بنیامین نتانیاهو و ایهود اولمرت

نخست‌وزیر سابق رژیم صهیونیستی با انتقاد شدید از سیاست‌های نتانیاهو، گفت عملکرد وی در قبال ایران موجب شده تا تل‌آویو متحمل شکستی راهبردی شود.

به گزارش مشرق، «ایهود اولمرت» نخست‌وزیر سابق رژیم صهیونیستی در مصاحبه‌ای که امروز (سه‌شنبه) منتشر شد، به شدت از سیاست‌های «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر کنونی این رژیم در قبال ایران انتقاد کرده و گفته است که نتانیاهو با تمرکز بیش از حد بر برنامه هسته‌ای ایران، از فعالیت‌های منطقه‌ای جمهوری اسلامی از جمله گسترش حضور در سوریه غفلت کرده است.

بیشتر بخوانید:

نتانیاهو: ایرانی‌ها جسارت پیدا کرده‌اند

وی که با روزنامه «جروزالم‌پست» صحبت می‌کرد، گفت: «بزرگترین شکست امنیتی-دفاعی اسرائیل، بزرگترین در پنجاه سال گذشته، از زمان جنگ "یوم کیپور"، این بوده است که به ایران اجازه داد در سوریه نفوذ کند.»

اولمرت در این مصاحبه گفته است که در حالی که نتانیاهو اصرار داشت در داخل خاک ایران با برنامه هسته‌ای ایران مقابله کند، ایران شروع به نفوذ در سوریه کرد و به حمایت از نظام این کشور پرداخت. وی افزود: «بالأخره بعد از مدتی در حالی که دیگر ایرانی‌ها در سوریه مستقر شده بودند، ما با حملات هوایی شروع به هدف قرار دادن آن‌ها کردیم. [علاوه بر این] بعد از هر حمله، بیانیه‌هایی عمومی و تحریک‌آمیز صادر کرده و ایرانی‌ها را به نابودی کامل تهدید کردیم.»

او با بیان اینکه اسرائیل باید پیش از پا گرفتن حضور ایران در سوریه نیروهای ایرانی را هدف قرار می‌داد، ناکامی در ممانعت از استقرار ایران در سوریه را یک «شکست راهبردی» برای تل‌آویو توصیف کرد و گفت مقصر این وضعیت هم شخص نتانیاهو است.

نخست‌وزیر سابق رژیم صهیونیستی در ادامه این مصاحبه در مورد تصمیم «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا برای خارج کردن نیروهای نظامی این کشور از شمال سوریه هم اظهار نظر کرده و گفته است که از شنیدن این تصمیم غافلگیر نشده، چراکه ترامپ «انزواطلب» است و به حضور نیروهای آمریکایی در خارج از کشور علاقه‌ای ندارد.

اولمرت در این مورد گفته است: «می‌توان در این مورد استدلال کرد یا نظری در این رابطه داشت، اما اینکه او به گسترش حضور نیروهای ایالات متحده در جهان اشتیاقی ندارد، نباید مایه تعجب باشد.»

وی درباره برخی اقدامات ترامپ از جمله انتقال سفارت آمریکا به قدس اشغالی و به رسمیت شناختن حاکمیت رژیم صهیونیستی بر جولان اشغالی هم گفت این اقدامات بیشتر جنبه «اعلامی» دارند و در عمل چیزی را تغییر نمی‌دهند. او به عنوان نمونه اشاره کرد که تصرف جولان توسط اسرائیل ۳۸ سال پیش اتفاق افتاده و تصمیم ترامپ صرفا موجب شد تا جنجال به پا شود و توجهات جهانی به حضور اسرائیل در این منطقه جلب شود، در حالی که تا پیش از آن این مسئله از سوی کشورهای جهان نادیده گرفته شده بود.

نخست‌وزیر سابق رژیم صهیونیستی همچنین گفته است که هرچند ترامپ در ظاهر مواضعی تند علیه دیگر کشورها اتخاذ می‌کند، اما نشان داده که در عمل به دنبال مذاکره است. وی گفت: «حالا روشن شده است که ترامپ آماده است که با ایران هم مذاکره کند. اگر تا الان مذاکره‌ای نشده، به این خاطر است که ایرانی‌ها خاضر نشده‌اند با ترامپ دور یک میز بنشینند.»

به گفته اولمرت رفتار آمریکا با کردهای سوریه و خروج ناگهانی نظامیان آمریکایی از شمال سوریه نشان داد که تل‌آویو باید صرفا بر خود متکی باشد و امنیت خود را به واشنگتن نسپارد. وی سپس به تمجید از عملکرد خودش پرداخت و گفت: «زمانی که من نخست‌وزیر بودم، سیاست امنیتی اسرائیل صرفا بر توانایی اسرائیل برای دفاع از خود متکی بود، نه بر اینکه آمریکایی‌ها برای ما بجنگند.»

او در ادامه با متهم کردن نتانیاهو به عدم درک و قضاوت صحیح درباره رخدادها، گفت: «نتانیاهو به شدت با سیاست هراس‌افکنی خو گرفته است. سیاست هراس‌افکنی برداشتی اغراق‌شده از خطری ایجاد می‌کند که در حقیقت وجود خارجی ندارد. این سیاست، بخشی از یک تلاش حساب‌شده است تا رأی‌دهندگان متقاعد شوند که تنها یک فرد باتجربه و دارای سابقه‌ای طولانی می‌تواند بر این وضعیت مسلط شود.»

وی افزود: «سیاست هراس‌افکنی گزینه‌های واقع‌بینانه‌ای که پیش روی ماست و همچنین روش‌های متوازن‌تر و مسئولانه‌تر برخورد با آن‌ها را به کلی نادیده می‌گیرد. این هم یکی دیگر از شکست‌های نتانیاهو است.»

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 2
  • CN ۲۱:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۳
    15 0
    معنای واقعی سگ زرد برادر شغاله را اگه خواستی بفهمی، همین زرت و زورت سران صهیونیست را بشنو تا بفهمی
  • هم وطن IR ۰۷:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۴
    1 0
    نتنیابو دست آخر مثل بن حجاج روانی شده سر به کوه وبیابان میزند
  • اصغر IR ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۴
    5 0
    حالا کجاشو دیدید؟ مزه واقعی قدرت ایران اسلامی را در آینده خواهید چشید.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس