کد خبر 1601650
تاریخ انتشار: ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۲۵

شاید برایتان جالب باشد که در بازار فلزات گرانبها در ایران نزدیک به ۱۰ نوع طلا وجود دارد که می‌توانید روی آن‌ها سرمایه‌گذاری کنید. به خاطر این تنوع و خاص بودن شرایط هر یک از طلاها، باید به خوبی بازار هر یک را بشناسید تا بتوانید بهترین نوع طلا مناسب سرمایه گذاری خود را پیدا کنید.

در این نوشته با معرفی انواع شکل طلا برای سرمایه‌گذاری به این سوال پاسخ می‌دهیم که برای سرمایه گذاری چه طلایی بخریم و در انتخاب نوع طلا به چه مواردی دقت کنیم؟ با ما همراه باشید.

طلای آب شده بهترین گزینه برای سرمایه گذاری

طلای آب شده یا خام نوعی از طلا است که از ذوب دوباره طلاهای قدیمی به دست می‌آید و در قالب‌های مستطیلی در بازار وجود دارد. این نوع طلا در خرید و فروش بدون اجرت در نظر گرفته می‌شود و به همین خاطر لازم نیست برای آن هزینه ساخت بپردازید. به علاوه نقدینگی این طلا بسیار بالا است و می‌توانید به سادگی آن را در بازار بفروشید.

راه ساده و سریع خرید طلای آب شده استفاده از سامانه‌های معاملاتی معتبر است. سامانه خرید و فروش طلای آب شده باید مجوزهای لازم مثل مجوز اتحادیه طلا و جواهر و نماد الکترونیکی ای‌نماد را کسب کرده باشد و قیمت‌ها در آن مناسب باشند. از طریق خرید آنلاین طلای آب شده می‌توانید حتی با مبالغ کم‌تر از ۱۰۰ هزار تومان هم سرمایه‌گذاری را آغاز کنید. برخی از سامانه‌ها امکان تحویل طلای فیزیکی نیز برای کاربران خود فراهم کرده‌اند تا به سادگی بتوانید طلای خود را تحویل بگیرید و در نزد خود نگه‌ دارید.

برای سرمایه گذاری چه طلایی بخریم؟

سکه برای سرمایه گذاری

یکی از رایج‌ترین انواع طلا برای سرمایه‌گذاری سکه‌ها هستند. تنوع سکه در بازار ایران بسیار بالا است و چندین نوع سکه بانکی، غیر بانکی و گرمی در فروشگاه‌های فیزیکی و آنلاین وجود دارند. می‌توانید بسته به سرمایه اولیه و استراتژی سرمایه‌گذاری خود یکی از این انواع را استفاده کنید.

برای سرمایه‌گذاری در سکه باید این نکات را در نظر داشته باشید:

  • حباب سکه قیمت واقعی آن را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
  • در برخی از روش‌های خرید سکه مثل بورس محدودیت خرید وجود دارد.
  • سکه اجرت ساخت ندارد اما ممکن است فروشنده از شما هزینه پلمپ و بسته بندی را دریافت کند.
  • بهتر است سکه‌هایی را تهیه کنید که تقاضا برای آن‌ها وجود دارد تا بتوانید آن‌ها را به سادگی به پول نقد تبدیل کنید.

برای سرمایه گذاری چه طلایی بخریم؟

سرمایه گذاری در طلای دست دوم

بسیاری از مردم به سراغ خرید طلای دست دوم برای سرمایه گذاری می‌روند چون معتقد هستند که این نوع طلا اجرت ساخت و محدودیت خرید ندارد. با این حال خطر خرید طلای تقلبی در طلای کارکرده بالا است و در محاسبه آن بسیاری از فروشنده‌ها عیاری پایین‌تر از عیار واقعی طلا را در نظر می‌گیرند که باعث می‌شود در سرمایه گذاری طلای دست دوم متضرر شوید.

برای سرمایه گذاری چه طلایی بخریم؟

سرمایه گذاری در شمش طلا

خرید شمش طلا برای سرمایه‌گذاری راهی است که بیشتر مردم آن را نمی‌شناسند. در واقع فکر می‌کنند منظور از شمش قطعه‌هایی با وزن بالا است که در بانک‌ها وجود دارند و کالایی دور از دسترس هستند. در صورتی که این دیدگاه غلط است. در بازار ایران و جهان قطعاتی با عیار بالا در وزن‌های مختلف ساخته می‌شوند که به آن‌ها شمش می‌گویند.

عیار شمش‌ طلا برای سرمایه گذاری معمولا ۲۴ است و امکان خرید نوع ایرانی و خارجی آن وجود دارد. بیشتر شمش‌ها با اصالت هستند و در هنگام سرمایه‌گذاری نگران تقلبی بودن آن‌ها نخواهید بود. چالشی که در این نوع سرمایه‌گذاری ممکن است داشته باشید پرداخت کارمزد و اجرت ساخت است. هم‌چنین شمش‌ها را نمی‌توان به وزن دلخواه فروخت.

راه‌های سرمایه گذاری آنلاین طلا

پیش‌تر راجع به مزایای استفاده از سامانه‌های آنلاین خرید و فروش طلای آب شده با شما صحبت کردیم؛ اما راه‌های دیگری هم برای سرمایه‌گذاری در طلا به صورت غیر فیزیکی وجود دارد که در ادامه آن‌ها را به شما معرفی می‌کنیم.

  • خرید طلا در صندوق‌های سرمایه‌گذاری: در حال حاضر چندین صندوق سرمایه‌گذاری در بورس ایران وجود دارند که می‌توانید در آن‌ها با مبلغ حداقل ۵۰۰ هزار تومان سپرده‌گذاری کنید.
  • سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال با پشتوانه طلا: در این روش شما وارد بازار معاملات جهانی می‌شوید و ارزهای دیجیتالی که پشتوانه طلا دارند را از طریق بروکرها خریداری می‌کنید.
  • خرید گواهی سپرده طلا، شمش یا سکه: در بورس می‌توانید گواهی سپرده طلا را به اشکال مختلف بخرید. امکان تحویل فیزیکی قطعه طلا هم در این روش وجود دارد.

معیارهای انتخاب نوع طلا برای سرمایه گذاری

حالا که با انواع طلا برای سرمایه‌گذاری آشنا شدید، به این معیارها هم توجه داشته باشید تا بتوانید بسته به نیاز و هدف خود از سرمایه‌گذاری بهترین گزینه بازار طلا را انتخاب کنید:

  • هدف سرمایه‌گذاری: مشخص کنید به چه هدفی می‌خواهید طلا بخرید؟ آیا صرفا می‌خواهید سبد سرمایه‌گذاری خود را متنوع‌تر کنید؟ یا به دنبال سود بیشتر هستید؟
  • بررسی شرایط بازار: بازار طلا، مجموعه‌ای پیچیده است که قوانین و شرایط خاصی دارد. بهتر است بازار نوع طلایی که انتخاب کرده‌اید را بررسی کنید. برای مثال مطمئن شوید این نوع طلا اجرت، کارمزد یا هزینه‌های جانبی دیگری دارد؟ نقدینگی آن چه‌قدر است؟
  • ریسک‌پذیری: میزان ریسک‌پذیری خود را مشخص کنید. برخی از روش‌های سرمایه‌گذاری طلا ریسک بالاتری دارد؛ اما به همین خاطر سود بیشتری هم خواهید برد.
  • تامین امنیت: اگر می‌خواهید طلا را به صورت فیزیکی بخرید باید در نظر داشته باشید چگونه امنیت آن را تامین می‌کنید؟ هزینه‌های صندوق‌های امانی احتمالی چه‌قدر است؟

در نهایت پیشنهاد می‌کنیم پیش از سرمایه‌گذاری حتما با متخصصان بازار طلا، تریدرهای طلای جهانی و کارشناسان مالی مشورت کنید و شرایط و اهداف خود از سرمایه‌گذاری را برای آن‌ها توضیح دهید و با بررسی انواع طلا، بهترین مورد را برای خود انتخاب کنید.

جمع‌بندی

در این نوشته به شما انواع راه‌های خرید طلا برای سرمایه‌گذاری را معرفی کردیم و هر را به صورت خلاصه بررسی کردیم. در انتها نیز گفتیم که در پاسخ به سوال برای سرمایه گذاری چه طلایی بخریم؟ باید به چه مواردی دقت کنید. بازار طلا بازاری پر سود و جذاب است که با شناخت دقیق و سرمایه‌گذاری در آن می‌توانید به سود برسید.

برچسب‌ها

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس