حمص

با احتساب پیشروی های نیروهای ارتش سوریه و رزمندگان جبهه مقاومت در ۴ محور عملیاتی مساحتی در حدود ۲ هزار و ۶۰۰ کیلومتر در شرق استان حمص پاکسازی شده است.

به گزارش مشرق، با شروع بحران سوریه در سال ۲۰۱۱، گروه های تروریستی با کمک های جبهه غربی - عربی - صهیونیستی توانستند بخش های وسیعی را از غرب و شرق استان دمشق ( قلمون شرقی و غربی) اشغال کنند.

گروه های تروریستی تا قبل از شروع عملیات نیروهای جبهه مقاومت در بهار سال ۹۲ برای آزادسازی شهر القصیر در حومه جنوب غربی استان حمص، بیش از ۶۰ درصد مرزهای مشترک لبنان و سوریه را به اشغال خود در آورده بودند و بخش اعظمی از غوطه غربی دمشق را از کنترل ارتش سوریه خارج کرده بودند.

با تشدید درگیری های در مناطق مختلف سوریه، گروه تروریستی داعش هم در سال ۲۰۱۳ توانست بخش های وسیعی را در شرق استان حمص اشغال کند.

حساسیت نبردها در غرب استان دمشق باعث شد نیروهای ارتش سوریه و رزمندگان جبهه مقاومت تمام توان خود را برای پاکسازی غوطه غربی معطوف کنند و فقط به محاصره تروریست ها در قلمون شرقی در شمال شرق استان دمشق بسنده کنند زیرا کاهش فشارها بر پایتخت سوریه در اولویت بود.

حفظ امنیت پایتخت سوریه همچنین باعث شد، عملیات پاکسازی بیابان های شرقی استان حمص به صورت موقت از دستور کار خارج شود و نیروهای سوری و مقاومت به ایجاد کمربند امنیتی قوی در این منطقه رضایت دادند تا مانع از پیشروی گروه تروریستی داعش به سوی مرزهای اداری استان دمشق شوند.

اما نیروهای ارتش سوریه و رزمندگان جبهه مقاومت در نهایت پس از ۶ سال درگیری، فروردین ماه سال جاری توانستند بیش از ۹۵ درصد مرزهای مشترک لبنان و سوریه ( ۱۱۳ کیلومتر مربع) را به همراه مناطق غربی دمشق به کنترل خود درآورند.

 با تامین امنیت غوطه غربی دمشق، این فرصت در اختیار نیروهای جبهه مقاومت و ارتش سوریه قرار گرفت تا عملیات پاکسازی شرق استان حمص را در دستور کار قرار دهند و در نهایت فشار بر تروریست ها را در قلمون شرقی افزایش دهند.
 
در حالی که در روزهای گذشته همه نگاه ها به نتایج عملیات جبهه مقاومت در جنوب سوریه دوخته شده بود، ارتش سوریه و نیروهای متحد در عملیاتی غافلگیرانه پاکسازی مناطق شرقی استان حمص و محاصره گروه های تروریستی را در قلمون شرقی آغاز کردند.

به گزارش مشرق، فاز دوم عملیات نیروهای متحد از ۴ روز قبل و از حومه شهر القریتین (حد فاصل جنوب غرب شهر تدمر تا قلمون شرقی) با پشتیبانی جنگنده های روسی و سوری، یگان موشکی و توپخانه جبهه مقاومت شروع شد و در گام نخست بخش های وسیعی از جمله منطقه « المحسه و ارتفاعات حومه» از کنترل عناصر تروریستی داعش خارج شد.

این پیشروی ها در همان ابتدا زنگ خطر را برای تروریست های داعش در شرق استان حمص و تروریست های مستقر در شمال شرق استان دمشق به صدا درآورد.

**برای دیدن اندازه اصلی روی نقشه کلیک کنید**

نیروهای ارتش سوریه و رزمندگان جبهه مقاومت در محور جنوب غرب شهر تدمر و ارتفاع « هیال» موفق شده اند، مناطق و ارتفاعات « الطبقه، ثنیات الغزو، خان التراب، صنعیه، الخان، الوعریه، الطبق، ام جرن، وادی طبق، نقتیقیه و رواق » را از کنترل عناصر تروریستی داعش خارج کنند

در محور جنوبی شهر تدمر که محور دوم عملیات به شمار می آید تاکنون مناطق و ارتفاعات « الابتر، وادی الویزه، الصوانه، رجم التیس، خنیفیس صوانات الحمراء، صوبونیات العامره، صوبونیات خنیفیس» بازپس گرفته شده است.

محور سوم عملیات نیز از جنوب شرق شهر القریتین و محور قصر الحیر غربی آغاز شده و تاکنون مناطقی از جمله « المشتل، تلول خضاریات، ام الطویقیه، البارده، بصیری، خنیزیر، العبد و نصرانی» از وجود عناصر تروریستی داعش پاکسازی شده است.

جنوب شهر القریتین نیز هم چهارمین محور عملیات نیروهای مقاومت است و تاکنون مناطق « تلال الروس، حفیر، المحسه، سد القریتین، الصوانات المحسه، ضبع ۱۰۹۰، الخیمور، اشهدا و ایستگاه قطار » آزاد شده اند..

با پیشروی های چشمگیری که در ۴ روز گذشته به دست آمده بخش های وسیعی از جاده راهبردی تدمر - دمشق پاکسازی شده و ۱۸۷ تن از عناصر تروریستی داعش کشته و زخمی  شده اند.

با احتساب پیشروی های نیروهای ارتش سوریه و رزمندگان جبهه مقاومت در ۴ محور عملیاتی مساحتی در حدود ۲ هزار و ۶۰۰ کیلومتر در شرق استان حمص پاکسازی شده است.

**برای دیدن اندازه اصلی روی نقشه کلیک کنید**

 در همین ارتباط یک منبع میدانی در شرق استان حمص در گفت و گو با مشرق اعلام کرد: عناصر تروریستی داعش از مناطق محدود تحت کنترل در حومه شهر القرییتین و حومه جنوبی شهر تدمر در حال فرار هستند و نیروهای جبهه مقاومت در آستانه پاکسازی این مناطق هستند.

این منبع میدانی خاطرنشان کرد: با پاکسازی این مناطق، نیروهای ارتش سوریه و رزمندگان جبهه مقاومت از ۴ محور عملیات ( جنوب غرب تدمر تا مناطق قلمون شرقی ) به یکدیگر می رسند و سایر عناصر تروریستی را در قلمون شرقی شبه محاصره می کنند.

وی افزود: نیروهای جبهه مقاومت برای تکمیل محاصره تروریست ها در قلمون شرقی باید خود را از محور جنوبی شهر القریتین به مناطق شمالی فرودگاه «السین» از جمله ایستگاه بازرسی«المثلث»، گردان ۵۵۹ در بادیه الشام ( بیابان های استان دمشق) برساند.

به گزارش مشرق، با پیشروی های صورت گرفته در شرق استان حمص، آرزوی تروریست های برای رسیدن همرزمانشان از جنوب استان های دمشق و حمص به مرزهای اداری شمال شرق استان دمشق محقق نمی شود و فقط سناریو غوطه غربی دمشق یعنی خروج از قلمون شرقی (منطقه جیرود، ناصریه، رحیبیه، فتحه منقوره و ارتفاعات البترا، شرقی، الافاعی، زبیدی، خیمور، منقوره و الضبعه) انتقال به استان ادلب در انتظار آنان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس