کد خبر 742703
تاریخ انتشار: ۷ تیر ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۷

یکی از نیازهای بنیادین هر انسانی، سر پناه و جایی امن است. این سرپناه در هر خطه ای به تناسب شرایط اقلیم و فرهنگ و سطح معیشت، شکل های گوناگونی به خود میگیرد اما در تمام صورت های مختلفش، کارکرد اصلی خود که تامین آرامش و مصون نگه داشتن ساکنین از گزند باد و بوران و طوفان است را حفظ میکند.  

در جنوب استان کرمان، کَپَر یکی از صورت های مرسوم سکونتگاه است. کپر (لوگ) از شاخه نخل خرما و شاخه نخل وحشی (داز) به همراه ملاتی دست ساز ساخته می شود. کپرها عموما شکل دایره ای دارند و برای اقامت حدود 6 نفر بنا می شوند. این بناها برآمده از فقری هستند که در جای جای خطه جنوب کرمان ریشه دوانده و اکنون جزئی از فرهنگ و میراث معنوی آن محسوب می شود. شهر زهکلوت و شهرستان رودبارجنوب و بخش های قلعه گنج و رمشک از توابع شهرستان جیرفت از حمله این مناطق اند.
آنهایی که در فصل تابستان و گرما به پشت رودخانه می‌رفتند و در نخلستانهای خودشان در موسم ثمر نخل چند ماه در آنجا می‌ماندند، چند کپر می‌ساختند. یکی برای نشستن در سایه آن، دیگری برای سایه‌بان ظرف آب، و دیگری برای مطبخ. 

در سال های اخیر البته به همت کمیته امداد امام خمینی (ره) و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، ساختمان های دیگری در این مناطق بنا گذاشته شده است اما دلبستگی فرهنگی اهالی این خطه به سکونتگاه سنتی شان، مانع از استفاده حداکثری از این بناها شده است. 

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۷
    6 0
    آدمو یاد لاکچری های 400متری تهران میاندازه . اینه تبعیضی که علی (ع) فرمودن یه حکومت را کفر از بین نمی برد ولی تبعیض میبرد.
  • IR ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۷
    3 5
    کپر هم صفایی داره برا خودش
  • IR ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۷
    5 2
    ما بخاطر تخریب طبیعت بدهکار آیندگانیم . خوشبحال اینا
  • ارش IR ۰۰:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۰۸
    0 0
    ازاینابدتر توبلوچستان هستن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس