عکس/ دیدار نمایندگان اتحادیه‌های کارگری تبریز با حجت‌الاسلام رئیسی

رئیس قوه قضاییه گفت: قاضی نباید تسلیم فضا شود بلکه با ادله و حق و عدل تصمیم گرفته و حکم صادر کند.

به گزارش مشرق، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی بعد از ظهر امروز در نشست با کارکنان و قضات دادگستری آذربایجان‌شرقی در سفر یک روزه خود به آذربایجان‌شرقی اظهار کرد: امیدواریم این سوگواری‌ها را در لایه‌های زندگی‌مان قرار دهد.  

ببینید

فیلم/ صحبت‌های حجت‌الاسلام رئیسی با کارگران ماشین سازی تبریز

عکس/ بازدید حجت‌الاسلام رئیسی از کارخانه ماشین‌سازی تبریز

عکس/ دیدار نمایندگان اتحادیه‌های کارگری تبریز با حجت‌الاسلام رئیسی

عکس/ استقبال امام جمعه محبوب تبریز از حجت‌الاسلام رئیسی

وی با بیان اینکه از زحمات تمام همکاران، قضات، کارکنان فعال در قوه قضائیه  آذربایجان‌شرقی تشکر می‌کنم، گفت: از مدیران حاضر در این دستگاه که ایفای نقش مدیریتی دارند صمیمانه تقدیر و تشکر دارم و همچنین از رئیس سابق دادگستری آذربایجان‌شرقی که منشا برکات در همه جا است، تشکر می‌کنم.  

رئیس قوه قضائیه خاطرنشان کرد: کار بسیار سختی در دستگاه قضایی داریم زیرا رسیدگی به حقوق مردم، دعاوی، جرائم و اعمال مجازات‌ها کار سختی است که انسان در یک امتحان و آزمون مهمی قرار دارد. 

وی ابراز کرد: در دستگاه قضایی باید بهترین‌ها را عمل کنیم زیرا با حق الله، حق الناس مواجه هستیم و مال و جان و آبروی مردم درمیان است و تشخیص درست و دقیق و تناسب بین حکم و از همه مهم‌تر تصمیم درست گرفتن کار سختی است. 

آیت‌الله رئیسی ادامه داد: دریافتن حقایق برای قاضی کارشناس، وکیل، قاضی، نیروهای مختلف در ارتباط با دستگاه قضایی از جمله پزشک قانون نقش دارد زیرا برخی تلاش دارد تا باطل را حق و حق را باطل جلوه دهند و با فضاسازی دست به این کارها می‌زنند و اینجا سختی کار قضات بر این است که غبارها را کنار زند.

وی بیان کرد: حقیقت‌یابی، استفاده از تقوای الهی برای تشخیص حق از باطل از ابزارهای قاضی است زیرا برای قاضی ظرفیتی لازم است که ان سرمایه قاضی می‌باشد.  

رئیس قوه قضائیه متذکر شد: کسی ظرفیت دارد که عرصه بندگی خدا را ترک نکرده و در همه حال عبد و بنده باشد و مطیع امر مولا باشد. 

وی افزود: در واجد شدن و فاقد شدن، چه داشته و نداشته باشد باید عرصه عبودیت را ترک نکند قطعاً در روزی که همه آه می‌کشند احساس پشیمانی به او دست نمی‌دهد. 

آیت‌الله رئیسی تصریح کرد: حسرت به اینکه یک فرصت برای احقاق حق، ابطال باطل زمینه روشنایی در زندگی است.

وی ادامه داد: برخورداری از ملکه تقوا اولین برخورد با خود و کشف حقیقت است.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به جایگاه علامه‌های بزرگ تبریز، گفت: امروز در بازار تبریز از یک پیرمرد کاسب سوال کردم که وضعیت کسب و کار چگونه است که با آرامش شکر خدا گفت. 

وی با تاکید بر اینکه برخورداری علم و دانش از اولویت‌های قضات می‌باشد، گفت: هیچ کسی نباید در مرحله علم و دانش خود را بی‌نیاز به دانش‌افزایی نبیند.

آیت‌الله رئیسی افزود: قضات دارای سطوح عالی علمی هستند و اکثراً تلاش کردند تا دانش کلاسیک و عمومی خود را بیافزایند و به عبارتی سطح دانش در بین قضات کشور بسیار بالاست. 

وی بیان کرد: شناخت به مسائل مختلف از سوی قضات و بروزرسانی اطلاعات لازمه قضات است و اگر قاضی از یک موضوعی تخصص ندارد می‌تواند مشورت کند و نباید در مشورت کردن اِبا کرد و برای به دست آوردن نتیجه خوب و درست باید مشورت و دانش‌افزایی کنند. 

رئیس قوه قضائیه با اشاره به شناخت موضوع توسط قاضی، گفت: میزان ارجاع به قاضی زیاد است و ما عمیقاً معتقدیم که کیفیت نباید فدای کمیت شود و با حوصله رسیدگی کردن چند پرونده و مو را از ماست کشیدن صبر می،خواهد که امیرالمومنین نیز به آن تاکید داشتند.

وی ادامه داد: پرونده‌هایی که در اولویت و اهمیت است و مورد مطالبه عموم می‌باشد باید در سریع‌ترین زمان و با دقت رسیدگی شود. 

رئیسی اذعان کرد: موضوعی که مورد مطالبه مردم در یک منطقه است یک پرونده ویژه است که باید در اولویت قرار گیرد.

رئیس قوه قضائیه خاطرنشان کرد: برخی پرونده‌ها در مناطق دغدغه مردم شده است که باید سازوکار مناسب برای رسیدگی به آنها انجام گیرد. 

وی ادامه داد: ‌رسیدگی به پرونده‌های عام، آسیب‌شناسی در نوع پرونده باید در کنار رسیدگی به پرونده‌ها انجام گیرد زیرا ما می‌خواهیم تا تعداد پرونده‌های مشابه کاهش یابد و برای نمونه تعاونی‌هایی که قرار بود امکانات به اعضای خود بدهد چطور می‌تواند الان به یک معضل تبدیل شود.

رئیسی متذکر شد: اهمیت جایگاه قضا بر هیچ کسی پوشیده نیست و به لحاظ اثباتی باید قاضی در تصمیم قاطع، به هنگام و اشراف به موضع خود را اثبات کنند. 

رئیس قوه قضائیه با اشاره بر اینکه جایگاه قضا جایگاه ائمه اطهار (ع) و امیرالمومنین (ع) است، گفت: باید مردم وقتی نام یک قاضی می‌آید باید بگویند که آن فلانی اهل سفارش نیست و متدین بوده و تا دلایل روشن نشود هیچ کسی را محکوم نمی‌کند. 

وی تصریح کرد: قاضی نباید تسلیم فضا شود بلکه با ادله و حق و عدل تصمیم گرفته و حکم صادر کند. 

رئیسی با تاکید بر اینکه قضا کار سختی است و اگر کسی بخواهد آن را بر خود آسان کند همانند آن است که آیا نماز خواندن سخت است و یا آسان، توضیح داد: نماز شب سخت است یا آسان؟ قضا نیز چنین حسی است و اگر نماز و روزه و قضاوت عاشقانه باشد قطعاً آسان خواهد شد. 

رئیس قوه قضائیه ادامه داد: اگر قضاوت صرفاً بر اساس کار اداری باشد دیگر انتظار عشق نباید داشته باشیم زیرا گاها افرادی هستند که ساعت ۱۴ کار را تمام کرده و ارباب رجوعی که از مسیرهای دور آمده را نمی‌بیند،  عاشق محسوب نمی‌شود.

وی گفت: بسیاری از این کارهای ویژه به قدری قیمتی است که نمی‌توان آن را توصیف کرد. 

رئیسی با اشاره به وجود یک چلوکبابی در تهران که نوشته‌ای مبنی بر اینکه نسیه داریم حتی به شما، گفت: این چلوکبابی یک فرد معمولی بود که سواد دانشگاه و حوزوی نداشت ولی کارگری که از جلوی چلوکبابی‌اش رد می‌شد بلافاصله یه لقمه به آنها می‌داد.  

رئیس قوه قضائیه تصریح کرد: اگر سرویس کار رفت ولی برای پاسخگویی به ارباب رجوع مانده‌اید و یا جای پارک خود را با وجود عجله به یکی دیگر دادید یک کار ویژه کرده‌اید. 

رئیسی اذعان کرد: کار ویژه در دست شما قضات وجود دارد زیرا حقوق مردم دست شماست و می‌توانید با یک پرش معنوی به این جایگاه برسید. 

رئیس قوه قضائیه بیان کرد: کاری که امروز در دست شماست را به بهترین شکل انجام دهید قطعا در مسائل مختلف لایه‌های زندگی خود دید.

وی با بیان اینکه اهمیت کار قضا بسیار زیاد است، تصریح کرد: برخورد با تخلف باعث تقویت دستگاه قضایی است و آنچه که آبروی دستگاه قضایی را تقویت می‌دهد همین برخورد با تخلفات است. 

رئیسی  خاطرنشان کرد: تمام دادگستری‌ها موظف هستند تا قضاتی که در غیر قضایی فعالیت می‌کنند دوباره به کار اصلی خود برگردند و از نیروهای متخصص استفاده کنیم.  

رئیس قوه قضائیه ادامه داد: کارمند دادگستری در اولویت است. 

وی با بیان اینکه شورای حل اختلاف که جایگاه قانونی دارد باید تقویت شود، افزود: شورای حل اختلاف از ابتدا به صورت افتخاری بسته شد ولی سپس صلاحیت آن تغییر یافت و ما پیشنهادات قطعی برای کارکنان شورای حل اختلاف را به مجلس ارائه خواهیم کرد. 

رئیسی افزود: سیاست ما ادامه راه با قدرت در شورای حل اختلاف است. 

رئیس قوه قضائیه با اشاره به تاکیدات رهبری مبنی بر مردمی بودن قوه قضائیه، گفت: برگزاری جلسات و دیدار مردمی در مساجد، رفع سیستم واسطه پیدا کردن و زنگ زدن یک آشنا که یک سیستم غلط است، از جمله اولویت‌ها می‌باشد زیرا باید مدیران قوه قضائیه هفته‌ای یکبار در خود را به روی ارباب رجوع باز کنند. 

وی تاکید کرد: ایجاد مهدکودک برای فرزندان کارکنان  دادگستری نیز حتما مد نظر می‌گیریم.

رئیسی گفت: باید در دوره تحولی که در قوه قضائیه داریم همه نقش داشته باشند و اگر معتقدیم که امیدی ایجاد شده است باید با حق باشد و کار مردم زودتر انجام گیرد زیرا انقلابی عمل کردن از لوازم اصلی قوه قضائیه در این دوره است. 

رئیس قوه قضائیه با تاکید به جایگاه پیشگام و زمان‌شناسانه آذربایجان در رفع توطئه‌های کشور، گفت: نگاه انقلابی و عمل انقلابی بسیار مهم است. 

وی یادآور شد: در مورد مسائل رفاهی برای کارکنان قوه قضائیه نه تنها موافق هستم بلکه مشتاق هم هستم ولی با شرایط اقتصادی باید به صورت جمعی پیش رفت.

رئیسی متذکر شد: رعایت شئونات ادلیه در اخذ امکانات، رعایت عدالت در توزیع باید مد نظر اصلی قرار گیرد.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • علی IR ۱۷:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۹
    2 15
    خداوند منان آقای رئیسی رو حفظش کنه که مارو نسبت به انقلاب امیدوار کرد .
  • IR ۱۸:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۹
    2 0
    آقای رئیسی کار به عمل برآید
  • IR ۱۹:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۹
    2 12
    رئیسی متشکریم
  • IR ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۰
    5 12
    اقای رئیسی دسنگاه قضائی این اسنان نیاز به بازنگری اساسی داره خوش امدی رفنار خوبی با کردم نمیشه پرونده ها سطحی رسیدگی میشوند
  • یزدی IR ۰۰:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۱
    0 0
    جناب ایت الله رئیسی خدا بهت عزت و صحت و برکت دهد .دستتون درد نکنه .انشالله این امید روح افزایی که به سبب حضور شما در قوه قضائیه در مردم ایجاد شده با دخالت افراد بیخرد و بیسواد و بیشعور به یاس مبدل نشود .شما کار خودتان را در برخورد با مفسدان اقتصادی ادامه دهید که الله یارتان خواهد بود و دعای خیر مردم بدرقه راهتان .ضمنا فکری هم برای موسسه دزد کاسپین بکنید پول مارا خورد و کسی حرفی نزد .
  • علی قر گوزلو IR ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۱
    0 0
    خدا بدر ومادرش بیامر ز درود به رهبر انقلاب که چنین فردی را که به حق جایگاه و ادامه راه مولا علی ع را ادامه میده ما ملت متل ک ه از شما حمایت می‌کنیم خدا ب‌ت وبناهت در صمن آقای رئیسی برونده منو هنوز دستور ندادن همان برونده که تمام زندگی منو چبا ول کردن یا علط
  • سید IR ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۱
    0 0
    یکی نیست به سخن گوی محترم قوه قضاییه بفرماید جلو رییس پا رو پا نندازه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس