شکل کلی این اسلحه، یک استوانه تو خالی بوده و ترکیبی مانند راکت اندازه های بازوکا را به یاد می آورد. عمل گلوله گذاری در آن از انتهای سلاح انجام شده و کالیبر(قطر داخلی لوله یا قطر خارجی پرتابه) آن 105 میلیمتر بوده و در منابع خارجی دو نوع گلوله دو مرحله ای و ترموباریک برای آن ذکر شده است.

به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، مقابله با ادوات زرهی که در نبردهای نظامی نقش انکار ناپذیری را بر عهده دارند از جمله دغدغه های مهم هر نیروی نظامی در دنیا است. نیروهای پیاده به عنوان کسانی که ادوات زرهی بیشترین آسیب را به آنها می رسانند خیلی زود به فکر چاره ای مؤثر برای مقابله با این ادوات افتاند.
برای این منظور کمی پس از تثبیت وسائل زرهی به خصوص تانک در ارتش ها، سلاح های ضد تانک نیز توسعه یافتند. اولین نمونه های این نوع تسلیحات توپ های کالیبر متوسط و راکت ها بودند. سلاح های بدون عقب نشینی(که بخشی از نیروی آزاد شده از پیشران(پراپلنت) را صرف غلبه بر ضربه ناشی از نیروی رو به عقب حاصله از فرایند شلیک می کنند)در  این میان جای خوبی برای خود باز کرده اند. نمونه های معروفی چون توپ 106 میلیمتری که در ایران به تفنگ 106 مشهور است از آن جمله است. راکت انداز کالیبر 73 میلیمتری اس-پی-جی-9 که در ایران با نام ظفر معرفی شده نیز از جمله تولیدات صنایع دفاعی در این عرصه است.
اما به حق معروف ترین سلاح ضدتانک در دنیا همان راکت انداز ساده آر-پی-جی-7 است که مانند کلاشنیکف محصول روسیه(شوروی سابق) بوده و در بسیاری از نیروهای نظامی و شبه نظامی کشورهای غربی و شرقی به خدمت گرفته شده است. کشور سازنده در ادامه به توسعه این سری از سلاح ها پرداخته و در نتیجه نمونه های موفقی چون آر-پی-جی-29 ساخته شده است.
در نمایشگاهی که اوائل سال جاری با حضور مقام معظم رهبری برگزار شد این سلاح در تصاویر منتشر شده به چشم می خورد. از اینرو  در این گزارش به معرفی مختصر این سلاح ضد زره کارآمد می پردازیم.
 

آر-پی-جی-29 در رده سلاح های نیمه سنگین دوش پرتاب است که برای مقاصد ضد زره در برد کوتاه توسعه یافته است. این سلاح در سال 1989 وارد خدمت شده و امروزه حداقل در 7 کشور دنیا به طور رسمی استفاده شده و اخباری نیز مبنی بر استفاده برخی گروه های چریکی مطرح از این سلاح در دست است. آر-پی-جی-29 بر خلاف برخی از تسلیحات روسی مربوط به اواخر جنگ سرد که هنوز فرصت حضور در جنگی را نیافته اند تاکنون در عراق و لبنان تجارب عملی را کسب کرده است.
شکل کلی این اسلحه، یک استوانه تو خالی بوده و ترکیبی مانند راکت اندازه های بازوکا را به یاد می آورد. عمل گلوله گذاری در آن از انتهای سلاح انجام شده و کالیبر(قطر داخلی لوله یا قطر خارجی پرتابه) آن 105 میلیمتر  بوده و در منابع خارجی دو نوع گلوله دو مرحله ای و ترموباریک برای آن ذکر شده است. سرعت خروج گلوله از سلاح 280 متر بر ثانیه و برد مؤثر آن 500 متر است. نوع نفوذگر پرتابه های این سلاح قابلیت نفوذ تا عمق 750 میلیمتر در زره های تقویت شده تانک(جدا از مراحل واکنشی)، 1500 میلیمتر در بتن و تا 3700 میلیمتر در سنگرها و استحکامات خاکی را دارد.
این گلوله ها دارای 8 پره پایدار کننده هستند و عمده انرژی پیشران قبل از خرج گلوله از لوله به آن داده می شود برخلاف برخی سلاح های دوش پرتاب که یک پیشران ضعیف اولیه، گلوله را از محل پرتاب دور کرده و سپس پیشران اصلی به کار می افتد.
سرجنگی ترموباریک این سلاح نیز کاربردهای ضد نفر داشته و برای انهدام تجمع نفرات دشمن در مکان های مورد نظر از جمله ساختمان ها و فضاهای بسته بکار می رود.
به گزارش مشرق، جرم خالی این سلاح 12.1 و در حالت پر شده با گلوله و آماده شلیک، 18.8 کیلوگرم است. در حالت رزمی این سلاح 1.85 متر طول داشته و برای حمل و نقل نیز طول آن تا 1 متر قابل کاهش است که از این نظر تنها 5 سانتیمتر کشیده تر از آر-پی-جی-7 شده و در جابجایی نیروهای نظامی مشکلی ایجاد نمی کند. این سلاح از نشانه گیر ثابت روی خود، نشانه گیر اپتیکی و دوربین دید در شب نیز بهره می برد که کارایی آن را با افزایش دقت و همچنین قابلیت استفاده در نبردهای شبانه افزایش می دهد.
بکارگیری این سلاح در سازمان رزم نیروهای مسلح کشورمان با توجه به وزن کم و کارایی مناسب، به عنوان یک سلاح ارزان در کنار موشک های هدایت شوند کوتاه برد بسیار مفید واقع می شود. با توجه به رویکرد افزایش تحرک در نیروهای نظامی کشور، که با بکارگیری ادواتی چون دوش پرتاب ها و سلاح های نیمه سنگینی چون اس-پی-جی9 ظفر دنبال می شود با بکارگیری گسترده آر-پی-جی-29 بسیار بهبود پیدا می کند. در واقع این سلاح نسبت به بسیاری از سلاح های نیمه سنگین و حتی بعضاً سنگین موجود در کشور کارایی بهتری در مقابله با ادوات زرهی دشمن دارد. به عنوان مثال این سلاح وزنی کمتر از یک چهارم سلاح 73 میلیمتری ظفر داشته و تنها به یک خدمه نیاز دارد در حالیکه ظفر به سه تا چهار خدمه نیازمند است اما از نظر قدرت نفوذ بسیار بهتر از آن عمل کرده و بیش از دو برابر در زره ها نفوذ می کند.
 
بنابراین با بکارگیری آن هر چند کمی در برد مؤثر در برابر دشمن افت پیدا می شود(800 متر برای ظفر و 500 برای آر-پی-جی-29) اما هر تیم بکاربرنده ظفر می تواند به جای یک سلاح کاربر چهار سلاح شده و حجم آتش بیشتری را فراهم کند.البته همواره بکارگیری ترکیبی سلاح های موجود راهکار بهتری است و کم بودن تحرک ظفر نیز با بکارگیری آن روی خودروی سفیر و موتورسیکلت ای-تی-500 تا حدود بسیار زیادی جبران شده است. این سلاح ها که قیمت هر گلوله آنها بسیار پایین تر از موشک های ضدتانک است بدنه دفاع ضدزره را تشکیل داده و برای انهدام اهداف در مسافت های دور و یا اهداف متحرک دست موشک های چند هزار دلاری ضدتانک را باز می گذارند. هر گلوله آر-پی-جی-29 به گفته منابع خارجی حدود 300 دلار و خود قبضه نیز 500 دلار قیمت دارد.
در مراحل آزمایشی آر-پی-جی-29 علیه تانک های تی-80 و تی-90 در حالیکه به زره واکنشی مجهز بودند(و خود این تانک ها نیز از زره مناسبی برخوردارند) استفاده شده و موفق به انهدام هر دوی این تانک ها شده.جالب تر از این، اخبار موجود درباره استفاده از این سلاح در جنگ 33 روزه لبنان است به طوریکه آر-پی-جی-29 را یکی از مهمترین نابودگران ادوات زرهی رژیم اشغالگر قدس می دانند. البته توانایی های هر ضدتانکی در برابر تانک ها نامحدود نیست و راهکنش(تاکتیک) بکارگیری آن نیز بسیار مهم است که سبکی، کوچکی و استفاده آسان از آر-پی-جی-29 آن را برای ایفای نقش در تاکتیک های مختلفی مناسب ساخته است.
همچنین گزارش شده این سلاح در عراق علیه نیروهای فرامنطقه ای بکار رفته و موفق شده زره انقلابی تانک چلنجر-2 انگلیسی(که به Chobham معروف است) را نیز آن هم از روبرو که قوی ترین بخش زره تانک محسو.ب می شود مغلوب کند. در واقع با سلاحی 800 دلاری یک تانک حداقل چهار میلیون پوندی از کار می افتد این در حالیست که همین نوع تانک در عراق در برابر چندین راکت آر-پی-جی-7 و یک موشک ضدتانک فرانسوی میلان جان سالم به در برده است.
از مجموع اطلاعات منتشره از آر-پی-جی-29 در منابع خارجی، به قدرت این سلاح در کارزار عملی در برابر تانک های مدرن غربی و شرقی یقین حاصل می شود، سلاحی که امروزه توسط صنایع دفاعی کشورمان و با نام غدیر در مراحل تولید قرار دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 48
  • در انتظار بررسی: 12
  • غیر قابل انتشار: 11
  • سید امیر ۰۰:۴۴ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۸
    6 1
    به یاری فرزندان ایرانی ابزار جنگی برای دفاع از هر نوع و مدل بهتر از نوع خارجی تولید میکنیم
  • ؟ ۰۱:۲۸ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۸
    2 1
    آفرین به بچه های صنایع دفاعی. ضمناً به تاکتیک راهکنش میگید به تکنیک چی میگید؟ به تکنولوژی آنوقت چی میگید؟ برای بیان سطوح عملکرد، سیستمی طراحی شده که در آن عملکرد در سطح بالا استراتژیکی سطح پایین تر اپریشنال در سطح پایینتر تاکتیکی در سطح پایینتر تکنیکی. سیستم زبانی ای که طراحی کرده اید که منطق سطح عملکرد تاکتیکی در آن راهکنش گفته میشود در آن رعایت شده است را هم بیان کنید.
  • خشایار ۰۲:۰۸ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۸
    7 1
    زنده باد ارتش و سپاه ایران زمین
  • ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۸
    3 1
    آقامونو عشقه
  • علیرضا ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۸
    5 1
    یه کم کار کنید میتونستید آر پی جی 30 هم بسازید
  • رضا ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۸
    1 1
    خوب بود موشک ضد زره طوفان ساخت وزرارت دفاع هم میزاشتید مقاله خوبی بود ممنون
  • علی ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۸
    6 2
    ای کاش جاولین رو هم بسازیم
  • ناشناس ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۸
    1 0
    یاد ارپی جی 7 معروف خودمون بخیر 7 یا 29 یا30 مهم نیست به تجربه نه چندان دور ما قطعا به هنگام لزوم توکل بر خدا واممان معصوم (ع)وایمان واراده درهدف در میدان تعین تکلیف می کند که رزمندگان ما همشو یکجادارند چون ثابت کردند خدا یارشان
  • سيد امير هاشمي ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۸
    2 3
    خوني كه در رگ ماست - هديه به رهبر ماست.
  • ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۸
    1 0
    شاید ساختن رو نمیکنن!
  • محمد ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۸
    0 0
    آرپی جی 7 که مال ما نبود .میگی یاد آرپی جی7 خودمون بخیر.
  • محمد ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۸
    1 0
    خوب میشه اگه سامانه پدافند هوایی s900 که قراره بعد از تحویل s300 از روسیه توسط وزارت دفاع ساخته بشه رو هم بزارید.
  • محمد ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۸
    1 1
    چون نواخت تیر عملی در یک دقیقه 29 تاست. اسمشو گزاشتنRPG29
  • محمد ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۸
    1 1
    نه آقا اشتباه نکن اگر بسیج نبود سپاه نبود. اگر سپاه نبود کشور نبود.
  • امین ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۸
    0 1
    این همون بازوکا نیس؟
  • امیر ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۸
    1 0
    دادا مطلبو خوب نخوندی خودش گفته که شبیه به بازوکاست ولی...
  • معین ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۸
    0 0
    ایول ایران...
  • مصطفی ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۸
    4 1
    هیچ چی جایه جاولین رو نمیگیره،سیستم قفل کردنش و فرود اومدن رویه سره تانک، این سلاح ها فقط قادرن زره تانک رو منهدم کنن اما جاولین الحق مغز تانک رو متلاشی میکنه
  • س ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۸
    1 0
    زنده باد همه رزمندگان اسلام در جبهه های جنگ سخت تا جنگ نرم از ارتشی تا بسیجی از امت تا امام امت
  • ژانوارژان ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۸
    0 1
    محمد جان تو تا حالا فشنگ ديدي كه در مورد s900 , s300 اظهار نظر ميكني.پسر خوب كلاش خشابش چندتا تير ميخوره .چند نوع فشنگ داريم .اصلا تا حالا تفنگ ديدي ؟ ساجمه اي رو نميگما.من فكر كنم تو تفنگ ببيني عكس العملت اين باشه. اخ اين تفنگه.پس چرا اينقدر قشنگه.
  • ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۸
    0 1
    خوب بسازن ! به زودی به درد مون خواهد خورد
  • 37038 ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۹
    0 1
    سیستم های نظامی ما را غرب ها درست کردن و از دانش شرق ها برای ارتقا و گسترش اونا استفاده شده بخاطر همین اکثر سلاح های ما اینقدر خوب عمل میکنند و تجروبی جنگ هشت سال هم به کارایی این سلاح هاافزوده ودرقدرت سلاح های ایرانی شکی نیست و این نیروی نظامی هم محدود نمیشه
  • ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۹
    1 2
    آقا بازار گرمی نکن. هی از لبنان مایه میزارن! بابا تو لبنان با کورنت زدن تانکای اسراییلو نه با آرپب جی 29 کورنت هدایت پذیره اما آرپی جی خیر.
  • mehran ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۹
    0 0
    محمد : خوب میشه اگه سامانه پدافند هوایی s900 که قراره بعد از تحویل s300 از روسیه توسط وزارت دفاع ساخته بشه رو هم بزارید. ببخشید دوست عزیز یک سوال داشتم ایران کی میخواد s300 از روسیه تحویل بگیره ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ اون قرار داد 5 گردان s300 که از کی تا حالا مختل شد رفت دیگه روسیه به ایران اس 300 نمیده ایران خودش اس 300 ساخت با نام باور 373 حالا نمی دونم قدرتش حد s-300 روسی هست یا نه ولی اون اس 900 از کجا اومد دیگه نمیدونم تا جای که من می دونم بالاترین مدل این پدافند s-400 هستش
  • حسام ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۹
    0 3
    ای کاش اینقدر که به فکر جنگ هستیم به اندازه یک دهمش هم فکر رفاه و آسایش مردم ایران بودیم.
  • محسن ۱۸:۲۴ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۹
    1 1
    به تاریخ نگاه کنید از زمان داریوش تا حالا (صفویه و قاجاریه) هر کشوری از لحاظ نظامی ضعیف شده محکوم به فنا میشود
  • ۱۹:۱۷ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۹
    0 1
    زیاد کال آف دیوتی بازی نکن
  • ۱۹:۲۰ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۹
    1 0
    نمی دونم انگار یکی دردش اومده به همه یه منفی داده!! البته خنکش نمیکنه
  • ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۰
    0 1
    به
  • ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۰
    1 1
    به تکنیک میگن فن، به تکنولوژی میگن فناوری، استراتژیک راهبردی، اپریشنال عملیاتی
  • نیما ازگرجستان ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۰/۱۰/۳۰
    0 2
    این سلاح درمقابل اختراع من هیچ است
  • علیرضا 010 ۱۷:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۷
    0 1
    باباشماهاکجای کارین؟ایران جاولینو ساخته !! اطلاعاتتون خیلی خیلی پایینه!
  • انیشتین ۲۰:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۶/۱۵
    0 2
    مردم دارن از گشنگی می میرن اینا به فکر جنگن
  • دکتر بهربیگی ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۴
    0 0
    کامیللر
  • خشی ۱۸:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۵
    1 0
    ابهت ارتش عشق است گه تودهن امریکا.اسرییل
  • امید تیغه ۲۲:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۸
    0 0
    عشق است ایران خودم با این تجهیزاتش ایووووووووووول
  • ممل امریکایی ۱۶:۰۸ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۷
    0 1
    درسته از نظر علم پیشرفت کردیم ولی باید خودمون رو با دنیا مقایسه کنیم نه با قبلمون...
  • alireza ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۱
    2 1
    به امید روزی که هیچ کجای دنیا تجاوزگری و جنگ نباشه.
  • حسام ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۵/۱۹
    1 0
    خدایا یه جمگ نصیبمون کن ماهم از اینا شلیک کنیم الهی آمین.
    • سید مسعود IR ۲۱:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۸
      0 0
      وقتی جنگ شروع بشه دنباله سوراخ موش میگردی مطمعن باش
  • حامد ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۰
    1 0
    دم ارتشمون گرم که همیشه وفادار به انقلاب بوده.هست وخواهدبود
  • ملت ایران ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۳
    1 1
    خداییش پرچم وطن بالاست ولی بین تمام سرداران سپاه اسلام عشق من حاج قاسم سلیمانیه یاد بازی های دوران بچگیم میفتم من تک شما همه حالا حاج قاسم یک طرف کل اتحادیه اروپا و امریکا یک طرف
  • ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۰
    1 1
    شنیدید .ایران سلاح اس 300 گرفته
  • علیرضا ۲۱:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۱۴
    1 1
    اینایی که منفی میدن خیلی بد سوختن..چش ندارن یا امریکایی ان یا اسرائیلی!!
  • ارین ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۴
    1 1
    پیشرفت اندک ولی مفید
  • جیسون ۲۲:۵۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۳
    1 1
    خوبه آفرین به ارتش ولی باید سعی کنن قوی تر بشن فاصله نظامی با دشمنان اسلام زیاده ولی ماایمان به خدا ملاکمون است وحتما خدا کمکمون میکنه
  • جیسون ۲۲:۵۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۳
    1 1
    خوبه آفرین به ارتش ولی باید سعی کنن قوی تر بشن فاصله نظامی با دشمنان اسلام زیاده ولی ماایمان به خدا ملاکمون است وحتما خدا کمکمون میکنه
    • رحیم IR ۰۰:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۸
      0 0
      اگه مازرنگ باشیم s400 روبگیریم مانندترکیه از بابت دفاع هوایی خیلی قوی میشیم مانندترکیه ولی حیف روسیه نمی ده

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس