abd81528.jpg

کاهش ارزش پول ملی، رکود، گرانی، بیکاری و دیگر موارد مشابه همگی میوه های برجام است.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** تنها راه اداره کشور،ارتباط با آمریکاست!

روزنامه اعتماد در مطلبی نوشت:«احتمال اداره کشور بدون داشتن روابط سیاسی با کشورهای پیشرفته تقریبا وجود ندارد و کاهش مشکلات فعلی در گروی توسعه ارتباطات سیاسی و روابط اقتصادی و تجاری است…در چند سال اخیر به خوبی آشکار شد که ساختار اقتصادی کشور به گونه‌ای است که بدون مراوده و معامله با اقتصادهای دیگر به خصوص آن دسته از اقتصادهایی که ساختار قوی دارند، امورات کشور به پیش نمی‌رود و به ورطه رکود کشیده می‌شود. مدعای این گزاره مشکلات معیشتی، کاهش قدرت خرید و افت ارزش ریال است که در دو، سه سال اخیر در کشور به وجود آمده است. باید این پیش‌زمینه در کشور ایجاد شود که پذیرش قوانین بین‌المللی لازمه تقویت ساختار اقتصادی و حل مشکلات است».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت:«در دهه ابتدایی پس از انقلاب سرمایه اجتماعی بالا بود و مردم به‌ شدت حامی حاکمیت بودند. در آن سال‌ها مردم مشکلات را تحمل می‌کردند اما در این چند سال اخیر و به دلیل چند دوره تحریم سخت و برخی بی‌تدبیری‌های موجود، شرایط پیچیده‌تر شده و نارضایتی‌هایی وجود دارد و نمود یکی از آنها نیز در اعتراضات دی‌ماه سال 96 دیده شد. بنابراین مخالفین fatf‌ باید دلیل قانع‌کننده‌ای برای ابراز مخالفت خود به افکار عمومی ارایه دهند. در غیر این‌ صورت باید مسوولیت تبعات منفی رخدادهای پس از آن را بپذیرند و خود را حامی مردم ننامند. تبعاتی که همین الان هم می‌توان آن را در هشدارهای برخی کارشناسان دید».

اصلاح طلبان مهارت خاصی در پاک کردن صورت مسئله دارند.

این روزنامه اصلاح طلب مدعی شده است که وضعیت فعلی اقتصادی در کشور به دلیل عدم ارتباط با کشورهای پیشرفته است. هرچند نویسنده از کشورهای مذکور نام نبرده است اما کاملا مشخص است که منظور، آمریکا و شرکای اروپایی واشنگتن است. این ادعا در حالی است که همین 4 سال پیش توافق هسته ای میان ایران و آمریکا و تروئیکای اروپایی امضا شد.

اکنون ما در دوره پسابرجام قرار داریم. بر همین اساس، کاهش ارزش پول ملی، رکود، گرانی، بیکاری و دیگر موارد مشابه همگی میوه های برجام است.قرار بود بر طبق توافق هسته ای، تمامی تحریم های مالی، بانکی، نفتی و...به یکباره لغو شود اما تحریم ها نه تنها لغو نشد، بلکه دامنه گسترده تری نیز پیدا کرد. بنابراین وضعیت فعلی اقتصادی در کشور نتیجه اعتماد به آمریکا و تروئیکای اروپایی و غفلت از توانمندی های عظیم داخلی و بی توجهی به اقتصاد مقاومتی است.

روزنامه اعتماد که متعلق به یکی از نمایندگان اصلاح طلب مجلس است در اقدامی تأمل برانگیز مدعی شده است که نظام دیگر مانند اوایل انقلاب از پشتوانه مردمی برخوردار نیست.این روزنامه اصلاح طلب با تحریک مردم به اغتشاشات خیابانی، اینگونه وانمود کرده است که تمامی مشکلات کشور به دلیل نپیوستن به fatf  است.

این در حالی است که به اذعان اندیشکده های غربی، یکی از نقاط قوت فعلی کشور، پشتوانه عظیم مردمی است. از سوی دیگر مشکلات فعلی در کشور به دلیل سوءمدیریت در دولت است. یکی نمونه از آن نقدینگی 2000 هزار میلیارد تومانی است. کارشناسان معتقدند که اگر 20 درصد نقدینگی وارد چرخه تولید شود، بخش قابل توجهی از مشکلات در حوزه رکود و اشتغال رفع می شود.

** ارگان دولت: مخالفان FATF آلوده به پولشویی هستند!

روزنامه ایران در مطلبی نوشت:«مردم باید بدانند که چه کسانی با لوایح مرتبط با FATF مخالف هستند؟ لوایحی که به‌طور مستقیم با زندگی و معیشت مردم سروکار دارد. آیا مخالفان تصویب در مجمع تشخیص مصلحت در این باره مسئولیت می‌پذیرند یا همچنان در پشت پرده حضور دارند و بدون توجه به توصیه‌های کارشناسان درصدد زمین زدن دولت و کشور هستند تا دوباره ایران را...در زیر فصل هفت منشور ملل متحد قرار دهند و کل روابط بانکی و اقتصادی کشور را دچار اختلال دائمی کنند».

ارگان رسانه ای دولت در ادامه نوشت:«افرادی که به شغل دلالی مشغول هستند و از این راه ارتزاق می‌کنند و پول‌های سیاه آن را روانه سیاست و تبلیغات انتخاباتی می‌کنند، به طور طبیعی موافقتی با شفافیت دیدگاه‌ها و تصویب مقرراتی که به انضباط مالی کمک کند نخواهند داشت».

پیش از این «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه در اقدامی قابل تأمل با تاکید بر پیوستن به FATF، در ادعایی بی اساس، برخی نهادهای کشور را به پولشویی گسترده متهم کرد. پس از این اظهارنظر، نهادهای قضایی از وی خواستند تا مستندات خود را ارائه کند. اما ظریف هیچ مستندی ارائه نداد.

این ادعای بی اساس ظریف با ذوق زدگی رسانه های معاند مواجه شد. حالا ارگان رسانه ای دولت در اقدامی مشابه با طرح ادعایی بی پایه و بدون ارائه هیچ مستندی، مدعی شده است که مخالفان FATF آلوده به پولشویی هستند.

لازم و ضروری است که نهادهای قضایی با این قبیل اتهام زنی های بی پایه و اساس و کذب برخورد کرده و از تکرار این قبیل رفتارهای «دشمن شادکن» جلوگیری کنند.

حامیان FATF مدعی هستند که منتقدان باید مسئولیت اقدام خود را بپذیرند. این در حالی است که هنوز چک برگشتی برجام روی دست دولت است و از سوی دیگر ظریف تاکید کرده است که هیچ تضمینی وجود ندارد که با تصویب FATF مشکلات کشور رفع شود.

** دیگر با «تَکرار می کنم» و رقیب هراسی نمی توان رأی آورد

روزنامه آرمان در مطلبی نوشت: «این که بگوییم اصلاحات می‌تواند مانند گذشته به تحریک طبقات اجتماعی در جهت حضور پر نشاط سیاسی حتی در یک فضای دو قطبی نایل آید و به مانند گذشته با «تَکرار» کردن زمینه ساز این معنا باشد اکنون با چالش‌های جدی روبه‌روست که رهبر اصلاحات نیز بدان اذعان دارد».

دولت روحانی، شورای شهر در برخی کلانشهرها از جمله تهران و فراکسیون امید مجلس، همگی نتیجه حضور اصلاح طلبان در قدرت است.

بنابر مستندات متعدد، هیچ کدام از نهادهای مذکور کارنامه قابل قبولی به افکار عمومی ارائه نداده است. در حقیقت اصلاح طلبان اکنون با بحران گزارش عملکرد مواجه هستند.

بر همین اساس فعالین اصلاح طلب بارها اذعان کرده اند که دیگر ترفند رقیب هراسی و ایجاد فضای دوقطبی با نمایش «تَکرار می کنم» کارساز نخواهد بود. افکار عمومی اکنون در انتظار ارائه گزارش عملکرد از سوی اصلاح طلبان است و نه نمایش سیاسی برای شانه خالی کردن از مسئولیت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 44
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 8
  • IR ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۹
    52 16
    خدایا جواب افساد طلبان را زودتر ومحکم بده.
  • IR ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۹
    87 7
    مرگ بر آمریکا.
  • IR ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۹
    84 7
    تنها راه اداره کشور=اطاعت از رهبری معظم انقلاب.
  • محمد IR ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۹
    20 13
    تا زمانیکه بافتنه گران مدارا کنیم وضیعت کشور همین است جذب حداکثری درست ولی دندان پوسیده را باید دور انداخت حامیان فتنه گران را باید از دولت ومجلس کنار گذاشت بدون رودرباسی تا مشکلات کشور حل شود واگر نه آش همان کاسه همان است
  • ناشناس IR ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۹
    18 16
    یه چای لب سوزو لب دوز بخورید وبه حرف چهارتا اعتدالی واصلاح طلب توجه نکنید .سنگ پای قزوین جلوی اینها باید لنگ بندازه.انتخابات مجلس جبران میکنیم
  • IR ۱۵:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۹
    13 39
    چند تا مطلب علیه اف ای تی اف می زنید چقدر عججله دارید
  • IR ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۹
    13 84
    کاملا برعکس تنها راه نجات کشور عدم ارتباط با آمریکاست.!
  • NL ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۹
    33 11
    خب دیگه با چه زبونی بگند ضد انقلابند.همه آتیشها هم از گور همین منافقهاست
  • بنده خدا IR ۱۶:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۹
    35 11
    ما که از ارتباط دولت شما با خارج و کشورها به اصطلاح شما پیشرفت چیزی ندیم سفر ما هر روز کوچک تر شد قبلی که می گفتند مقاومت وضع ما بهتر بود بهتر دست توهم بردار ید خدا شفا عنایت کنه
    • IR ۱۹:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۹
      88 14
      تنها راه نجات کشور اطاعت از رهبری و استفاده از مدیران جهادی است.
  • IR ۱۶:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۹
    66 13
    موافقان دولت خودتان غرق در پولشویی هستید.!
    • IR ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۹
      4 9
      برید داداش ها و بچه هاتون رو جمع کنین تا کشور غرق پولشویی نشه، تازه دارم می فهمم منظور اصلاح طلبا از کشور خودشون هستن!! خخخخخ
  • IR ۱۶:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۹
    71 11
    باشه ولی اداره و اقتصاد کشور رو با آمریکا که نزدیک به ۲۱ تریلیون دلار بدهی داره میخوایین راه بندازین نه؟ یا با کمک جلیقه زردهای فرانسه؟ ....... خودتون هستین اقایون دولتی، وطن فروشی دیگه بسه، از سکوت مردم هم سو استفاده نکنین.!!
  • دلارام IR ۱۷:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۹
    58 12
    خودمونیم.ممکنه بازدم انتخابات دوباره با سه شب مناطره ونطق اتشین امثال جهانگیری مردم دوباره خر بشوند
    • رضا IR ۱۸:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۰
      0 46
      بله اگر مردم را شما و مشرقيون بدانيم اين احتمال هست !
  • IR ۱۸:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۹
    تنها راه نجات کشور قطع رابطه با شیطان بزرگ آمریکاست.
    • FR ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۰
      14 32
      مگه ما با امریکا رابطه ایی داریم که قطع کنیم....!!!!
    • IR ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۰
      51 22
      ۹:۲۶ماارتباط با شیطان بزرگ آمریکا نداریم ولی نباید هیچگونه ارتباطی باشد وقطع باشد منظور این است.مشرق لطفاً چاپ کن.
    • IR ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۰
      42 15
      ۹:۲۶اول دقت کن بعد جواب بده .کاملا روشن که منظور داشتن ارتباط با آمریکا نیست بلکه نداشتن وقطع هرگونه ارتباط با آمریکاست.وجوابت نشان دهنده این است خیلی از جوابم ناراحت شدی که گفتم قطع ارتباط با آمریکا .این گونه جواب دادن از حرصت نه از علاقه به نداشتن ارتباط با آمریکا.مشرق لطفاً چاپ بفرما‌.
    • IR ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۰
      18 18
      ارتباط نداریم منظور م از قطع ارتباط یعنی نباید ارتباطی با آمریکا باشد.
    • IR ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۰
      31 12
      بنده که منظورم داشتن ارتباط با آمریکا نبود که قطع کنیم حتما منظور خودت این است.
    • IR ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۰
      40 10
      از صحبت بنده این استنباط نمیشود .برداشت تواشتباه.!!!
    • IR ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۰
      27 10
      قطع رابطه همان نداشتن رابطه است.متوجه شدی.مشرق لطفاً چاپ بفرما‌.
  • IR ۱۹:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۹
    22 4
    اینطور که اصلاح طلبان دارند پیش میروند و بصورت علنی خوش رقصی برای امریکا میکنند پس چرا اینهمه سنگ وکیل الدوله شدن وزیر الدوله شدن و رئیس جمهوری را به سینه میزنند اگر جنابان اصلاح طلب میتوانستید کشور را بدون وابستگی به غرب واروپا اداره کنید پس چرا سینه چاکی برای ارتباط با امریکا میکنید اگر ناتوان هستید پس بروید کنار از هوچی گری دست بردارید انقلاب گردید که کشور استقلال داشته باشد وگرنه در زمان طاغوت که پهلوی ها دست نشانده امریکا وانگلیس بودند و حدود هشتاد هزار مستشار امریکایی در ایران خدایی میکردند بازهم وضعیت سفره مردم متزلزل بود که اگر نبود و در رفاه واسایش و برخودار از حقوق شهروندی ودینی بودند انقلاب نمیشد....
    • IR ۰۳:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۰
      13 43
      نميدونم شما چند سالتونه سفره مردم قبل از انقلاب متزلزل نبود بيخود هوچيگرى نكنيد مردم اگر انقلاب كردند بسكه وعده وعيد براى زندگى بهتر بهشون دادند.كه توى اين،چهل سال معلوم شد بعكس ان شعارها انجام شد.البته مشرق تو هم فقط نوشتهايى راكه مطابق سليقه خودتونه ميذاريد،وگرنه چاره كار يه رفراندمه معلوم بشه اكثريت ملت چى ميخوان
  • امید IR ۱۹:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۹
    35 14
    ترسوهای واقعی کسانی هستند که از ترس جنگ حاضرند هر ذلتی را بپذیرند. برای آنها حمایت از حقوق و احترام غربی ها مهمتر از حفظ حقوق واقعی ملت است.
  • IR ۱۹:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۹
    66 26
    با تصویب اف ای تی اف راههای دور زدن تحریم ها لو می رود و اوضاع اقتصادی بدتر خواهد شد.
    • IR ۲۲:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۹
      28 19
      بدبختی های امروز لبنان از همین FATF سرچشمه گرفته لطفا کمی عقل ها را کار بیندازید
  • IR ۱۹:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۹
    55 25
    دولتی ها ابتدا چک برگشتی برجام نافرجام را نقد کنند بعدا"در مورد اف ای تی اف بحث می کنیم !
  • شهروند IR ۲۰:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۹
    47 7
    این دولت تاکی میخواد به خیانت هاش ادامه بده و کسی چیزی نگه FATF نهایت خیانت هست
  • IR ۲۱:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۹
    18 17
    نویسنده اعتماد مشکل مزدوران رسانه ای و ستون پنجمی قلم به مزد را از قلم انداختی
  • ۱۲۵ DE ۲۲:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۹
    9 10
    به آقای حضرتی بگید بیش از این آبروی ما رشتیها را نبرد.
  • کامران IR ۲۲:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۹
    32 14
    خوب ارتباط با دنیا خوبه ولی کشورهای قدرتمند مثل امریکا و انگلیس و فرانسه آلمان کشورهای زورگویی هستند که میخان ما را تسلیم خواسته هاشون کنن اینجوری که درست نیست ما نمیتونیم حرف زور را بپذیریم . از طرفی ایران تا خالا شفاف سازی نکرده از طرفی میگه میخواهیم اسرائیل را نابود کنیم از طرفی میگه ما قصد ساخت بمب را نداریم پس این نمیتونه شفاف سازی بشه . اونا نمیتونن حرفهای جمهوری اسلامی را باور کنن و بهش اعتماد ندارند اروپا و امریکا هم قابل اعتماد نیستن پس میمونه فقط مقاومت
  • IR ۲۲:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۹
    52 14
    تنها راه نجات کشور اطاعت از رهبری است .به خدا اصلاح طلبان و غربگراها خدای دزدند
  • محمد IR ۰۰:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۰
    47 12
    اگر fatf اجرا نشود تاریخ مصرف حضرات نزد آمریکا پایان خواهد یافت.
  • هم وطن IR ۰۰:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۰
    73 5
    آمریکا ثابت کرد هیچگاه قابل اعتماد نیست FATF نیز مثل برجام میماند غربیها به فکر لطمه زدن هستند توکل برخدا کنید آمریکا سگ کیه، بدون آمریکا زندگی لذت بخش است
  • دادبین IR ۰۰:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۰
    31 13
    دورشون داره تموم میشه . پولشویی اصلی خود اصلاحی ها هستن این حرفها برای رد گم کردن میزنند حال دورشون داره تموم میشه دل نمی کنن
  • IR ۰۲:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۰
    15 54
    منظر میرسه بجای اینکه به سرآب و کشورهای کوچک و از خود ضعیفتر برای نجات پناه ببریم یا کشورهای همچون روس و ترکیه بهتره اون امتیازها را به کدخدا بدیم شاید نفعی کنیم زمانی که ترامپ به اردوغان گفت احمق نشد چکار کرد اون که نتونستی از خودش دفاع کنه شما چجوری امید دارید از شما دفاع کنه خدایا به داد مردم بیچاره ایران برس واز این گرانی و بدبختی نجاتشان بده
  • حسين DE ۰۷:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۰
    41 22
    چرا شما <> اينگونه وحشتناك خاءن و وطن فروش هستيد؟؟؟؟؟
  • US ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۰
    33 13
    اگه این راهشه چرا ارتباط برقرار نمی کنید نکنه منتظرید من بیام صلح تون بدم
  • US ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۰
    17 33
    وقتی شعار جای خودش را به شعور داد مشکلات همه حل میشه نه مشکل آمریکاست نه شرقه ونه عرب
  • IR ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۰
    58 19
    تنها راه نجات کشور رای نیاوردن ونبودن افساد طلبان است.
  • DE ۱۸:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۰
    7 0
    تنها راه اداره کشور، ارتباط با آمریکاست/اگر جلوی اصلاح طلبچی های شیتیل بگیر دلال را نگیرید اداره کشور ایران را کنترات به امریکا داده و دلالی و شتیل آنرا بین خودشان تقسیم میکنند.
  • سام IR ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۱
    1 0
    بیشترافرادی که موافق fatfهستنددنبال ذلت هستند وآلوده به پولشوئی نه مخالفان آن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس