حرم امام خمینی

نزدیک به سه دهه از ارتحال بنیانگذار جمهوری اسلامی می‌گذرد اما هنوز عملیات ساخت و ساز حرم تمام نشده است و این سوال در افکار عمومی مطرح شده که آیا می‌توان تاریخی برای اتمام این عملیات متصور بود؟

گروه تصاویر ماهواره‌ای مشرق- آرامگاه امام خمینی (ره)  که در ایران به "حرم مطهر" شهره است، در جنوبی‌ترین نقطه تهران و در کنار گلزار شهدای بهشت زهرا (س) از سال ۶۸ بنا شده است. پروژه ساخت و ساز و توسعه حرم مطهر به علت وجود زائران و به‌ویژه مراسم ارتحال امام (ره) در ۱۴ خرداد هر سال، از همان سال ۶۸ شروع گردید و اکنون که نزدیک به سه دهه از ارتحال بنیانگذار انقلاب اسلامی می‌گذرد، اما هنوز عملیات ساخت و ساز حرم تمام نشده است.

زائران امام خمینی (ره) در مراسم ۱۴ خرداد ۹۶ نیز باید شاهد به اتمام نرسیدن عملیات عمرانی حرم مطهر باشند که این عدم اتمام ساخت و ساز را جدیدترین تصویر ماهواره‌ای نیز ثبت کرده‌اند.

جدیدترین تصویر ماهواره‌ای گرفته شده در تاریخ ۲۵ اردیبهشت ۹۶ نشان می‌دهد که ساخت و ساز در حرم امام همچنان ادامه دارد

روند ساخت و تخریب دوباره گنبد حرم امام خمینی (ره) را می‌توان از تصاویر ماهواره‌ای به‌دست آمده در ۱۵ سال اخیر (اردیبهشت ۸۱) تا کنون مشاهده کرد. اکنون که ۲۸ سال از رحلت بنیانگذار جمهوری اسلامی می‌گذرد، این سوال در افکار عمومی مطرح شده است که آیا می‌توان تاریخی برای اتمام عملیات ساخت و ساز و بازسازی این حرم متصور بود؟

تصویر ماهواره‌ای گرفته شده در تاریخ اردیبهشت ۸۱

تصویر ماهواره‌ای گرفته شده در تاریخ اردیبهشت ۸۴

تصویر ماهواره‌ای گرفته شده در تاریخ خرداد ۸۷ (تخریب گنبد در تصویر قابل مشاهده است)

تصویر ماهواره‌ای گرفته شده در تاریخ خرداد ۸۸

تصویر ماهواره‌ای گرفته شده در تاریخ تیر ۸۹

تصویر ماهواره‌ای گرفته شده در تاریخ اسفند ۹۱

تصویر ماهواره‌ای گرفته شده در تاریخ فروردین ۹۳

تصویر ماهواره‌ای گرفته شده در تاریخ تیر ۹۴

تصویر ماهواره‌ای گرفته شده در تاریخ دی ۹۴

تصویر ماهواره‌ای گرفته شده در تاریخ خرداد ۹۵

تصویر ماهواره‌ای گرفته شده در تاریخ آبان ۹۵

تصویر ماهواره‌ای گرفته شده در تاریخ اردیبهشت ۹۶

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 34
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 31
  • IR ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۳
    امام حامی اصلی پابرهنگان و مستضعفان بود. نامه تمام
    • IR ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۳
      93 18
      فکر کن اینا شهردار تهران شن! نیم قرن طول میکشه پایه های پلی مثل صدر رو بسازن خخخخخخخخخ
  • IR ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۳
    239 6
    رفتیم قصر ساختیم اونم برای اسوه ساده زیستی. خاک ...
    • IR ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۵
      5 0
      خدا میدونه چقدر حق مردم تو این ریخت و پاشها هدر رفته
  • موریس IR ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۳
    امام خمینی که در کمال ساده زیستی زندگی میکرد به تجملات که تو مرقدش ساختند راضی نیست .کیا موافقتند ؟
    • حسین IR ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۳
      126 7
      وقتی بعد سال ها به مرقد امام رفتم اولین حسی که بهم دست داد همین بود که چرا انقد تجملاتی شده به قول دوستمون ما چجوری باید به نسل های بعد ساده زیستی امام رو توضیح بدیم؟
  • IR ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۳
    زندگي امام كجا و اين كاخ مرمر كجا !؟
  • IR ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۳
    99 10
    آیا درست است برای امامی که به گواه دوست و دشمن قلبش برای مستضعف می تپید و کوخ نشینان را ارجح بر کاخ نشینان می دانست کاخ ساخت ؟ گران قیمت ترین مقبره جهان را ساخت ؟ برای نسل بعد که وارد مجموعه کاخ های اشرافی حرم می شود چگونه آرمان های امام را شرح دهیم ؟؟؟ دانشمندانی ! که کار ساخت را جلو می برند به نسل بعد فکر کرده اند ؟ چند جمله از صحبت های امام (ره) می گذارم : «شما این انقلاب را به ثمر رساندید و گروههایى که در سرتاسر این کشور این انقلاب را به ثمر رساندند ، همان زن و مرد محروم [بودند] و همانهایى که مستضعف هستند و کاخ ‏نشین‌ها آنها را استضعاف مى‌‏کنند و اینها ثابت کردند که کاخ‌‏نشین‌ها هستند که ضعیفند و پوسیده‌‏اند و براى این ملت هیچ کارى نکرده‏‌اند و نخواهند کرد » (صحیفه امام، ج‏۱۴، ص: ۲۶۱)
  • حسین IR ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۳
    89 10
    امام خمین (ره ) این همه به ساده زیستی تاکید داشت و خودشون هم در زمان حایت شون به آن عمل کردن و ساده زیست بودن و حتی حاضر نشدن دیوار حسینه جمارن گچ کاری بشه .حالا آقایان مشغول ساخت یک امارت وکاخ هستن تا با آن فخر فروشی کنن ؟؟؟ من تا چندماه پیش اصلان دلم نمیامد به داخل صحن جدید برم چون اصلان خبری از سادگی نبود . حال شما فرض کنید کسی نسل های بعد یا کسانی که از خارج از کشور میان و به حرم امام میرن وقتی این ساخت و ساز را می بینن اصلان یک لحظه هم فکر می کنن که امام خمینی ( ره ) ساده زیست و مردمی بوده ؟؟؟!!!! تحریف امام و خط امام و سیره امام تا کجا ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    • عمواحمد IR ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۳
      16 86
      دوست عزیز:متاسفانه شما همه چیز رو با هم قاطی کردی .آیا احترام وعزت گذاشتن به رهبر فقید انقلاب اشکال داره؟آیا از شما بزرگ اندیشتر در کشوروجود نداره که به فکر این مسئله باشه؟ آیا رهبرمدیر ومدبر نظام خودشون درجریان نیستندویامسائل رانمی بینند؟چرا فکرمی کنید هرکس حامی فقرابودبایستی آرامگاهش هم تاریک ونامعلوم باشد.مگر حضرات معصومین که سلام ودرود خداوند برآنان باد غیرازاین بوده اند.آیا ایشان خودشان وصیت کرده اند که گنبد وبارگاه اینچنین با عظمتی داشته باشندیا اینکه مردم وپیروانشان با عشق وعلاقه خاص خودشان این بناها را بنا نهاده اند.دیدیدکه بعد از شرارت دشمنان خدا در سامرا مردم چگونه نسبت به بازسازی وتجدیدبنای گنبد وبارگاه امامین عسگرین علیه السلام اقدام کردندوبه دشمنان اهل بیت ثابت کردند که هیچگاه اهل بیت پیامبر را تنها نخواهند گذاشت.شماهم نگران نسلهای آینده نباشید آنها قطعا به نسلهای قبل از خودشان که اینهمه به امام ورهبرشان علاقه نشان داده اندقبطه خواهند خورد وآنها را خواهند ستود همانگنه که ما هروقت در بارگاه یکی از حضرات ائمه علیهم السلام یا اشخاص منتسب به اهل البیت علیهم السلام حاضر می شویم از عظمت وشکوه آن بارگاه نه بقول شما کاخ!! لذت می بریم ونسلهای قبل از خودمان ستائیم.
    • خسته IR ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۳
      39 5
      عمو احمد گرامی چقدر توضیح دادیدوهیچ کدوم موجه هم نبود ... داخل حرم امام رضا الان شبیه آینه کاریهای حرم امامه؟؟؟؟ اصلا سیک جدید و خیلی تجملی درش به کار بردن تازه جناب رفسنجانی که تاکید داشتن ولایت زمینی رو آسسمانی نکنید چه طوره که میخوان تاکید کنن حرم امام باید از حرم امامان معصوم هم آسمانی تر باشه
  • IR ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۳
    73 7
    فلسفه اون چهار هرم دور. گنبد چیه ؟ اصلا چرا باید همچین بنایی اونم ۳۸ سال بودجه عمرانی بخواد
    • مهرور IR ۰۴:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۰
      0 0
      از عکس چهارم معلومه گنبد تخریب شده و دومرتبه ساخته شده! با کدام هزینه و مسؤول این عمل کیه؟
  • IR ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۳
    65 8
    از نیاوران لوکس تره!عجب!!!!!!!
  • حمید IR ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۳
    8 81
    واقعا متاسفم برای این ذهن های کوتاه اگر امام ساده زیست بودند الگوی ایشان ائمه ما بودند پس امام رضا(ع) از امام خمینی(ره) ساده زیست تر بودند پس باید حرم امام رضا(ع) هم یه جای ساده و بی شمع و چراغ باشه چون امام رضا(ع) ساده زیست بودند این اصلا صحیح نیست
    • IR ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۳
      8 3
      چرا صحیح است !؟
    • احمد IR ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۳
      55 5
      دید شما اشتباهه ساخت حرم امامان با وقف مردمی بوده و نشانه علاقه مردم به اهل بیت بوده و خواهد بود نه اینکه از پول بیت المال کاخ بسازن برای امام محرومان تا کاخ نشینی خودشون رو توجیه کنن برای ملت
    • آپادانا IR ۱۳:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۳
      40 8
      امام رضا(ع) بعد از نزدیک به 1200 سال هنوز تحریف نشده برادر جان. امام خمینی هنوز 30 سال از رحلتشون نگذشته، میگن که امام(ره) ضد آمریکا نبود. امام(ره) با شعار مرگ بر آمریکا مخالف بود و .... . بله منفعت طلبان بعد از 70 روز غدیرخم هم از یادشون رفت. حکایت روزگاره. تا بوده ساده لوح و جیره خوار زیاد بوده.
  • IR ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۳
    60 12
    از طرف بیت امام، چه سفره ای پهنه!
    • عمواحمد IR ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۳
      6 40
      شما اگه مریضی،چیزیت هست اونو بگو
  • IR ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۳
    51 2
    هنوز هم ساختن ادامه داره ...
  • IR ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۳
    42 9
    کاش میشد امام خودمونو پس بگیربم از دست این قوم اونجا کاخ هاشمی هست نه امام مستضعفان این روزها دوباره کتاب نهضت امام خمینی نوشته حمید روحانی و صحیفه امام رو میخونم تا یادم بمونه امام خمینی واقعی رو نه امام تحریف شده بیت
  • خسته IR ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۳
    30 10
    البته رهبر عزیزمون در همون سالی که گچکاریها و آینه کاریهای جدید رو درست کردند در14 خردادش درباره تفکرات امام خیلی قشنگ صحبت کردند وساده زیستی امام... و تاکید کردند عده ای دارند افکار امام رو تحریف می کنند ... اینها دارن امام تحریف شده خودشون رو به دنیاصادر می کنند...وقتی عده ای از بیت امام میگن اگه امام زنده بودند الان اصلاح طلب حال کشور بودند حالم ازشون به هم میخوره آخه امام راحل چه موقعی از دولت بازرگان و بنی صدر و منتظری تعریف کردند؟؟؟؟ مگه اینا الان با این سه موردی که گفتم فرقی هم دارند؟؟؟؟
  • IR ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۳
    10 3
    آخرین باری که من اومدی سال 77 بود در سن یازده سالگی
  • IR ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۳
    22 3
    لازم ترین و ضروری ترین کار این استکه که حسابرسی دقیق از این پروژه انجام شود و گزارش مالی و مسئولین مرتبط با آن بطور شفاف برای مردم معرفی شود و منابع آن مشخص شود.
  • aaaaaaaa IR ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۳
    17 13
    شما که به فکر تموم شدن پروژه ها هستین.....بهتره یه گزارش در مورد علت تموم نشدن مصلی تهران بدین که سال های بیشتری صرف ساختنش شده و هنوز هم تموم نشده.....
  • سینا IR ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۳
    38 2
    با سلام حرم برای حضرت امام بسازند اشکالی نداره ولی من در عکسها دیدم اومدن یه طرحی رو ساختن و بعد تخریب کردن ؟! مگه پول بیت المال علف خرسه مرتب اسراف میکنید ؟
    • IR ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۴
      7 13
      نذورات مردم است و بیت المال نیست
  • IR ۰۵:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۴
    9 2
    همه جا بخور بخوره ، اونم چه بخور بخوری
  • دارابی IR ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۴
    3 3
    مگر انحراف از راه امام را تاکنون کم دیدیم از قبیله ای که همیشه دنبال گم کردن راه امامند...اگر غیر این بود بیت امام کجا وحمایت از میرزاده ها کجا.......
  • IR ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۴
    3 2
    اینها امام جدید را دوست دارند و میخواهند امام جدید را به مردم معرفی کنند. امام اینها با امام ما فرق دارد. امام اینها کاخ نشینی را دوست داشت. دزدی و اشرافی گری را تایید میکرده و دوست داشته در مقابل زورگویان خم شویم. او اصلا اهل جهاد و مقاومت نبوده و اهل ترس(مثلا تعامل) با دنیا بوده است تازه روزه هم نمیگرفته و میرفته بیرون شهر تا گناه نشه اما روزه را بخوره
  • IR ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۴
    5 1
    ممنون. خاک بر سرتون
  • IR ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۴
    2 3
    اینها امام جدید را دوست دارند و میخواهند امام جدید را به مردم معرفی کنند. امام اینها با امام ما فرق دارد. امام اینها کاخ نشینی را دوست داشت. دزدی و اشرافی گری را تایید میکرده و دوست داشته در مقابل زورگویان خم شویم. او اصلا اهل جهاد و مقاومت نبوده و اهل ترس(مثلا تعامل) با دنیا بوده است تازه روزه هم نمیگرفته و میرفته بیرون شهر تا گناه نشه اما روزه را بخوره
  • IR ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۵
    2 1
    طرح علامه قلابی چقدر برای مردم هزینه سنگین داشته

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس