اعتراضات عراق

طارق حرب کارشناس امور حقوقی و قضایی عراق ریشه اعتراضات اخیر عراق را بی‌عدالتی اقتصادی دانست وگفت: هدف این تظاهرات سیاسی نیست بلکه این کوتاهی اقتصادی و مالی درقبال مردم است که باعث تظاهرات شده است.

به گزارش مشرق، «طارق حرب» کارشناس امور حقوقی و قضایی عراق در پاسخ به سوالی درباره ریشه های اعتراضات اخیر در عراق و اینکه چرا این تظاهرات های مسالمت آمیز به خشونت کشیده شده است، گفت: ریشه های آن بی عدالتی است. عدالتی اقتصادی در کار نیست. همه اتفاقات کنونی، یک بحران مالی و اقتصادی است و بحرانی سیاسی در کنار نیست. شاید در لبنان روند امور سیاسی باشد اما در استان های عراق، مسئله اقتصادی و وجود بی عدالتی است. هدف این تظاهرات سیاسی نیست بلکه این کوتاهی اقتصادی و مالی درقبال مردم است که باعث تظاهرات شده است. یعنی مجلس نمایندگان حقوق های بالایی دارند و روسا نیز از چنین حقوقی برخوردارند. یک سری قوانین وجود دارد که براساس آن از اموال بیت المال بذل و بخشش می شود. فساد اداری و اقتصادی وجود دارد. همه مسئله درخصوص پول است و سیاست نقشی نهایی در این ارتباط ندارد. اما باید توجه داشت که مسئله اقتصادی پیامدها و آثار سیاسی برجای می گذارد. این آثار و پیامدها ثانوی است و در مرحله دوم قرار دارد و اساسا هدف (نخست اعتراضات) نبوده است. 

بیشتر بخوانید:

مبارزه با فساد یا غارت اموال عمومی +عکس

رأی پارلمان عراق به تشکیل کمیته تغییر در قانون اساسی

وی در پاسخ به این سوال که مشکلات امروز جامعه عراق نتیجه انباشت مشکلات از دوران سابق است آیا بهتر نیست که به دولت عادل عبدالمهدی که یک سالی است قدرت را بدست گرفته فرصت داده شود و تظاهرکنندگان با دولت همکاری کنند تا بتواند انتظارات آنها را برآورده کند؟گفت: دولت وعده های بسیار بزرگی در جریان تشکیل خود در یکسال پیش داد اگر دولت اصولا این تعهدات و وعده ها را نمی داد، مسئله فرق می کرد.

طارق حرب درباره این سوال که چه اتفاقی در سالهای گذشته افتاد که این اعتراضات و تظاهرات در برخی مناطق عراق بروز کرد؟ آیا می توان آن را توطئه ای از خارج با همکاری برخی طرف های داخلی برای ضربه زدن به امنیت و ثبات در این کشور دانست ؟  تصریح کرد:  آنچه در این ماهها و سالها اتفاق افتاد، دعوت (برخی) به بی دینی بود. یعنی دوری گزیدن از دین و مذهب. زیرا کسانی که داعیه‌دار این امر در بغداد و استان های عراق شدند، فساد آنها ثابت شد. این الگوهای موجود پیمان ها را شکستند و از پست ها و مناصب و از قدرت خود سوء استفاده کردند و فساد کردند و پولها را به صندوق های خود سرازیر کردند. در واقع، خطر بزرگ این است.

وی تظاهرات های اخیر را اعتراض به فساد در کشور عنوان کرد و گفت: اینها اعتراضاتی علیه فساد و ناتوانی آن[حاکمیت] در ارایه دستاوردی به مردم است. اما در مقابل باید بگویم که اینها در تایید رژیم سابق نیست. برخلاف تلاش برخی برای القای اینکه این تظاهرات علیه ایران است؛ باید تاکید کنم که این تظاهرات علیه یک کشور مشخص نیست. 

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس