کد خبر 1000608
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۵
علی حسینی

تیم ملی وزنه برداری کشورمان کار سختی برای رسیدن به المپیک ۲۰۲۰ توکیو در پیش دارد.

به گزارش مشرق، پس از کش و قوس‌های فراوان مشخص شد که سعید علی‌حسینی در فاصله ۹ ماه تا المپیک ۲۰۲۰ توکیو این رقابت‌ها را از دست داده است. همچنین دیگر وزنه‌ بردار نامدار ایرانی یعنی کیانوش رستمی، راه سخت و دشواری برای حضور در آوردگاه المپیک دارد.

بیشتر بخوانید:

سعید علی‌حسینی المپیک ۲۰۲۰ را از دست داد

در این گزارش به نحوه امتیاز گیری برای رسیدن به المپیک می‌پردازیم و شرایط وزنه‌ برداران ایرانی برای رسیدن به توکیو ۲۰۲۰ را بررسی می‌کنیم.

قوانین فدراسیون جهانی وزنه‌ برداری (IWF)

مثل بسیاری دیگر از رشته‌های انفرادی، افرادی که در رنکینگ وزن خود بیشترین امتیاز را کسب کنند جواز حضور در المپیک را به دست می‌آورند. اوزان المپیکی در وزنه‌ برداری  ۶۱،۶۷ ، ۷۳، ۸۱، ۹۶، ۱۰۹ و ۱۰۹ + کیلوگرم هستند. اوزانی که ایران در رقابت‌های جهانی وزنه برداری تایلند درخشش چندانی نداشت و تنها ایوب موسوی در دسته ۹۶ کیلوگرم این بازی‌ها یک مدال برنز آن هم در حرکت دوضرب به دست آورد. نکته قابل توجه این است که ۸ وزنه‌ بردار اول هر دسته در رنکینگ جهانی بدون اما و اگر در توکیو حضور خواهند داشت.

فدراسیون جهانی وزنه‌ برداری مراحل و بازی‌ها گزینشی المپیک ۲۰۲۰ را به ۳ بازه زمانی ۶ ماهه تقسیم کرد. بازه اول از ۱۰ آبان ۱۳۹۷ تا ۹ خرداد ۹۸، بازه دوم از ۱۰ خرداد ۹۸ تا ۹ آبان ۹۸ و در نهایت بازه سوم از ۱۰ آبان ۹۸ تا ۹ خرداد ۹۹ تعریف شده است. هر وزنه‌ بردار طبق قانون باید در کل حداقل در ۶ مسابقه گزینشی شرکت کند و در هر بازه ۶ ماه نیز، حداقل در یکی از بازی‌ها حضور داشته باشد.

چرا علی‌حسینی از گردونه رقابت‌های گزینشی المپیک حذف شد؟

سعید علی‌حسینی در بازه دوم، یعنی ۱۰ خرداد ۹۸ تا ۹ آبان ۹۸ در هیچ یک از رقابت‌های گزینشی المپیک نتوانست شرکت کند. علی‌حسینی به دلیل مصدومیت و یا هر چیز دیگری که فدراسیون وزنه‌ برداری عنوان می‌کند، در رقابت‌های جهانی تایلند که از سری رقابت‌های طلایی محسوب می‌شد، حضور نداشت. نام این وزنه‌ بردار فوق سنگین برای شرکت در بازی‌های سوئیس ارسال نشد و فدراسیون جهانی وزنه برداری با درخواست فدراسیون ایران و کمیته ملی المپیک مبنی بر حضور این وزنه بردار اردبیلی  در رقابت‌های سوئیس مخالفت کرد. به این ترتیب علی حسینی در یکی از بازه‌های ۶ ماهه در هیچ رقابت گزینشی شرکت نکرده است و از همین حالا او را باید غایب قطعی توکیو دانست.

شرایط دیگر وزنه‌ برداران چگونه است؟

همان روزی که فدراسیون جهانی وزنه برداری با حضور سعید علی‌حسینی و کیانوش رستمی در رقابت‌های گزینشی المپیک در سوئیس مخالفت کرد و حضور علی‌حسینی در المپیک به صورت قطعی منتفی شد، علی مرادی، رئیس فدراسیون وزنه‌ برداری ایران از شانس دیگر وزنه‌ برداران ایرانی برای حضور در توکیو سخن گفت. این افراد کسانی هستند که همچنان در گردونه رقابت‌ها حضور و این شانس را دارند که یکی از ۲ نماینده ایران در توکیو باشند.

ایوب موسوی، وزنه بردار دسته ۹۶ کیلوگرم ایران که در رقابت‌های تایلند مدال برنز دوضرب را از آن خود کرد با توجه به این که در هر یک از بازه‌های اول و دوم ۶ ماهه، یک بار حضور داشته است، می‌تواند در بازه سوم هم در مسابقات شرکت کند. علاوه بر اینکه موسوی باید در ۴ مرحله دیگر از مسابقات گزینشی این بازه شرکت کند، باید جایگاه خود، که هم اکنون در رده ۴۳ این دسته قرار دارد را هم بهتر کند. موسوی در حال حاضر با نفر هشتم رنکینگ دسته ۹۶ کیلوگرم فاصله‌ای ۸۶۰ امتیازی دارد.

کیانوش رستمی، با وجود اینکه نتوانست در رقابت‌های گزینشی المپیک در سوئیس شرکت کند و در تایلند امتیازات لازم را به دست بیاورد، اما همان امتیاز حضور در رقابت‌های جهانی تایلند، رستمی را همچنان امیدار به حضور در توکیو کرده است. رستمی که در جایگاه چهل و چهارم دسته ۹۶ کیلوگرم قرار دارد باید در ۳ گزینشی دیگر شرکت کند و علاوه بر آن اختلاف ۹۰۰ امتیاز خود را با نفرات برتر این دسته کاهش دهد.

محمد زارعی، دیگر وزنه‌ برداری که در رنکینگ جهانی در دسته ۹۶ کیلوگرم حضور دارد مثل موسوی باید در ۴ رقابت گزینشی دیگر شرکت کند. زارعی در این دسته در جایگاه پنجاه و دوم جهان است و کار سختی برای قرار گرفتن در ترکیب ۲ نفره تیم ملی وزنه برداری در توکیو دارد.

اما یکی از امیدهای وزنه‌ برداری ایران یعنی سهراب مرادی، ماه‌ها به دلیل مصدومیت از ناحیه کتف مسابقه نداده است. مرادی در رقابت‌های گُلد سوئیس وزنه خواهد زد تا این مسابقات سومین رقابت‌ گزینشی برای او محسوب شود. دارنده مدال طلای المپیک ۲۰۱۶ ریو در حال حاضر در جایگاه ۶۶ رنکینگ جهانی قرار دارد و به غیر از رقابت‌های سوئیس باید در ۳ مسابقه دیگر هم شرکت کند. هر چند که مصدومیت طولانی این وزنه‌ بردار در آستانه المپیک باعث نگرانی‌ اهالی وزنه‌ برداری شده است.

اما در دیگر دسته المپیکی، یعنی وزن ۱۰۹ کیلوگرم، علی هاشمی یکی از امیدهای اصلی کسب سهمیه المپیک محسوب می‌شود. هاشمی که در این سال‌ها وزن خود را تغییر داده است و به دسته ۱۰۹ منتقل شده، تا به حال در ۴ رقابت گزینشی حضور داشته است و باید در ۲ مرحله گزینشی دیگر هم شرکت کند. هاشمی در حال حاضر یکی از ۸ نفر برتر دسته خود محسوب می‌شود و در رقابت‌های تایلند با وجود مصدومتی که از ناحیه دست و کمر داشت، برای جمع‌آوری امتیاز وزنه زد.

در نهایت و در دسته فوق سنگین، ایران ۲ نماینده برای حضور در المپیک داشت. علی داوودی و سعید علی حسینی. تکلیف علی‌حسینی که مشخص شد و او با توجه به غیبت در بازی‌های تایلند و سوئیس، المپیک را از دست داد، اما داوودی که تا به حال در ۵ مرحله از رقابت‌های گزینشی المپیک شرکت کرده و با توجه به رنکینگ خوبش در جمع برترین‌های این دسته شانس بالایی برای حضور در المپیک ۲۰۲۰ دارد. داوودی در حال حاضر نفر چهارم رنکینگ این دسته است و در بازه ۶ ماهه سوم کافی است که در یک مرحله دیگر هم وزنه بزند.

مدال‌ آوران مسابقات جهانی، غایبان المپیک

در رقابت‌های جهانی تایلند، نامداران وزنه برداری ایران همچون رستمی و هاشمی مدالی کسب نکردند، اما حافظ قشقایی، علی میری و البته رضا دهدار که انتظار چندانی از آن‌ها نمی‌رفت، مدال آوری کردند. البته با توجه به اینکه این ۳ وزنه‌بردار، در بازه اول ۶ ماهه در هیچ رقابت گزینشی شرکت نکرده بودند، شانسی برای حضور در توکیو نخواهند داشت.

به این ترتیب با نگاهی به وضعیت وزنه برداران حال حاضر تیم ملی ایران در رنکینگ اوزان خود می‌توانیم حدس بزنیم که با توجه به سهمیه محدود ایران در توکیو نه تنها کار ملی پوشان در المپیک سخت خواهد بود، بلکه رسیدن به المپیک هم در این دوره برای شاگردان محمدحسین برخواه، (سرمربی تیم) دشوار شده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس