کد خبر 1004271
تاریخ انتشار: ۳ آبان ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۰
لبنان

سعودیها درحالی تلاش می کنند فضای لبنان را پرتنش و امنیتی جلوه دهند که حزب الله لبنان با مواضع اصولی خود موفق شد یکی از بزرگترین توطئه های فتنه انگیزانه آن ها در این کشور را خنثی سازد.

به گزارش مشرق، چند روزی از برگزاری اعتراضات در لبنان سپری می شود و این تظاهرات درحال حاضر وارد ششمین روز خود شده است. طبق آخرین اخبار و گزارش های میدانی واصله، در حال حاضر مسیرهای اصلی در کشور که شمال را به بیروت متصل می کند به صورت جزئی بسته است. اما نیروهای امنیتی لبنان تاکنون هیچ برخورد نظامی و قهرآمیزی را با معترضان صورت نداده اند. 

این درحالی است که روز گذشته جلسه هیئت دولت لبنان در کاخ بعبدا به ریاست میشل عون رئیس جمهور لبنان به پایان رسید و بودجه ۲۰۲۰ به تصویب رسید. در جلسه هیات دولت لبنان همچنین همه بندهای بسته اصلاحاتی سعد حریری تصویب شد.  طرح پیشنهادی حریری شامل اقدامات بی‌سابقه‌ای است، زیرا در آن مالیات بر ارزش افزوده، تلفن و خدمات عمومی حذف شده و تمامی پیشهادهای قبلی مبنی بر کاهش حقوق کارمندان لبنانی نیز لغو شده است و علاوه بر این وی بر لزوم عدم محرمانه بودن اطلاعات حساب‌های بانکی تمام مقامات لبنان نیز تاکید کرده است.

بیشتر بخوانید:

بازگرداندن اموال به غارت رفته، ارائه راهکار شفاف برای مبارزه با فساد، لغو برخی قوانین خاص هزینه‌ها در بخش‌های ارتباطات و حمل و نقل به منظور کاهش ۵۰ درصدی حقوق رؤسا، وزرا، نمایندگان پارلمان و لغو امتیازات سازمان‌های دولتی و اعضای آن از دیگر بندهای طرح پیشنهادی حریری است.

درهمین حال، میشل عون، رئیس جمهور لبنان اخیرا درباره تحولات این کشور به موضع گیری پرداخته است. وی در این خصوص گفته است: آنچه در لبنان می گذرد نشان دهنده درد مردم است اما تعمیم فساد به همه ظلمی بزرگ است. رئیس جمهور لبنان در جریان نشست کابینه این کشور در کاخ بعبدا همچنین تاکید کرد: حداقل باید از عدم محرمانه بودن اطلاعات حساب‌های بانکی اعم از کسی که در حال حاضر مسئولیت دارد یا در آینده مسئولیت می پذیرد، شروع کنیم.

اما آنچه که در این میان حائز اهمیت به نظر می رسد، اقدامات مذبوحانه رسانه های عربی و در رأس آن ها رسانه های عربستان سعودی سعودی است. این رسانه ها ازجمله «العربیه» و «الحدث» در واقع پوشش مغرضانه حوادث و اعتراضات لبنان را در دستور کار خود قرار داده اند تا بدین ترتیب سیاست های رژیم آل سعود را در این کشور پیاده کرده باشند. بدیهی است که پوشش مغرضانه حوادث لبنان توسط رسانه های رسمی سعودی نمی تواند بدون اطلاع رسان این کشور صورت گرفته باشد. 

رسانه هایی نظیر العربیه و الحدث طی روزهای اخیر تلاش کردند تا با انتشار اخبار جهت دار و مغرضانه اوضاع امنیتی در لبنان را به شدت متشنج جلوه دهند. این درحالی است که برخی تظاهرات ها و اعتراضات در این کشور به صورت مسالمت آمیز صورت می گیرد و نیروهای امنیتی لبنان نیز کاملا هوشمندانه عمل کرده و هیچگونه برخورد نظامی و قهرآمیزی با معترضان نداشته اند. اما با این حال، رسانه های سعودی تلاش کرده و می کنند تا اوضاع امنیتی لبنان را به شدت متشنج و امنیتی جلوه دهند.

از سوی دیگر، این رسانه ها طی روزهای اخیر تمام تلاش خود را به کار بستند تا تظاهرات ها و اعتراضات اخیر را به حزب الله لبنان نسبت دهند. العربیه و الحدث اینگونه ادعا کردند که مردم لبنان از عملکرد حزب الله به ستوه آمده و به همین دلیل به خیابان ها ریختند! این ادعا درحالی مطرح می شود که مطالبات معترضان صرفا اقتصادی است و هیچ ارتباطی به حزب الله لبنان ندارد. با این حال رسانه های وابسته به سعودی همچنان به خط مشی مغرضانه خود ادامه می دهند. به عنوان نمونه می توان به یکی از پوشش های خبری مغرضانه العربیه اشاره کرد.

درهمین ارتباط، اخیرا تعدادی موتورسوار در حالی که پرچم‌های جنبش حزب‌الله و جنبش «امل» در دست داشتند، به خیابان‌های بیروت آمدند. برخی رسانه‌ها مانند «العربیه» عربستان مدعی شدند، این موتورسواران وابسته به حزب‌الله بوده و قصد داشته‌اند وارد محل تظاهرات مردم شوند اما با مقاومت ارتش مواجه شده‌اند. در همین خصوص، حزب‌الله و امل اعلام کردند: برخی طرف‌ها قصد دارند اعتراضات اخیر را از مسیر خود منحرف کنند و از آن برای اهداف سیاسی خود بهره‌برداری کنند.

از سوی دیگر، روابط عمومی حزب الله لبنان با صدور بیانیه ای وجود هر گونه ارتباط میان این حزب و حضور تعدادی از موتورسواران در بیروت که پرچم حزب الله را حمل می کردند رد کرد. بدین ترتیب بود که دروغ بزرگ العربیه به منظور انحراف افکار عمومی در لبنان و منطقه نسبت به حوادث اخیر این کشور و نقش حزب الله لبنان در آن، برملا شد. 

نکته قابل تأمل درخصوص نحوه پوشش رسانه ای حوادث و اعتراضات لبنان توسط رسانه های معاندی همچون العربیه و الحدث این است که این رسانه ها هیچ اشاره ای به تحولات اخیر در اعتراضات و تظاهرات ها نکردند؛ تحولاتی که مورد توجه و اهتمام دیگر رسانه های منطقه ای قرار گرفت. ازجمله مهمترین این تحولات می توان به آتش کشیده شدن پرچم های آمریکا و رژیم صهیونیستی در جریان اعتراضات و سر دادن شعارهای مختلف در حمایت از حزب الله، اشاره کرد. 

علیرغم این ادعاهای رسانه های سعودی درخصوص حزب الله، این گروه نقش مهم، مؤثر و برجسته ای را در خاموش شدن یکی از فتنه های بزرگ اخیر ایفا کرد. درهمین ارتباط روزنامه «البناء» لبنان می نویسد: ائتلاف صهیونیستی-آمریکایی برای منفجر کردن اوضاع لبنان برنامه ریزی کرده بود تا انتقام شکست در میدان سوریه را بگیرد، آن هم از طریق به راه انداختن موجی از هرج و مرج و ناآرامی که کاملا از سوی عربستان و نزدیکان شناخته شده آن در لبنان حمایت مالی شده بود.

این روزنامه ادامه می دهد: آنها با بهره برداری از وضعیت شکایت مردم لبنان از فقر و نابسامانی وضعیت اقتصادی این کشور، آتش اعتراضات و دامنه آن را بیشتر کردند و آنهایی که از طرف عربستان پول گرفته بودند دست به اقدامات خشونت آمیز و آتش زدن اموال عمومی و خصوصی زدند تا جایی که حتی به روی نیروهای امنیتی و معترضان هم سلاح کشیدند تا آتش فتنه روشن شود و سپس حزب الله و متحدانش را در این قضایا متهم کنند و به دنبال آن هم حمایت مالی و نظامی خود را از طرف‌های بومی این توطئه بیشتر کنند.

البناء می افزاید:  رهبران حزب الله هم که جزئیات نقشه آماده شده برای به هرج و مرج و نابودی کشیدن لبنان را دریافت کرده بودند دیدارهای متعددی را با متحدان خود در لبنان ترتیب دادند تا مواضع را مورد بررسی قرار داده و آماده باشند با حمله‌ای پیشگیرانه هر گونه توطئه‌ای را در نطفه خفه کنند.

این روزنامه دیدارهای مفصل و چند ساعته هفته گذشته سید حسن نصرالله با «جبران باسیل»، رهبر جریان ملی آزاد و وزیر خارجه لبنان و «سلیمان فرنجیه» رئیس جریان المرده را در همین راستا خواند و افزود: در این نشست‌ها درباره راه مقابله با توطئه‌ها توافق شد به گونه‌ای که طرفداران ائتلاف مقاومت در این خصوص آگاهی پیداکرده و تلاش شود اعتراضات مردمی گسترده و قانونی مردم به انحراف کشیده نشود تا نقشه دشمنان ناکام بماند.

در بخش های پایانی گزارش این روزنامه نیز آمده است: در همین راستا حزب الله با حمایت از مطالبات قانونی مردم و تاکید مجدد بر برنامه مبارزه با فساد که از ماه‌ها پیش آن را اعلام کرده بود جهت مثبت اعتراضات را نشان داد و سید حسن نصرالله هم در سخنرانی روز جمعه خود تاکید کرد که بحران خلق الساعه نیست و همه کسانی که فساد آنها و تعرض آنها به بیت المال طی سی سال گذشته ثابت شود باید به دلیل جرایم خود محاکمه و مجازات شوند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۸:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۳
    17 4
    لطفا مطالب مردم را سیاسی نکنید. مردم لبنان در اعتراض به فساد طبقه حاکم و نظام سیاسی برآمده از طائف وارد خیابان ها شدند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس