کد خبر 1005715
تاریخ انتشار: ۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۶
نوزاد دوقلو

تب با کلاسی و به‌روز بودن حالا به برخی مادران باردار و خانواده‌های در انتظار تولد فرزند، سرایت کرده است و تولد نوزاد در روزهای خاص، نسخه جدیدی برای تفاخر و برتری‌جویی در بین برخی خانواده‌ها شده است.

به گزارش مشرق، از زمانی‌ که فهمیده  قرار است چند وقت دیگر مادر شود، آرام و قرار ندارد و هر روز سعی می‌کند آرامش روحی و روانی خود را حفظ کرده و چند روز یکبار نیز با هر سختی که شده خود را به مطب متخصص زنان می‌رساند تا تحت معاینه و کنترل او، دوران پر استرس اما شیرین بارداری را بگذراند.

به دلیل بارداری، کمتر در بین اقوام و دوستان حاضر می‌شود و همه کارهایش تحت تأثیر بارداری‌اش قرار گرفته اما یک مهمانی مفصل فامیلی و توصیه‌های آزیتا دختر دایی به اصطلاح با کلاس‌تر از دیگر اقوامش، که خود را فردی به روز می‌داند و برای مرجان یک الگوست، ذهنش را دچار تلاطم و تغییر می‌کند؛ آنچنان که از فردای آن مهمانی، ذکر و فکرش این می‌شود که مدام در فکر این باشد تا در زمان خاصی که دختر دایی‌اش توصیه کرده و تأکید داشته این تاریخ مورد پسند و اقبال بسیاری از خانم‌های باردار است و در فضای مجازی نیز خواهان زیادی دارد، زایمان کند.

بیشتر بخوانید:

آمار تولد نوزادان لاکچری در تاریخ طلایی ۹۷/۷/۷

حالا مرجان بنا به توصیه آزیتا برای اینکه مادر باردار باکلاس و به اصطلاح همراه با مد شناخته شود، مدام و در هر مراجعه به پزشک خود، از او می‌خواهد تا بگویید چطور می‌تواند زایمان خود را در هشتم آبانماه سال جاری انجام دهد و برای اینکه به خواسته خود برسد، حتی پیشنهاد پرداخت مبلغی اضافه را نیز به پزشک می‌دهد.

با آنکه متخصص زنان او را از انجام زایمان زودرس نهی کرده و عوارض چنین کاری را به او گوشزد می‌کند، اما مرجان پایش را در یک کفش کرده که باید زایمانش در۹۸.۸.۸. انجام شود تا مبادا از قافله به اصطلاح مادران با کلاس و امروزی جا بماند!

این روایت کوتاه اما واقعی این روزها در بین برخی زنان و خاصه زنان باردار است؛ زنانی که برای تفاخر و با کلاس جلوه دادن خود، دست به هرکاری می زنند و نوزاد به دنیا آوردنشان در زمانی خاص نیز به لیست روش‌های با کلاس شدن اضافه شده است!

تفکر تولد نوزاد در تاریخ معین متناسب با تاریخ تولد والدین، تاریخ ازدواج و ... چندی است که در جامعه رواج یافته است و جماعتی در قامت الگوی اجتماعی مردم را به انجام چنین کاری تشویق می‌کنند.

همانها که برای هر موضوع اجتماعی، سیاسی و اقتصادی و... به اصطلاح کارشناسانه و البته در بسیاری اوقات ناشیانه و از روی جهالت نظر می‌دهند و دایره پزشکی و تولد نوزادان نیز از نظرات آنها در امان نمانده است و این چنین، افکار عمومی و اذهان عده زیادی از مردم را مدیریت می‌کنند.

جماعتی از خانم‌ها که قرار است در آینده‌ای نه چندان دور طعم شیرین مادرشدن را بچشند نیز تحت تأثیر این موضوع قرار گرفته و تلاش می‌کنند هر طور شده زایمان خود را در این روزهای خاص انجام دهند؛ فارغ از اینکه این تصمیم خارج از قاعده وقوانین علمی و پزشکی چه اثرات سوئی بر سلامت نوزاد دارد.

مریم کاشانیان متخصص زنان در پاسخ به این پرسش که «آیا زایمان زودرس و انتخاب زمان دلخواه توسط برخی مادران برای به دنیا آوردن نوزاد خود از نظر پزشکی قابل تأیید است؟»، اظهار داشت: متأسفانه واقعیتی که در چند سال اخیر بین برخی از خانم‌ها به وجود آمده، این است که فکر می‌کنند روز، ماه و زمان تولد نوزادان باید متناسب با روز تولد خود، همسر و سالگرد ازدواج‌شان صورت گیرد.

وی با تأکید بر اینکه این تصور کاملاً غلط است،‌گفت: بسیاری از متخصصان زنان زیر بار انجام این کار نمی‌روند؛ البته ممکن است عده معدودی از پزشکان این کار را انجام دهند.

*تولد نوزاد فقط در هفته سی و نهم انجام شود

این متخصص زنان یادآور شد: قطعاً ما زمان‌های خاصی برای انجام زایمان داریم که فکر می‌کنیم نوزاد کاملاً رسیده و می‌تواند متولد شود؛ برای نمونه اگر قرار است عمل سزارین انجام شود، باید مادر ۳۹ هفته کامل را گذرانده باشد و در آن زمان است که عوارض خروج نوزاد از بدن مادر به حداقل می‌رسد.

کاشانیان افزود: زودتر از این زمان زایمان کردن عوارض خاصی متوجه جنین و نوزاد می‌کند که حتی در آینده زندگی نوزاد خود را نشان می‌دهد؛ اینکه فردی تصور کند که زایمان خود را زودتر انجام داده و اتفاقی برای نوزادش به وجود نیامده است و در نتیجه این را توصیه کرده و چنین اتفاقاتی نیز برای نوزادان دیگر نیز به وقوع نمی‌پیوندد، صحیح نبوده و متأسفانه این برداشت غلط را نیز به دیگران منتقل می‌کند.

وی با تأکید بر اینکه انجام عمل سزارین باید در موعد مقرر یعنی در هفته سی و نهم انجام شود، تصریح کرد: اگر هیچ مشکل طبیعی وجود نداشته باشد که به دلیل وجود این مشکل لازم باشد جنین زودتر به دنیا بیاید، زمان تولد نوزاد در هفته سی و نهم تمام است؛ حال اینکه این زمان مصادف با روز خاصی باشد، از نظر ما اهمیتی ندارد.

* نوزاد تنها یک هفته زودتر مجاز است متولد شود

این متخصص زنان اضافه کرد: ضرورت دارد یکسری از نوزادان به دلیل وجود مشکلات خاص زودتر به دنیا می‌آیند که این موضوع در حیطه مسائل علمی است و باید اتفاق بیفتد، اما وقتی بخواهیم که نوزاد دلخواه به دنیا بیاید، باید صبرکنیم سی و نه هفته تمام از دوره بارداری گذشته باشد؛ بنابر این فقط یک هفته از زمان بارداری که در نظر گرفته شده می‌توان جنین را زودتر به دنیا آورد.

*بیماری‌های آسم، اوتیسم و بیش‌فعالی در کمین نوزادان زود به دنیا آمده 

وی با اشاره به پیامدهای منفی دیگر تولد زودهنگام نوزادان، متذکر شد: چنین نوزادانی در آینده در معرض بیماری‌های آسم، اوتیسم و بیش‌فعالی قرار می‌گیرند؛ در نتیجه اینکه والدین تصور کنند نوزادشان زودتر به دنیا بیاید و در آینده مشکلی نخواهد داشت، کاملاً نادرست است؛ ضمن اینکه عوارض دیررسی وجود دارد که معلوم نیست چه زمانی ظاهر می‌شود.

کاشانیان با اشاره به عوارض بسیار سوء تولد نوزادان قبل از زمان طبیعی زایمان، خاطرنشان کرد: ممکن است در این زمان ریه جنین به طور کامل رسیده نباشد و ریسک اینکه نوزاد دچار نارسایی ریه باشد، زیاد است و نوزاد نیاز به NICU (بخش مراقبت‌های ویژه کودکان‌) پیدا می‌کند و اینکه عوارض بسیاری از این بخش مانند عفونت به نوزاد منتقل شود، زیاد است.

مجید ابهری آسیب شناسی اجتماعی در پاسخ به این پرسش که «چه عوامل فرهنگی باعث ترویج  این تفکر در بین زنان برای تولد نوزادان خود در تاریخ‌های خاص می‌شود؟»، اظهار داشت: گسترش باورها تا حدود زیادی به سبک زندگی و فعالیت‌های رسانه‌ای وابسته است. 

*نوکسیه‌ها و تازه به دوران رسیدها عامل ترویج رفتارهای لاکچری

وی ادامه داد: در حال حاضر که هدایت فکری بخش زیادی از جامعه توسط فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی صورت می‌گیرد. متاسفانه شاهد بروز رفتارهایی هستیم که بیشتر جنبه لاکچری داشته و از ناحیه تازه به دوران رسیده‌ها و نوکسیه‌گان اغلب اوقات مشاهده می‌شود. 


آسیب شناسی اجتماعی با اشاره به باور برخی از زنان مبنی بر تولد نوزادان خود در تاریخ‌های خاص، خاطرنشان کرد:  برخی تاریخ‌های تولد خاصی را انتخاب می‌کنند مانند ۹۸.۸.۸ یا انتخاب روزهای  تولد نوزاد مطابق با تاریخ تولد والدین که این گونه رفتارها باعث رقابت ناسالم و غیرمنطقی بین بعضی خانواده‌ها شده و باعث بروز فساد در بخشی از جامعه و ادارات می‌شود. 

*عدم تطابق گواهی تولد با تاریخ تولد باعث فساد در جامعه

ابهری اضافه کرد: وقتی فردی اصرار دارد تا در تاریخ  معین برای فرزندش شناسنامه خود را دریافت کند اما این گواهی تولد او با این زمان مطابقت ندارد، مجبور می‌شود با روش‌های غیر قانونی کار خود را انجام دهد یا زایشگاه را وادار به صدور گواهی تولد غیر واقعی کند و به شیوه‌ای غیرقانونی این کار را انجام دهد. 

وی متذکر شد: بروز این رفتارها بیشتر در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی مشاهده می‌شود که هر روز با رفتار جدیدی مواجه هستیم. مانند شبیه شدن به یکی از  سلبریتی‌ها که در برخی نرم‌افزارها فرد عکس خود را ارسال کرده و در چند ثانیه  معلوم می‌کند که چند درصد به کدام چهره معروف سلبریتی شباهت دارد که این کار نیز از یکی از تفریحات قشر نوکیسه و رفتارهای لاکچری شده است.

آسیب شناسی اجتماعی با اشاره به نقش موثر رسانه‌ها در زدودن جامعه  از چنین فرهنگ‌های نامناسب، تاکید کرد: اطلاع‌رسانی از طریق رسانه‌ها به ویژه صدا و سیما در خصوص این رفتارها و اینکه تاریخ تولد هیچگونه شأن و شخصیتی برای فرد ایجاد نمی‌کند، می‌تواند تا حدود زیادی در زمینه پیشگیری از گسترش اینگونه رفتارها مثبت واقع شود.

* یک میلیون و ۳۵۰ هزار زایمان منجر به تولد فرزند در سال گذشته

ایرج حریرچی معاون کل وزارت بهداشت در خصوص افزایش آمار سزارین در کشور به خصوص در مناسبت‌ها و تاریخ‌های خاص،گفت: متاسفانه در چند سال اخیر انجام زایمان در مناسبت‌ها و تاریخ‌هایی‌ که والدین نوزاد متقاضی آن هستند افزایش داشته است. دستکاری و سلیقه‌ای کردن تاریخ تولد نوزاد و به کارگیری از روش سزارین، معضل اصلی است.

وی با اشاره به اینکه سال گذشته یک میلیون و ۳۵۰ هزار زایمان منجر به تولد فرزند داشتیم که حدود ۵۰ درصد آن به روش سزارین بوده است، افزود: این آمار در کشور ما خیلی بالاست و مطلوب آن باید زیر ۱۸ درصد باشد؛ حتی این آمار نسبت به کشورهای اروپایی و آمریکایی که بعضا از امکانات و تسهیلات بیشتری برخوردارند هم بالاتر است.

معاون کل وزارت بهداشت تصریح کرد: دستکاری کردن تاریخ تولد بیشترین ضربه را به نوزاد وارد می‌کند؛‌ چرا که بیشترین رشد و تکامل مغزی در سه ماهه آخر بارداری صورت می‌گیرد که زایمان به روش سزارین معمولا یک هفته زودتر از موعد طبیعی آن است و نوزاد از یک هفته طلایی رشد مغزی و تکامل ریه محروم می‌شود و گاهی در معرض عفونت و نارسایی ریه قرار می‌گیرند.

حریرچی با تأکید بر اینکه میزان انجام زایمان یک سیر معقولی دارد، گفت: اگر در تاریخ خاصی این میزان به روش سزارین افزایش یابد با بررسی آمار آن بیمارستان با متخلفین برخورد خواهد شد؛ ضمن اینکه راه حل اساسی این معضل افزایش زایمان طبیعی است.

برخورد با چنین موضوع و ناهنجاری فرهنگی نیازمند تغییر نگاه جامعه و آگاه کردن افراد درباره اثرات سوء چنین رفتاری است و نقش  جامعه پزشکی و متولیان سلامت در کنار فرهنگسازی رسانه‌های دیداری و شنیداری و میدان داری افراد دارای محبوبیت در شبکه های اجتماعی و توجیه آنها در این خصوص، هرچند به صورت بیان عواقب منفی در حد فهم عموم باشد به عنوان رهبران فکری جامعه که مورد اعتماد و علاقه مردم قرار دارند، می‌تواند جامعه را نسبت به عاقب سوء چنین تفکر و اقدام خطایی آگاه سازد.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۸:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۸
    0 0
    99.9.9 چه شـــــــودد
  • ابرانی IR ۲۰:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۸
    1 0
    بی فرهنگی محض .
  • نظر IR ۲۰:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۸
    0 0
    اگر در روز هایی مثل ۹۸/۸/۸ متولدان کره خر بودند چه باید کرد؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس