کد خبر 1001631
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۴
چند کتاب با موضوع اربعین - کتاب اربعین

می خواهیم همه شما را با شش کتاب روایی و علمی در زمینه اربعین آشنا کنیم تا به مقتضای علاقه و توان مالی تان، حداقل یکی از آن ها را امروز و فردا از نزدیکترین کتابفروشی محل کار یا منزلتان تهیه کنید...

گروه فرهنگ و هنر مشرق - این روزها تعداد ۷۷۳۷۱۲۵۰۰۰ نفر جمعیت جهان را می شود به دو دسته کلی تقسیم کرد؛ اربعینی ها و غیر اربعینی ها.

دسته بزرگ اربعینی ها را هم می شود به دو گروه کلی راهپیمایان و جاماندگان تقسیم بندی کرد.

حالا که چند روز به اربعین حسینی باقی مانده، گروهی از راهپیمایان به خانه هایشان در نقاط مختلف جهان برگشته اند و گروه بزرگی هم هنوز در راه های منتهی به کربلا به سر می برند.

جالب است بگوییم جز کسانی که امروز در مسیر راهپیمایی هستند، بقیه جمعیت جهان، مخاطب این مطلب هستند. می خواهیم همه شما را با شش کتاب روایی و علمی در زمینه اربعین آشنا کنیم تا به مقتضای علاقه و توان مالی تان، حداقل یکی از آن ها را امروز و فردا از نزدیکترین کتابفروشی محل کار یا منزلتان تهیه کرده و بخوانید.

(متاسفانه کتاب های پیشنهادی ما هنوز به زبان های زنده دنیا ترجمه نشده اند اما امید می رود این کار در اسرع وقت انجام شود.)

۱- به سفارش مادرم / روایت / احسان حسینی نسب / انتشارات به نشر / ۳۶۰۰۰ تومان

این کتاب حاصل سفر جوانی است که به پیاده روی اربعین و حتی زیارت عتبات عالیات اعتقادی نداشته و تنها به سفارش مادرش به این سفر رفته است. تعدادی از دوستان احسان که برای عکاسی از پیاده روی اربعین عازم عراق بوده اند، از او هم دعوت می کنند به همراهشان برود و یادداشت هایی بنویسد. احسان به رغم مخالفتش، قبول می کند و راهی می شود. این کتاب به جز بیان حس و حال جغرافیایی مسیر حرکت، تعدادی از راهپیمایان از کشورها و ملیت های مختلف را پیش چشم خواننده می گذارد و بر جهانی بودن آن تاکید دارد. عکس های وهب رامزی، شهره بهرامی، عبدالمجید قوامی و روح الله خسروی نژاد در طول کتاب، رابطه خواننده با متن را محکم تر کرده است.

۲- ستون ۱۴۵۳ / روایت داستانی / مسلم ناصری / انتشارات کتاب جمکران / ۱۰۰۰۰ تومان

نویسنده در این کتاب، تصمیم داشته یادداشت هایی از سفر اربعینش را در قالب کتاب بنویسد. در راه برگشت به ایران و در یک پمپ بنزین بین راهی، تانکر سوخت منفجر می شود و او در میان وسائل زمین افتاده از قربانیان این حرکت تروریستی، سررسیدی پیدا می کند. این سررسید، حاوی خاطرات روزنوشت یک ایرانی بوده است. نویسنده از نوشتن خاطرات خود منصرف می شود و حالا با انتشار مطالب آن سررسید، بنا دارد صاحبش را پیدا کند...

۳- پیاده روی اربعین (تأملات جامعه شناختی) / پژوهش جامعه شناسانه / به کوشش محسن حسام مظاهری / انتشارات آرما / ۳۰۰۰۰ تومان

این کتاب حاوی هفت مقاله پژوهشی و جامعه شناسانه درباره ابعاد اجتماعی، مذهبی، فرهنگی و سیاسی پیاده روی اربعین بوده و یکی از کتاب های مجموعه سرو (مطالعات فرهنگ شیعی) است که انتشارات آرما و محسن حسام مظاهری نسبت به انتشار آن ها اهتمام ورزیده اند. خواندن این کتاب، شما را به لایه های عمیق تری از این حرکت عظیم می برد و چیزهایی از آن می فهمید، که شاید تا به حال به آن ها فکر هم نکرده باشید.

۴- سر بر خاک دهکده / روایت / فائضه غفارحدادی / انتشارات شهید کاظمی / ۱۷۰۰۰ تومان

نویسنده این کتاب، مادر سه پسربچه است که آن ها را به خدا و پدرشان می سپارد و همراه با خواهرش از تهران، راهی نجف می شود. او در میانه مسیر نجف به کربلا، پدرش را همراه کاروانی که از تبریز به آنجا آورده می بیند و ادامه مسیر می دهد. غفارحدادی که قبل از این، سفرنامه اش به لوزان سوییس را با نام «دهکده خاک بر سر» منتشر کرده و مورد توجه مخاطبان قرار گرفته بود، این بار با تغییر همان عبارت ها، نام «سر بر خاک دهکده» را برای سفرنامه اربعینش انتخاب کرده است. نگاه ریزبین نویسنده به برخی اتفاقات در حاشیه این پیاده روی، می تواند برای همه جمعیت دنیا، عجیب و جالب باشد.

۵- درنگی در نجف / روایت / جواد کلاته عربی / انتشارات ۲۷ بعثت / ۱۲۰۰۰تومان

کلاته عربی پژوهشگر و نویسنده حوزه دفاع مقدس است و این بار سفرش به نجف و خدمتگزاری به زائران در یک موکب و همچنین طی مسیرش تا کربلا را در کتابی جمع و جور روایت کرده است. عکس های او به صورت رنگی و با زیرنویس، بیش از هر چیز نشان می دهد که با یک کار دقیق و مستند روبرو هستیم. کتاب کلاته عربی در ادبیات و روانی متن نیز نمره بالایی می گیرد و از این منظر هم می تواند قابل توجه باشد.

۶- ازدحام بوسه / روایت / نرگس مقصودی / انتشارات نیستان / ۳۲۰۰۰ تومان

مقصودی دوستان زیادی دارد که هر سال به پیاده روی اربعین می روند اما او همواره از این سفر برائت مثبت می جسته تا این که در سال ۱۳۹۷ به اصرار «سوگند» تصمیم می گیرد راهی شود. با سختی گذرنامه اش را اخذ می کند و پا در مسیری می گذارد که اگر چه پیش از آن چیزهای زیادی درباره اش شنیده، اما برای او عجیب و پرماجرا است. نویسنده بعد از بازگشت، ۴۸ ساعت بی وقفه (جز برای سجود و وجود) می خوابد و بعد از آن شروع می کند به نوشتن آنچه دیده. ازدحام بوسه از نظر پرداختن به ریزه کاری های زنانه در این سفر، بینظیر است و لایه های پنهانی از این اتفاق عظیم را تا حدودی پرده برداری می کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس