عکس/  پیاده روی اربعین حسینی در مسیر کوفه به کربلا

عشق به زیارت اباعبدالله، مرزهای قلوب عاشقانش را درنوردیده است. در کنار توجه به زائران امام حسین، جاماندگان را هم فراموش نکنید.

به گزارش مشرق، امیرعباس صادقی فعال رسانه‌ای و مدیر روابط عمومی فرهنگسرای رسانه در یادداشتی به مناسبت ایام اربعین حسینی و راهیپیمایی میلیونی اربعین نوشت؛‌

چند سالی است که با نزدیک شدن به ایام اربعین حسینی، شور حسینی همچون دهه اول محرم بر مردم دنیا و به ویژه ایرانیان غالب می‌شود و همگی یک هدف را در سر می‌پرورانند و آن هم سفر به کعبه عشق، کربلای معلی است. راهپیمایی اربعین را باید بزرگ‌ترین راهپیمایی در دنیا بدانیم. یک گردهمایی چند میلیونی با یک شعار و یک هدف و آن هم زیارت بامعرفت نوه پیامبر خاتم است. سفر مقدسی که همه شرکت‌کنندگان در آن از اقصی نقاط دنیا، مسیر عشق را در پیش گرفته و برای رسیدن به مولای خود هیچ سختی برایشان مهم نیست.

این حماسه، فارغ از تمام محاسبات عقلی و منطقی است. از آن پیرمرد ۸۰ ساله گرفته که سوار با ویلچر به سوی کربلا می‌رود تا آن کودک ۵ ساله که با پای پیاده عمودها را یکی پس از دیگری پشت سر می‌گذارد، یک نوا در دل دارند و آن هم «یا حسین» است. نوایی که هر سختی را برایشان آسان می‌کند.

با این حال نباید فراموش کنیم که در کنار خیل عظیم زائران حرم اباعبدالله اشخاصی هستند که به هر دلیلی نتوانستند در این راهپیمایی عشق شرکت کنند و ما آنان را به عنوان «جامانده» می‌شناسیم. توجه به این افراد یکی از مسئولیت‌های اجتماعی برای همه نهادها است که بیش از پیش باید مورد توجه قرار گیرد.

از طرف دیگر، این روزها در زمانه‌ای قرار داریم که دشمنان قسم خورده اسلام با تمام امکانات خود، سعی در بایکوت این جریان دارند اما مگر می‌شود ندای «یا حسین» را پنهان کرد؟ مگر می‌شود این حماسه عظیم را در پس دروغ‌های نخ‌نما شده پنهان نمود. هر چه که هست از برکت خود اهل بیت است و ما کوچک‌ترین کار را برعهده داریم. با این حال نباید از این خطر بزرگ به راحتی گذشت؛ دشمنان بدون توقف در حال تلاش برای تحریف تاریخ و کمرنگ کردن این واقعه هستند و طبیعتا ما در برابر این هجوم وظیفه‌ای داریم.

سوالی که در اینجا وجود دارد این است که نقش نهادهای فرهنگی در کجای پازل اربعین قرار دارد و آنان چگونه باید دین خود به امام حسین را ادا کنند؟‌ این روزها بسیاری از دستگاه‌های فرهنگی کشورمان با برپایی موکب‌های عزاداری به ارائه خدمات به مردم مشغول هستند؛ اقدام بسیار خوبی که باید با قدرت هرچه بیشتر ادامه پیدا کند اما در کنار آن چند موضوع مهم دیگر را هم نباید فراموش کنیم که شاید مهمترین آن برنامه‌ریزی دقیق برای جاماندگان اربعینی و برپایی موکب‌های عزاداری در شهر تهران است.

اول آن که چه خوب است با فرهنگ‌سازی صحیح مردم کشورمان را به شرکت در این حماسه عظیم تشویق کنیم. البته ممکن است هزینه‌های چنین سفری باعث شود تا عده‌ای از کم‌بضاعت‌های جامعه ما توانایی شرکت در این راهپیمایی را نداشته باشند و یا عده‌ای به دلیل بیماری و ناتوانی نتوانند این مسافت را طی کنند. بنابراین چه خوب است که نهادهای فرهنگی با اقداماتی این افراد را با خود همراه کنند. به عبارت دیگر مسئولیت اجتماعی ارگان‌ها و نهادهای مختلف ایجاب می‌کند در کنار کمک برای فراهم کردن زیرساخت‌ها برای اعزام بهتر مردم به کربلا، اقداماتی برای جاماندگان نیز کنند.

برای مثال، چند سالی است که راهپیمایی مردمی از میدان امام حسین علیه‌السلام تا حرم حضرت عبدالعظیم حسنی در روز اربعین حسینی برقرار است، این سنت، امری بسیار پسندیده است و باید به دست‌اندرکاران آن خداقوت گفت. اگر چه لازم است چنین برنامه‌های خوبی بیش از این هم مورد توجه قرار گیرد تا جاماندگان نیز با قافله عزاداری امام حسین به نوعی همراه کنند. یا به عنوان مثالی دیگر چه قدر زیبا می‌شود که با سرمایه‌گذاری تعدادی خیر و همکاری ارگان‌های داخلی، چند هزار نفری به صورت رایگان به کربلا فرستاده شوند.

دوم آن که در کنار شور حسینی باید شعور حسینی به جامعه تزریق شود. این وظیفه تمام نهادهای فرهنگی است که معرفت مردم نسبت به امام حسین را بالا ببرند. اگر دشمن بی‌وقفه کار می‌کند، نهادهای فرهنگی ما هم باید بدون وقفه تلاش کنند تا آن دشمنی نسبت به دستگاه اباعبدالله خنثی شود. این روزها شبهات زیادی در حال تزریق شدن به جامعه شیعیان است تا آنان را دلسرد کند. وظیفه نهادهای فرهنگی اشاعه فرهنگ حسینی و پاسخ به شبهات با استفاده از نظریات کارشناسی علما است.

در پایان باید اشاره کرد که جمعیت زائران اباعبدالله هر سال نسبت به سال گذشته در حال افزایش است. امسال تا به امروز بیش از ۳ میلیون نفر در سامانه سماح ثبت‌نام کرده‌اند و پیش‌بینی می‌شود که بیش از ۵ میلیون زائر به کربلا و نجف بروند. این رقم سال گذشته در حدود ۳ میلیون بود. نکته مهم این‌جا است که این رقم مربوط به کشورمان است و چندین میلیون زائر از دیگر کشورهای جهان خود را به کربلا می‌رسانند. این مساله نشان می‌دهد که سال به سال تعداد زائران امام حسین در اربعین افزوده می‌شود و این زیارت ابعاد جهانی پیدا می‌کند. البته نباید فراموش کنیم که بسیاری از این زائران علیرغم ناامنی‌هایی که ممکن بود وجود داشته باشد، همراه با خانواده‌های خود به زیارت امام حسین رفته‌اند. این مساله نشان می‌دهد که عشق به امام حسین هر خطری که وجود داشته باشد و حتی مرزهای کشورها را کنار می‌زند. بر همین اساس، برنامه‌ریزی‌ها برای این افراد و در کنارشان جامانده‌ها باید دقیق‌تر شده و جامعیت بیشتری پیدا کند. این موضوع وظیفه و مسئولیت اجتماعی ارگان‌های مختلف و به ویژه دستگاه‌های فرهنگی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس