کد خبر 1005780
تاریخ انتشار: ۸ آبان ۱۳۹۸ - ۲۳:۵۵
الکساندر ویندمن

در پی حضور سرهنگ الکساندر ویندمن در کنگره برای شهادت درباره تماس تلفنی دونالد ترامپ و رئیس جمهور اوکراین، نمایندگان دموکرات اظهارات او را «شدیدا نگران‌کننده» خوانده‌اند.

به گزارش مشرق، سرهنگ ویندمن اولین نفر از کارکنان کاخ سفید است که برای توضیح پیرامون مکالمه تلفنی بحث برانگیز ۲۵ ژوئیه در کنگره حاضر می‌شود. وی به نمایندگان گفته است که پس از گوش دادن به تماس تلفنی ترامپ با رئیس جمهور اوکراین به دلیل نگرانی زیاد از محتوای رد و بدل شده با وکیل کاخ سفید تماس گرفته است.

بیشتر بخوانید:

نگرانی رهبر دموکرات‌های سنا به خاطر استیضاح ترامپ


شهادت الکساندر ویندمن روز سه‌شنبه ۲۹ اکتبر (هفت آبان) در مقابل اعضای کمیته تحقیقات استیضاح مجلس نمایندگان و پشت درهای بسته ایراد شده است. یکی از نمایندگان حاضر در جلسه که نخواسته نامش فاش شود، به شبکه خبری ان بی‌سی آمریکا گفت ویندمن در این جلسه اعلام کرده که قصد داشته تا در متن آماده شده از مکالمه ترامپ با رییس جمهوری اوکراین تغییراتی را اعمال کند.


این تغییرات عمدتا شامل اضافه کردن اشاره دونالد ترامپ به پرونده جو بایدن و فساد در اوکراین و همچنین سخنان رئیس‌جمهور اوکراین درباره شرکت گازی بوریسما بوده است.


دولت ترامپ روز چهارشنبه ۲۵ سپتامبر (سوم مهر) تصمیم گرفت تا متن این مکالمه تلفنی را به صورت عمومی منتشر کند. با این حال عبارات منتشره در این متن ۵ صفحه‌ای، یادداشت‌های کارکنان شورای امنیت ملی و کارمندان حاضر «اتاق وضعیت» کاخ سفید هستند و به همین دلیل متن پیاده شده، برابر با متن دقیق صحبت‌های این مکالمه نیست. امری که سبب گمانه‌زنی‌های بسیار درباره فحوای احتمالی آن شده است.


سرهنگ ویندمن پیشتر در بیانیه آغازین خود قید کرده بود: «من از شنیدن آن مکالمه نگران شدم. به نظرم درست نبود که از یک دولت خارجی خواسته شود تا درباره یک شهروند آمریکایی تحقیق کند.»


دونالد ترامپ در واکنش به حضور سرهنگ ویندمن در کنگره، اصل شنیدن مکالمه از سوی او را زیر سوال برده و نوشته است: «آیا او روی همان خطی بود که من هم بودم؟ ممکن نیست. از او بخواهید متن مکالمه را بخواند.»


حضور آلکساندر ویندمن در برابر نمایندگان کنگره عملا سرپیچی از توصیه دونالد ترامپ درباره پرونده اوکراین به حساب می‌آید.


مخالفان رئیس جمهوری ایالات متحده بر این باورند که ترامپ درصدد بوده تا با همکاری دولت اوکراین پرونده فساد مالی پسر بایدن و «سوء استفاده» او از اموال و نفوذ دولتی را افشا کند تا بدین وسیله جو بایدن، رقیب سیاسی‌اش را از میدان به در سازد.


ترامپ پرداخت کمک‌های ۴۰۰ میلیون دلاری آمریکا به اوکراین را منوط به همکاری زلنسکی در رابطه با فعالیت‌های اقتصادی هانتر بایدن، پسر جو بایدن در اوکراین کرده بود.


جو بایدن، نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در سال ۲۰۲۰ از حزب دموکرات و تا اینجا رقیب اصلی دونالد ترامپ است.


ظرف پنج هفته گذشته، نمایندگان دموکرات حاضر در کنگره در ارتباط با تحقیقات ناظر بر طرح استیضاح از ده نفر از مسئولان آمریکایی پرس‌وجو کرده‌اند.


تاکنون، مسئولان اصلی دولت ترامپ و مشاوران او در کاخ سفید، بنابر توصیه او از همکاری با کنگره اجتناب ورزیده بودند. اظهارات آلکساندر ویندمن، نخستین نمونه از همکاری یکی از مشاوران ترامپ در ارتباط با پرونده اوکراین با نمایندگان کنگره است.


قرار است روز پنجشنبه ۳۱ اکتبر قانون ناظر بر تحقیقات استیضاح تصویب شود. در صورت تصویب این قانون، پاسخگویی مسئولان دولت ترامپ به پرسش نمایندگان الزامی می‌شود و بسیاری از صورت‌جلسه‌ها نیز می‌توانند علنی گردند.


طرح استیضاح دونالد ترامپ می‌تواند با رای اکثریت نسبی نمایندگان کنگره آمریکا آغاز شود. اما تصمیم‌گیری پیرامون استیضاح دونالد ترامپ منوط به کسب دو سوم آرای مجلس سنای این کشور است. لازم به یادآوری است که برخلاف مجلس نمایندگان، اکثریت کرسی‌های مجلس سنا در اختیار حزب جمهوریخواه آمریکا است. چنین امری در تاریخ سیاسی آمریکا بی‌سابقه است.

منبع: جام نیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس