استخدام معلمان حق‌التدریس تا پایان برنامه ششم/آئین‌‌نامه اجرایی در انتظار تأیید دولت

در حالی‌که سرپرست وقت آموزش‌وپرورش بر اجرای رتبه‌بندی معلمان از مهرماه مصّر بود و تابستان هم با خبر افزایش حقوق معلمان و با وعده پرداخت از مهر ماه سپری شده اما مهر بدون تحقق این وعده به پایان رسیده.

به گزارش مشرق، خاطره معلمان  به خوبی به یاد دارد که تابستان امسال، خبر آغاز رتبه‌بندی از مهر ماه و افزایش ۴۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومانی حقوق معلمان بارها از سوی مسئولان اعلام شد.

بیشتر بخوانید:

روحانی بر چه اساس مدعی "افزایش ۴ برابری حقوق معلمان" شد؟

پُز عالی رتبه‌بندی و جیب خالی معلمان

خبری که از همان ابتدا هم امکان اجرای آن با اما و اگرهایی همراه بود و در گزارش‌های مختلف به بررسی این موضوع که حتی درصورت تحقق افزایش ۴۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومانی حقوق معلمان، نمی‌توان آن را رتبه‌بندی نامید، به تفصیل پرداختیم.

با این وجود، سید جواد حسینی سرپرست وقت وزارت آموزش‌وپرورش بر اجرای رتبه‌بندی معلمان از مهر ماه مصّر بود و حتی در نشست خبری خود با رسانه‌ها در مرداد ماه در پاسخ به این پرسش تسنیم که " آیا اعتبار ۲ هزار میلیارد تومانی رتبه‌بندی در اختیار شما قرار دارد که بتوانید آن را اجرا کنید؟" گفت:‌ این اعتبار تخصیص یافته است و از ابتدای مهر ماه حقوق تمام معلمان ۴۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان افزایش می‌یابد!

اما هم‌اکنون پس از گذشت حدود دو ماه از صحبت‌های او و واریز حقوق مهر معلمان،  نه خبری از افزایش ۴۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومانی حقوق بود و نه خبری از اجرای رتبه‌بندی.

تبعات منفی وعده‌هایی که داده می‌شود

صرف‌نظر از تمام وعده‌هایی که مسئولان می‌دهند و محقق نمی‌شود، این مسئله مطرح است که عدم تحقق وعده‌ها، سرمایه‌های اجتماعی را مخدوش می‌کند و دستاورد آن فقط بدبینی معلمان به ستاد آموزش‌وپرورش خواهد بود و در نهایت هم رسانه‌ها متهم می‌شوند، چرا که بارها خبر افزایش ۴۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومانی حقوق معلمان را به نقا از مسئولان در جامعه طرح کردند در حالیکه چنین اتفاقی هنوز نیفتاده است!

اول اجرا و بعد اعلام کنید!

به هر حال هم‌اکنون مهر به پایان رسیده و وعده مسئولان برای اجرای رتبه‌بندی و افزایش ۴۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومانی حقوق معلمان محقق نشده است و این اعتراض از سوی معلمان همچنان مطرح است که چرا وقتی هنوز کاری انجام نشده است آن را در سطح جامعه اعلام می‌کنید؟!

رتبه‌بندی به مجلس می‌رود؟

رتبه‌بندی نیز آنگونه که مسئولان فعلی وزارت آموزش‌وپرورش از جمله وزیر جدید می‌گوید در دولت است تا آئین‌نامه آن در صحن علنی دولت تصویب و پس از آن برای اجرا اقدام شود؛ با این وجود به نظر می‌رسد هنوز مشخص نیست که آیا لایحه رتبه‌بندی معلمان بعد از تصویب در صحن علنی دولت برای اجرا به آموزش‌وپرورش ابلاغ می‌شود یا قرار است به صورت لایحه به مجلس ارائه شود که در اینصورت فرایند اجرای آن شاید تا انتهای سال هم عملیاتی نشود!

همچنین افزایش ۴۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومانی حقوق معلمان نیز به زمان آغاز اجرای رتبه‌بندی معلمان حواله داده می‌شود و محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش‌وپرورش این اطمینان خاطر را به معلمان می‌دهد: "هر زمان رتبه‌بندی اجرا شد، محاسبه افزایش حقوق معلمان از مهر ماه خواهد بود."

اعتبار ۲ هزار میلیارد تومانی رتبه‌بندی در دست آموزش‌وپرورش؟

موضوع مهم دیگر، اختصاص اعتبار ۲ هزار میلیارد تومانی رتبه‌بندی معلمان است که مشخص نیست در اختیار آموزش وپرورش قرار گرفته یا خیر، هر چند که سید جواد حسینی سرپرست وقت وزارت آموزش‌وپرورش از دریافت این اعتبار سخن می‌گفت اما طبق بررسی‌هایی که ما داشتیم هنوز این اعتبار به دست آموزش‌وپرورش نرسیده است و فعلاً فقط تخصیص دریافت آن را گرفته‌اند!

رتبه‌بندی مطابق با سند تحول؟

همچنین در صورت به سرانجام رسیدن آئین‌نامه رتبه‌بندی معلمان در دولت، مشخص نیست که این آئین‌نامه تا چه اندازه با آنچه مدنظر سند تحول بنیادین است، همخوانی خواهد داشت! در زمان وزارت علی اصغر فانی، ادعای اجرای فاز نخست رتبه‌بندی مطرح شد که به اذعان بسیاری از کارشناسان این موضوع فقط ترمیم حقوق معلمان بود نه رتبه‌بندی!

پیش از این احمد عابدینی؛ معاون دبیرکل شورای عالی آموزش‌وپرورش درباره رتبه‌بندی معلمان گفته بود:‌ در تعیین شاخص‌ها، ۴۰۰ ملاک اولیه در نظر بوده  از این تعداد و با توجه به غربالگری شاخص‌ها، در نهایت ۱۲ ملاک اصلی برای رتبه‌بندی معلمان در نظر گرفته شد و تأکید بر این بود که صلاحیت‌های کسب‌شدنی را در دستور قرار دهیم. شاخص‌ها طوری در نظر گرفته ‌شده‌ که افراد امکان دستیابی به آن را داشته باشند نه اینکه مثلا ویژگی‌های شخصیتی آنها را معیار قرار دهیم. مبنای رتبه‌بندی معلمان بر دو اصل اساسی؛ شامل صلاحیت‌های کسب ‌شده و عملکرد افراد است‌ و سعی شده ملاک‌های عینی را مد نظر قرار دهیم؛ یعنی امتیازدهی بر اساس مستندات باشد. علاوه بر شاخص‌های در نظر گرفته ‌شده، آزمون سراسری برای سنجش صلاحیت‌های علمی و حرفه‌ای نیز در نظر گرفته‌ شده است.

معلمان در ۵ رتبه طبقه‌بندی می‌شوند

به گفته عابدینی در طرح جدید رتبه‌بندی معلمان، افراد در  ۵ رتبه طبقه‌بندی می‌شوند و ترفیع از یک رتبه به رتبه بالاتر فقط در بازه زمانی پنج ساله میسر است؛ رتبه ۵ با نام معلم پایه، رتبه ۴ معلم مربی، رتبه ۳ معلم حرفه‌ای، رتبه ۲ معلم سرآمد و رتبه یک، معلم راهبر است؛ معلمان پس از دستیابی به هر رتبه، ضریبی برای افزایش حقوق کسب می‌کنند که برای این هدف دو مدل پیشنهاد داده‌ایم؛ مدل اول با تأثیر ضریب افزایش حقوق در اعدادی مشخص برای هر رتبه و دیگری اعمال ضرایب نیم تا ۳ درصدی در حق شغل و شاغل برای هر رتبه است. افزایش حقوق با توجه به پیشنهادهای در نظر گرفته ‌شده مبالغ قابل قبولی است و به افزایش انگیزه معلمان کمک می‌کند.

حال باید دید آئین‌نامه‌ رتبه‌بندی معلمان که از دولت بیرون می‌آید تا چه اندازه با طرحی که پیش از این معاون دبیرکل شورای عالی آموزش‌وپرورش از آن یاد کرده بود، همخوانی دارد و اساساً اینکه آیا سرانجام پس از کش‌وقوس فراوان رتبه‌بندی معلمان با عناوینی همچون معلم پایه، معلم مربی، معلم حرفه‌ای، معلم سرآمد و معلم راهبر، رنگ اجرا به خود خواهد گرفت؟

می‌توان گفت بیشترین زمان انتظار معلمان برای اجرای یک طرح به نام "رتبه‌بندی" ثبت شده،  طرحی که ۶ سال می‌شود با وعده اجرا و اخبار مختلف، معلمان را به خود سرگرم کرده است.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 29
  • در انتظار بررسی: 27
  • غیر قابل انتشار: 10
  • معلم سیستانی IR ۲۳:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۳
    12 1
    همه معلمان می دانند که این عوضی ها دروغ می گویندیک دفعه می گویند مطالبات فرهنگیان پرداخت می شود یک دفعه می گویند رتبه بندی معلمان از شهریور اعمال می شودباز می گویند اول مهر احکام زده می شوداین مسخره بازیهای شما سبب از بین رفتن آموزش شده وعمدا هم این کار رو انجام می دهید!!!!!!!
  • IR ۲۳:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۳
    9 1
    خاک توسر مسولین یه کارمندمخابرات ،نفت شرکت گاز و...که بامدرک دیپلم یالیسانس مشغول چرت زدن پشت میزن سه برابرمن فوق لیسانس معلم حقوق میگیرن،خاک برسر این مملکت
  • عادل صرخه IR ۰۰:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۴
    5 0
    مشرقذلطفا این رو منتشر کن بنده مددجو بهزیستی هستم هزینه درمانی بنده خیلی زیاده در حالی که حقوق! ما فقط ۱۰۸ هزار تومانه!!!!! جالبه از ابتدای سال اعلام کردن ۲۰ درصد افزایش میدیم اما یک ریال افزایش ندادن لطفا این رو منتشر کن شاید مسئولی این رو خوند
  • IR ۰۰:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۴
    0 11
    اخه چرا این همه مفت خورو تو کشور پرورش میدین مگه اینا تو چهار روز و نصفی چی کار میکنن اگه درس میدادن که وضع آموزشی مدارس دولتی این قدر افتضاح نبود
    • IR ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۴
      7 0
      وقتی تورو به اینجا رسوندن و این همه مغز رو پرورش دادن و کل سرمایه های کشور از معلمان هستن و یه بی لیاقت مثل جنابعالی بیاد اینطوری صحبت کنه و نمیدونی معلم یعنی چی جای حرفی نیست...هر کسی هر پست و مقامی داری از معلمه...اما یه مفت خور پولدار بی فرهنگ مثل شما این چیزارو درک نمیکنه...تا وقتی نگرش تو و امثال تو به معلم اینه این کشور هیچ ثباتی پیدا نمیکنه
    • Morekh755i IR ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۴
      5 0
      همش به خاطر اینه که آموزش و پرورش طرف معلماش نیست که اینقدر مقام معلم بی ارزش شده ولی ما درستش می کنیم دوست عزیز خواهی دید
    • کوشا IR ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۴
      4 0
      جناب مفت خور تو یه دونه بچه تو بزور تو خونه نگه میداری اونوقت معلم با ۳۰ تاشون باید سرکله بزنه اونن با بچه های امروزی که امثال شما تحویل میدی. پس حرف مفت نزن.
    • IR ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۴
      1 0
      شما درجایی نیستی که درباره قشر فهیم غرهنگی نظربدی تواگه همین معلم نبود بلدنبودی ابن دوکلمه رو هم بنویسی حرام خور
    • وحید IR ۰۷:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۵
      2 0
      حق با شماست اگه ممابا دقت بیشتری انجام وطیفه کرده بودیم حتما شما اکنون با ادب تر ;با انصاف تر و با شعورتر بودی.
    • حسن IR ۱۱:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۵
      2 0
      صد البته باید افسوس باید خورد به حال نظام آموزشی که بی خرد و گستاخی جون تو مرورش داده ست
    • معلم IR ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۶
      1 0
      اگه راست ميگي هر پست و مقامي داري استعفا بده من ميرم جات كار مي كنم تازه براي شغل جديدم يه جشن بزرگ مي گيرم فقرا رو مهمون مي كنم جان من استعفا بده ....
    • حسین IR ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۶
      1 0
      با سلام عزیز دل خیلی نادانی اگر کمی دور برت را نگاه کنی همه از صدقه سری معلمان است
  • خدماتی IR ۰۷:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۴
    3 0
    این طرح رتبه بندی باید برای نیروهای خدماتی قراردادی در اموزش وپرورش هم اعمال شود چون حقوق ما از تمامی پرسنل کمتر وکار ما از همه انها سخت تر است...
  • ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۴
    6 0
    بیشترین حقوق در کشورهای پیشرفته وبا شعور مربوط به معلمان است. نظیر ژاپن- مالزی- آمریکا و... اولین کاری که ماهاتیر محمد رئیس جمهور افسانه ای مالزی در30 سال پیش انجام داد افزایش 20 برابری حقوق معلمان بود. از نظرهامشخصه چرا کشور ما درست نمیشه ومعلمان را مفت خور مینامند بله تا خر باشه خرسوار هم مست
  • محمد IR ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۴
    2 0
    درجواب آقای که گفت معلم ها مفت خورهستند اتفاقا چون هزینه های زندگی بالاست دخل وخرج باهم برابر نیست انگیزه ایی برای کار بیشتر وافزایش بهره وری مطالب درسی ندارند.
  • a.a.m.rad IR ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۴
    1 0
    امیدواریم بشود اما.........
  • aa IR ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۴
    3 0
    مفت خورتوییی که با رانت دزدی مال حروم به اینجا رسیدی وبلدنیستی حرف بزنی مردیکه بیشعور
  • مصطفی IR ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۴
    2 0
    سلام آقای زحمتکش و نون حلال خوری که معلمین رو مفت خور میدونی فقط یه روز سی چهل دانش آموز رو نگه دار دیگه درس دادن بماند. حقوق معلمین به دهم ماه نمیرسه با کدوم رغبتی برن کلاس و درس بدن.سال گذشته هم اعتراض کردیم به وضعیت نابسامان آموزشی همه رو کشوندن به دادگاه اداری.
  • IR ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۴
    3 0
    لطفا بفکر نیروهای خدماتی اموزش و پرورش هم باشید...بیشتر کاهای مدارس بر دوش نیروهای خودماتی هستش و حقوق حدود ۱ میلیون تومان...یکم بفکر باشید لطفل
  • معلم IR ۱۶:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۴
    4 1
    دروغ دروغ دروغ ننگ بر دروغگو مرگ بر دروغگو
    • موسی الرضارضایی BG ۰۲:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۵
      0 0
      خانه ازپای بست ویران است.اساس اموزش غلطه تابرسه به حقوق ومسایل دیگه.امیدواریم کلیدی این قفل رابگشاد.انشاا....
  • علی IR ۰۷:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۵
    1 0
    متاسفانه گویا در افزایش حقوق یا پرداخت حق الزحمه به حق معلمان فقط این قشر جزء کارمندان دولت هستند که هنوز جیزی پرداخت نشده اینقدر رسانه ها و اخبار ساز و کرنا میزنه !آیا تا به حال شنیدید که بگویند حقوق بانکی ها یا کارمندان اداره دارایی یا فرمانداری و....پرداخت شد !متاسفانه یا خوشبختانه تاریخ در باره همگان شاهد هست
  • FR ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۵
    2 0
    سعدی درگلستان حکایتی داردکه پادشاهی درقلب زمستان برنگهبانی گذرکردودلش به حال وی سوخت به اووعده دادکه پوستین مخصوص خودم راالان برات می فرستم که بپوشی وگرم بشی .پادشاه واردقصرشدوهمه چیزرافراموش کردفردادیدندنگهبان ازسرمامرده وروی کاغذی نوشته رنج سرمابرام کم بودکه رنج انتظارهم به ان اضافه شد
  • رویا IR ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۵
    1 0
    همه وعده و عیدها برا اینه که گوش جامعه رو بر گرانی هر چه بیشتر برای حقوق معلمان، باشه آخه بگید اقااااااا شما که تز رتبه بندی می دید، 600 خیالی بزار تو جیبت ببین چی میشه، کم تو بوق کرنا بزن، بنشین پشت صندلی ریاست، نشستن وخوردن بیش از حد وهم وخیال میاره
  • یار دبستانی من IR ۱۶:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۱
    1 0
    معلم ها را با این اخبار کذبشان پیش ملت سرافکنده می کنند خدا لعنت کندشان، 6سال شده این خبر ها را می شنویم اما کو و کی و کجا؟
  • خدماتی IR ۱۸:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۲۲
    1 0
    درکشورهای اروپای کارسخت مساوی حقوق بیشتر درایران برعکس این قضیه است کار ما نیروی خدماتی از همه سخت تر حقوق ما از همه کمتر ما از همه بیشتر زحمت می کشیم حقوق ما از همه کمتر است
  • غلامعلی IR ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۹/۲۵
    0 0
    به نظر من دروغگوترین دولنی که در عمرم دیدم همین دولت است
  • iiii IR ۱۷:۰۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۹
    0 0
    به نظر بنده تا یک قرن باید نخوریم ،نپوشیم،مریض نشیم،عروسی و عزا و مسافرت نریم صله رحم بجا نیاریم خلاصه زندگی نکنیم تا با ین حقوق نجومی که قرار است ششصد،هفتصد هزار تومنی هم بدان افزوده شود بتوانیم یک دخمه چهل ،پنجاه متری در پائین شهر تهران یا کرج خریداری کنیم. البته دست همه مسئولین و دست اندر کاران آموزش و پرورش و همچنین نمایندگان حترم مجلس هم درد نکنه که توفیق قطره قطره جمع کردن و ناگهان به توفیق مکنت و مال و ثروت رسیدن رو نصیبمون می کنند. ممنون از لطف و دلسوزی و نوع دوستیشون.
  • dggb IR ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۱۰
    0 0
    درود بر انسانیت و اخلاق. ببخشید می خواستم بدونم آقایون مسئولی که معیار صلاحیت حرفه ای رویائی و محال رو برای اعمال رتبه بندی و افزایش چندر غاز حقوق فرهنگیان تصویب کردند خودشون چقدر صلاحیت حرفه ای معلمی رو دارند و در ضمن اصلاً این دوستان صلاحیت اینو دارند که چنینن معیارهائی رو برا افزایش چندر غاز حقوق و رتبه بندی معلم مطرح می کنند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس