کد خبر 1005890
تاریخ انتشار: ۹ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۲
پارلمان عراق

تاکید نماینده ائتلاف الفتح بر بازخواست مفسدان و سارقان بیت المال، اعلام اتخاذ تصمیمات اصلاحی مهم در نشست پارلمان و مخالفت برخی فراکسیون‌های پارلمانی با استعفای عادل عبدالمهدی از جمله خبرهای عراق است.

به گزارش مشرق، «مختار الموسوی» نماینده ائتلاف الفتح از کمیته عالی مبارزه با فساد خواسته است تمام پرونده‌های فساد را به معرض افکارعمومی برسد تا ملت در جریان حجم فساد و هدررفت بیت المال قرار گیرد.

الموسوی که با العهد نیوز گفت‌وگو می‌کرد، افزود آفت فساد به شکل مستمر در حال گسترش است بدون اینکه مفسدان و کسانی که اموال ملت را به سرقت می‌برند، بازخواست شوند.

وی خاطر نشان کرد تمام مفسدان و سارقان از سوی ملت، نخست وزیر و کمیته عالی مبارزه با فساد شناخته شده هستند.

بیشتر بخوانید:

مخالفت جریان حکمت ملی عراق با استیضاح نخست‌وزیر

هشدار عضو جریان حکیم درباره پیامدهای خطرناک برکناری دولت

وی گفت تدابیر دولت در قبال پرونده‌های فساد ضعیف است ودر سطح مسئولیت مبارزه با فساد و مفسدان قرار ندارد. الموسوی اظهار داشت برخی نهادهای نظارتی فعالیتشان از سطح پرداخت حقوق(به کارمندانشان) فراتر نمی‌رود(به فعالیت نظارتی خود عمل نمی‌کنند)

یک نماینده پارلمان عراق : تصمیمات اصلاحی مهمی در نشست پارلمان گرفته خواهد شد

یک نماینده پارلمان عراق از ائتلاف الفتح به رهبری هادی العامری تاکید کرد نشست  امروز پارلمان شاهد اتخاذ تصمیمات اصلاحی مهمی خواهد بود. وی افزود پارلمان به جلسات خود تا تحقق اصلاحات مدنظر ادامه خواهد داد.

«عباس یابر »به العهدنیوز گفت نشست امروز شاهد گرفته شدن تصمیمات مهمی خواهد بود که می‌تواند با خواسته‌های تظاهرات کنندگان انسجام و همسویی داشته باشد.

وی افزود پارلمان به مرحله تدوین قوانین و بازخواست مفسدان بر اساس چارچوب‌های قانونی و قانون اساسی منتقل خواهد شد.

عضو  ائتلاف الفتح خاطر نشان کرد مرحله توافقات سیاسی پایان نیافته و در داخل پارلمان موجودیتی ندارد.

مخالفت برخی فراکسیون‌ها با استعفای عبدالمهدی؛ بررسی سناریوهای سیاسی احتمالی

از سوی دیگر شبکه السومریه به نقل از یک نماینده پارلمان عراق که اشاره‌ای به نامش نکرده، اعلام کرد که سناریوهای فراوانی ممکن است رخ دهد. این نماینده گفته است برخی فراکسیون‌های سیاسی با برکناری عادل عبدالمهدی از نخست‌وزیری مخالف هستند.

السومریه به نقل از این نماینده اعلام کرد سناریوهای فراوانی درباره صحنه سیاسی عراق وجود دارد که وقوع آن بعید نیست. وی افزود تحرکاتی طی ساعات اخیر از سوی ریاست پارلمان و ریاست جمهوری صورت گرفت گویی می‌خواهند گزینه انحلال دولت را به گزینه انتخابات زودهنگام یا انحلال قوای سه گانه در یک سبد واحد ترجیح دهند.

این نماینده افزود سئوال کنونی این است که آیا جامعه با رفتن عادل عبدالمهدی پایان خواهد یافت و تظاهرات هم به پایان خواهد رسید یا اینکه منجر به افزایش سقف خواسته‌های جامعه خواهد شد با در نظر گرفتن اینکه یک پیروزی کسب کرده و به کسب پیروزی دیگر چشم دوخته است. این نماینده تصریح کرد شماری از فراکسیون‌های سیاسی در پارلمان با گزینه برکناری و  استعفای دولت و رفتن به سمت انتخابات زودهنگام مخالف هستند ، در حالی که برخی گروه‌های دیگر با آن موافق هستند.

این نماینده گفت درخواست‌هایی برای برچیده شدن تدابیر مقابله با تظاهرات از طریق منع آمد و شد، قطع اینترنت و تماس‌های تلفنی مطرح شده است که چنین وضعی طی روزهای سوم و هشتم اکتبر صورت گرفت و آنگاه اعتصابات و چادرها از میادین شهرهای جنوبی و میدان التحریر برچیده شود.

از سوی دیگر یک منبع سیاسی احتمال داد که پارلمان در نشست امروز خود به موضوع استعفای عادل عبدالمهدی نخست وزیر بپردازد. قرار است پارلمان نشست امروز خود را در سایه پیش بینی‌ها مبنی بر حضور عبدالمهدی در این نشست برگزار کند.

احتمال مطرح شدن مسئله استعفای عبدالمهدی در نشست پارلمان

شبکه الفرات هم به نقل از یک منبع پارلمانی از احتمال بررسی موضوع استعفای عادل  عبدالمهدی از نخست وزیری در نشست  امروز پارلمان خبر داده است. این شبکه در گزارش خود آورده  است یک منبع پارلمانی احتمال داد که نشست امروز پنجشنبه پارلمان به مسئله پذیرش استعفای دولت اختصاص یابد. وی  افزود مذاکرات در این زمینه میان ائتلاف‌های  الفتح (به رهبری هادی العامری) و سائرون( به رهبری مقتدی صدر) در جریان است.

این در حالی است که ائتلاف سائرون از آغاز گفت‌وگوهای جدی و فراگیر فراکسیون‌های سیاسی در پارلمان برای بررسی پایان یافتن فعالیت  دولت و تشکیل  دولت دیگر خبر داده بود، اما ائتلاف الفتح خواستار برگزاری نشست فوق العاده با حضور مقتدی صدر رهبر جریان صدر و روسای قوا و هادی  العامری رئیس ائتلاف الفتح برای بررسی اوضاع کنونی شده است.

دیار برواری از نمایندگان حزب دموکرات کردستان عراق به رهبری مسعود بارزانی گفته است پارلمان امروز نشستی را برای تکمیل بررسی قوانین برگزار خواهد کرد و  احتمال دارد که نشست امروز شاهد مطرح شدن مسئله  استعفای دولت باشد، زیرا مذاکراتی در این زمینه میان فراکسیون‌های الفتح و سائرون انجام می‌شود.

برواری افزود فشار مردمی بر دولت، استعفایش را حتمی کرده و این مسئله به مذاکرات جاری بستگی دارد و رهبران فراکسیون‌های الفتح و سائرون برای مشخص شدن سرنوشت دولت با هم مذاکره می‌کنند.

رشید العزاوی عضو کمیته تعدیل قانون اساسی هم گفت این کمیته اولین نشست خود را امروز پنجشنبه برگزار خواهد کرد. وی افزود پارلمان به تشکیل کمیته ویژه اصلاحات قانون اساسی به شرط تکمیل شدن این اصلاحات طی چهار ماه رای داده است. العزاوی افزود مسئله مهم، شرکت دادن سندیکاها و اتحادیه‌های صنفی در موضوع اصلاحات است و به همین سبب کمیته اخیرا دیداری با اتحادیه معلمان داشته که اعضای آن از این ایده استقبال کرده اند. وی افزود دیدارهایی نیز با کانون وکلا و اتحادیه مهندسان و  دیگر طیف‌های جامعه  انجام خواهد شد.

این در حالی است که بدر الزیادی از نمایندگان ائتلاف سائرون در پارلمان عراق گفته است که نامه‌های مقتدی صدر رهبر جریان صدر در راستای حمایت از خواسته‌های مردمی بوده و فراکسیون متبوعش بر اساس سازوکارهای قانون اساسی و چارچوب‌های قانون اساسی فعالیت می‌کند.

الزیادی افزود ائتلاف سائرون جمع آوری  امضاها برای حضور عادل عبدالمهدی نخست وزیر در جلسه استیضاح را آغاز کرده است. وی افزود درخواست  استیضاح تغییر کرده و به جمع آوری امضاها برای استیضاح نخست وزیر تبدیل شده زیرا برکناری تنها پس از استیضاح امکان دارد.

نماینده ائتلاف سائرون خاطر نشان کرد موضع پارلمان در قبال برکناری عبدالمهدی یا باقی ماندن وی در نخست وزیری به پاسخ‌‌های وی در خلال استیضاح بستگی دارد و ائتلاف سائرون معتقد است ضرورت دارد  تا جلسه استیضاح علنی باشد تا ملت از واقعیت‌ها مطلع شوند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس