FATF نمایه

پژوهشگر مرکز تحقیقات استراتژیک فلوریدای جنوبی گفت: واشنگتن ابزار تازه‌ای برای تحریم ایران ندارد مگر از طریق FATF.

به گزارش مشرق،  FATF یکی از ابزارهای وزارت خزانه‌داری آمریکا برای هوشمندسازی تحریم‌های غیرقانونی این کشور است. این مسئله به‌قدری بدیهی است که حتی کارشناسان اندیشکده‌های آمریکایی نیز به آن اذعان کرده‌اند.


در همین رابطه سینا عضدی، پژوهشگر مرکز تحقیقات استراتژیک دانشگاه فلوریدای جنوبی در مصاحبه با یکی از شبکه‌های ضدانقلاب در پاسخ به اینکه چه تحریم‌های دیگری مانده که آمریکا علیه ایران اعمال کند و یا آنکه آمریکا چه گزینه‌ای برای اعمال فشار علیه جمهوری اسلامی دارد، گفت: «آمریکا چیزی برای تحریم ایران ندارد مگر اینکه بخواهد از طریق سازمان FATF مناسبات مالی ایران را بیشتر محدود کنند و این کشور را تحت تحریم قرار دهد.»

بیشتر بخوانید:

نگاه عجیب رئیس‌جمهور به وعده‌های انتخاباتی

استقبال آمریکا از اقدام FATF علیه ایران

یکی از معایب FATF از زبان نقوی حسینی

هدف دولتی‌ها از ضرورت پیوستن به FATF چیست؟

دولتمردان و سناریوی تائید رهبری!

فیلم/ واشنگتن بهانه تازه‌ای برای تحریم ایران ندارد، مگر از طریق FATF

دولت برای کسب رضایت FATF تحریم‌های شورای امنیت را به رسمیت شناخت +سند


وی افزود: «چیز دیگری نمانده که جمهوری اسلامی در آن تحریم شود؛ ایران در نفت، صنایع خودروسازی و پتروشیمی ‌تحریم است و برای خود آمریکا هم مشکل است که جز اف‌ای‌تی‌اف، چیزی برای تحریم پیدا کند.»


یکی از کارشناسان بی‌بی‌سی نیز گفت:«از طریق FATF مبادلات تجاری ایران توسط آمریکا ردیابی می‌شود.»


گفتنی است که وزیر خزانه‌داری آمریکا در تیرماه ۹۸ و در روز پایانی نشست اخیر FATF به استفاده از FATF برای جلوگیری از دور زدن تحریم‌ها اعتراف کرده بود.


منوچین در روز پایانی نشست FATF گفت: «سرانجام، تحت ریاست ایالات متحده آمریکا، FATF روش‌هایی را آزمایش کرد که استانداردها بتوانند به‌طور مؤثر در مورد تهدید تأمین مالی ‌اشاعه سلاح‌های کشتار جمعی، مبارزه کنند. کشورهای یاغی،‌ تروریست‌ها و سندیکاهای جنایی بین‌المللی به‌طور فزاینده‌ای در دور زدن تحریم‌ها و سایر اقدامات پیشگیرانه، به منظور ادامه توسعه ‌اشاعه‌گری سلاح‌های کشتار جمعی خبره و ماهر شده‌اند. من این سازمان را تشویق می‌کنم تا کارهایی را که در اینجا انجام شد، به منظور اطمینان از اینکه خط مشی‌ها و کنترل‌های شبکه جهانی FATF به‌طور مؤثر مواجهه با این تهدید تکامل یافته را تکمیل کند.»


این اولین بار بود که وزارت خزانه‌داری آمریکا به‌طور رسمی ‌اعلام می‌کرد که FATF اقدام به پیشگیری از دور زدن تحریم‌ها می‌کند.


گفتنی است در جلسه کنگره آمریکا در تاریخ ۳۰ نوامبر ۲۰۱۷ (۹ آذر ۱۳۹۶) یعنی دقیقاًً یک روز بعد از اعلام وصول لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تأمین مالی ‌تروریسم در صحن علنی مجلس شورای اسلامی، مارشال بیلینگزلی دستیار وزیر خزانه‌داری آمریکا و رئیس وقت FATF، صراحتاً در پاسخ به یکی از نمایندگان کنگره آمریکا تأکید کرده بود که برای حفظ فشارها به ایران و جلوگیری از دور زدن تحریم‌های آمریکا توسط کشورمان به‌خصوص سپاه، ضرورت دارد ایران قوانینی درباره مقابله با تأمین مالی ‌تروریسم و پولشویی تصویب و اجرایی کند.


به گزارش فارس، آمریکا برای اجرای دقیق‌تر و موثرتر تحریم‌ها، نیاز شدیدی به اطلاعات اقتصادی و مالی دارد تا جلوی دور زدن تحریم توسط ایران را بگیرد. بخشی از این اطلاعات از طریق سوئیفت و بخشی از طریق سرویس‌های امنیتی و اطلاعاتی به دست می‌آید. اما آمریکا به بخش مهمی ‌از اطلاعات که در نظام بانکی ایران تولید می‌شود، دسترسی ندارد. بنابراین برای دسترسی به این بخش، نیاز شدیدی به اجرای استانداردهای FATF توسط ایران دارد. در صورت دستیابی آمریکا به این اطلاعات، دور زدن تحریم‌ها توسط ایران بسیار سخت‌تر خواهد شد.


خوان زاراته، معاون سابق مدیریت مبارزه با تروریسم و جرائم مالی در وزارت خزانه‌داری آمریکا سال گذشته برای تبیین جایگاه FATF در فشار بر ایران، گفته بود: «برای قرار دادن ایران در تنگنا و سخت‌تر کردن شرایط برای این کشور، به حضور کامل FATF نیاز است. برای این­که ایران از نظام مالی منزوی شود، لازم است FATF برای تأیید قضاوت‌هایی پیرامون نظام مالی ضدپولشویی و مبارزه با ‌تروریسم مداخله کند. دنی گلاسر و چیپ پونسی، دو دیپلمات برجسته در فضای مالی جهانی و متخصص در بحث مبارزه با پولشویی از سوی ایالات متحده یک فرایند مطمئن را در درون نظام FATF گنجاندند که رژیم ایران را تحت نظارت­‌های دقیق قرار می‌داد».


همچنین، اسفندماه سال گذشته بود که FATF در گزارشی ۸۰ صفحه‌ای، صریحاً اعتراف و تأکید کرد که «هدف ما جلوگیری از دور زدن تحریم‌های ایران است»


ایجاد دوقطبی


ابوالفضل حسن‌بیگی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به اظهارات برخی دولتی‌ها مبنی بر ضرورت الحاق ایران به کارگروه ویژه اقدام مالی، موسوم به FATF گفت: روشی که دولتی‌ها و برخی دنباله‌روهای آنها برای الحاق ایران به FATF در پیش گرفته‌اند، مشابه همان روشی است که درباره امضای برجام در پیش گرفتند.


حسن‌بیگی هدف دولتی‌ها در تأکید بر ضرورت الحاق به FATF را دوقطبی آرامش و ناامنی توصیف و تصریح کرد: برخی با القای این موضوع که الحاق ایران به FATF می‌تواند رافع مشکلات اقتصادی کشور باشد، مردم و حتی برخی تصمیم‌سازان را بر سر دوراهی و دوقطبی «آرامش» و «ناامنی» قرار می‌دهند، به‌طوری که القا می‌کنند «اگر به FATF نپیوندیم، خسارات سنگینی به کشور تحمیل و شرایط سخت‌تر می‌شود».


وی با رد این موضوع که پیوستن به FATF تأثیری در بهبود یا عدم بهبود شرایط اقتصادی و داخلی کشور ندارد، اظهار داشت: آمریکایی‌ها با استفاده از اهرم فشار بر FATF برای الحاق ایران به این کارگروه، خواهان شفافیت در امور مالی و داد و ستدهای کشور هستند تا ابزارهای تحریم ملت ایران به ‌راحتی در اختیار آنها قرار گیرد.


عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس اضافه کرد: هیچ عقل سلیمی ‌الحاق ایران به FATF را تأیید نمی‌کند، زیرا مضرات و خسارات آن به ‌مراتب بیشتر از مزایای احتمالی آن است، بنابراین در این ‌باره باید با دقت‌های بیشتری تصمیم‌گیری شود.


به گزارش تسنیم، حسن‌بیگی با بیان اینکه دولت باید از تفکر پید اکردن راه‌حل مشکلات کشور در بیرون از مرزها دست بردارد، خاطرنشان کرد: الحاق ایران به FATF موجب حاکمیت نظام سلطه بر کشور می‌شود، بنابراین نباید با دست خودمان، در چاهی بیفتیم که بیرون آمدن از آن در آینده برای کشور مشکل‌ساز شود.


همچنین احمد علیرضابیگی، نماینده مردم تبریز در مجلس در گفت‌وگو با مهر درخصوص اصرار دولت بر تصویب FATF گفت: دولت می‌داند که FATF به نتیجه نمی‌رسد و ارکان نظام FATF را نمی‌پذیرند. صرفاً عدم تصویب FATF را به‌عنوان بهانه ناکامی‌های اقتصادی‌اش بیان می‌کند.


علیرضابیگی ادامه داد: در حالی که ارکان نظام به‌خاطر شرایط رویارویی با نظام سلطه مخالف پذیرش FATF هستند. پذیرش این کنوانسیون به معنای بستن دست و پای ملت و مسئولان با زنجیری است که کلید و قفل آن دست آمریکاست.


عضو شورای مرکزی فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس گفت: دولت به دنبال مهندسی آرای مردم با ایجاد دوقطبی است اما این ‌ترفند نخ‌نما شده و راهگشا نیست.

منبع: کیهان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • مهدی ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۹
    5 0
    کروکی تاسیسات هسته ایی رو دو دستی تقدیم کردیم و الان هم در تلاش هستیم دو دستی زیر و بم موسسات مالی و بانکی رو تقدیم کنیم و فکر میکنید دیگه تمام میشه؟ نه نمیشه به قول امام خمینی مظلوم هر دفعه یک گام به عقب برمیداره ظالم یک گام میاد جلو، میدونید چی فکر میکنم؟ اگر همین جور پیش بریم زمانی میرسه که کشورهای غربی حتی محل پمپ بنزینهای ما رو هم مطلع بشن از قدیم میگن: از ماست که برماست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس