حتي قبل از تنگه هرمز فعاليت نیروهای سپاه آغاز مي شود. شنودها از ورای منطقه آغاز و رهگيري براي "مثبت کردن" (کسب اطلاعات از شناورهاي بيگانه) در اين منطقه انجام مي شود. در اين محدوده هرشناوري در هر زماني که وارد خليج فارس شود رصد و شناسايي شده و تحت کنترل ما قرار می گيرد.

به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، تنگه هرمز یکی از مهمترین نقاط دریایی در جهان است که به خاطر اهمیت ویژه آن، سپاه پاسداران تمهیدات ویژه ای را برای حفاظت و تامین امنیت پایدار از آن در نظر گرفته است. یکی از فرماندهان نیروی دریایی سپاه، اخیرا به تشریح برخی اقدامات صورت گرفته در این تنگه استراتژیک و رویکرد مدبرانه و شجاعانه رزمندگان ایرانی در حفاظت از منافع کشورمان پرداخته است که خواندن آن خالی از لطف نخواهد بود.
 
وی با بیان اینکه يکي از مهم ترين اقدامات روزمره این نیرو، ره گيري هاي ناوگان هاي بيگانه حاضر در خليج فارس است، یاداور شده که همه نيروهاي راداري سپاه مسلط به زبان های خارجی هستند و کار ثبت عبور و مرور شناورهاي خارجي را برعهده دارند.
 
* فعالیت ایستگاه سپاه در تنگه هرمز
 
کنترل تنگه هرمز ماموريت اصلي نیروی دریایی سپاه است. اين نقطه يک ايستگاه  بين المللي به نام سپاه استيشن (Sepah station) است و همه شناورهاي عبوري از تنگه هرمز موظف هستند که خود را به نیروهای ایرانی معرفي کنند.
 

 
برهمين اساس کليه تردد ها در اين منطقه اعم از شناورهاي تجاري و نظامي که عبور بي ضرر از تنگه هرمز دارند، کنترل مي شوند. البته ایران به شناورهاي تجاري کاري ندارد مگر اين که به آن ها مشکوک شوند که در اين صورت براساس کنوانسيون هاي بين المللي دريايي آن ها را بازخواست مي کنند و در صورت لزوم بازرسي و توقيف مي شوند.
 
* آغاز رهگیری از دریای عمان
 
حتي قبل از تنگه هرمز فعاليت نیروهای سپاه آغاز مي شود. شنودها از ورای منطقه آغاز و رهگيري براي "مثبت کردن" (کسب اطلاعات از شناورهاي بيگانه) در اين منطقه انجام مي شود. در اين محدوده هرشناوري در هر زماني که وارد خليج فارس شود رصد و شناسايي شده و تحت کنترل ما قرار  می گيرد.
 
وقتي شناورهاي ناوگان هاي نظامي بيگانه قصد ورود به خليج فارس را دارند به طور عمده به صورت کارواني وارد مي شوند؛ مثلا 4 فروند همراه هم وارد مي شوند. اين شناورها قبل از اين که وارد حوزه منطقه ای شوند تحت کنترل اطلاعاتي رزمندگان ایرانی قرار مي گيرند.
 
* 9500 متر ورود به حریم ناوهای هواپیمابر آمریکا
 
اين کنترل از طريق سيستم هاي شنود، يگان هاي شناوري، رهگيري با هواپيماهاي بدون سرنشين و سامانه هاي راداري اتفاق مي افتد. اين رهگيري ها خيلي حساس و مهم است و حساس ترين نکته در اين مقوله اين است که شناورهاي آمريکايي براي خودشان حريم امنيت تعريف کرده اند که اين حريم در ساير نقاط دنيا رعايت مي شود. به عنوان مثال حريم ناوهاي هواپيما بر آمريکايي در دنيا 10 کيلومتر است يعني در شعاع کمتر از 10 کيلومتري اين شناور هيچ جنبنده اي نبايد باشد. بر همين اساس در بسياري از نقاط دنيا وقتي اين ناوها وارد تنگه ها و کانال ها مي شوند آن تنگه به مدت 24 ساعت بسته مي شود تا نيروهاي آمريکايي به راحتي عبور کنند.
 

 
هيچ شناوري حق نزديک شدن به اين ناوها را ندارد به ويژه اگر آن ها تشخيص دهند که آن شناور، شناور نظامي است. با اين حال نیروهای ایرانی اين حريم را در این منطقه قبول نداشته و آن را شکسته اند که آن ها هم به ناچار اين موضوع را پذيرفته اند. 
 
* ترفندهای امریکا برای فرار از رهگیری توسط سپاه
 
آمريکايي ها علاقه فراواني دارند که رهگيري اطلاعاتي نشوند. به خصوص وقتي همراه ناوهاي ديگر کشورها وارد منطقه مي شوند مايل نيستند که شناورهای سپاه به آن ها نزديک شوند بر همين اساس ديگر به همراه ناوهاي ساير کشورها وارد نمي شوند چرا که نمي خواهند هيمنه ظاهري شان جلوي آن ها شکسته شود.
 
گاهي حتي با هماهنگي کشورهاي جنوب خليج فارس، در سکوت راديويي و در بين شناورهاي تجاري و با سرعتي به اندازه سرعت آن ها به سمت تنگه هرمز مي آيند و حتي کشور عمان هم که ايستگاه بين المللي دارد آن ها را صدا نمي زند ولي به دليل قدرت و تسلط بالاي نیروهاي سپاه، به خوبي آن ها شناسايي می شوند. حتي گاهي که کشورهاي همسايه آن ها را پيج مي کنند آمريکايي ها پاسخ نمي دهند اما به ايستگاه سپاه به ناچار پاسخ مي دهند.
 

 
آمريکايي ها تلاش مي کنند از رهگيري سپاه فرار کنند به همين دليل ساعت هاي مختلفي در روز را آزموده اند تا بلکه نیروها هوشیار نباشند. مثلا ساعت 12 نيمه شب يا 3 و 4 بامداد را تجربه کرده اند اما هميشه رهگيري شده اند. حتي آب راه خود را از آب هاي بين المللي به آب هاي عمان تغيير مي دهند ولي باز هم رهگيري مي شوند چرا که نقاطي در تنگه هرمز هست که آن ها مجبورند تغيير مسير دهند.
 
* مانور بالگردهای امریکایی بر فراز شناورهای سپاه
 
تنها کاري که غربی ها پس از این تحقیر قانونی مي کنند اين است که بالگردهاي خود را بالاي سر شناورهای ایرانی سپاه بياورند تا آن ها را بترسانند اما رزمندگان از اين کارها هراسي ندارند.
 
در همين شرايط نیروهای دریایی ایران خيلي خونسرد و عادي وظايف خود را انجام مي دهند و تاجايي که لازم باشد جلو مي روند و کاري به آن ها ندارند. بارها اتفاق افتاده است که بالگردهاي آمريکايي تلاش کرده اند با هاور کردن مانع از پيش روي شناورها سپاه شوند اما بچه ها جلو رفته اند و بالگرد  آمريکايي هم به ناچار آن قدر عقب رفته است تا مجبور شده روي ناو بنشيند!

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 33
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 7
  • یدی ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۴
    0 0
    اینها ثمرات قیام کربلاست که اینگونه نتایجی در بر دارد. تا با حسین هستیم خدا همیشه نگهبان وپاسبان ماست
  • یوسف ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۴
    0 0
    یاد این داستان طنز افتادم : مکالمه رادیویی زیر در تاریخ ۱۶ اکتبر ۱۹۹۷ توسط کانال ۱۰۶ فرکانس فوریت‌های دریایی منطقه فینیستر واقع در سواحل گالیسیا در شمال غربی اسپانیا میان امریکایی ها و گالیسیایی‌ها ضبط شده و واقعی‌ می‌‌باشد: گالیسیایی: از A۸۵۳ با شما صحبت می‌کنم. لطفا برای اجتناب از تصادم با ما مسیر خود را ۱۵ درجه به جنوب تغییر دهید… مستقیما به سوی ما در حرکت هستید. فاصله ۲۵ مایل دریایی. امریکایی: توصیه می‌‌شود مسیر خود را ۱۵ درجه به شمال تغییر دهید تا از تصادم جلوگیری شود. گالیسیایی: خیر. تکرار می‌‌کنم که برای اجتناب از تصادم مسیر خود را ۱۵ درجه به جنوب منحرف کنید. یک امریکایی دیگر: اینجا فرمانده یک ناو نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا. تاکید می‌‌کنم که مسیر خود را ۱۵ درجه به شمال تصحیح کنید تا حادثه ای پیش نیاید. گالیسیایی: امکان پذیر و مناسب نیست. تکرار می‌‌کنم که مسیر خود را عوض کنید و گرنه تصادم حتمی است. افسر امریکایی با لحن عصبانی: اینجا کاپیتان ریچارد جیمز هوارد… فرمانده ناو هواپیما بر یو اس اس لینکلن نیروی دریایی آمریکا. این یکی‌ از بزرگترین کشتی‌های جنگی آمریکا می‌‌باشد. ۲ فروند رزم ناو بزرگ، ۶ فروند ناو شکن، ۵ فروند ناوچه، ۴ زیر دریایی و تعداد زیادی شناور‌های پشتیبانی ما را اسکورت می‌‌کنند. برای انجام رزمایش و داشتن آمادگی مقابله با عملیات احتمالی‌ ارتش عراق به سوی خلیج فارس در حرکت هستیم. پیشنهاد نمی‌‌کنم، بلکه دستور می دهم که مسیر خود را ۱۵ درجه به طرف شمال تغییر دهید وگرنه مجبور خواهیم شد اقدامات لازم را برای امنیت این کشتی و نیروهای ائتلاف انجام دهیم. کشور شما کشوری هم پیمان، عضو ناتو و این ائتلاف است… لطفا اطاعت کرده و از مسیر ما کنار بروید. گالیسیایی: اینجا خوان مانویل سالاس الکانتارا. ما فقط دو نفر هستیم. یک سگ، غذایمان، ۲ قوطی آبجو و یک قناری که هم اکنون خواب است، ما را همراهی می‌‌کنند. از حمایت کانال دیال کرونیا (فرستنده رادیویی) و کانال ۱۰۶ فووریت‌های دریایی برخوردار هستیم. به هیچ جایی‌ نمی رویم زیرا در زمین محکم قرار داریم. ما در فانوس دریایی A-۸۵۳ فینیستر، واقع در سواحل گالیسیا می‌‌باشیم. اصلا نمی دانیم که این فانوس در چه ردیفی‌ میان فانوس‌های دریایی اسپانیا قرار دارد. می توانید هر اقدامی را که صلاح دیدید و هر غلطی که خواستید برای حفاظت از کشتی خود انجام دهید. کشتی کثافتتان بسوی صخره‌ها در حرکت است. به همین خاطر مجددا تاکید داریم که بهتر است که مسیر را ۱۵ درجه به جنوب تغییر دهید تا از برخورد با ما جلوگیری شود! امریکایی: باشه، دریافت شد. متشکرم!
  • ۱۴:۵۸ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۴
    0 0
    اقتدار ايرانيها و زير بار زور نرفتن انها مايه غرور همه ما است ايران كه ويران شود كنام پلنگان و شيران شود
  • عمو ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۴
    0 0
    وقتی خاطره گویی رو تبدیل به گزارش میکنین لا اقل شرایط اولیه نوشتن گزارش رو رعایت کنین. خدا قوت دریا دلای پاسدار
  • ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۴
    0 0
    يه روزي لرد كروزون در گوش ملكه انگليس نجوا كرد كه به سمت شرق ايران حمله و آنجا را استعمار كند. ملكه گفت از نيروي دريايي ايران مي ترسد. لرد كروزون گفت: "اگر در آلاسكا مار پيدا مي شود، در ايران هم دريانورد پيدا ميشود" كجايي لرد كروزن كه ببيني هيبت دريانوردان ايراني و بزرگترين سازمان چريك دريايي جهان رو!!!
  • کورش ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۴
    0 0
    دم سپاه و هرکی که امریکا و متحدانشو تحقیر کنه گرم
  • محمود ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۴
    0 0
    ایول ایول ایول سپاه تاج سره ایول!
  • ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۴
    0 0
    هنوز مانده تا تحقير كامل اين ابرقدرت پوشالي....انتقام ايرباس و سهداي ناوچه هاي جوشن و پيكان و ناوهاي سهند و سبلان مانده...هنوز انتقام خون بچه هاي بيژن گرد مانده...به خدا قسم انتقام همه شان ر ا خواهيم گرفت....
  • hassan aghabozorgi ۱۶:۵۶ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۴
    0 0
    درود بر سپاه و ارتش درود بر ایرانی درود بر ایران
  • ۱۶:۵۷ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۴
    0 0
    انشاالله به امید آزادی قدس!
  • سعید ۱۷:۴۱ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۴
    0 0
    من در قدرت دریایی ایران شکی ندارم وآرزومه از اینی که هست قویترهم بشه که میشه ولی تنها سوالی که برام میمونه اینه: آیااگرجنگی شودایران تاچه زمانی میتونداقتداردریایشوحفظ کند؟آیااقدامات لازم جهته نبردهای طولانی دربدترین شرایط دیده شده یانه؟
  • mehran ۱۷:۵۱ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۴
    0 0
    سلام ببخشید یک سوال داشتم منظور از هاور کردن در این جمله چی هستش ؟ بالگردهاي آمريکايي تلاش کرده اند با هاور کردن مانع از پيش روي شناورها سپاه شوند ؟؟؟
  • محمد ۱۷:۵۵ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۴
    0 0
    روح و ريحان الهي نثار روح بلند و ملكوتي سردار جانثار لشكر مخلص خدا اكر سباه نبود كشور هم نبود امام الشهدا خميني ( رض )
  • mohammad ۲۰:۱۷ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۴
    0 0
    هاور یعنی حمله فرهنگی, زبانی, نفوذ در هویت, از بین بردن ارزش ها, داخل کردن فرهنگ غربی, از بین بردن غیرت و............,
  • حسین ۲۰:۳۹ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۴
    0 0
    روزی باید برسد که حتی جرات نکند هواپیماهایش را بالای سر ناوهای ما بفرستد. خاطره ی یوسف خیلی قشنگ بود!!!!
  • ANK ۲۰:۴۷ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۴
    0 0
    اتفاقا يك بار يك ناو آمريكايي محل نميده كه قايقاي تندروي سپاه ميرن پيشش بعد سريع پشيمون ميشه !
  • ۲۱:۳۹ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۴
    0 0
    درود بر شیعیان آزاده
  • علی روشن ضمیر ۲۱:۴۹ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۴
    0 0
    ما هر چه که داریم از تبعیت از اهل بیت و مکتب اسلام ناب محمدی است. زنده باد اسلام و عاشقان واقعی اسلام. مرگ بر ملی گرایی زنده باد ایران اسلامی
  • محمد ۲۲:۱۰ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۴
    0 0
    چرا این مقاله در زمان مانور و لایت منتشر شد ؟ !
  • ۲۲:۳۶ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۴
    0 0
    به جان ايهود باراك ما اصلا قوي نيستيم.ميگم به جون ايهود!
  • محمود ۲۲:۴۴ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۴
    0 0
    این را خوب و درست گفتی : تا با حسین هستیم خدا همیشه نگهبان وپاسبان ماست
  • فواد ۲۲:۴۸ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۴
    0 0
    خيلي جالبه. رزمايش نيروي دريايي ارتشه به مناسبتش از توانمندي سپاه مي نويسيد. شما اگه چاره داشته باشيد مي گيد كل مملكت مال سپاهه. شك نكنيد كه در خط دشمن كار مي كنيد. چون به گفته امام راحل هركسي در راستاي تضعيف ارتش كار كنه خائنه و بي شك شما هم جزء اين دسته ايد. و تجربه ثابت كرده كه شما مشرقي ها و امثال شماها فقط مي خواهيد كه ارتش رو تضعيف كنيد . چرا از توانمندي هاي ارتش چيزي نمي نويسيد؟مگ نه اينكه در رهگيري و فرونشاندن پهباد آمريكايي نقش ارتش را اصلا نياورديد و خط كشيد بر تما مجاهدتهاي ارتش حزب ا... .واقعا براي مسئولين سايت مشرق متاسفم. خيلي بي تدبير هستيد كه خودتون را مدافع ولايت مي دونيد. حداقل به كلام و گفتار مولا مون سيد علي گوش كنيد . از شما مشرقي ها كه توقعي مبني بر انتشار اين كامنت نيست . اگر هم منتشر نكنيد بيشتر از اين از شما انتظار ندارم. لطفا برخي افراد كم سواد و بي اطلاع ما رو دشمن سپاه فرض نكنند. اين دوستان نادان چون مشرق ضربه بيشتري به نظام و سپاه مي زند. چونان دوستان نادان و فكر مي كنند دارند به نظام خدمت مي كنند. ولي خب ندارند كه دارند آب تو آسياب دشمن مي ريزند.
  • ۲۲:۵۶ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۴
    0 0
    اولا با سواد سپاه نه سباه ثانيا عين جمله امام اينه اگه سواد نداري برو بيشتر مطالعه كن" اگر ارتش نبود سپاه نبود و اگر سپاه نبود كشور هم نبود"اين دو لازم و ملزوم همديگرند وپس خواهشا حداقل به امام رحم كنيد و حرفهاش رو سانسور نكنيد و جلوتر از ولي فقيه حركت نكنيد.
  • فری ۲۳:۱۵ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۴
    0 0
    خیلی باحال بود داداش یه ساعت بود داشتم با خودم میخندیدم فکر کنم از این به بعد هر وقت اسم ناو هواپیمابر رو بشنوم این نوشته شما جلوی چشمم ظاهر بشه و از خنده ریسه بر بشم.
  • ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۵
    0 0
    احتمالاً یعنی با بالگرد روی شناور می آن که باد بالگرد نذاره اونجا بمونن و جاشونو تغییر بدن.
  • ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۵
    0 0
    ببخشید من اشتباهی منفی دادم!
  • اميد ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۵
    0 0
    الله اكبر به غيور مردان ما . . .
  • كريمي ۱۸:۲۹ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۵
    0 0
    اين مطلبو اونايي بخونن كه انديشه غرب عقلشونو ربوده تا شايد ذره‌اي معني غيرت را درك كنند.نميدونم تا كي ميخوان به امثال ماكياولي و جان لاك و روسو و .... سواري بدند.با تشكر
  • ۱۹:۰۶ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۵
    0 0
    من نیروی دریایی ارتش را ستایش میکنم. مقام معظم رهبری.
  • محمد گودینی ۲۰:۳۶ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۶
    0 0
    ان شاالله نیروی دریایی کشورمان ناو هواپیمابری داشته باشد که در سواحل آمریکا و سایر کشورهای مزاحم پرسه بزند تا مجبور شوند برای همیشه گورشان را از سواحل کشورمان گم کنند.
  • ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۱
    0 0
    به امید روزی که تمام کشورهایی که از ما چه به زور و چه با ترفند توسط استعمارگران و چپاولگران غرب جدا کرده اند به ما بازگردانده شوند. رهبر عزیزم دوستت دارم به خاطر این همه صبوری که نسبت به فتنه ها تا الان داشته ای. این همه موفقیتهایی که تا کنون جوانان برومند ایران زمین داشته اند فقط به درایت شمه برمیگردد. خاک بر سر دولت قاجار و پهلوی (کثیف و هوس باز) که هر چه می کشیم از این غربیهای بی پدر و مادر ه شما خورشیدی هستید برای ایرن زمین.
  • نازعات ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۹
    0 0
    خیلی حال کردم very nice
  • نازعات ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۹
    0 0
    النازعات غرقا(1) لبیک یا خامنه ای

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس