نقشه میدانی لیبی.jpg

۵سال پس از مداخله نظامی غرب در لیبی که به سرنگونی معمر قذافی منتهی شد، ۱۷۰۰ گروه شبه نظامی برای در دست گرفتن قدرت، این کشور را به ویرانه‌ای فاقد نظم و امنیت تبدیل کرده‌اند.

سرویس جهان مشرق -  کشور لیبی یکی از ۱۰ کشور اصلی دارای مخازن نفت در جهان، با مساحت ۱٬۸۰۰٬۰۰۰ کیلومتر مربع چهارمین کشور بزرگ قاره آفریقا و هفدهمین کشور پهناور جهان است. لیبی در آفریقای شمالی با کشورهای مصر، سودان، چاد، نیجر، الجزایر و تونس هم‌مرز است.

لیبی بعد از حمله ناتو               ---                        لیبی قبل از حمله ناتو

 ۹۰ درصد از جمعیت ۶/۵ میلیون نفری این کشور در مناطق ساحلی با دریای مدیترانه زندگی می کنند؛ در مناطق دیگر زندگی قبیله ای در جریان است.

لیبی در سال ۱۹۵۱ به استقلال رسید اما معمر قذافی با یک کودتای نظامی از سال ۱۹۶۹ تا سال ۲۰۱۱ قدرت را در این کشور در اختیار داشت.

۵سال پس از مداخله نظامی غرب در لیبی که به سرنگونی معمر قذافی منتهی شد، ۱۷۰۰ گروه شبه نظامی برای در دست گرفتن قدرت، لیبی را به کشوری ویرانه و فاقد نظم و امنیت تبدیل کرده اند.

اکنون دو دولت رقیب در لیبی بر سرکار است؛ نخست اعضای مجلسی که در انتخابات ژوئن ۲۰۱۴ برگزیده شدند.

اعضای این دولت که توانی برای مقابله با شبه نظامیان و انتقال قدرت نداشتند در شرق و شمال شرق لیبی مستقر هستند و مرکز قدرت آنها در شهر طُبـرُق است.

دولت دوم یا همان مجلس پیشین، موسوم به کنگره ملی عمومی یا دولت وحدت ملی هنوز در طرابلس بر سر قدرت است و حاضر به انتقال قدرت نیست.

در نقشه ذیل مناطق قرمز رنگ تحت کنترل مجلس و دولت جدید که در شهر طبرق مستقر هستند، نشان داده است.
مناطق سبز رنگ تحت کنترل مجلس و دولت سابق است که دولت وحدت ملی نیز نامیده می شوند.
مناطق آبی و زرد رنگ، مناطق تحت کنترل قبیله ها را نشان می دهد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 3
  • فرهنگی ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۴
    18 5
    توضیحی در باره اینکه کدام نیرو به کجا وابسته است ندادید .قدرتهای منطقه ای وجهانی چه کسانی را در داخل لیبی مورد حمایت ویا تهاجم دارند ؟
    • IR ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۴
      4 0
      به نظر میاد مشرق فقط خواسته یک اطلاعات کلی بده اما لازمه اطلاعات تکمیلی داده بشه.بدون شک دخالت قدرت های جهانی به سود همان گروه های شبه نظامی تمام شده. امروز با لیبی از هم پاشیده روبه رو هستیم.
  • سيدمحمدحسين IR ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۴
    13 7
    خلي عالي بود، در يك مطلب مختصر شرايط ليبي ترسيم شد. تشكر
  • یه نفر IR ۱۶:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۱/۲۴
    4 8
    ای کاش لیبی انرژی هسته ای و موشک های دوربرد خودش رو به درخواست آمریکا منهدم نمی کرد تا به این سرنوشت دچار بشه.....لیبی متاسفانه نتیجه ی اعتماد به آمریکا رو گرفت.....

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس