کد خبر 751220
تاریخ انتشار: ۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۷
زیر پوست جنگ یمن

فارغ از اینکه در کدام جبهه پیشروی شده یا موضع فلان کشور درباره تجاوز عربستان به یمن چه بوده، در زندگی اجتماعی روزمره این مردم مقاوم چه می‌گذرد؟

سرویس جهان مشرق- نه فقط در این دو سال و چند ماه، اصلاً سبک زندگی مردم یمن با قناعت و مقاومت پیوند دارد. ملتی «رنج‌کشیده» اما نه «رنجیده» اند. اگر رنجیده بودند، این‌گونه توان مقابله اجتماعی با پدیده شوم جنگ و تجاوز را نداشتند. آنها با خونسردی کامل، مسئولیت‌های شهری را تقسیم کرده‌اند و در غیاب ثبات سیاسی، خودشان زندگی را در شهرهای مختلف برای خود راحت می‌کنند. کمیته‌های مردمی به یک عضو ثبات زندگی اجتماعی تبدیل شده‌اند. تصاویر زیر علاوه بر این به جنبه‌هایی دیگر از زندگی روزمره این مردم می‌پردازد.

یکی از اعضای کمپین مردمی به ضدعفونی‌کردن خیابان‌ها می‌پردازد. تصویر در ۱۶ ژوئیه سال جاری گرفته شده است. نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن ابراز نگرانی کرده که علاوه بر سوء‌تغذیه، بیماری‌های عفونی ممکن است بلای جان این مردم شود و قطعاً کسانی از این موضوع خوشحال خواهند شد که نمی‌خواهند کسی زیر بمباران جنگنده‌های خریداری شده از واشینگتن تاب مقاومت داشته باشد.

با پول مردم و چند خیّر، لوله‌ها و تانکرهای آب آشامیدنی در اختیار اهالی صنعا قرار گرفته است. خانواده‌ها آب مورد نیاز را در هر جور ظرف و دبه که در دسترس دارند، پر می‌کنند. این کودک و همه زیر ۱۵ ساله‌های یمنی طبق آمار، چهل درصد از موارد ابتلا به وبا را به خود اختصاص داده‌اند. یکی از امیدهای ریاض برای تداوم جنگ فرسایشی، درافتادن این مردم مقاوم در بیماری‌های عفونی به ویژه وبا است که به مرور زمان می‌تواند ورق را به نفع متجاوز برگرداند.

متاسفانه همچنان بسیاری از مردم به ویژه کودکانی که اطلاع ندارند، از چاه‌های مشکوک به وبا استفاده می‌کنند. خبر بد اینکه تصویر بالا قدیمی نیست بلکه در ۱۲ ژوئیه برداشته شده است.

نه فقط کودکان، بلکه همه طیف‌های سنی در معرض بیماری‌های عفونی به ویژه وبا هستند. این پیرمرد یمنی ۱۲ ژوئیه به بهداری مراجعه کرده تا آزمایش ابتدا به وبا نشان دهد آیا او روزهای سخت‌تری را در پیش خواهد داشت یا نه. نشانه‌ای از جنگ در این تصویر از بهداری نمی‌بینید، به شرط اینکه فردا با بمب‌های خریداری‌شده از بریتانیا بمباران نشود.

این یکی اما آزمایش داده و مشخص شده که وبا دارد. او تحت درمان است و احتمالاً دست‌بند سفیدی که بر مچ او بسته‌اند، نه دست‌بند بلکه چسبی است که برای نگه‌داشتن سرُم در رگ دست استفاده می‌شود. او را با پتوی ضخیمی که بیشتر به موکت شبیه است، جابجا می‌کنند تا دیگران به ویژه پرسنل درمانی مبتلا به واگیر وبا نشوند. هر روزه حدود ۶ هزار نفر در یمن به عنوان مبتلایان جدید به وبا شناخته می‌شوند که رو به افزایش بوده، اما میزان مرگ و میر بر اثر آن کاهش یافته است.

به جز درمانگاه‌های معمول، چادرهایی نیز برای درمان بیماران استفاده می‌شود، به ویژه اینکه بسیاری از درمانگاه‌ها و بیمارستان‌ها طی جنگ تخریب شده‌ است. میکروب وبا در دستگاه گوارش از مدفوع تغذیه می‌کند و کمبود آب و به هم‌ریختگی مزاج به یکی از مهمترین مشکلاتِ دوره درمان تبدیل می‌شود. بطری‌های آب و کیسه‌های غذایی که همراه او آورده به همین منظور است. دفع بیش از حد، ضعف عمومی را در پی دارد و  سرم را به نیاز حیاتیِ این روزهای درمانگاه‌های صنعا تبدیل کرده است. اگر این رسیدگی‌ها انجام نشود، وبا می‌تواند طی چند ساعت به مرگ بیمار منجر شود.

تدروس آدهانوم مدیر کل سازمان جهانی بهداشت سه عامل افزایش وبا در یمن را «منازعه، فروپاشی سامانه‌های خدمات عمومی و سوء‌تغذیه» می‌داند. دو مورد دوم بر اثر منازعه داخلی و سپس حملات عربستان تشدید شده است. سازمان جهانی بهداشت در کنار یونیسف به ششصد مرکز درمانی و تصفیه آب را در یمن دایر کرده و پشتبانی می‌کنند اما مدیر کل سازمان جهانی بهداشت می‌گوید این میزان نسبت به آلام مردم یمن بسیار کم است. باید دست‌کم ۵۰۰ مرکز دیگر دایر شود اما مشکل اصلی، کمبود پرستار و پزشک است.

اعضای کمپین مردمی همچنان به پاکسازی خیابان‌ها اقدام می‌کنند تا هم محلات صنعا قابل سکونت شود و هم از شیوع بیش از حد وبا جلوگیری شود. اما آیا به نظر نمی‌رسد انجام این کار بدون ماسک و تجهیزات مناسب به بیمارشدن همین جوانان داوطلب به میکروب‌ها و ویروس‌های متنوع بیانجامد؟

خانم‌ها نیز در این کار با رفتگران و مردم داوطلب همکاری می‌کنند بدون اینکه حتی روبند مشکی خود را کنار بگذارند.

مردی با سیگار در پی مواد قابل بازیافت در محل تخلیه زباله‌هاست اما معلوم نیست چه زمانی نوبت به بازیافت این زباله‌ها می‌رسد. به قول جامی گلدریچ هماهنگ‌کننده کمک‌های بشردوستانه به مردم یمن، یک فروپاشی جدی در کلیت نظام اقتصادی و سلامت این کشور رخ داده است. تأسف‌بار است که برخی دولت‌های مسلمان به جای پایان‌دادن به سختی‌های این مردم دردمند، با دشمنان این مردم ائتلاف می‌کنند.

در پشت سر نوجوان، قصابی «مهند» با گوسفندان زنده و ذبح‌شده قرار دارد که تنها تلاش‌ مسئولان آن برای سالم‌ماندن خود و دام‌هایشان در حین پاکسازی خیابان از میکروب‌ها و ویروس‌ها، گرفتن یقه پیراهن جلوی بینی است. در شرایطی که هیچ کس بر عربستان سعودی به عنوان عامل اصلی تجاوز به خاک یمن فشار نمی‌آورد، دانش‌آموز یمنی تا چه زمانی باید منتظر پایان این وضعیت دشوار باشد؟

منبع

http://www.nbcnews.com/slideshow/war-torn-yemen-suffers-world-s-largest-cholera-outbreak-n۷۸۳۵۴۱

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • روح الله IR ۱۶:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۲
    56 2
    لعنت خدا بر آل سعود ان شاءالله در مصاف بعدی با عربستان سعودی من هم به جبهه مقاومت خواهم پیوست
  • IR ۱۷:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۲
    36 2
    دنیای سرمایه داری ینی همین! برای اینکه یه مشت سرمایه دار صاحب کمپانی تسلیحاتی، جیب شون پر پول بشه....مردم یکی از فقیر ترین کشورهای دنیا باید اینطور سلاخی بشن!
  • RO ۲۲:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۲
    3 0
    افرادی که سخن از افکار عمومی دنیا می گویند ببینند که دنیا چقدر وحشی است و سفید پوستان اروپایی هیج گاه نگران مردم یمن نیستند.
  • جواد IR ۰۱:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۳
    4 0
    لعنت خدا بر ال سعود ودرود بر مردم مظلوم یمن .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس