بیمه بیکاری نمایه

یکی از خدمات سازمان تأمین اجتماعی به بیمه شدگان این سازمان ارائه می‌دهد، پرداخت بیمه بیکاری به بیمه شدگانی است که بدون میل و اراده از بیکار شده باشند.

به گزارش مشرق، یکی از خدمات سازمان تأمین اجتماعی به بیمه شدگان این سازمان ارائه می‌دهد، پرداخت بیمه بیکاری به بیمه شدگانی است که بدون میل و اراده از بیکار شده باشند.

سازمان تأمین اجتماعی با پرداخت بیمه بیکاری به بیمه شدگان این سازمان کمک می‌کند تا زمانی که شغلی ندارند بتوانند امرار معاش کنند.

تمامی مشمولین قانون تأمین اجتماعی که تابع قوانین کار و کار کشاورزی هستند، تحت شمول مقررات بیمه بیکاری قرار دارند و فقط بازنشستگان و از کارافتادگان کلی، صاحبان حرف و مشاغل آزاد و اتباع خارجی از شمول این قانون مستثنی هستند.

بیه شدگانی که به علت بروز بلایای طبیعی و حوادث غیرمترقبه از قبیل سیل، زلزله، جنگ، آتش سوزی و ... بیکار می‌شوند با معرفی واحد کار و امور اجتماعی محل از مقرری بیمه بیکاری استفاده خواهند کرد.

پیش از این محمدحسن زدا قائم مقام مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی با انتشار فیلمی در صفحه اینستاگرام خود درباره بیمه بیکاری اظهار کرد: قبل از بیکاری باید حداقل ۶ ماه سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشد میتواند برای دریافت مقرری بیمه بیکاری از سازمن تامین اجتماعی اقدام کند.

همچنین بیمه شده باید ظرف ۳۰ روز از تاریخ بیکاری با اعلام مراتب بیکاری به واحدهای کار و امور اجتماعی آمادگی خود را برای اشتغال به کار اطلاع دهد وحق بیمه بیکاری به میزان ۳ درصد مزد بیمه شده است که کلا توسط کارفرما تامین و پرداخت خواهد شد.

مدت دریافت مقرری بیمه بیکاری جز سوابق پرداخت حق بیمه، بیمه شده از نظر بازنشستگی، ازکارافتادگی و فوت محسوب خواهد شد. مدت پرداخت مقرری از زمان برخورداری از مزایای بیمه بیکاری برای مجردین حداکثر (۳۶) ماه و به شرح زیر است:

_دوره پرداخت مقرری بیمه بیکاری برای افراد مجرد دارای ۶ تا ۲۴ ماه سابقه بیمه پردازی ۶ ماه خواهد بود.

_دوره پرداخت مقرری بیمه بیکاری برای افراد مجرد دارای ۲۵ تا ۱۲۰ ماه سابقه بیمه پردازی ۱۲ ماه خواهد بود.

_دوره پرداخت مقرری بیمه بیکاری برای افراد مجرد دارای ۱۲۱ تا ۱۸۰ ماه سابقه بیمه پردازی ۱۸ ماه خواهد بود.

_دوره پرداخت مقرری بیمه بیکاری برای افراد مجرد دارای ۱۸۱ تا ۲۴۰ ماه سابقه بیمه پردازی ۲۴ ماه خواهد بود.

_دوره پرداخت مقرری بیمه بیکاری برای افراد مجرد دارای ۲۴۱ ماه سابقه بیمه پردازی وبیشتر از آن ۳۶ ماه خواهد بود.

مدت پرداخت مقرری از زمان برخورداری از مزایای بیمه بیکاری برای متاهلین و متکفلین حداکثر (۵۰) ماه و به شرح زیر است:

_دوره پرداخت مقرری بیمه بیکاری برای افراد متاهل دارای ۶ تا ۲۴ ماه سابقه بیمه پردازی ۱۲ ماه خواهد بود.

_دوره پرداخت مقرری بیمه بیکاری برای افراد متاهل دارای ۲۵ تا ۱۲۰ ماه سابقه بیمه پردازی ۱۸ ماه خواهد بود.

_دوره پرداخت مقرری بیمه بیکاری برای افراد متاهل دارای ۱۲۱ تا ۱۸۰ ماه سابقه بیمه پردازی ۲۶ ماه خواهد بود.

_دوره پرداخت مقرری بیمه بیکاری برای افراد متاهل دارای ۱۸۱ تا ۲۴۰ ماه سابقه بیمه پردازی ۳۶ ماه خواهد بود.

_دوره پرداخت مقرری بیمه بیکاری برای افراد متاهل دارای ۲۴۱ ماه سابقه بیمه پردازی وبیشتر از آن ۵۰ ماه خواهد بود.

چه زمانی مقرری بیمه بیکاری قطع می‌شود؟

۱-زمانی که بیمه شده مجددا اشتغال به کار یابد.

۲-بیمه شده بیکار از قبول شغل تخصصی خود و یا شغل مشابه پیشنهادی خودداری کند.

۳-بیمه شده بیکار ضمن دریافت مقرری بیمه بیکاری مشمول استفاده از مستمری بازنشستگی و یا ازکارافتادگی کلی شود.

۴-بیمه شده به نحوی با دریافت مزد ایام بلاتکلیفی به کار مربوطه شود.

در صورتی که پس از پرداخت مقرری بیمه بیکاری محرز شود که بیکاری بیمه شده، ناشی از میل و اراده او بوده است کارگر موظف به استرداد وجوه دریافتی به سازمان تامین اجتماعی خواهد بود.

کارفرمایان موظفند با همکاری شوراهای اسلامی و یا نمایندگان کارگران، فهرست رده‌های خالی شغل را که ایجاد می‌شوند به مراکز خدمات اشتغال محل اعلام کند. رده‌های شغلی مذکور (به استثنای رده‌های شغلی کارشناسی به بالا) منحصرا توسط خدمات اشتغال و با معرفی بیکاران تامین می‌شود.

نکته: مقرری بیمه بیکاری از حداقل دستمزد کمتر نیست و از روز اول که فرد شغل خود را از دست داد می‌تواند بیمه بیکاری دریافت کند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • رضا IR ۰۱:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۳
    2 0
    چرا به پروژه های صنعتی در عسلویه بیمه بیماری تعلق نمیگیرد
  • میر محسن قرشی IR ۰۱:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۳
    10 0
    دروغ گو جایش در جهنم است
  • میر محسن قرشی IR ۰۲:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۳
    5 0
    دروغگو دشمن خداست من الان نزدیک ۴ سال است بیکار شدم ولی بیمه بیکاری نتوانستم بگیرم و در حال مرگ هستم.
  • پژمان حبیبی IR ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۳
    2 0
    سلام. به نظرمن این کار عادلانه است.
  • مصطفی US ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۳
    2 0
    با سلام مطلب بالا در مورد بیمه های درجه یک دنیا صدق میکنه منتهی وقتی شما بیکار میشی اول باید کل مدارک لازمو شرکت بده برگه عدم نیازو این موارد که نباشه تامین اجتماعی زیر بار نمیره بعد باید بری تامین اجتماعی که یه بروکراسیه عجیبیه آدمی که بیکار شده حتما تو شرکتی بوده که اوضاع خوبی نداشته یعنی چند ماه حقوق نگرفته پولی نیست با این اوضاع تامین اجتماعی شمارو هی میبره میاره پول کپی و رفت و آمدوصف میز خدمت وایسادن و کاریابی رفتن پول واریز کردن و پول اسکن دادن بعد دو ماه مابه التفاوت حق و زحمه دفتار کاریابیو دادن و...درمورد ما که 6ماه طول کشید تا اولین پرداختی یعنی ۶ ماه هیچ حمایتی نکردبه بیمه منطقه مراجعه میکنی دوباره میز خدمت و بعد میرسی به یه آقایی که از سر صبح دعوا داره میگی آقا من ۶ماهه هیچی نگرفتم سرشسم بالا نمیکنه میگه تا بازرسی نیاد درب منزل هیچی واریز نمیشه،چند روز بعد، بعدش ۴ماه واریز شد ،حالا اینا به کنار یه سیستم نظارتی ماقبل تاریخی اینکه شما باید از صبح تا ۴بعد از ظهر ازخونه تکون نخوری چرا چون یه بازرسی امکان داره بیاد درب منزل که نباشید تحت این عنوان که شما جایی مشغولیت بیمه قطع میشه و به نقل از بازرس منطقه هم تو راحت میشی هم من.والسلام.
  • Mohsen IR ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۳
    1 0
    شرایط بیمه بیکاری رو جوری وضع کردن که فقط عده معدودی از این شرایط بتونن استفاده کنن، من با یازده سال سابقه بیمه الان بیکارم خبری هم از بیمه بیکاری نیست
  • سودابه عزیزآبادی IR ۲۰:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۳
    2 0
    من 24 سال و 7 ماه سابقه بیمه دارم و الان بیکار شدم. سن من نزدیک 50 سال میباشد.دوماه دیگر 50 سال تمام. آیا میتوانم و به صلاح میباشد که بیمه بیکاری بگیرم یا برای بازنشستگیاقدام کنم؟
  • IR ۰۰:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۴
    0 0
    باسلام بنده چند سال پیش به مدت ۴سال برای یک شرکت ساخت مسکن مهر کار کردم که در اون سالها که اونجا بودم من وهمسرم و۲فرزندم بیمه شرکت بودیم به محض اینکه کار ما که جوشکاری بود تمام شد شرکت هم بیمه رو قطع کرد الان هم چند سال از این موضع میگذره ممنون میشم راهنماییم کنید که باید چکار کنم درحال حاضر هم خیلی وقته که بیکارهستم ،موفق باشید.
  • علی IR ۰۰:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۴
    1 0
    سلام بیمه بیکاری گرفتن واقعا سخته و به هرکسی نمیدن . کلی دوندگی داره .‌الان در منطقه پارس جنوبی شهر کنگان بیمه تامین اجتماعی با اداره کار منطقه ویژه دست به یکی کردن میگن چون پایان پروژه است بیمه بیکاری تعلق نمیگیره در حالی که این یه دروغ کاملا آشکاره اگه بیمه بیکاری تعلق نمیگیره چرا تامین اجتماعی ۳ درصد رو از کارفرما داره میگیره . وزیر کار و مدیرعامل تامین اجتماعی کح هستن ببینن کسانی که در بدترین شرایط آب و هوایی کشور دارن کار میکنن بهشون بیمه بیکاری نمیدن به یه بهانه من در آوردی بی پایه و بی اساس .
  • ناشناس IR ۱۱:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۴
    1 0
    دردوپروژه بخاطر عدم نیاز!؟بیکارشدم و چون از نزدیک من و همکارانه معنی واقعی بیمه بیکاری را لمس کردیم به هیچ عنوان گفته های بالا را نمیتونیم حتی بخونم چه برسم که قبول کنیم،مرحله ی اول بقول یکی از نظر دهندگان محترم گفتن طبق توافق تامین...و وزارت کار بخاطر پایان پروژه پرداخت نمیکنم و...،مرحله ی دوم هم دقیقا رجوع کردن به همان توافق خجالت آور این دونهاد،واقعا کسیکه داره کار میکنه مرض نداره که به نحوی اخراج بشه و بیمه بیکاری که مبلغش کمتر از حقوق ماهیانه اش هست را بگیره بااین همه دوندگی و...!!؟مشخصه وقتی پروژه ای تمام شد یا به نحوی ناخواسته بیکار شد احتیاج به حمایت بیمه بیکاری داره...،من حتی در دولت احمدی نژاد با وزیر کار،بازرسی اداره کار و یکی از معاونتهای تامین اجتماعی حضورا برای این مورد صحبت کردم همه حق را به من وهمکارانم میدادن ولی ازآنطرف این توافقنامه را بخشنامه ی اجرائی و ابلاغ به ادارات کار کشور...،البته چندنفربا پارتی بازی و...گرفتن همانوقت ولی ما نشد که نشد،حتی حتی دیوان عدالت اداری هم بااین توافق نامه مشکل داشت ولی کسی پیگیری نمیکرد،واقعا چرا این توافقنامه دقیقا خلاف عرف بیکاری کارگران زحمتکش اجرا میشه و نمایندگان مردم،زیرمجموعه ی وزارت کار و سازمان تامین اجتماعی و دیوان عدالت اداری و...به این موضوع رسیدگی نمیکنن!!!؟؟ پس چرا تا سرکار هستیم ماهیانه درصدی برای بیمه بیکاری برداشت میشه و آیا این دقیقا برعکس اجرا نمیشه که وقتی پروژه ای تمام یا به حدی میرسه بیمه ی بیکاری به کارگران آنجا تعلق نمیگیره..
  • فاطمه IR ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۴
    0 0
    واقعا بعضی مسئوبین خیلی ظالمن پدر من بیمه بیکاری رو چیزی بهش ندادن چقدر رفت و امد که خودش کلی هزینه داشت.این پول ها خوردن نداره.همش حرف یک حرفتون رو عملی کنید
  • صنم IR ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۱
    0 0
    من 13 ماه بیمه پاره وقت و 12 ماه بیمه کامل دارم با این شرایط جمعا چندماه بیمه بیکاری بهم تعلق میگیره؟ 18 یا 12 ماه؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس