پیشنهاد حذف تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی برای برخی کالاهای اساسی +جدول

حسن روحانی در نشست خبری خود اعلام کرد که دولت ۱۸ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی را در سال گذشته بر باد نداده، بلکه به مردم داده است.

 سرویس اقتصاد مشرق - حسن روحانی در نشست خبری در پاسخ به پرسشی مبنی بر باد دادن ۱۸ میلیارد دلار ارز با نرخ ۴۲۰۰ تومان در سال ۹۷، گفت:

اولا که این سخن بسیار غلط است که گفته می‌شود این ۱۸ میلیارد بر باد رفته است. من چنین حرفی را در رسانه‌های دیگری هم دیده‌ام. ما ۱۸ میلیارد دلار را به مردم داده‌ایم که آمده‌اند و برای واردات ثبت سفارش کرده‌اند. آنان این پول را دریافت کردند که جنس وارد کنند، اگر این کار را نکردند حتما باید با آنها برخورد شود اما ما این ۱۸ میلیارد را به مردم داده‌ایم و امسال هم تا همین امروز ۱۹ میلیارد دلار پرداخت کرده‌ایم تا جنس وارد شود. پس این حرف غلطی است که می‌گویند پول‌ها بر باد رفته است.

با توجه به سخنان روحانی، یک محاسبه ساده نشان می‌دهد که اگر دولت ۱۸ میلیارد دلار ارز با نرخ ۴۲۰۰ تومان را به طور مساوی میان ۸۰ میلیون ایرانی تقسیم کرده بود، به هر نفر ۲۲۵ دلار می‌رسید. این رقم به نرخ امروز (هر دلار ۱۱۳۰۰ تومان) بیش از ۵/ ۲ میلیون تومان ارزش دارد. به عبارت دیگر سهم هر خانوار ۴نفره از ارز ۴۲۰۰ تومانی حدود ۱۰ میلیون تومان می‌شد.

قطعا اگر دولت این منابع ارزی را به طور مساوی میان مردم تقسیم کرده بود، اقشار متوسط و کم‌درآمد عایدی مناسبی به دست می‌آوردند که در شرایط فشار شدید تورمی و نابسامانی بازار، می‌توانست موجب جلوگیری از سقوط قدرت خرید آنها شود.

بیشتر بخوانید

رانت ۱۳۰ هزار میلیاردی به جیب رانت‌خواران رفت نه مردم

اظهارات رئیس‌جمهور درباره دلار ۴۲۰۰ تومانی چقدر با واقعیت‌ها منطبق است؟

اما دولت عمده ۱۸ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی را به عده‌ای از واردکنندگان تخصیص داد که به چهار سرنوشت مبتلا شد:

۱- برخی ارز دریافتی را بدون اینکه کالایی وارد کنند، در بازار آزاد به فروش رساندند و سودهای کلان به جیب زدند.

۲- برخی با ارز ۴۲۰۰ تومانی دریافتی از بانک مرکزی، کالا وارد کردند اما در بازار آن را با محاسبه ارز آزاد به فروش رساندند و سود بادآورده به دست آوردند.

۳- برخی هم بخشی از ارز ۴۲۰۰ تومانی را صرف واردات کالا کردند و مابقی آن را از کشور خارج کرده و در کشورهای دیگر سرمایه‌گذاری کردند.

۴- برخی هم با ارز ۴۲۰۰ تومانی، کالا وارد کردند اما کالاها را احتکار کردند و موجب شدند قیمت کالاها در بازار بالاتر برود و سپس در اوج قیمت‌ها، کالای خود را فروختند و سود صدچندان به جیب زدند.

۵- البته گروهی هم بودند که این ارز را دریافت و کالا وارد کردند و به نرخ دولتی در اختیار مردم گذاشتند.

به دلیل همین مفاسد و سوءاستفاده‌های گسترده از دلار ۴۲۰۰ تومانی بود که مقدار کمی از کالای وارداتی به کشور با این ارز، به نرخ پایین به دست مردم رسید.

در جدول زیر، قیمت کالاهایی که با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد شدند با قیمت بازار مقایسه شده که نشان می‌دهد به علت عدم نظارت دولت، سیاست تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات کالاهای اساسی، فقط به سود واردکنندگان و توزیع‌کنندگان شده است، زیرا مردم مجبورند با قیمت بالاتری آن را خریداری کنند.

مقایسه هزینه تمام‌شده کالاهای اساسی وارداتی با دلار ۴۲۰۰ تومانی با قیمت‌های موجود در بازار

کالا

قیمت در هر کیلوگرم

(دلار)

میزان تعرفه

(درصد)

نرخ هر دلار، ارز تخصیص‌یافته

(تومان)

سود توزیع و هزینه‌ حمل

(درصد)

قیمت تمام شده در هر کیلو

(تومان)

متوسط قیمت در بازار در خرداد ۹۸

(تومان)

شکر خام

۰٫۳

۲۰

۴۲۰۰

۳۵

۲۰۴۱

۷۴۰۰

گوشت قرمز  سنگین

۴٫۵

۲۶

۴۲۰۰

۳۵

۳۲۱۴۹

۹۳۰۰۰

گوشت قرمز سبک

۵

۵

۴۲۰۰

۳۵

۲۹۷۶۸

۹۹۲۰۰

برنج

۰٫۳۸

۲۶

۴۲۰۰

۳۵

۲۷۱۵

۸۹۲۰

عدس

۰٫۵۵

۵

۴۲۰۰

۳۵

۳۲۷۴

۹۷۱۰

نخود

۰٫۶۵

۵

۴۲۰۰

۳۵

۳۸۷۰

۱۱۰۰۰

لوبیا

۱

۵

۴۲۰۰

۳۵

۵۹۵۴

۱۶۱۲۰

در این میان، رانتی بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان  به جیب عده‌ای خاص رفته که سال گذشته از دولت ارز ۴۲۰۰ تومانی دریافت کرده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 19
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 9
  • IR ۰۰:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۸
    13 0
    تا حالا بعضیها فکر میکردن تنها از والدین میشه ارث برد!!!! شیخ ثابت کرد از ترامپ و نتانیاهو و حتی از شیطان هم میشه ارث برد
    • IR ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۸
      7 0
      چنان رونقی ایجاد کنم که این 45 هزار تومن هیچی باشه براتون !
    • دیدگا IR ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۹
      1 0
      واقعا چنان رونقی ایجاد شد که45 تومن بود و نبودش هیچ فرقی نداره! در این مورد رئیس جمهور ایران به حرفش عمل کرد! حالا تعریف رونق کمی جابجا شده مهم نیست!
  • ۰۰:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۸
    9 0
    مگه اصلا مردم در این دولت حساب هم می شوند که چیزی به آنها تعلق بگیرد ، جز در زمان انتخابات اونهم صرفاً وقتی به این دارو دسته غربگراها و افسادطلبها رای بدهند در غیر این صورت با شعار فتنه تقلب کشور و زندگی مردم را به آتش می کشند
  • IR ۰۰:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۸
    10 0
    قبلا وقتی این رئیس فتنه چی ها حرف می زد یه کم حرص می خوردم و حرفاش رو نصفه نیمه ول می کردم، جدیدا کامل گوش می کنم و می خندم.. (البته به وقتش حتما خدمتشون عرض ارادت می کنیم.!! )
  • IR ۰۰:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۸
    4 0
    تقریباً هیچ مثل برجام
  • GB ۰۰:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۸
    0 0
    بپرسید.
  • علی IR ۰۱:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۸
    10 0
    خدا این دولت رو .... کنه .از رحمت خدا به دور باشن خون به جیگر مردم کردن تماما چرت و پرت داره تحویل میده
  • سلیمانی IR ۰۱:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۸
    8 2
    لعنت خدا بر دولت امید.و دورود به رهبر انقلاب و اقای رئیسی که لوی این افراد را گرفتند
  • SE ۰۱:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۸
    11 0
    سهم مردم صفر درصد و مفسدین صد درصد
  • RU ۰۱:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۸
    1 0
    یحتمل اختلال مشاعر باعث محاسبه غلط شده،چه بسا شخصی رسماً با دکتری ثبت نام کند،چندی بعد شکسته نفسی کرده و با فوق لیسانس وارد معرکه شود! ممکن است این مردمی که از 18 میلیارد دلار منتفع شده اند، اندک زمانی بعد، موجوداتی خیالی در نظر جلوه کرده و اثری از آنان نباشد........!
  • IR ۰۶:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۸
    1 0
    اراجیف روسا.... و باز هم مردمی که به اراجیف بافان اعتماد میکنند و به ایشان رای خود را امانت میسپارند!
  • IR ۰۷:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۸
    4 0
    امید به تدبیر
    • IR ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۹
      0 0
      خلق را تدبیرشان برباد داد / ای دو صد لعنت براین تدبیر باد
  • IR ۰۷:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۸
    3 0
    کل صفر های جلوی اون عدد 18 .
  • IR ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۸
    4 0
    خزانه خالی است . اوضاع بودجه خراب است . خواب شب نداریم برای یارانه دادن! ولی برای دزدی یه عده پول خوب داریم ... 18 میلیارد دلار کوپنی هم توی خواب شبانه دادیم بهشون
  • IR ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۸
    11 0
    آقای روحانی همین عده را که دلار 4200 تومانی دریافت کرده اند را مردم حساب میکنه نه بقیه را . کلیدش هم واسه همون افراد بود و مشکل همون افراد را در صد روز اول و صد روزه های بعدی حل کرد فکر نکنم در کشور کسی از مردم عادی باشه که کالایی با درلار 4200 دریافت کرده باشه. خدا به دادشون برسه به هر حال آخرتی هم است.
  • DE ۱۸:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۸
    0 0
    مردم شما شاهد باشین جاییکه دولت سرمایه گذاری چند میلیون دلاری یک خارجی در ایران را در بوق وکرنا میکند من٬ آره خودم پس کی؟ هیجده میلیارد دلار را در ایران با ارز ۴۲۰۰ تومانی دادم چند نفر از مردمان شریف خدا جوی سرمایه گوزاری کنند .شاهد باشین به من رای بدید خیلی رای بدید.
  • فهیمه IR ۱۸:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۸
    3 0
    این پدر سوخته ها ارز دانشجوهای خارج کشور رو قطع کردن و گفتن نداریم. یه سری نصفه درس رو رها کردن و برگشتن و خیلی ها هم به ناچار پناهندگی گرفتن که بتونن این راه نیمه رو به انتها برسونن. بعد همون ارز رو دو دستی دادن به یه مشت اراذل اقتصادی. به چشم دیدم که میگم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس