حلقه وصل - شماره 74

هفتاد و چهارمین شماره نشریه حلقه وصل به موضوع مهاجرین افغانستانی مقیم در جمهوری اسلامی ایران اختصاص یافته است.

به گزارش مشرق، هفتاد و چهارمین شماره نشریه حلقه وصل به موضوع مهاجرین افغانستانی مقیم در جمهوری اسلامی ایران اختصاص یافته و برخی از چهره‌های موفق این مهاجرین در گفتگوهای اختصاصی از حال و هوای زندگی در ایران و اوضاع فرهنگی آن سخن گفته‌اند.

این شماره از نشریه، با آثار و گفتارهایی از حجت‌الاسلام سیدثارالله ظهوری، دکتر محمدکاظم انوری، محمدسرور رجایی، دکتر علی کریمی، ناصر جهانشاهی و صاحب‌نظران دیگر این حوزه منتشر شده است.

در سرمقاله این شماره به قلم صادق یزدانی مدیرمسئول نشریه حلقه وصل آمده است: وقتی صبح تا شام از برخی رسانه‌های خاص، عده‌ای را عامل «اشغال فرصت‌های شغلی»، «تهدیدکننده امنیت»، «عامل جرم و جنایت»، «بدون فرهنگ و نزاکت اجتماعی» و ده‌ها برچسب دیگر معرفی کنند، چه تصوری برای مخاطب عام ایجاد خواهد شد؟ وقتی مهاجر افغانستان را با نام «اتباع بیگانه» عنوان دهند، نگاه همه مردم به آنها متفاوت خواهد شد. اما  همین رسانه‌ها هیچگاه به این مساله اشاره نکردند که بیش از ۲هزار شهید افغانستانی در مصاف با رژیم بعثی صدام و برای حفظ مرزهای کشور ایران، جان خود را فدا کردند. همان جریان و رسانه‌ها هنوز هم تلاش می‌کنند بر حماسه بزرگ لشکر فاطمیون و شهدای مدافع حرم که برای دفاع از حرم اهل‌بیت(ع) و کیان ایران اسلامی جان بر کف نهادند، پرده فراموشی بکشند. نیروهای افغانی و لشکر حماسه‌ساز «فاطمیون» دوشادوش دیگر مبارزان ثابت کردند که سرنوشت گره‌خورده ایران و افغانستان و دیگر جنود الهی در زمانه پیچ بزرگ تاریخی، بیش از پیش ثابت و مستحکم شده است. رهبر انقلاب اسلامی با تاکید بر این نقش ویژه در سال ۱۳۹۵ فرمودند: «برادران و خواهران عزیز افغانی و خاوری‌های مشهد و خراسان و اینها در همه مراحل مراحل انقلاب اسلامی نقش ایفا کردند؛ هم در خود اصل انقلاب، پیروزی انقلاب، هم در دفاع مقدس و دوران جنگ تحمیلی، هم در همه  حوادث بعدی، حالا هم که در قضیه دفاع از حرم‌های اهل بیت، این جوان‌های مثل دسته گل، پدر و مادرها این جوان‌ها را فرستادند برای دفاع از حریم اهل بیت.»

* اعتماد کنند و فرصت دهند، همدلی بیشتر می‌شود
در صفحه ۴ این شماره از نشریه گفت‌وگویی با محمدسرور رجایی درباره جزئیات حضور رزمندگان افغانستانی در دفاع مقدس ایران انجام شده است که در قسمتی از این گفت‌وگو چنین آمده است: ملت ایران و افغانستان از گذشته‌های دور، از گذشته‌هایی که شاید اصلا عمق آن به ذهن ما هم نرسد، اشتراکات فرهنگی دارند، اشتراکات جغرافیایی دارند، اشتراکات زبانی دارند. باورم این است افزون بر این اشتراکات که همیشه سخنوران و فرهنگیان ما بر آن تاکید کرده و می‌کنند، ما از لحاظ دیگر هم در این سال‌ها اشتراک ارزشمندی یافتیم. وقتی انقلاب اسلامی در ایران و جهاد اسلامی در افغانستان اتفاق افتاد، نمایندگانی از دو ملت به کمک هم شتافتند. این کمک‌ها بر اساس باورهای عمیق دینی بود که ریشه در اندیشه و قلب این دو ملت داشت. شاید امروز در بین بخشی از اشتراکات ما مرزی وجود داشته باشد یا مرزی ساخته باشند، ولی در بین باورهای دینی-اعتقادی و ایمانی ما هیچگاه این مرزها نمی‌توانند به وجود بیایند. این مرز اعتقادی و درهم تنیدگی ارزشی امروز ما به برکت سال‌های دفاع مقدس ایران و جهاد اسلامی افغانستان برجسته شده است. این کنار هم بودن از برکت و تاثیر خون شهدای مشترک ماست. اگر این موضوع توسط فرهنگیان ما برجسته و رسانه‌ای شود، اتفاق روشنی است که جواب یاوه‌سرایی‌های دشمنان مشترک ما را می‌دهد. جواب یاوه‌سرایی کسانی را می‌دهد که هیچگاه در طول تاریخ یگانگی ملت ایران و افغانستان را نخواستند و همیشه با عناوین مختلف در بین ما فاصله انداختند.

* مبارزه برای رهایی از جهل
یاسمین حسنات یکـی از زنـان فعـال مذهبـی و سیاسی افغانسـتان در گفت‌وگو با این شماره از این نشریه چنین می‌گوید: ما نمی خواهیم بچه‌های هموطن‌مان که در ایران هستند، بی‌سواد بمانند. روی تربیت و آموزش‌شان تلاش می‌کنیم. نمی‌خواهیم باری بر دوش خانواده و جامعه باشند. ایران از لحاظ مادی و معنوی و فرهنگ و علم و ادب یک کشور غنی است چرا هموطنان ما باید فرهنگ غربی را انتخاب کنند؟ ما سعی داریم در این کشور فرهنگ دینی و ملی خود را در ذهن هموطنانمان نهادینه کنیم. در اعیاد و جشن های مذهبی سخنرانی داریم. حسینیه بزرگی داریم که سخنرانی های اخلاقی، دینی، مذهبی، سیاسی و اجتماعی انجام می شود. شبهای جمعه دعای کمیل برپاست. کلیپ معرفی اوضاع جهان و افغانستان داریم که مخاطبان از آخرین اتفاقات باخبر شوند. اینجا کتابخانه بزرگی داریم که سه هزار جلد کتاب راجع به افغانستان در آن وجود دارد و دوستان در بحث پژوهش و تحقیقات می توانند از اینها استفاده کنند. الحمدلله تا حالا دویست عضو داریم که استفاده می کنند و خیلی فعالیت بزرگی است. در بخش کودکان هم این کتابخانه فعال است و همیشه می توانند از اینها استفاده کنند.

* ناموس ایران ناموس افغانستان است
در صفحه ۲۹ این شماره از نشریه گفت‌وگویی با محمدحسن حسن‌زاده از فعالان قرآنی افغانستانی که در شهر یزد ساکن است انجام شده که در بخشی از آن آمده است: عزیزان افغانستانی ثابت کردند که بحث ایران و افغانستان نیست. ما همیشه برادریم و آنها از ایران اسلامی دفاع کردند. در سال های جنگ تحمیلی خیلی شهید از افغانستان داریم. الان هم در میان عزیزانی که مدافعان حرم حضرت زینب(س) بودند، افغانستانی هستند. کسانی که اعزام می شوند هم دفاع از حریم آل الله می کنند و از یک طرف هم از ایران دفاع می کنند. حرف بزرگی است که کسی که مهاجر است برای دفاع از ناموس ایران از جان خودش بگذرد، اما ناموس ایران، ناموس افغانستان است. افغانی ها با همه مشکلات کنار آمدند و علی رغم این مشکلات، اعزام با تمایل خودشان و با افتخار رفتند از ایران و حرم حضرت زینب(س) دفاع کردند، شوهر خواهر خودم (محمدجواد رستمی) الان حدود سه سال است اعزام شده و متأسفانه هنوز خبری از ایشان نیست و مفقود هستند. ایشان خیلی دوستدار قرآن و اهل بیت و قاری قرآن و مداح بودند. ایشان علی رغم اینکه یک بچه کوچک حدود پنج ساله دارند و خودشان هم متولد ۶۹ هستند اعزام شدند. می خواهم بگویم که ایرانی و افغانستانی همه با هم برادریم. ما ثابت کردیم که در کنار هم داریم زندگی می کنیم. فرهنگ مشترک و مذهب مشترک داریم و باید به فریاد هم برسیم و کمک کنیم

* ایران‌دوستانِ هندوستانی
بخش «خط ویژه» این شماره نشریه به حاشیه‌نگاری خبرنگار «حلقه وصل» از سفر جهادی طلاب هنـدی به مناطـق سـیل زده خوزسـتان اختصاص دارد که در بخشی از این حاشیه‌نگاری آمده است: معمولا وقتی نام اردوی جهادی به گوشمان می خورد، چند دانشجو با لباس های متحدالشکل در ذهنمان تداعی می شود که در حال انجام فعالیت عمرانی با فرهنگی هستند و شاید هرگز در ذهنمان خطور نکند که چند طلبه اهل کشور هند برای خدمت رسانی به مناطق سیل زده استان خوزستان سفر کنند. اصلا با گذشت چند ماه از وقوع سیل، خیلی از ما ایرانی ها هم دیگر سیل خوزستان و لرستان و گلستان را به فراموشی سپرده ایم اما انگار این جمع از طلبه های هندی که هر کدامشان چندین سال است در حوزه علمیه قم مشغول تحصیل هستند، حواسشان بیشتر به توصیه ولی شان جمع است که همین چند ماه قبل خطاب به آحاد مردم و مسئولین فرمودند: «سیل زدگان را مبادا به فراموشی بسپارید». این طلاب برای نشان دادن وفاداری خود به ایران اسلامی و به اصطلاح نان و نمکی که با ما ایرانیان خورده اند، گرم ترین فصل سال یعنی تابستان و گرم ترین استان یعنی خوزستان را برای اردوی جهادی انتخاب کردند.

نشریه حلقه‌وصل به سردبیری صادق یزدانی منتشر می‌شود. برای دریافت این نشریه می‌توانید با شماره تلفن ۰۲۱۸۸۳۹۵۳۲۴ تماس بگیرید. همچنین برای اطلاع از آخرین خبرها و گزارش‌های جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی، می‌توانید از سایت Hvasl.ir استفاده کنید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 3
  • کوروش IR ۱۶:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۸
    5 41
    خدا لعنت کنه آمریکا و انگیلیس را ؛ شوروی شیطان نابود شد حالا خدایا نوبته شیطان بزرگ است؛طی چندسال بطوری کسی فکرش را نمیکرد فلسفه شوروی محوشد ؛خدایا حالا نوبت فلسفه بسیار بزرگ شیطان(فلسفه غرب)است.#افغانستان عزیز مظلوم#
  • اسماعیل IR ۱۸:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۸
    1 2
    نظر بکار مفید من نکند کس هزاران چشم بنبال یک خطای من هست
  • IR ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۹
    2 3
    طبق اخبارها و آمارها افغانی ها نمود کامل جرم و جنایت هستند.والسلام.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس