱
      12 2
      واقعاً از اصلاح طلبان تهوع آور ولنگارگرا مگر می شود انتظار داشت نسبت به سرنوشت کشور و خدمات افراد مؤمن و انقلابی برای کشور نظر مثبت داشته باشند؟!؟
  • IR ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۱
    24 0
    به عمرم آدم های حقیری مثل شما ندیدم که حاضر باشن اینقد به این ملت عزیز فشار بیارن تا به خواسته ی خودشون که تسلیم ( حالا اسمش رو گذاشتیم مذاکره) باشه مذاکره با امریکاست برسن.. مشکل ما اینه که شماها حاضر نیستین از تولید ملی حمایت کنین و اشتغال ایجاد کنین، همه چی رو گره میرنین به مذاکره تا مردم رو در رسیدن به خواست خودتون فریب بدین. شما رو به خدا واگذار کردیم، جواب این مردم دشمنی نبود.
  • IR ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۱
    27 2
    خدایا جواب افساد طلبان را زودتر ومحکم بده.
  • محمد رضا معصومی گودرزی IR ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۱
    24 2
    مواضع بی شعور از مواضع ترامپ هم بدتر است فقط نان شهرت پدرش را می خورد
    • IR ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۱
      16 0
      احسنت++آن کس که نداند و نداند که نداند در جهل مرکب ابدالدهر بماند.مصداق بارز این آقا!!!!ست
  • Mohammad Reza US ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۱
    18 1
    به به آقای مطهری همیشه ...، دُم خروس از زیر لباس جنابعالی مدتهاست که به انقلابیون چشمک میزد ولی انگار سیم بردی و بر علیه ولایت شمشیر را از روی بسته ای، ولی تو و بقیه لیبرالهای وطنفروش بدانند اگر با اعتقادات اُخروی ما بازی کنید دنیایتان را که دو دستی بهش چنگ انداخته ات را نابود و خاکستر خواهیم کرد، اینرا آویزه گوش ات کن،
  • شهبازی IR ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۱
    16 1
    یعنی دخالت در کارهای دولتی که دوست و دشمن به نا کارآمدی آن اعتراف دارند هست بدبخت دگر سپاه کار نمیکرد این دولت بیچاره کجارو افتتاح میکرد. مثل حیوان پشت در آمریکا بعضی نشستند تا استخوان بگیرند.
  • IR ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۱
    19 1
    مستر مطهری مردم متدین پاسخگوی برخورداری شماها از نان پدری تان باشند انقلاب را مراقبت کنند - تو تصور می کنی خیلی مردمی هستی ما مردم از برخورداری تو و امثال از اعتبار دیگران نظیر اعتبار استاد مطهری که مردم ایشان را اسوه و الگو می دانند اما با پررو گری شماها برای برخورداری های .. با سوء استفاده از پدرت نمی توانند تحمل کنند
    • حمید IR ۱۷:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۱
      13 1
      علی جون اگه بابات زنده بود همچین میزد زیر گوشت که صدای ...بدی.حد اقل فامیلیتو عوض کن.
  • هم وطن IR ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۱
    12 1
    اينايي كه مي گن رييسي نمايشي كار مي كنه كاش دولت حداقل دو تا كار نمايشي انجام داده بود جوري كه روحاني كار کرده،در واقع ...
  • IR ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۱
    11 1
    اقای علی مطهری شما سکوت کن
  • کارشناس IR ۱۷:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۱
    11 1
    سرمایه از بیت المال و سودش تو جیب اقایون. پولشویی با معنای تمام
  • IR ۱۷:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۱
    5 1
    مرگ بر آمریکا، مرگ بر انگلیس، مرگ بر سوسانا، مرگ بر کره زمین
  • ع ح IR ۱۸:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۱
    14 1
    درمورد این قسمت از حرف مطهری که گفته ارزیابی نیروهای مسلح وقتی است جنگی رخ دهد اتفاقا زمانی است جنگی رخ ندهدشما فکر میکنیددشمن همین طوری بیکباره حمله می کندنه او ارزیابی می کندوقتی می بیندنمی تواند هیچ کاری انجام دهد حمله نمی کند وگرنه اگر خللی در نیروهای مسلح بود اصلا به فردا نمی گذاشت همین امشب حمله می کرد بازدارندگی نیروهای مسلح است
  • IR ۱۹:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۱
    8 1
    دیروز، مطهری: اقدامات عمرانی توسط نظامی ها، دخالت در کار دیگران است! امروز، آمریکا: تحریم صنعت عمران ایران
    • IR ۰۰:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۲
      5 0
      19:59 یعنی خفن با هم هماهنگن.. واقعا چه تدبیری پشت این هماهنگی هست.. خدا می دونه.
  • Farzad IR ۰۰:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۲
    3 1
    اصلاح طلبان حسودوبدبخت.این حزب شیطان وطرفدار شیطان بزرگ است اعضای این حزب کثیف باید محکمه شوند
  • نذير IR ۰۰:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۲
    2 1
    خداوكيلي اول فكر كن بعدا حرف بزن. با خودت چند چندي؟آخه خدا عقل داده آدم إز آن استفاده كنه.خدايش أين حرفاي تو را جلو بچه بگذاري قهر مي كنه آخه آمريكاي پسر سوخت تو كار خودش مونده شما چرا سنگ آن عوضيها را به سينه مي زنيد
  • ح IR ۰۷:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۲
    1 1
    نماینده محترم آقای ناصری : فرض کنیم رابطه بین ایران و آمریکا برقرار کشور حل شد ه است آیا وقتی صنایع و کشاورزی ما با ضعف مدیریت روبروست ( مشکل تولید بخاطر عدم فروش )آیا رابطه با آمریکا مشکل را حل می کند؟شما بروید و مشکل را از درون پیدا کنید نه از بیرون . مگر آمریکا به فکر من و شماست و خوی استعماریش را کنار گذاشته که جو گیر شده اید.
  • IR ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۲
    1 1
    در چه موقعی اصلاح طلب ها درست می گفتند و در جهت منافع آمریکا و غرب اقدام نمی کردند؟!!!! بیچاره کسانیکه دنباله رو این گروه بوده و هستند
  • IR ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۲
    0 0
    مرگ بر آمریکا
  • DE ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۳
    0 0
    مطهری: اقدامات عمرانی توسط نظامی‌ها، دخالت در کار دیگران است// ای علیِ مطهری باور بکن خیلی .... خَیَِری کارهای خیر میکنی .
  • IR ۲۲:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۶
    0 0
    اگر شما اصلاح طلب ها بکشید کنار هم مملکت درست میشه هم اقتصاد مردم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس