کد خبر 1001006
تاریخ انتشار: ۲۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۷
وزارت ورزش و جوانان

اتفاق رخ داده در فدراسیون ورزش‌های همگانی از شیوه جدید مدیریت در وزارت ورزش و جوانان و آفتی جدید در ورزش ایران رونمایی کرد.

به گزارش مشرق، تصمیمات عجیب مدیریتی در وزارت ورزش و جوانان به عنوان متولی ورزش ایران، در ماه‌های اخیر با حواشی زیادی همراه بوده است. جدیدترین موضوع، مربوط به انتخاب سرپرست فدراسیون ورزش‌های همگانی است.

پایگاه خبری وزارت ورزش صبح امروز (یکشنبه) اعلام کرد که  از سوی مسعود سلطانی‌فر، احمد گواری به عنوان سرپرست این فدراسیون منصوب شده است. در بخشی از این حکم آمده است: «انتظار دارم طبق مقررات و با هماهنگی معاونت فرهنگی و دفتر امور مشترک فدراسیون‌ها نسبت به برگزاری مجمع عمومی و انتخابات ریاست فدراسیون اقدام کنید.»

بیشتر بخوانید:

سکوت وزیر ورزش درباره تناقض‌های عجیب ماجرای داورزنی+عکس

این انتصاب از اختیارات وزیر ورزش است، اما زمانی که اتفاقات دیگر پیرامون این فدراسیون و همچنین موارد مشابه در دیگر فدراسیون‌ها بررسی می‌شود، مشخص می‌شود که همه چیز به این سادگی نیست.

گواری در حالی امروز (21 مهر 98) به عنوان سرپرست جدید فدراسیون ورزش همگانی منصوب شد که افشین ملایی روز 19 فروردین سال جاری یعنی حدود 6 ماه پیش سرپرست این فدراسیون شده بود. در بخشی از حکم سلطانی‌فر برای ملایی آمده بود: «شایسته است ضمن انجام امور جاری فدراسیون، با هماهنگی معاونت‌های «توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای» و «امور فرهنگی و توسعه ورزش همگانی» نسبت به برگزاری مجمع انتخاباتی فدراسیون در موعد مقرر اقدام نمایید.»

نکته جالب اینکه وزیر ورزش، هم در حکم ملایی و هم در حکم گواری دستور به برگزاری مجمع انتخاباتی داده است. حال این سؤال پیش می‌آید که در حالی که بسیاری از فدراسیون‌ها همانند والیبال و کشتی ماه‌ها با سرپرست اداره می‌شدند چگونه است که برای فدراسیون همگانی دو سرپرست در مدت 6 ماه انتخاب شده است؟ شاهد این مدعا فدراسیون والیبال است؛ فدراسیونی که افشین داوری نزدیک به 10 ماه به عنوان سرپرست فعالیت داشت و در حالی جای خود را به علی فتاحی سرپرست جدید داد که دلیل کنار رفتنش، عدم هماهنگی با وزارت ورزش و تلاش برای ثبت‌نام در انتخابات بود، ثبت‌نامی که با مخالفت صریح وزارت ورزش مواجه شد.

موضوع رخ داده در فدراسیون همگانی می‌تواند یک دلیل مشخص داشته باشد و آن هم حضور ملایی در انتخابات فدراسیون همگانی است. ثبت‌نام در انتخابات این فدراسیون از روز 9 مهر ماه آغاز شده و فردا (22 مهر) به پایان می‌رسد. گفته می‌شود ملایی قصد حضور در انتخابات را دارد. اگر اینگونه باشد می‌توان گفت همه چیز به نوعی برنامه‌ریزی شده است. یعنی ملایی در مدت 6 ماه حضورش در فدراسیون عزل و نصب‌های مدنظرش را انجام داده و بستر لازم برای حضور خودش یا فرد نزدیک به خودش را فراهم کرده است. نمونه این موضوع چندی پیش رخ داد و ملایی؛ مدیرکل ورزش و جوانان استان سمنان را به بهانه بازنشستگی برکنار کرد آن هم در شرایطی که رؤسای هیئت‌ها شامل حال این قانون نمی‌شوند.

آن سوی دیگر ماجرا این است که ملایی در انتخابات ثبت‌نام نکند. اگر این اتفاق رخ دهد باید از وزیر ورزش پرسید که چرا سرپرست فدراسیون همگانی را تغییر داده است. همه این اتفاقات در حالی رخ می‌دهد که وزیر ورزش و جوانان در نیمه بهمن ماه 1395 گفته بود: «چیزی که برای من خیلی عجیب است و به‌نظرم آفت فدراسیون‌ها و ورزش است، سرپرستی اداره شدن فدراسیون‌هاست. سرپرستی اداره شدن را از هر زاویه نگاه کنیم، قابل نقد است. فردی که سرپرست است، چون می‌داند موقتی است، اصلاً نمی‌تواند برنامه‌ریزی بلندمدتی داشته باشد؛ در نتیجه دنبال تأمین منابع مالی نمی‌رود، ضمن اینکه ممکن است یک‌سری ولخرجی‌ها داشته باشد. با تعیین سرپرست، حتی به‌مدت سه ماه، به روال جاری فدراسیون‌ها لطمه می‌زنیم».

با اتفاقی که امروز در فدراسیون همگانی رخ داد باید گفت که نه تنها انتخاب سرپرست که از دید سلطانی‌فر آفت ورزش ایران بود از بین نرفته، بلکه از شیوه جدیدی به نام «سرپرست در سرپرست» رونمایی شده و می‌توان گفت شیوه «سرپرست در سرپرست» آفتی جدید در ورزش ایران است. سؤال اصلی این است که چرا یک سرپرست باید در مدت 6 ماه حضورش، با هیئت‌های مختلف استان‌ها ارتباط خاص بگیرد و عزل و نصب‌های زیادی انجام دهد و شرایط را برای حضور خودش یا دوستانش فراهم کند؟ آیا این کار همان «برگزاری مجمع انتخاباتی فدراسیون در زمان مقرر» است که در دستور وزیر ورزش آمده است؟ آیا این کار، مهندسی کردن انتخابات نیست که وزارت ورزش همواره آن را انکار می‌کند؟ اگر اسم این کار مهندسی نیست، پس چیست؟

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس