سوریه

سازمان ملل متحد از آواره شدن نزدیک به ۱۰۰ هزار نفر در پی عملیات ترکیه در شمال شرق سوریه خبر داده است.

به گزارش مشرق، سازمان ملل متحد روز جمعه اعلام کرد حدود ۱۰۰ هزار نفر در شمال سوریه بعد از عملیات ترکیه در این منطقه آواره شده‌اند. 

در بیانیه سازمان ملل متحد گفته شده شمار افرادی که در حال اسکان در پناه‌گاه‌ها و مدارس هستند رو به افزایش است. کردهای شمال سوریه می‌گویند تخلیه پناهگاهی که ۷۰۰۰ پناه‌جو در آن ساکن شده بودند را آغاز کرده است. 

بیشتر بخوانید:

شمال سوریه ۷۲ ساعت پس از تجاوز نظامی

در این بیانیه آمده این پناهگاه واقع در جنوب مرز مورد اصابت خمپاره قرار گرفته است. 

کاخ سفید این هفته بعد از گفت‌وگوی تلفنی ترامپ و «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه اعلام کرد که نیروهای آمریکایی از مناطق نزدیک به نوار مرزی سوریه و ترکیه عقب‌نشینی می‌کنند. بسیاری، این اقدام را چراغ سبز واشنگتن به آنکارا برای انجام عملیات علیه شبه‌نظامیان کرد در این مناطق تفسیر کرده‌اند.

«رجب طیب اردوغان»، رئیس‌جمهور ترکیه چهارشنبه (۱۷ شهریورماه) از آغاز عملیات نظامی جدید این کشور در شمال سوریه خبر داد. وی اسم رمز این عملیات را «چشمه صلح» عنوان کرد و مدعی شد که مأموریت نیروهای مسلح ترکیه  «ممانعت از ایجاد گذرگاه تروریستی در طول مرزهای جنوبی» است.

در بیانیه کاخ سفید عنوان شده بود که ترکیه پذیرفته چند هزار عضو داعش را که در ماه‌های گذشته اسیر شده‌اند و حالا در اختیار آمریکا و کردها قرار دارند، تحویل بگیرد. اغلب این افراد اتباع اروپا هستند، اما با وجود درخواست مکرر ترامپ، سران کشورهای اروپایی از پذیرش و محاکمه آن‌ها خودداری کرده‌اند. ترامپ پیشتر تهدید کرده بود که ممکن است این اسرا را آزاد کند.

ترکیه از هفته‌ها پیش اعلام کرده بود که قصد دارد علیه مناطق کردنشین شمال سوریه عملیاتی نظامی انجام داده و در نوار مرز با سوریه یک «منطقه امن» ایجاد کند. آنکارا برای این کار آوارگان سوری را بهانه و ادعا کرده که قصد دارد آوارگان مقیم در ترکیه را در این منطقه امن اسکان دهد.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • حق CA ۰۰:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۱
    0 0
    البته چند سال قبل هم عملیات نیروهای کرد یک میلیون سوری رو آواره و پناهنده ترکیه کرد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس