مرتضی نبوی

اواخر سال ۱۳۶۲بود که مرتضی نبوی با داشتن ۳فرزند قد و نیم قد، زندگی مشترکش را با مریم غروی شروع کرد.

به گزارش مشرق، شروع زندگی درست همزمان با روزهایی بود که مرتضی نبوی، مسئولیت وزارت پست و تلگراف و تلفن را عهده دار بود، کمتر در خانه و تمام مسئولیت اصلی خانه و رسیدگی بچه‌ها برعهده مریم غروی بود.

مرتضی نبوی می‌گوید: « یکی از ویژگی‌های حاج‌خانم که برکت زندگی ما هم هست، واسطه‌شدن در کار خیر است. او مشوق من برای ساده‌زیستی است و همیشه در کار خیر پیشقدم است. از تهیه جهیزیه برای نوعروسان گرفته تا تامین هزینه دوا و درمان بیماران نیازمند، هر کمکی از دستش بر بیاید دریغ نمی‌کند.»

همشهری ماه نوشت: مریم غروی با مهربانی مادرانه پذیرایمان شد و همراه با مرتضی نبوی به سؤالات‌مان پاسخ دادند.

کار خیر، برکت زندگی ماست

خانم‌ها معمولا خرید و داشتن یکسری وسایل منزل را دوست دارند. اما ظاهر زندگی و خانه شما نشان می‌دهد که نه‌تنها به تجملات علاقه‌ای ندارید بلکه از اکثر وسایل معمول هم استفاده نمی‌کنید!

من از زمانی که مجرد بودم اهل تجملات نبودم و بعد از ازدواجمان هم همین رویه را حفظ کردم. از خرید وسایل غیرضروری زندگی پرهیز می‌کنم. اغلب خانم‌ها به طلا و داشتن لباس‌های متعدد علاقه دارند، اما من معتقدم این کار اسراف است.

مرتضی نبوی: حاج‌خانم اهل ساده‌زیستی است و در انتخاب این نوع سبک زندگی هم پیشقدم بودند و برای همه ما جنبه استادی دارند. یکی از ویژگی‌های ایشان که برکت زندگی ما هم هست، واسطه‌شدن در کارخیر است. ایشان بانی خیر هستند و به‌واسطه جلسات قرآن، دوستان بسیاری دارند. افراد نیازمند و خانواده‌هایی راکه دخل و خرجشان جور نیست و احتیاج به کمک دارند شناسایی می‌کنند و برای تهیه جهیزیه جوانان و کمک هزینه درمان فعالیت بسیاری دارند.

مریم غروی: البته الان خرید جهیزیه خیلی سخت شده ‌است. چند سال قبل با مبلغی ‌که از دوستان و خانواده برای کمک به نیازمندان جمع‌آوری می‌شد، می‌توانستیم وسایل ضروری مانند یخچال، اجاق گاز و فرش را بخریم، اما الان قیمت این وسایل خیلی گران شده! برای کمک هزینه جهیزیه، تهیه اجاره و رهن مبالغی را جمع‌آوری می‌کنیم. خب توقع دختر و پسرها هم بالا رفته و زندگی الان را با ۲۰سال پیش نمی‌شود مقایسه کرد؛ هم توقع‌ها بالاست و هم اینکه گرانی هست. دولت باید برای مسکن جوان‌ها امکاناتی فراهم کند که بتوانند ازدواج کنند. جوان‌ها هم قانع باشند و زندگی مشترک را شروع کنند، انشاءالله خدا هم برکت در زندگی آنها قرار می‌دهد.

شما اهل سختگیری در ازدواج فرزندانتان بودید؟

بله. هر پدر و مادری در این مسئله سختگیر هستند اما معیارها متفاوت است. برای ما مذهبی‌بودن داماد، عروس و خانواده‌هایشان در اولویت بود. داشتن حجاب و مقیدبودن به رعایت مسائل دینی مهم بود. به همین دلیل سراغ خانواده‌هایی می‌رفتیم که به این اصول پایبند باشند. در ازدواج دخترانمان و پسرمان هیچ وقت مسائل مادی در اولویت نبوده است.

ارتباط آقای نبوی با فرزندان بیشتر است یا شما؟

حاج‌آقا که فرصت ندارند. از صبح بیرون می‌روند و کمتر در خانه هستند. در هفته کمتر ایشان را می‌بینیم. در دوره وزارت و نمایندگی مجلس، مشغله بیشتری داشتند و رسیدگی به امور زندگی و فرزندان بر عهده من بود.

مرتضی نبوی: رابطه عاطفی مادر و فرزندی در خانواده ما کامل است. بچه‌ها با حاج‌خانم صمیمی‌تر از من هستند. حاج‌خانم محرم اسرارشان است. ایشان در همسری و مادری در تمام این سال‌های زندگی مشترک سنگ‌تمام گذاشتند. با فداکاری و ایثار مادرانه بچه‌ها را بزرگ و با اصول اسلامی آنها را تربیت کردند. در انتخاب عروس‌ هم خیلی سختگیر بودند و خب خدا را شکر عروسمان و خانواده‌شان هم بسیار مذهبی هستند. مراسم عقدکنان را در همین خانه خودمان با حضور آیت‌الله مکارم برگزار کردیم.

حاج‌خانم، با توجه به اینکه شما به‌صورت خانوادگی در یک مجتمع زندگی می‌کنید، برایمان از ارتباط‌تان با ساکنان این مجتمع بگویید و بفرمایید چرا این روزها ارتباطات فامیلی و دورهمی‌ها مثل سابق نیست؟

خدا را شکر ما در کنار خانواده همسرم سال‌هاست در این مجتمع زندگی می‌کنیم و با هم رابطه خوبی داریم. نزدیک به هم هستیم، از احوال هم خبر داریم و به هم سر می‌زنیم. ارتباط بسیاری از خانواده‌ها مانند سابق نیست که همه دور هم بنشینند و حرف بزنند. در مهمانی‌ها همه موبایل دستشان است. این موبایل‌ها کار را خراب کرده! البته من به بچه‌ها و نوه‌هایم می‌گویم وقتی دورهم هستیم موبایل دستشان نباشد و آنها هم رعایت می‌کنند.

حاج‌خانم، خصوصیت خوب آقای نبوی چیست؟

خیلی خوش‌اخلاق هستند.

عصبانی نمی‌شوند؟

خیلی کم پیش می‌آید که عصبانی شوند. آنقدر کم پیش آمده که اصلا یادم نیست! گاهی مسئله‌ای پیش می‌آید و من می‌بینم بسیار آرام با موضوع برخورد می‌کنند. خب رفتار آرام ایشان در ما هم تأثیر گذاشته است.

آقای نبوی اهل خرید هدیه هستند؟

نه! اصلا! ایشان هدیه‌بخر نیستند!

از زحمات شما به‌عنوان مادر و همسر چطور قدردانی می‌کنند؟

حاج‌آقا بسیار قدردان هستند. قدردانی یک مرد از همسرش به خریدن هدیه‌های لوکس و گرانقیمت نیست. این قدردانی می‌تواند در یک تشکر ساده کلامی باشد. در رفتار توأم با احترام همسران نسبت به همدیگر بسیارمهم است. من حقیقتا هیچ‌چیزی لازم ندارم و اهل طلا و تجملات هم نیستم. اما هدیه نقدی را دوست دارم تا از این راه بتوانم هر چه پول لازم است برای کار خیر و کمک به نیازمندان اختصاص ‌دهم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • امیری IR ۲۲:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۵
    19 2
    انشاءالله همیشه سلامت و موفق باشند.
  • DE ۲۳:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۵
    0 0
    به روباه گفتن شاهدت كي هست، گفت دمم! ديگر اين چرت و پرتها خريداري نداره، ظلمي و ستمي كه جمهوري اسلامي به روستايي و مردم مستضعف كرد، چنگيزخان مغول نكرد!
  • IR ۰۸:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۶
    0 0
    ذکر خیر ایشان و ساده زیستی ایشان زبانزد است ، کاش اینگونه مسئولان زیاد بودند و کمی بفکر مردم بودند ، این مملکت رهبری دارد که بدون هیچ ادعایی به سبک مردم متوسط جامعه زندگی میکند و به گواهی دوست و دشمن اینگونه زندگی کرده است ولی برخی از مسئولان این سبک وسیاق را دوست ندارند و متاثر از همسران و فرزندانشان ، از سبک وسیاق زیست مردمی دور شده اند
  • عماد IR ۰۹:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۶
    7 0
    سالها درمحله منیریه ایشان رادرهیهات مذهبی بهمراه پسری که ظاهراسندروم داون هستن میبینم انصافا ساده زیست ،مهربان ومردمی هستندخداحفظشون کندازمعدودمسولین حکومتی هستند که هنوز رویه خودراتغییر ندادن
  • US ۱۴:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۶
    0 0
    ما هم باور کردیم!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس