کد خبر 1003670
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۰
ترفندهای مشترک فتنه‌های ایران و عراق

گزارش پایانی تحقیقات تظاهرات‌های اول اکتبر عراق منتشر و در آن تأکید شد که هیچ دستور رسمی از مسئولان عالی‌رتبه برای تیراندازی به سمت تظاهرات‌کنندگان صادر نشده است.

به گزارش مشرق، گزارش نهایی تحقیقات مربوط به تظاهرات‌های اخیر در شهرهای جنوبی عراق منتشر شد.

شبکه خبری «العهد» عراق ضمن نقل این گزارش، خبر داد که در پی این تظاهرات‌ها ۱۰۷ غیر نظامی کشته و سه هزار و ۴۵۸ غیر نظامی زخمی شدند.

در این گزارش تأکید شده است که علت تلفات در میان غیرنظامیان، استفاده مفرط از زور و سلاح و ضعف فرماندهی و کنترل برخی فرماندهان و آمران بود.

بیشتر بخوانید:

بنا بر این گزارش، نیروهای برخی از نهادهای حکومتی، به سمت برخی از تظاهرات‌کنندگان غیر منضبط، تیراندازی کردند.

در گزارش نهایی تظاهرات عراق آمده است که «ضعف عملکرد برخی از نهادهای امنیتی باعث شد که اطلاعات به دست فرماندهان و آمران نرسد».

در این گزارش تأکید شده است که برخی از خودروهای وابسته به وزارت دفاع و وزارت کشور عراق با استفاده از بمب‌آهای آتش‌زا، در آتش سوختند و برخی از نهادهای حکومتی نیز توسط نیروهایی آتش زده شد که قصد داشتند اعتراضات را از مسیر مسالمت‌آمیز خود منحرف کند.

بنا بر این گزارش، هیچ دستور رسمی از سوی مسئولان عالی‌رتبه برای تیراندازی به سمت تظاهرات‌کنندگان صادر نشده و مراکز اطلاع‌رسانی و ارتباطات نیز هیچ اقدامی علیه شبکه‌هایی که تظاهرات را تحریک می‌کردند، انجام ندادند.

در این گزارش، با اشاره به اینکه برخی از تظاهرات‌کنندگان در «بابل»، متهم به تروریسم بودند، تأکید شد: «مسئولانی که به استفاده از خشونت علیه تظاهرات‌کنندگان تحریک کرده بودند، به دستگاه قضا معرفی شدند».

در گزارش مذکور، فرمانده عملیات بغداد و معاونش، فرمانده لشکر 11، فرمانده لشکر نخست پلیس فدرال، فرمانده عملیات رافدین، رئیس پلیس و رئیس سرویس اطلاعات «ذی قار»، رئیس پلیس «واسط» و رؤسای سرویس اطلاعات و امنیت ملی این استان برکنار شدند.

مقرر شد که این پرونده پس از تأیید فرمانده کل نیروهای مسلح عراق به صورت کامل به دستگاه قضاء این کشور ارجاع داده شود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس