کد خبر 1588101
تاریخ انتشار: ۶ فروردین ۱۴۰۳ - ۲۱:۱۶

بررسی قیمت ورق روغنی به‌عنوان یکی از اقداماتی است که فعالان صنعت ساختمان و خودروسازی اهمیت زیادی به آن می‌دهند چراکه این محصول کاربرد زیادی برای چنین صنایعی دارد.

صنعت ساخت‌وساز و خودروسازی از متقاضیان عمده ورق‌های فولادی هستند و حجم قابل توجهی از تولیدات را مصرف می‌کنند که این محصولات، متناسب با نیار آن‌ها در مدل‌ها و ابعاد متنوعی ساخته می‌شوند.

آشنایی با انواع ورق های فولادی مورد استفاده در صنعت خودروسازی و ساختمان

ورق‌های فولادی به‌عنوان یک ماده اولیه بسیار ضروری در صنایعی همچون خودروسازی و ساختمان در نظر گرفته می‌شوند که هرکدام از آن‌ها با توجه روش تولید، جنس و ویژگی‌های ساختاری تا حدودی متفاوت هستند.

این محصولات برای ساخت انواع مصالح پرکاربرد در ساختمان‌سازی یا طراحی بخش‌های خاصی از خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرند که به‌طور کلی کیفیت سازه را مشخص می‌کنند.

استفاده از ورق فولادی سیاه در ساختمان و خودروسازی

یکی از مهم‌ترین نمونه‌هایی که درزمینه ساختمان‌سازی و تولید خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرد، ورق سیاه است که به‌دلیل ساخت به روش نورد گرم ظاهری مات و کدر دارد.

این ورق با توجه به ویژگی‌های ساختاری مناسبی همچون استحکام و مقاومت، در بخش‌هایی از سازه ساختمانی به‌کار می‌رود که نیازمند تحمل بالا در برابر فشارهای واردشده است.

انجام فرایند نورد گرم روی این محصول باعث می‌شود تا تنش داخلی فلز از بین برود و در نهایت ساختار ورق بهبود پیدا کند تا امکان استفاده در پل‌ها، سازه‌های صنعتی، ستون ساختمان، تیر و خرپا را داشته باشد.

درزمینه خودروسازی نیز به‌طور معمول از گرید ST37 درجه 3 برای تولید قطعاتی مانند رینگ چرخ و قاب استفاده می‌شود که انعطاف‌پذیری و شکل‌پذیری بسیار خوبی دارد.

مسئله مهمی که باید در نظر بگیرید این است که برای تعیین قیمت ورق روغنی و دیگر محصولات فولادی که در صنایع مختلف به‌کار می‌روند، بررسی قیمت تمام‌شده برای ورق سیاه اهمیت زیادی دارد چراکه به‌عنوان ماده پایه برای ساخت آن‌ها در نظر گرفته می‌شود.

ورق روغنی یا نورد سرد در صنعت ساختمان و خودروسازی

این محصول که با استفاده از روش نورد سرد تولید می‌شود به‌دلیل انجام فرایندهای متنوع، ظاهری صاف و صیقلی دارد که با لایه نازکی از روغن پوشانده شده و دارای مقاومت بالایی در برابر خوردگی است.

ساخت این محصول در ضخامت‌های مختلفی بین 0.3 تا 3 میلی‌متر باعث می‌شود تا قیمت ورق روغنی متناسب با این معیار دچار تغییر شود که ازطرفی برای تعیین طول نیز باید به نوع کاربرد توجه کرد.

درزمینه خودروسازی از این محصول برای ساخت بدنه، لوله اگزوز، فیلترها، گل‌گیر و بسیاری قطعات دیگر استفاده می‌شود که دلیل اصلی این انتخاب، ساختار انعطاف‌پذیر ورق روغنی است.

نوعی از ورق روغنی که با عنوان QSTE یا ورق نیمه‌کششی شناخته می‌شود به‌دلیل اینکه خاصیت ضدسایش دارد برای ساخت قطعات زیرین خودرو که در معرض آسیب هستند، به‌کار می‌رود.

ازسوی‌دیگر با درنظرگرفتن این مورد که ورق‌های روغنی از ظاهر مناسب و دوام خوبی برخودار هستند به‌طور کلی در بخش‌هایی از ساختمان استفاده می‌شوند که نیاز به نمای زیبایی دارند.

چیزی که باعث می‌شود تا قیمت ورق روغنی در مقایسه با ورق‌های نورد گرم بالاتر باشد، به‌کارگیری فرایندهای بیشتری است که در حفظ ساختار این محصول تاثیر زیادی دارد.

کاربرد ورق های گالوانیزه در صنعت خودرو و ساختمان

یکی دیگر از انواع ورق‌های فولادی که در این صنایع کاربرد زیادی دارد، ورق گالوانیزه است که با توجه به استفاده از یک لایه عنصر روی (Zn) در مقابل رطوبت مقاومت خوبی از خود نشان می‌دهد.

فرایندی که برای گالوانیزه‌کردن ورق‌های فولادی انجام می‌شود به این صورت است که بعداز تکمیل مراحل تولید، محصول مورد نظر را در یک حمام روی مذاب غوطه‌ور می‌کنند.

وجود یک لایه محافظتی روی، به‌عنوان مانعی بین ماده پایه با عوامل آسیب‌رسان محیطی قرار می‌گیرد که با جلوگیری از زنگ‌زدگی فلز این امکان را به صنایع مختلف می‌دهد تا هزینه‌های نگهداری را کاهش دهند.

بیشترین کاربرد این محصول در صنعت ساخت‌وساز برای طراحی سوله، سیستم‌های روکش و سقف است که این قابلیت را دارد تا در برابر شرایط آب‌وهوایی مختلف مقاومت بالایی را ارائه دهد.

در صنعت خودروسازی معمولا از انواع ورق‌های گالوانیزه گرم و الکتروگالوانیزه برای ساخت بدنه، کاپوت، مخازن گاز، در یا دیگر بخش‌هایی که نیاز به رنگ‌آمیزی و حفظ ظاهر زیبا دارند، استفاده می‌شود.

ورق‌های گالوانیزه را می‌توان از محصولات نورد گرم یا سرد ساخت که با توجه به بیشتربودن قیمت ورق روغنی، درصورت به‌کارگیری آن به‌عنوان ماده اولیه، می‌توان انتظار داشت که قیمت ورق گالوانیزه نیز افزایش پیدا کند.

کاربرد ورق آجدار در صنعت ساختمان و خودروسازی

باید این را در نظر داشته باشید که برای فعالان حوزه ساخت‌وساز و خودروسازی، بررسی قیمت ورق آجدار نیز اهمیت زیادی دارد چراکه این محصول نیز در دسته ورق‌های فولادی پرکاربرد در این صنایع قرار می‌گیرد.

دلیل اصلی نام‌گذاری این نوع از ورق‌های فولادی این است که سطح ورق‌های آج‌دار برجستگی‌هایی با اشکال مختلف دارد که از لغزش اشیاء بر روی آن جلوگیری می‌کند.

برای کاربرد این ورق در صنعت خودروسازی باید به ساخت کفی برای کامیون‌ها و وانت‌بارها اشاره کرد که هرکدام از آن‌ها به‌طور معمول نیاز به استفاده از ورق‌هایی با طول و ضخامت خاص دارند.

ورق‌های آج‌دار برای ساخت سطوح شیب‌دار، پلکان‌ها و پله‌های اضطراری در ساختمان‌های مسکونی، تجاری و صنعتی کاربرد زیادی دارد تا امکان لغزش روی فلز را کاهش دهد.

بررسی قیمت ورق روغنی، سیاه و آلومینیوم برای برآورد هزینه تمام‌شده این محصولات از اهمیت بالایی برخودار است چراکه به‌طور معمول از آن‌ها برای ایجاد برجستگی روی ورق‌های آج‌دار استفاده می‌شود.

اهمیت بررسی قیمت انواع ورق فولادی برای صنعت ساختمان و خودروسازی

زمانی که قرار باشد تا از ورق‌های فولادی به‌منظور ساخت مصالح ساختمانی یا بخش‌های مختلف خودرو استفاده شود برای اینکه صنعت مورد نظر بتواند قیمت نهایی محصول را اتعیین کند، باید هزینه مواد اولیه را در نظر بگیرد.

چنین مسئله‌ای باعث می‌شود تا اغلب اوقات صنعت ساختمان‌ و خودروسازی نگاهی به قیمت ورق روغنی، سیاه، گالوانیزه و آجدار داشته باشند تا براین‌اساس هزینه‌های خود را برآورد کنند.

جمع‌بندی

بررسی قیمت ورق روغنی، گالوانیزه، سیاه و آجدار به‌عنوان محصولاتی که کاربرد زیادی در صنعت ساختمان و خودروسازی دارند، یک اصل مهم و اساسی برای تعیین هزینه‌های مورد نیاز در نظر گرفته می‌شود.

این محصولات که به‌طور معمول با روش نورد گرم و سرد ساخته می‌شود، با توجه به ویژگی‌های ساختاری خاصی که دارند در بخش‌های مختلفی از ساختمان، بدنه و تولید قطعات متنوع خودرو به‌کار می‌روند.


این محتوا تبلیغاتی است

برچسب‌ها

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس