کد خبر 1003756
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۹
عادل الجبیر نمایه

تحرکات ضد ایرانی آمریکا و مواضع خصمانه مقامات سعودی علیه تهران طی ساعات گذشته تشدید شده است که این همزمان با سفر وزیر دفاع آمریکا به عربستان رخ می دهد.

به گزارش مشرق، همزمان با نشست ضد ایرانی منامه بحرین که در آن مقام صهیونیست در کنار دوستان خود از کشورهای سازشکار یعنی در نشستی ضد ایرانی که در واقع دنباله رو نشست ضد ایرانی ورشو بود، شرکت کرد، ریاض میزبان نشستی امنیتی و نظامی با هدف آنچه مقابله با ایران خوانده شده است، بود.

بیشتر بخوانید:

وزیر دولت سعودی: برای پاسخ به حمله ایران به آرامکو آماده‌ایم

در این نشست روسای ستاد نیروهای مسلح کشورهای حوزه خلیج فارس و برخی کشورهای دیگر از جمله مصر، اردن، پاکستان، انگلیس، آمریکا، کره جنوبی، هلند، ایتالیا، آلمان، نیوزیلند و یونان حضور داشتند.

خبرگزاری سعودی مدعی شد: در نشست روسای ستاد نیروهای مسلح شرکت کننده در نشست ریاض، راههای حمایت دریایی و هوایی از حملات ایران و تضمین سلامت کشتیرانی بررسی شد  و حملات ۱۴ سپتامبر محکوم شد و این حملات تهدیدی مستقیم برای اقتصادی جهانی عنوان شد. کشورهای شرکت کننده بر حمایت کامل از تلاش های ریاض تاکید کردند و اینکه عربستان حق دفاع از خود دارد.

طرف های شرکت کننده در این نشست در بیانیه مذکور همچنین ادعا کردند که خود را ملزم به دفاع از امنیت دولت سعودی می‌دانند و از اقدامات سعودی‌ها در دفاع از خود حمایت می‌کنند.

موضع گیری خصمانه مقام ارشد نظامی سعودی علیه ایران

«فیاض بن حامد الرویلی» رئیس ستاد مشترک ارتش سعودی روز دوشنبه اعلام کرد که عربستان سعودی در برابر آنچه به ادعای وی تهدیدات ایران در منطقه خوانده شده می‌ایستد.

وی مدعی شد: نیروهای مسلح عربستان سعودی با افتخار در برابر تهدیداتی که منبع آن ایران و همپیمانان آن باشد، می‌ایستد و با آن مقابله می‌کند.

الرویلی که این اظهارات را در یک کنفرانس امنیتی و دفاعی در ریاض عنوان می‌کرد، افزود: این کنفرانس با هدف بررسی چالش‌ها، تهدیدات و مسایل امنیتی و دفاعی کشورهای منطقه که دارای ۳۰ درصد از انرژی جهان هستند، برگزار شده است. کنفرانس امروز برای رسیدن به مناسب‌ترین روش ایجاد توانایی‌های مشترک نظامی با هدف حمایت از تاسیسات مهم و حیاتی کشورهای شرکت کننده است.

مقام نظامی سعودی، ایران را به دست داشتن در بحران‌های منطقه متهم کرد و مدعی شد: از زمان انقلاب این کشور تاکنون، منطقه از تداوم بحران‌ها و مشکلات ایجاد شده توسط ایرانی که بر اساس اصل صدور انقلاب به دیگر کشورها و خروج از تعهدات و قوانین بین‌المللی فعالیت می‌کند، رنج می‌برد.

وی با اشاره به حمله پهپادی یمنی‌ها به تاسیسات نفتی آرامکو و متهم کردن ایران به دست داشتن در آن، بر افزایش تلاش‌ها برای حمایت از این تاسیسات مهم و تضمین عدم تکرار چنین حمله‌ای تاکید کرد و ادعا کرد: برای تقویت تجهیزات نظامی به منظور مقابله با تهدیدات ایرانی و متحدان آن در منطقه مشارکت همگانی باید وجود داشته باشد.

پرسه زنی عادل الجبیر در کشورهای اروپایی و تکرار ادعاهای بی اساس علیه تهران

همزمان با آن عادل الجبیر وزیر مشاور در امور خارجه عربستان به پرسه زنی در کشورهای اروپایی پرداخته است و پس از دیدار با دومینک راب وزیر خارجه انگلیس در جریان نشستی در لندن به تکرار ادعاهای واهی علیه ایران پرادخت.

وی مدعی دخالت ایران در حملات به آرامکو شد و ادعا کرد: ایران به حاکمیت کشورها و قانون بین المللی احترام نمی گذارد. سرزنش ایران از سوی کشورهای عضو اتحادیه اروپا به خاطر حمله موضعی درست است. از طریق ادله و شواهدی که عربستان در اختیار دارد، ما قانع شده ایم که ایران در حمله به آرامکو دست دارد.

وی در ادامه مدعی شد: ایادی ایران در برخی از کشورهای منطقه وجود دارد. هدف قرار دادن آرامکو از سوی ایران نمایانگر نیات خصمانه تهران در منطقه است. قانع شده ایم که موشکهایی که تاسیسات نفتی عربستان را هدف قرار داده اند، ایرانی هستند. توافق هسته ای ایران دارای عیوبی است زیرا شامل فعالیت موشکهای بالستیکی و دخالت های ایران در منطقه نمی شود. ما بارها گفته ایم که خواهان جنگ نیستیم اما در برابر این حملات دست بسته نخواهیم ماند. وساطتی با ایران وجود ندارد و ما خواستار اقدام عملی از آنها به جای حرف هستیم.

الجبیر پس از آن به پاریس رفت و در دیدار با ژانو ایو لودریان وزیر خارجه فرانسه هم درباره ایران به رایزنی پرداخت و مدعی شد که ایران خطری برای منطقه است.

اهداف سفر وزیر دفاع آمریکا به عربستان

همزمان با آن مارک اسپر وزیر دفاع آمریکا هم در سفری اعلام نشده روز گذشته وارد ریاض شد و امروز با خالد بن سلمان معاون وزیر دفاع سعودی و پس از ملک سلمان دیدار و گفتگو کرد.

وزیر دفاع آمریکا در سفر به عربستان در تلاش برای جبهه بندی و بی اثر کردن کردن سفر ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه به ریاض و نیز طرح عمران خان نخست وزیر پاکستان و نوعی اطمینان بخشی به سعودی ها درباره خروج نظامیان آمریکایی از سوریه است.

در واقع مارک اسپر به عربستان سفر کرد تا به سعودی ها اعتماد به آمریکا را برگرداند به ویژه که پس از حمله ارتش و کمیته های مردمی یمن به تاسیسات نفتی آرامکو حمایت قوی از ریاض از سوی آمریکا به عمل نیامد و از سوی دیگر مقامات سعودی شاهد خروج نظامیان آمریکایی از سوریه و تنها گذاشتن کردها از سوی واشنگتن بودند.

از سویی این سفر نوعی نگران عمیق واشنگتن از سفر پوتین به عربستان بود و مقام آمریکایی قصد دارد که به مقامات سعودی بفهماند که تجهیزات نظامی روسی به درد سعودی ها نمی خورد و اینکه همه دستاوردهای سفر پوتین را برباد دهد.

همچنین هدف دیگر سفر وزیر دفاع آمریکا به ریاض این است که سعودی ها را در تقابل با ایران قرار دهند و از هر گونه طرحی که عربستان را به سوی ایران بکشاند از جمله عمران خان نخست وزیر پاکستان، ممانعت به عمل آورد. در واقع سیاست آمریکایی ها نزدیک کردن رژیم صهیونیستی به کشورهای عربی به ویژه کشورهای حوزه خلیج فارس و متحد کردن آنها در برابر تهران است و همه تحرکات واشنگتن در این راستا تعریف می شود.

در واقع علت تشدید مواضع خصمانه مقامات سعودی علیه ایران و برگزاری نشست امنیتی و نظامی در ریاض را در تحرکات آمریکا برای خنثی کردن هر گونه طرحی برای نزدیکی میان عربستان و ایران می توان تفسیر کرد. آمریکایی ها قصد دارند که با علم کردن خطر ادعایی ایران به منافع بیشتری برسند و بتوانند سعودی ها را به خرید تسلیحاتی بیشتر از واشنگتن ترغیب کنند؛ در حالی که راه حل مشکلات منطقه از طریق گفتگو و همگرایی کشورهای منطقه است و بیگانگان خیر و صلاح منطقه را نمی خواهند.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۰:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۱
    1 0
    هم این هست وهم میخوان قدرت بازدارندگی مارو سلب کنند بازدن نفتکشمون ونشان دادن اتحاد ورزمایش سرتاسری وتهدید ما.
  • بختیاری IR ۰۵:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۱
    1 1
    عربستانی های خائن وگستاخ ایرانی ها گفته بودند که جنگ را به داخل عربستان میکشیم؟؟ یا بن خائن شما گفته بود جنگ را به داخل ایران میکشیم؟؟ احمق های بزدل ایران را به اقدامات خصمانه متهم میکنید در صورتیکه شما همیشه مستقیم وعلنی تهدید کننده بودید!! در حال حاظر شما از سیلی برادران حوثی گیج ومنگ هستید. و به هذیان گویی گرفتارید در ضمن وزیره خارجه شما در حد آفتاب پرست های صحرای عربستان شعور وفهم ندارد. ننگ بر آل سعود نجس تر از صهیونیست خداوند امام خمینی بزرگ را رحمت کند که بدرستی شمارو شناخت که اگر ما از آمریکا بگذریم از آل سعود نخواهیم گذشت. مرگ بر خائنین حرمین لبیک یا سیدنا الامامنا الخامنه ای

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس