بارش‌های سیل‌آسا در خوزستان

بارش‌های سیل‌آسا در چند روز اخیر در استان‌های خوزستان، لرستان، ایلام و کرمانشاه موجب خسارت به چندین شهر و روستا شده، به نحوی که در خوزستان برخی روستاها تخلیه و اردوگاه اضطراری ایجاد شده است.

به گزارش مشرق، وقوع سیل طی ۲ روز گذشته در استان‌های غربی و جنوب غربی کشور از جمله خوزستان، لرستان، ایلام و کرمانشاه موجب خسارت به چندین شهر و روستا شده است به طوری که گزارش‌های سازمان هواشناسی درباره استان خوزستان حکایت از بی‌سابقه بودن بارندگی‌های اخیر در ۴۰ سال گذشته دارد.

همچنین در لرستان، ایلام و کرمانشاه بارش‌های سیل آسا، مسؤولان مربوطه را در حالت آماده باش قرار داده است تا از بروز خسارت‌های احتمالی جلوگیری کنند.

بارش‌های سیل‌آسا در چند روز اخیر در استان‌های غربی کشور موجب خسارت به چندین شهر و روستا شده، به نحوی که برخی روستاها تخلیه و اردوگاه اضطراری ایجاد شده است؛ همچنین سیل در برخی استان‌ها باعث طغیان رودخانه‌ها، ریزش سنگ و بسته شدن برخی راه‌های ارتباطی شده است و امدادرسانی به مناطق بحرانی در حال انجام است.

به علت بارش‌های خوب در استان خوزستان که منجر به پر شدن دریاچه‌های پشت سدهای خوزستان شده است و با توجه به پیش‌بینی بارش شدید طی ۶ تا ۹ بهمن، مسؤولان این استان برای جلوگیری از هرگونه مشکل ناگهانی از اواخر دی‌ماه به‌صورت تدریجی اقدام به باز کردن دریچه سدها کردند و با این کار آب رودخانه‌های خوزستان به میزان قابل‌توجهی بالا رفت.

اولین خطر در این راه متوجه روستاهای حاشیه رودخانه‌ها شد چراکه سیل بندهای احداثی روستاها به‌رغم همه تذکرات، ترمیم و احداث نشده بود. باوجود تلاش دهیاران و مردم و برخی مسئولان برخی سیل بندها توان مقابله با آب را نداشتند و شکستند.

مدیریت ضعیف مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان / لزوم تعمیر سیل‌بندها

رئیس مجمع نمایندگان خوزستان در مجلس در جلسه شورای برنامه‌ریزی خوزستان با انتقاد از مدیریت ضعیف مدیرعامل سازمان آب و برق اظهار کرد: سیل سال گذشته از پایین‌دست سد دز شهرستان دزفول شروع و تقریباً این شهر با شهرستان

خوزستان؛ سیل بندهای آلبوعفری، رفیع و شعیبیه شکسته شدند و مزارع کشاورزی و منازل مسکونی دچار آبگرفتگی شدند.

شوش اساسی‌ترین آسیب را دیدند و دولت طی مصوبه‌ای در فروردین‌ماه اعتباری را برای جبران خسارت‌های ناشی از سیل به استان اختصاص داد.

وی تصریح کرد: سیل‌بندهایی که در سیل سال ۹۶ تخریب‌شده را باید تعمیر کنیم تا مشکلات دیگری برای مردم ایجاد نشود. متأسفانه ۱۶ روستا در سیل تا سقف زیر آب بوده و اگر در آینده به دلیل مدیریت ضعیف، سد دز خوب مدیریت نشود و سیلی رخ بدهد، بازهم مردم آسیب جدی می‌بینند.

به دنبال شدت گرفتن سامانه بارشی در مناطق شمالی، شمال شرقی و شرق استان خوزستان و بالا آمدن آب رودخانه‌های کرخه، دز و کارون، روستاهایی در شهرستان‌های شوش، دزفول، دشت آزادگان، هویزه، شوشتر و اهواز دچار سیلاب و آب‌گرفتگی شدند.

شهر رفیع و چندین روستا به دستور استاندار خوزستان تخلیه شدند و مدیران استانی تا رسیدن شهر به وضعیت نرمال به دستور شریعتی ممنوع‌الخروج هستند

گزارش‌های میدانی حاکی از آن است که شکسته شدن سیل بندها، عدم ترمیم و بازسازی آن‌ها در زمان خشک‌سالی توسط سازمان آب و برق و تجاوز به حریم رودخانه‌ها از عوامل عمده ایجاد سیلاب در روستاها و زیر آب رفتن مزارع کشاورزی بوده است.


 

ممنوع‌الخروج شدن مدیران

غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان با توجه به شرایط اضطراری پیش‌آمده برای روستاهای حاشیه رودخانه‌های خوزستان اقدام به برگزاری نشست ستاد بحران کرد و با اشاره به بارش‌های قابل‌ملاحظه در روزهای آینده در بالادست رودخانه‌های استان، اظهار کرد: با توجه به بحران احتمالی فعلاً مدیران از استان خارج نشوند.

با توجه به پیش‌بینی حجم آب فراوان پشت سد کرخه، مخزن شماره ۴ و ۵ تالاب هورالعظیم به‌طور موقت بازگشایی می‌شوند تا به ظرفیت تالاب افزوده شود و حجم آب خروجی مشکلی برای مردم منطقه ایجاد نکند

وی افزود: بارش‌های فراوانی در بالادست و پایین‌دست سدهای خوزستان پیش‌بینی‌شده است به همین دلیل جاری شدن روان آب‌ها و سیلاب‌ها ممکن است مشکلاتی را برای بعضی مناطق ایجاد کند که در این خصوص بازدیدهایی از مناطق مختلف صورت گرفت و اقدامات لازم انجام شد.

استاندار خوزستان با بیان اینکه تالاب هور العظیم ظرفیت بیشتری برای پذیرش آب دارد، اظهار کرد: حجم آب فراوان پشت سد کرخه پیش‌بینی می‌شود و ممکن است خروجی سد کرخه افزایش یابد.

وی ادامه داد: مخزن شماره ۴ و ۵ که استفاده بهینه زیادی از آن‌ها نمی‌شود به‌طور موقت بازگشایی می‌شوند تا به ظرفیت تالاب افزوده شود و حجم آب خروجی مشکلی برای مردم منطقه ایجاد نکند.

شکسته شدن سیل بندهای آلبوعفری، رفیع و شعیبیه

سیل بندهای آلبوعفری در شهرستان دشت آزادگان، رفیع در شهرستان هویزه و شعیبیه در شهرستان شوشتر به دلیل بالا آمدن آب رودخانه‌ها دچار آسیب و شکستگی شد.

براثر شکستگی این سیل بندها مزارع کشاورزی و منازل مسکونی مردم این مناطق دچار آب‌گرفتگی و خسارت شد.


 

عرض شکستگی سیل بند شهر رفیع ۳ برابر شد

بهدادمنش عضو شورای شهر رفیع اظهار کرد: حجم آب در ورودی شهر رفیع بالا است و فقط ماشین‌های سنگین توانایی تردد دارند. اکنون تمام نیروها در حال فعالیت هستند که از پیشروی آب به سمت منازل مردم جلوگیری کنند.

وضعیت بحرانی سیل در شهر رفیع؛ اکنون اغلب مردم رفیع، شهر را ترک کردند اما برخی از آن‌ها برای کمک به مردم همچنان در شهر حضور دارند

عضو شورای شهر رفیع عنوان کرد: سیل بند رفیع هنوز ترمیم نشده است و عرض شکستگی سیل بند حدوداً ۳ برابر شده است و کار مرمت سیل بند بسیار مشکل شده است.

شهر رفیع به دستور استاندار خوزستان تخلیه شد، اکنون اغلب مردم، شهر را ترک کردند اما برخی از آن‌ها برای کمک به مردم همچنان در شهر حضور دارند.

تخلیه چندین روستا در خوزستان

چندین روستا در استان خوزستان از جمله روستای «بنی عاطی» در منطقه چغامیش دزفول نیز تخلیه شد اما با اقدامات صورت گرفته سایر روستاهای شهرستان دزفول نیاز به تخلیه ندارند.


 

برپایی اردوگاه‌های اضطراری

به دلیل سیلابی شدن برخی روستاها و تخلیه آن‌ها توسط مردم چندین اردوگاه اضطراری در سطح استان خوزستان با محوریت جمعیت هلال‌احمر راه‌اندازی شد.

بر همین اساس یک اردوگاه اضطراری در روستای آهودشت با ظرفیت ۵۰۰ نفر و یک اردوگاه اضطراری در روستای خلف برپا شد تا مردم سیل‌زده در آن‌ها مستقر شوند.

آسیب سیل به زیرساخت‌ها و ابنیه تاریخی لرستان / بیشترین خسارت در خرم آباد

احمد مرادپور معاون عمرانی استاندار لرستان با اشاره به خسارت شدید سیل دوشنبه‌شب به برخی زیرساخت‌های لرستان اظهار کرد: متأسفانه سیل به بسیاری از زیرساخت‌های جاده‌ای استان به‌ویژه در محورهای پل‌دختر آسیب جدی وارد کرده است.

وی خاطرنشان کرد: همچنین به دلیل شدت بالای بارش باران بسیاری از ابنیه تاریخی استان همچون پل‌ها خسارت‌دیده‌اند.

معاون عمرانی استاندار لرستان با بیان اینکه از ۲ روز گذشته هشدارهای سیل به دستگاه‌های امدادی و راهداری داده‌شده بود، افزود: اما به دلیل حجم بالای کار و شدت باران، برخی منازل مسکونی حاشیه رودخانه‌ها دچار آب‌گرفتگی شدند.

مسعود رضایی مدیرکل بنیاد مسکن لرستان با اشاره به بارش شدید باران در لرستان اظهار کرد: متأسفانه بارش‌ها در شب گذشته به برخی منازل مسکونی و مراکز تجاری استان خسارات فراوانی وارد کرده است.

وی خاطرنشان کرد: به دلیل ورود آب به منازل مسکونی حاشیه رودخانه خرم‌آباد (خرم رود) و همچنین پاساژهای اطراف آن، به برخی شهروندان و همچنین اجناس آسیب‌هایی وارد شده است.

مدیرکل بنیاد مسکن لرستان از اعزام اکیپ ۳۰ نفره برای ارزیابی خسارت به مناطق آسیب‌دیده خبر داد و گفت: هم‌اکنون تیم‌های ارزیاب در خرم‌آباد و سه روستای پل‌دختر مشغول بازرسی هستند.

رضایی تصریح کرد: سیل اخیر نسبت به موارد گذشته بی‌سابقه بوده و با توجه به‌شدت بارش احتمال خسارت‌زدگی بیشتری به منازل مسکونی و مراکز تجاری می‌رود.


همچنین مرتضی کاییدی بخشدار مرکزی پل‌دختر گفت: سیل در استان لرستان باعث خسارت ۳۰ میلیارد ریالی به شبکه‌های برق در پل‌دختر شد و تلاش نیروهای شرکت توزیع برق برای وصل برق این روستاها ادامه دارد.

لرستان؛ با وقوع سیل بی‌سابقه در استان ۳۰ تیم برای ارزیابی و بررسی خسارات سیل به مناطق مختلف استان اعزام شدند / ‏‬ محور ترانزیتی جنوب، حدفاصل معمولان مسدود شده و ریزش سنگ تقاطع «ماژین» در جنوب پل‌دختر را بسته است

مرتضی چغلوند رئیس پلیس‌راه لرستان نیز از مسدود شدن محور ترانزیتی جنوب، حدفاصل معمولان خبر داد و گفت: نیروهای راهداری منتظر فروکش آب در این محور هستند تا در اولین فرصت عملیات بازگشایی را انجام دهند.

وی بابیان اینکه تقاطع «ماژین» در جنوب پل‌دختر به دلیل ریزش سنگ هم‌اکنون بسته‌شده است، گفت: با این وجود هدایت وسایل نقلیه از کنار جاده در حال انجام است.

باد، باران و سیل در انتظار استان ایلام

رئیس گروه پیش‌بینی هواشناسی استان ایلام گفت: از عصر امروز بارش شدید باران همراه وزش باد بیشتر مناطق استان را فرامی‌گیرد.

رئیس گروه پیش‌بینی هواشناسی استان ایلام اذعان داشت: از اواسط وقت یکشنبه به‌تدریج بارندگی‌ها در سطح استان شروع می‌شوند اما از غروب یکشنبه تا صبح سه‌شنبه با توجه به این‌که سامانه بارشی تقویت می‌شود، بارش‌های فراگیر، گسترده و شدیدی را در کلیه نقاط استان خواهیم داشت.

ایلام؛ بارش‌های سیل‌آسا از روز یکشنبه استان را در برگرفته و سبب طغیان برخی از رودخانه‌ها شده است

وی افزود: مردم از اتراق در حاشیه رودخانه‌ها و ارتفاعات و دامداران از چرای دام خود به مناطق کوهستانی و صعب‌العبور خودداری کنند.

بارش‌های سیل‌آسا از روز یکشنبه استان ایلام را در برگرفته است که منجر به طغیان برخی از رودخانه‌ها شده است.

دانلود

آماده‌باش ستاد مدیریت بحران کرمانشاه برای مقابله با تبعات احتمالی بارش باران

در پی پیش‌بینی‌های هواشناسی و استقرار سامانه بارشی در جو منطقه، هوشنگ بازوند، استاندار کرمانشاه، مدیران دستگاه‌ها را ملزم به حضور در استان و آماده‌باش برای پیشگیری‌های مرتبط کرده است.

بنابر دستور بازوند، تمامی دستگاه‌های اجرایی و ستادی که اعضای ستاد بحران هستند به حالت آماده‌باش، تمامی مرخصی‌ها لغو و همه مدیران مربوطه اقدامات لازم در خصوص آمادگی در برابر سیل، آب‌گرفتگی‌های احتمالی، بسته شدن راه‌ها در ارتفاعات و هرگونه حوادث از این قبیل را اتخاذ کنند.


بارش باران از روز گذشته در برخی از نقاط موجب آب‌گرفتگی معابر و سیلابی شدن خیابان‌ها و بروز خسارت‌هایی به شهروندان شده است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس