کد خبر 1003558
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۳
گزارش| شرق فرات در آخرین ساعات آتش‌بس

ساعت ۲۲ امشب به وقت ترکیه٬ مهلت ۱۲۰ ساعته عقب‌نشینی برای نیروهای ی.پ.گ به پایان می‌رسد و اردوغان تهدید کرده که پس از دیدار با پوتین٬ نقطه پایان را می‌گذارد.

به گزارش مشرق، بر اساس توافقی که بین مایک پنس معاون رئیس جمهور آمریکا و رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه حاصل شد٬ ساعت 22 امشب به وقت آنکارا٬ مهلت 120 ساعته عقب‌نشینی برای نیروهای ی.پ.گ به پایان می‌رسد و حالا همه منتظر آن هستند که ببینند دیدار امروز روسای جمهور ترکیه و روسیه تا چه اندازه بر این موضوع تاثیر می‌گذارد و دیدگاه پوتین چه خواهد بود. اما اردوغان پیش از رفتن به سوچی و دیدار با پوتین٬ تهدید کرده که پس از دیدار٬ نقطه پایان را می‌گذارد.

خروج کامل نیروهای موسوم به قسد یا سوریه دموکراتیک از راس العین به پایان رسیده اما درگیری‌های پراکنده در برخی از مناطق همچنان ادامه دارد.

بیشتر بخوانید:

اغلب کارشناسان سیاسی و تحلیل‌گران نظامی و امنیتی ترکیه بر این باورند که در توافق پنس و اردوغان٬ خلا و چالش‌های حقوقی و اطلاعاتی جدی وجود دارد و این متن مبهم٬ نمی‌تواند ضامن آتش بس باشد.

اُنور اویمن از سفرا و دیپلمات‌های سابق ترکیه و نماینده اسبق ترکیه در ناتو و اتحادیه اروپا در مورد آتش‌بس گفت: متن توافق بین آمریکا و ترکیه٬ متن مبهمی است. مثلاً گفته شده که نیروهای ی.پ.گ باید عقب‌نشینی کرده و به منطقه امن بروند. خوب... منطقه امن دقیقاً کجاست؟ همچنین مشکل بزرگ دیگری وجود دارد که عبارت است از عدم تعریف روشن مکانیسم عقب‌نشینی و نظارت. هر کسی می‌تواند ادعا کند که عقب نشینی و آتش بس٬ نقض شده است. وقتی که ناظر رسمی نباشد٬ این ادعاها را چگونه می‌توان اثبات کرد.

مدافعین کُرد و فرماندهان «قسد» چه می‌گویند؟

در روزهای اخیر٬ مدافعین کُرد و فرماندهان «قسد» بارها اعلام کرده‌اند که ارتش ترکیه در چند روز گذشته٬ در چندین نوبت٬ به شکل هوایی و زمینی٬ آتش بس را نقض کرده است.

زیدان العاصی مسئول کمیته دفاعی نهادی که خود را نظام خودگردان شمال شرق سوریه نامیده٬ دیروز اعلام کرد که ارتش ترکیه به رعایت آتش بس پایبند نیست و باید هر چه زودتر٬ سازمان ملل و دیگر نهادهای بین‌المللی برای نظارت بر روند حفظ امنیت در این مناطق٬ نیروهای خود را به شمال سوریه اعزام کنند.

کشور ترکیه , آخرین تحولات سوریه ,

ریدور خلیل مسئول بخش روابط عمومی «قسد» (نیروهای سوریه دموکراتیک)٬ آمار مربوط به نقض آتش‌بس را اعلام کرده و گفت: ارتش ترکیه و معارضین تندرو همراه آنها٬ تاکنون 37 بار آتش بس را نقض کرده‌اند که 10 بار به صورت هوایی و 27 بار به شکل حملات زمینی بوده و جمعاً 57 نفر از مدافعین قسد بر اثر حملات جدید٬ جان خود را از دست داده و 90 نفر نیز مجروح شده‌اند.

دیروز در شهر حسکه در همان دقایقی که نیروهای آمریکایی در حال ترک قامیشلو و حسکه بودند٬ اجساد 8 تن از کشته‌شدگان قسد که در درگیری‌های راس العین (سرکانی)٬ جان خود را از دست داده‌اند٬ با حضور مردم به خاک سپرده شدند.

همچنین بعدازظهر دیروز در شهر راس العین (کوبانی) هم٬ اجساد 5 تن از کشته شدگان کشته‌شدگان قسد که در درگیری‌های راس العین و تل ابیض٬ جان خود را از دست داده‌اند٬ به خاک سپرده شدند.

کشور ترکیه , آخرین تحولات سوریه ,

راهپیمایی علیه ترکیه در حلب

ده‌ها تن از کردها و اعراب در منطقه باغوز دیرالزور راهپیمایی کرده و ترکیه را اشغال‌گر و متجاوز نامیده و از جهان خواستند در برابر اقدامات ترکیه سکوت نکند.

همچنین دیروز صدها تن از کردها در محله شیخ مقصود شهر حلب٬ در خیابان‌ها راهپیمایی کرده و علیه ترکیه و رجب طیب اردوغان رئیس جمهور این کشور٬ شعار سر دادند.

معترضین در شیخ مقصود٬ با حمل تصاویری از کودکانی که در بمباران کشته شده یا بدن آنها سوخته٬ علیه ترکیه شعار دادند و پس از پایان راهپیمایی٬ سخنران‌ها٬ از مجامع بین‌المللی خواستند که به‌کارگیری سلاح‌های ممنوعه توسط ارتش ترکیه و استفاده از بمب فسفری را بررسی کنند.

اما مقامات نظامی و سیاسی ترکیه٬ استفاده از بمب فسفری را تکذیب کرده‌اند و در مورد استفاده از مواد شیمیایی هم٬ مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه اعلام کرد: در تاریخ ما چیزی به نام سلاح شیمیایی وجود ندارد.

خلوصی آکار وزیر دفاع این کشور نیز اعلام کرد: در انبارهای ما یک گرم تسلیحات شیمیایی پیدا نمی‌شود.

کشور ترکیه , آخرین تحولات سوریه ,

تفاوت دیدگاه اردوغان و کردها در مورد توافق اخیر

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور آمریکا٬ دیروز در استانبول در نشستی که با حضور مهمانان خارجی و تحت عنوان TRT World Forum برگزار شد٬ در مورد توافق و آتش بس در شمال سوریه گفت: آن نیرویی که خود را ابرقدرت جهان می‌نامد٬ چرا باید 30 هزار تریلی سلاح و مهمات در اختیار تروریست‌ها بگذارد؟ ما برای حفظ امنیت خود به سوریه رفته‌ایم و ما هیچگاه با تروریست‌ها مذاکره نکرده و نخواهیم کرد. توافقی هم که حاصل شده٬ بین ما و آمریکاست.

اما در قامیشلوی حسکه و در یک کنفرانس مطبوعاتی٬ امینه عمر٬ رئیس نهادی که خود را مجلس سوریه دموکراتیک نام نهاده٬ در گفت‌وگو با رسانه‌ها اعلام کرد: آتش‌بسی که اعلام شد٬ بین ما و ترکیه بوده و در این بین٬ آمریکا نیز نقش میانجی را ایفا کرده است. اما آنکارا به تعهدات و مفاد این آتش بس پایبند نیست و به حملات هوایی و زمینی خود ادامه داده و علاوه بر مدافعین٬ چندین شهروند غیرنظامی هم جان خود را از دست داده‌اند و من اسامی و مشخصات آنها را در اختیار رسانه‌ها گذاشته‌ام تا مظلومیتشان را به جهانیان نشان دهند.

کشور ترکیه , آخرین تحولات سوریه ,

وی همچنین افزود: ما عکس‌ها و تصاویر قربانیان و کودکان و زنان بیگناه را برای سازمان عفو بین‌الملل و دیگر نهادهای بین‌المللی فرستاده‌ایم و از همین جا اعلام می‌کنیم که حتی در دوران آتش بس نیز بیش از 11 کودک خردسال بر اثر حملات ترکیه اشغال‌گر٬ جان خود را از دست داده‌اند. لازم می‌دانم به این موضوع هم اشاره کنم که اگر برای حفظ امنیت و ثبات در این مناطق٬ تلاش جدی صورت نگیرد٬ دست کم سیصد هزار نفر٬ آواره خواهند شد.

پیشنهاد آلمان برای ایجاد منطقه امن

دیروز خانم آنه‌گرت کرامپ کارن باوئر وزیر دفاع آلمان اعلام کرد که به اتفاق جمعی از محققین و همکاران خود در وزارت دفاع٬ طرحی را تهیه کرده که می‌تواند پایلوت و اساس ایجاد یک  منطقه امن در شمال سوریه باشد و نهادهای بین‌المللی بر آن نظارت کنند.

وزیر دفاع آلمان اعلام کرده که این طرح توجه آنگلا مرکل صدر اعظم کشور را جلب کرده و قرار است بحث بر سر مفاد مختلف آن در دستور کار نشست آتی سران ناتو قرار بگیرد.

رسانه‌های ترکیه و سفر اردوغان به روسیه

رسانه‌های ترکیه که اغلب آنها از اهداف و برنامه‌های حزب عدالت و توسعه و دولت اردوغان در عملیات موسوم به چشمه صلح دفاع می‌کنند٬ سفر اردوغان به سوچی و دیدار امروز با ولادیمیر پوتین را به عنوان رویداد مهمی وصف کرده‌اند که می‌تواند بر وضعیت حساس و ناپایدار شمال و شمال شرق سوریه تاثیر بگذارد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس