کد خبر 99409
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۰:۲۳

محققان پژوهشکده فناوری اطلاعات وارتباطات دانشگاه صنعتی اصفهان موفق به طراحی وساخت رادار متحرک برد بلند مراقبت هوایی باند VHF در دانشگاه صنعتی اصفهان شدند.

به گزارش مشرق به نقل از واحد مرکزی خبر، رئیس پژوهشکده فناوری اطلاعات وارتباطات دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: رادار برد بلند مراقبت هوایی باند VHFبانام مطلع الفجر 2، رادار متحرک نیمه هادی است که قادر است به طور مستقل و یا به عنوان بخشی از یک سامانه پدافندی عملیات راداری را اجرا کند.

 فدایی افزود: رادار مطلع الفجر2 ، رادار مدرن با پردازش پیشرفته است که قادر است اهداف هوایی را تا برد 480 کیلومتر و همچنین اهداف با سطح مقطع پایین را آشکار سازی و ردگیری کند.

 وی به ویژگی خاص متحرک بودن این رادار هوایی به دلیل نصب بر روی یک خودروی سنگین اشاره کردو گفت: استفاده از منبع تغذیه شهری ویا دیزل ژنراتورها ونیز آماده به کارکردن این رادار درکمتر از 2 ساعت از دیگرویژگیهای این راداراست.

رئیس پژوهشکده فناوری اطلاعات وارتباطات دانشگاه صنعتی اصفهان افزود: در این رادار با 2 کانال مستقل به صورت همزمان وبا استفاده از همه ظرفیّت ،قابلیت ردیابی و آشکارسازی فرکانس ها را فراهم کرده اند که با این امکان، با جایگزینی یک کانال در صورت ایجاد اشکال درفرستنده،گیرنده ویا مسیر آنتن کانال دیگر، افزونگی و قابلیت اعتماد بالایی در جهت شناسایی وردگیری اهداف هوایی فراهم شده است.

فدایی با اشاره به قابلیت بهره برداری از این رادار در همه شرایط جوی گفت: برخورداری از برد مناسب، اندازه گیری زاویه، جهت، سرعت وارتفاع اهداف پروازی به روش مقایسه سیگنال بین 2کانال مستقل موجود در رادار از دیگرویژگی های رادار مطلع الفجر 2 است.

 بیست وپنجمین جشنواره بین المللی خوارزمی به منظور تجلیل و قدردانی از تلاش‌های پژوهشگران ، فناوران و نوآوران برتر داخلی و خارجی روز سه شنبه 15 بهمن ماه در سالن سران کشورهای اسلامی برگزار شد که طرح رادارمتحرک برد بلند مراقبت هوایی باند VHF(مطلع الفجر2) در بخش پژوهش‌های کاربردی این جشنواره عنوان نخست را به خوداختصاص داد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • بنده خدا ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۷
    0 0
    ممنون بسیار عالی میشه اگه راجع به رادار آرایه فازی نجم 802 که در جشنواره رتبه برتر رو کسب کرد هم مطلبی بذارید.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس