trump

دانلد ترامپ را شاید بتوان خبرسازترین رییس‌جمهور حال حاضر دنیا دانست. او دیوارنگاری‌های بسیاری از نقاط دنیا را به خود اختصاص داده و از این جهت شاید در بین روسای جمهور تاریخ رکورددار هم باشد.

سرویس جهان مشرق - «دانلد ترامپ» رییس‌جمهور آمریکا به تبع رفتارهای نژادپرستانه، زن‌ستیزی، دیدگاه‌های عجیب و رادیکال، خوی معامله‌گر و تاجرصفت، ادبیات توهین‌آمیز و خودخواهانه، و اخلاقیات لجوجانه و کودکانه تصویری واضح‌تر از تصویر تمامی روسای جمهور تاریخ آمریکا به جهان ارائه داده است. وی، پدیده‌ای جدید در عرصه تاریخ سیاسی آمریکاست که تاکنون هیچ رییس‌جمهوری با این ویژگیهای آشکار و بعضا عجیب در آمریکا دیده نشده است. دست‌کم اگر قائل شویم که روسای جمهور سلف وی چنین خصیصه‌هایی داشتند اما درونگرا بودند در حالی که ترامپ علاقه خاصی به برون‌ریزی این ویژگیها دارد و متکبرانه به آنها افتخار می‌کند. در هر حال، امروز شاهد این هستیم که در بسیاری از کشورهای جهان «گرافیتی» یا همان «دیوارنگاری» تبدیل به بهترین جایگاه برای بیان احساسات هنرمندان و نمایندگان ملت‌ها نسبت به ترامپ شده است.

1. این اثر، در کشور مالت توسط یک هنرمند اهل جمهوری چک با نام مستعار «کمیس» خلق شده است. در این دیوارنگاری، یک نوجوان بوکسور که دستکش‌هایی با نقش پرچم آمریکا را در دست دارد، با مشت بر سر دانلد ترامپ کوبیده است. خالق اثر، در گفتگو با روزنامه «پالیتیکو» گفته است که «منظور من از انتخاب یک نوجوان بوکسور این است که مردم آمریکا این پیام را بدهد که بخاطر فرزندان‌شان با ترامپ مبارزه کنند هر چند که مشخص است این نوجوانان خود چه سرنوشتی را برای ترامپ رقم می‌زنند».


2. اینجا استان شانکسی چین است. چینی‌ها همان کسانی هستند که در طالع‌بینی آنها که شهرت جهانی دارد، هر سال به نام یک حیوان مشخص شده است. امسال، سال خروس است و از نظر چینی‌ها که ترامپ خیلی هم به آنها گیر داده است، چه کسی بهتر از جوجه خروسی به نام ترامپ که بتوان با آن عکس سلفی هم انداخت. عده‌ای در چین معتقدند که ترامپ خیلی به پای چین می‌پیچد و دشمن این کشور است. عده‌ای دیگر بر این باورند که اتفاقا سیاست‌های انزواطلبانه ترامپ می‌تواند به عدم دخالت آمریکا در امور چین منجر شود. در هر حال، ترامپ در چین هم منفور است و هم محبوب.


3. اینجا  انگلیس است و مردمش اصلا میانه خوبی با ترامپ ندارند. هر ساله در طی جشن «گای فاوکس» یا «جشن آتش» که یک جشن سالیانه‌ است و به نشانهٔ شکست طرح شکست باروت لندن در پنجم نوامبر هر سال برگزار می‌شود، مجسمه یکی از چهره‌های پر هیاهوی بین‌المللی ساخته شده و به نمایش در می‌آید. نوامبر 2016 مختص به ترامپ بود. دو هنرمند به نام‌های «فرانک شفرد» و «آندره دینز» ترامپ را در نظر گرفته بودند. تصویر خود گویای همه چیز است.


4. با نگاه به این تصویر، سبک نگاه اسپانیش‌ها را به خوبی احساس می‌کنیم. ترامپ، در این تصویر یک یانکی بددهان و لات نشان داده می‌شود که لمپنی و شیادی از چهره و خنده مشمئزکننده‌اش می‌بارد. شهردار شهر بارسلونا از تمامی مردم این شهر خواسته است تا در حمایت از این اثر، کمپینی بر علیه دیکتاتوری ترامپ تشکیل شود.


5. مکزیکی‌ها دل خونی از ترامپ دارند. او، آنها را مشتی بزهکاری موادفروش متجاوز خواند که آمریکا را به تباهی کشانده‌اند. اکنون شاهد یک دیوارنگاری از یک هنرمند مکزیکی هستیم که در آن مسئله ساخت دیوار مرزی بین آمریکا و مکزیک توسط ترامپ را به چالش کشیده است. در تصویر، ترامپ یک دختربچه لجوج عصبی زخم‌خورده نشان داده شده که در حالی که یک آجر در دست دارد، می‌خواهد دیوار مرزی بسازد.


6. این اثر هم مربوط به کار یک نقاش پرتغالی مقیم لندن ملقب به «فوریا اِی سی کی» است که ضمن کوبیدن سنگ دموکراسی بر سینه، بر روی آن نوشته شده: «این است دموکراسی وقتی یک احمق هم حرفی برای گفتن دارد». از روزی که این نقاشی دیواری خلق شده، عابرینی که گذر می‌کنند، به نشانه تنفر از ترامپ، با تخم مرغ بر آن می‌کوبند. فوریا در گفتگو با پالیتیکو این حرکت را همان چیزی که ایجاد ارتباط بین هنر و مردم می‌خواند می‌داند. به اعتقاد وی، در عمق این هنر ارتباطی می‌توان سمبل نارضایتی را دید.

تصویر مزین به تخم‌مرغ‌های کوبیده‌شده توسط مردم


7. در ایتالیا، یک کارناوال به نام «ویارِجیو» وجود دارد که هر ساله در شهر ویارجیوی ایالت توسکانی برگزار می‌شود که یک مجسمه عظیم از شخصیت سال را رونمایی می‌کند. مجسمه ترامپ یک شخصیت عصبی، هنجارشکن، حراف، و نژادپرست را تداعی می‌کند. ایتالیایی‌ها کمی سرخوش‌تر از مردم دیگر اروپا در برخورد با ترامپ هستند. آنها می‌گویند ما مثل سلام و وداعمان که در هر دو حالت می‌گوییم: «چائو»، نسبت به ترامپ هم رویکرد بی‌خیالانه‌تری داریم.


8. ظاهرا ژاپنی‌ها علاقه زیادی به ترامپ دارند. در کنار آدمک‌های سنتی ژاپنی که معمولا افراد محبوب خود را با چهره خندان می‌سازند، چهره ترامپ را می‌توان دید. سازنده این آدمک‌ها «ترزا می» نخست‌وزیر انگلیس را هم ساخته است. وی، در گفتگو با خبرگزاری فرانسه اظهار داشته که اکثر مردم ژاپن بر این باورند که ترامپ برای آنها شانس و شکوه می‌آورد. البته این نگاه ژاپنی‌ها که شکوه گمشده خود را در لابلای خاکروبه‌های جنگ‌جهانی دوم جستجو می‌کنند منطقی است و لذا همذات‌پنداری با دانلد ترامپ از سوی آنها توجیه‌مند است.


9. در کنیا دیوارنگاری‌های مختلفی توسط «ایوانز یگون» صورت گرفته است. وی تصاویر بسیاری را از باراک اوباما که به دلیل اصلیت کنیایی‌اش محبوب مردم این کشور است، نقش زده است. اما اکنون دیوارهای نایروبی پایگاه علاقه یگون به ترامپ است. وی، معتقد است که ترامپ شخصیت جالبی دارد. او در گفتگو با پالیتیکو اظهار داشته است: «من تصویر او را نقش می‌زنم چرا که هم محبوب و هم منفور است. باید باید به مدت 4 سال با او کنار بیاییم پس باید دوستش داشته باشیم».


10. ترامپ در حال حاضر در روسیه محبوب است و آن هم به خاطر رویکرد نرم و دوستانه‌ای که نسبت به دولت پوتین در پیش گرفته است. تصویر وی را می‌توان بر روی جعبه شکر و یا جعبه موبایل دید.


11. در صربستان، اوضاع شکل خاص خود را دارد. کوزوو به عنوان یک کشور مورد تایید 105 کشور جهان است اما از سوی صربستان و روسیه به رسمیت شناخته نشده و فشار روسیه و چین در شورای امنیت اجازه نداده که این کشور به عضویت سازمان ملل درآید. اهالی این کشور، ترامپ را به عنوان کسی در مقابل جهانی شدن ایستاده می‌شناسند و از جلوس‌اش بر کرسی ریاست جمهوری آمریکا بسیار خوشحال‌اند. در پوستر مورد نظر از یک جمله پارادکسیکال فلسفی در بین تصویر پوتین و ترامپ استفاده شده: «کوزوو، صربستان است».


12. مکزیکی‌ها در شهر مرزی «تیخوانا» پوسترهایی را تهیه دیده‌اند که بر برخی از آنها شعار «ما همه مهاجر هستیم» قید شده است. تصویر یک دختربچه مسلمان در آنجا بسیار نظر بینندگان را جلب کرده و آنها را به فکر وا می‌دارد.


13. برزیل و مردمش چندان میانه خوبی با ترامپ ندارند و دیلما روسف رییس‌جمهور پیشین او را یک فاشیست خوانده بود. تصویر زیر مربوط به روز تحلیف ترامپ است. اما اکنون، «میشل تمر» رییس‌جمهور کنونی برزیل رویکرد همکاری با ترامپ را در پیش گرفته و تماس اخیر بین وی و رییس‌جمهور آمریکا نشانه‌های مثبت همکاری تجاری ار درخود داشت.

14. اکثر مردم استرالیا که معمولا رویکرد و نگاه سیاسی لیبرالی دارند و میانه آنها با دموکرات‌ها بهتر است، ترامپ را از خود نمی‌دانند بالاخص اینکه اخیرا برخورد بسیار تند و زننده‌ای با نخست‌وزیر آنها حین گفتگوی تلفنی داشته است. تصویر زیر، ترامپ را در قامت یک مار شیطانی نشان می‌دهد و خواهان کنار گذاشته شدن او می‌شود.


15. اینجا آمریکا؛ تصویر روی دیوار به ما می‌گوید که ترامپ یک پسربچه پولدوست حریص قلدر و بداخلاق است.


منابع:

http://www.politico.com/magazine/gallery/2017/03/street-art-anti-trump-around-world-international-protest-000716?slide=0

http://www.f169bbs.com/bbs/news/261019-this-anti-trump-graffiti-has-appeared-in-australia

http://weburbanist.com/2017/01/22/see-wall-graffiti-praising-parodying-donald-trump/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • مجتبیh IR ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۷
    8 2
    خودمون دربارش چی فکر میکنیم؟
    • soap US ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۷
      9 7
      بستگی مستقیم داره به اینکه رو سیه چه نظری داشته باشه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس