سوریه

نیروهای امریکایی و سایر متحدین غربی در ۱۶ پایگاه کوچک و بزرگ در خاک سوریه مستقر بودند که به جز پایگاه تنف در شرق استان حمص، مابقی این مقرها در بخش شمالی سوریه و عمدتا استان‌های حسکه و رقه واقع شده بود

سرویس جهان مشرق - پس از شروع عملیات موسوم به چشمه صلح ارتش ترکیه و نیروهای تحت امرش در شمال سوریه، نیروهای امریکایی که سالها در همین مناطق مشغول حمایت از نیروهای دموکراتیک سوریه SDF در مبارزه با تروریست‌های داعش بودند، با توجه به فرمان دونالد ترامپ رییس‌جمهور این کشور و فرماندهان نظامی خود شروع به عقب نشینی از منطقه عملیات و رها کردن متحدین خود در برابر هجوم ارتش ترکیه کردند.

نیروهای امریکایی و سایر متحدین غربی در ۱۶ پایگاه کوچک و بزرگ در خاک سوریه مستقر بودند که به جز پایگاه تنف در شرق استان حمص، مابقی این مقرها در بخش شمالی سوریه و عمدتا استان‌های حسکه و رقه واقع شده بودند. با آغاز پیشروی قوای مهاجم ترکیه و مزدوران تحت امرش نیروهای امریکایی به تدریج شروع به تخلیه پایگاه‌های واقع در منطقه امن مورد نظر ترکیه کردند. نخستین پایگاه در شهر منبج واقع شده بود که تروریست‌های ارتش ازاد ظاهرا بدون هماهنگی ترکیه قصد حمله به این مقر را نیز داشتند که با حضور پرتعداد جنگنده‌های امریکایی اقدام به عقب نشینی میکنند.

پس از ترک این پایگاه توسط نیروهای امریکایی، ارتش سوریه و پلیس نظامی روسیه در این محل مستقر شدند. تصاویر منتشره از پایگاه نشان می‌داد که کلیه تجهیزات و ساخت و سازها سالم بوده و ظاهرا امریکایی ها تجهیزات یا اسناد حساسی در این منطقه برای نابودی پیش از تخلیه به همراه نداشته اند.

اما در روزهای گذشته و با سرعت گرفتن عملیات تخلیه سایر مقرها و عبور نیروهای امریکایی از مرز سیمالکا در شمال شرق سوریه به درون خاک عراق، گزارش‌هایی از بمباران هوایی پایگاه‌های فوق توسط نیروی هوایی امریکا پس از تخلیه کامل نیروها از این مناطق منتشر شد.

امریکایی‌ها خود هیچگونه تصویر یا فیلمی از بمباران مقرهای سابق خود منتشر نکردند اما به تازگی تصاویر ماهواره‌ای از وضعیت یکی از مهمترین پایگاه‌های قوای ائتلاف در جنوب شهر عین العرب (کوبانی) منتشر شده است که نشان‌دهنده تخریب برخی تاسیسات موجود در این پایگاه به وسیله بمباران جنگنده‌های امریکایی است.

این پایگاه که با نام کارخانه سیمان لافارج شناخته میشود بزرگترین پایگاه نیروهای غربی در خاک سوریه و مرکز فرماندهی کل نیروهای درگیر با داعش در قالب ائتلاف بین‌المللی بود.

پایگاه لافارج محل حضور نیروهای ویژه امریکایی و فرانسوی نیز بود که در رمپ هوایی آن ۸ فروند بالگرد ترابری امریکایی و ۶ فروند بالگرد فرانسوی مستقر بودند. این پایگاه در شمال سوریه و فاصله ۲۰ کیلومتری مرز ترکیه مابین دو شهر کوبانی و عین عیسی واقع شده است. این پایگاه دقیقا بر روی بزرگراه بین‌المللی و استراتژیک واقع شده که شهر حلب را به مرکز استان حسکه و شمال عراق متصل میکند و مناطق مابین این بزرگراه و مرز ترکیه در واقع محدوده اصلی مورد نظر ترکیه برای ایجاد منطقه امن است.

موقعیت پایگاه لافارج بر روی بزرگراه M۴ مابین دو شهر کوبانی(عین العرب) و عین عیسی

طبق اطلاعات منتشر شده روز ۱۶ اکتبر ماه جاری نیروهای تحت امر ترکیه که از غرب شهر تل ابیض به سمت بزرگراه M۴ پیشروی می‌کردند به نزدیکی این محل می‌رسند. قوای امریکایی و برخی نیروهای SDF که در این پایگاه حضور داشتند سریعا اقدام به تخلیه پایگاه و حرکت به سمت مناطق شرقی می‌کنند. بر طبق اعلام رسمی سرهنگ Myles Caggins سخنگوی رسمی نیروهای ائتلاف بین‌المللی ضد داعش در صفحه توییتر خود، پس از تخلیه کلیه نیروها از این مقر ۲ فروند جنگنده F۱۵E نیروی هوایی امریکا اقدام به بمباران پایگاه لافارج می‌کنند.

به شکل دقیق مشخص نیست که چه تجهیزاتی در این بمباران هدف قرار گرفته‌اند اما از آنجا که پایگاه لافارج مقر اصلی عملیات در خاک عراق و سوریه بوده و مرکز فرماندهی نیروهای ائتلاف محسوب می‌شد احتمالا مجهز به تجهیزات راداری، سیستم‌های شنود و جاسوسی و برخی تجهیزات الکترونیکی حساس بوده که تصمیم به نابودی آنها با بمباران جنگنده‌های خودی گرفته می‌شود.

پایگاه لافارج قبل و بعد از بمباران توسط جنگنده‌های امریکایی.
علامت‌های قرمز رنگ تاسیسات منهدم شده را نشان می‌دهد.

در این مورد خاص مقامات نظامی امریکا رسما بمباران مقر خودی را اعلام کرده‌اند اما ظاهرا به جز پایگاه لافارج تعدادی دیگر از مقرهای شمال سوریه از جمله پایگاه راداری در منطقه العزیزیه در استان حسکه نیز پیش از تخلیه بمباران شده است اما تا کنون اعلام رسمی از سوی مقامات امریکایی و یا تصاویری از این پایگاه‌ها منتشر نشده است.

جنگنده F۱۵E استرایک ایگل نیروی هوایی امریکا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 22
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 8
  • IR ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۶
    دم امریکا گرم
    • عبدالله مومن IR ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۶
      43 28
      کور بودی و ندیدی که آمریکا به اندازه پوشک .. ی خود هم برای مزدورانش ارزش قائل نیست و باز هم دم ... پوز پوز می کنی ؟! هههههههههههه
    • IR ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۶
      39 16
      سگ آمریکا به پارص کردن افتاد
    • IR ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۶
      20 1
      دم آمریکا از دنبالچه در عرب آسیا قطع شد و یخ زده است.
    • IR ۲۰:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۶
      8 2
      خخخخخخخخخخ
    • روزبه IR ۲۰:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۶
      22 1
      با عرض پوزش دم برای حیووناس البته آمریکایی که داعش رو تاسیس کرد بدتر از حیوونای داعشیه
  • IR ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۶
    42 86
    کم چین و روسیه و ایران دارن با استفاده از کتب و مقالات و نرم افزارهای مهندسی ساخت غرب برای ارتقای خودشون و تهدیدتراشی روبروی امریکا استفاده میکنن نکنه انتظار داشتید میومد یک پایگاه کامل هوائی رو هم تحویل شرقی ها میداد تا از مهندسیش کپی کنن؟!!!؟
    • IR ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۶
      40 21
      تمام کشورهای جهان سوم خصوصا" ایران که غربی ها هم از علمش و هم از منابعش بیشتر استفاده کردن و چاپیدن در تمام دستاوردهای علمی و تکنولوژیکی و پیشرفت ها و ثروت های آنها شریکند و سهم دارند
    • شهوند طبري IR ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۶
      32 19
      آمريكا با فكر ملت ها و ثروت ملت ها و خون جگر ملت ها آمريكا شد! چه سياهاني كه به روز سياه نشستند! چه نخبگاني كه چون ربات در خدمت آمريكا قرار گرفتند! چه سرمايه ها كه از سرزمين هاي مختلف به آمريكا رفت تا آمريكا آمريكا بشود! و چه ابلهاني كه هنوز آمريكا را نشناخته اند!!
    • IR ۰۲:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۷
      9 1
      ته مهندسی و فناوریشون گلوبال هاوک چند صد میلیون دلاری نبود؟!
  • IR ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۶
    31 73
    بیشتر جنگنده اف 15 استرایک منو مجذوب خودش کرده. این جنگنده با 103 پیروزی در نبرد هوایی و بدون شکست، در جهان بی همتاست.
    • ناصر IR ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۶
      50 35
      نبرد فرضی پیروزی خاصی نیست باید با بچه های نیرو هوایی ما مبارزه کنن تا بتونن دیپلم ابتدایی بهشون بدیم
    • IR ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۶
      8 21
      زدن جنگنده ای که همه چیزش از قبل معلومه هنر نیست ما رمز گشایی کردیم تو ۸ سال جنگ از نظر راداری تمام جنگنده هایی که تو عمرمون ندیدیم و الی زدن جنگنده که ۴۰ سال پیش رمزگشایی شده رو یه میگ ۲۲ ما هم میتونه بزنه
    • IR ۱۶:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۶
      6 1
      ما را باش که فکر می کردیم آمریکا آدم حسابی است نگو روی شعار دروغین سرپا است و امثال تو گربه های آمریکارا هم شیر می بینند بابا قمپوزی های تو خالی برید بزارید باد بیاد
  • IR ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۶
    20 73
    من خودم یک آمریکایی هستم. ای مشرق بی شعور همه کشورها برای دوام و پول بیشتر باید آدم بکشند و کشورهای دیگری را به زیر بیاورند . اصولا باید بکشی مردم کشورهای ضعیف را تا خودت قوی تر بشوی
    • IR ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۶
      18 15
      بیا بورو با بن سلمانت بازی کنین شر ور تحویل نده اخراتونه
    • IR ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۶
      12 16
      در چنگ با کدام نیروی نظامی پیروز شده؟
  • IR ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۶
    17 15
    پفیوز مقامات نظامی امریکا رسما بمباران مقر خودی را اعلام کرده‌اند
  • IR ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۶
    36 22
    مثل سگ ترسیدن دارن رد و آثارشون هم پاک میکنند آدم باید خیلی بیناموس باشه ضعیف کشی کنه
  • IR ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۶
    4 19
    ماجرای خیبر دوباره تکرار شده
  • ب س IR ۱۶:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۶
    6 1
    عصاره فضایل آمریکا ترامپ و جرج بوش و کلینتون و.... هستن و تازه کلا و عموما آمریکایی ها ظاهرشون خیلی بهتر از باطنشونه وگرنه وحشی ترین و جنایتکارترین ها هستند. یادم نمیره زمان جنایت اینها در افغانستان و عراق تعدادی از فرزندان همینها در وسط یکی از قبایل گرسنه آفریقا بطور نمادین و برای حمایت از حقوق پرندگان و در مخالفت با شکار و خوردن پرندگان، خود را در قفسی حبس کرده بودند و بدبخت بومی های گرسنه آن قبیله هم دور اینها جمع شده بودند و با تعجب و حیرت نگاهشان می کردند. کافیست جنایت و وحشی گری آمریکا در ویتنام و زندان ابوقریب و گوانتانامو را که مشتی است نمونه خروار رو مرور کنید
  • IR ۰۵:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۷
    5 1
    یخربون بیوتهم بایدیهم و ایدی المومنین فاعتبرو یا اولی الابصار

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس