لیست امید

نماینده لیست امید اعتراف کرده است که اعضای لیست امید به ستاد اصلاحات نفری ۵۰ میلیون تومان پول پرداخت کرده‌اند.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** نماینده لیست امید: نفری ۵۰ میلیون تومان به ستاد اصلاحات پرداخت کردیم

«عبدالرضا هاشم‌زایی» نماینده عضو لیست امید در مجلس در مصاحبه با روزنامه شرق در پاسخ به این سؤال که «نماینده‌ای که ماهانه پنج میلیون تومان پول می‌گیرد و کلی هزینه رفت‌وآمد و ایاب و ذهاب او می‌شود چه دلیلی دارد که خودش، افراد دیگر یا اسپانسرها بخواهند از او حمایت کنند؟»، گفت:

«این کار را همه جا می‌کنند. البته دوره دومی که من نماینده بودم، انقلاب تازه به وقوع پیوسته بود. ما یک حساب باز کردیم و ۳۷‌ هزار تومان پول جمع شد، آن موقع، یعنی ۳۲، ۳۳ سال قبل؛ یکی ۵۰۰ تومان ریخته بود یکی هزار تومان و بالاخره ۳۷‌ هزار تومان برای تبلیغات من در آن دوره جمع شد. تقریباً ۳۰‌ هزار تومان آن خرج تبلیغات شد. آن موقع هم ارزان بود، بالاخره پول مرکب و ساندویچ افرادی که در ستاد بودند و یک پوستر شد ۳۰‌ هزار تومان جمع شد. آن‌هایی هم که طرفدار من بودند، این یک هفته را می‌آمدند با ماشینشان کار می‌کردند که داوطلبانه بود. رئیس ستاد به من گفت هفت تومان اضافه آمد، چه‌کار کنیم؟ گفتم بدهید به خودم، می‌رویم مجلس معلوم نیست که حقوق داشته باشیم؛ تا رسید به امسال که نماینده تهران شدم. قرار شد نفری ۵۰ میلیون تومان به ستاد کل کمک بکنیم؛ که برای کل نمایندگان [لیست امید] بود».

هاشم زایی در ادامه تصریح کرد که تنها ۲۰ میلیون پرداخت کرده و آن هم یکی از آشنایان پرداخت کرده. وی در توضیح این اقدام گفت: «با توجه به سوابقی که من دارم نباید به اندازه یک نماینده صفرکیلومتر هزینه پرداخت کنم. تازه باید یک چیزی بدهند که می‌خواهم نماینده شوم. عادت کرده بودم که به من هفت تومان داده بودند و نماینده مجلس شده بودم. عیبی ندارد که ما شفاف صحبت می‌کنیم».

هاشم زایی در بخش دیگری از این مصاحبه تصریح کرد که برخی از نمایندگان مبلغی بین ۷۰۰ میلیون تا یک میلیارد تومان هزینه کردند تا به مجلس راه یابند.

این نماینده اصلاح طلب مجلس در پاسخ به این سؤال که «چطور می‌شود بر هزینه‌های انتخاباتی نظارت کرد؟ فکر می‌کنم یک طرح یا لایحه هم در مجلس برای شفافیت هزینه‌های تبلیغاتی مطرح بود» گفت: «خود من با آن مخالف بودم».

هاشم زایی در پاسخ به این سؤال که «در مجلس دهم، برخی از لابی‌ها گله دارند، به‌ویژه در فصل رأی‌اعتمادها، نظرتان چیست؟» گفت: «لابی و چانه‌زنی در آستانه رأی‌اعتماد البته طبیعی است. من نمی‌خواهم خیلی علیه همکارهایم صحبت کنم».

گفتنی است پیش از این فعالین اصلاح طلب تاکید کرده بودند که لیست امید در مجلس و شورای شهر با رانت بسته شده است. اولین بار «فاطمه دانشور» عضو شورای شهر چهارم، خبر «لیست فروشی» شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان مبنی بر پیشنهاد ۲ میلیارد تومانی برای گنجاندن نام وی در لیست اصلاح‌طلبان را رسانه‌ای کرد. پس از آن روزنامه اصلاح‌طلب آفتاب یزد، خبر لیست‌فروشی اصلاح‌طلبان در انتخابات پنجمین دوره شورای شهر تهران را تأیید و تصریح کرد که دبیرکل حزب کارگزاران در این خصوص نقشی کلیدی داشته است.

موضوع لیست رانتی و شائبه دخیل بودن پول‌های کثیف در کارنامه اصلاح طلبان مسبوق به سابقه است. پیش از این نیز در انتخابات مجلس دهم «الهه کولایی» فعال سیاسی اصلاح‌طلب و عضو شورای هماهنگی مجمع زنان اصلاح‌طلب که با وجود سوابق کاری و داشتن چهره‌ای سرشناس در جریان اصلاحات از فهرست امید در مجلس شورای اسلامی جامانده بود در مصاحبه‌ای با خبرگزاری «آنا» اعلام کرد: «همیشه پول و قدرت در حوزه سیاست تأثیرگذار هستند. برخی کاندیداها از طریق رانت وارد لیست امید شدند و من این مسئله را تکذیب نمی‌کنم».

** نطق تلویزیونی رئیس جمهور بیشتر شبیه لالایی بود!

روزنامه آفتاب یزد در مطلبی در واکنش به نطق اخیر تلویزیونی روحانی نوشت:

«حسن روحانی این بار هم سنت شکنی نکرد و به یک رسم چهارساله در گفتگوهای رو در رویش با مردم از طریق تلویزیون، مته به خشخاش نگذاشت، با آب و تاب و حماسی حرف نزد، تن صدایش را خیلی بالا نبرد و شاید برای خیلی‌ها حرف‌هایش که از ۱۰ شب در تلویزیون پخش شد، لالایی خوبی برای یک خواب تا صبح فردای پرکارشان بود. سه‌شنبه شب رئیس جمهور این بار نه در برابر دو مجری (یک مرد و یک زن) بلکه در مقابل یک نفر نشست تا به برخی سؤالات بی‌جان او پاسخ‌های کم‌جان بدهد. بخش‌هایی از حرف‌های حسن روحانی در گفتگوی تلویزیونی بی‌شباهت به دفعات پیشین نبود. انگار که برخی جملات را حفظ کرده باشد و مدام به مانند یک شعر یا موسیقی در ایام مختلف آن را در رسانه ملی تکرار کند. خلاصه آنکه اظهارات دو روز پیش روحانی در تلویزیون مشابه باقی سخنان کم رمقش در آن رسانه -طی چهار سال گذشته- و البته متفاوت با بیانات و نطق‌های انتخاباتی آتشینش در استان‌های مختلف و مناظره‌ها بود».

گفتنی است نطق تلویزیونی اخیر روحانی با استقبال سرد روزنامه‌های اصلاح طلب مواجه شد. رئیس جمهور در این نطق تلویزیونی تاکید کرد که مشکلاتی که در سال ۹۲ با آنها روبرو بوده‌ایم از جمله تورم، بیکاری و هسته‌ای امروز یا از بین رفته و یا شدیداً کاهش یافته است!.

اظهارات رئیس‌جمهور مبنی بر اینکه مشکلات آغازین دولت یازدهم از جمله بیکاری، رشد منفی اقتصادی و تورم از بین رفته و یا به شدت کاهش یافته‌اند به اندازه‌ای با واقعیات موجود کشور ناهمخوان است که حتی حامیان رئیس‌جمهور و دولت نیز نتوانسته‌اند از مقابل آن به راحتی بگذرند و واکنشی نشان ندهند! به عنوان مثال «صادق زیباکلام» یکی از فعالین سیاسی اصلاح طلب پس از اظهارات روحانی در صفحه شخصی خود نوشت «بعد از سخنان امشب آقای روحانی دارم فکر می‌کنم نکنه ما دو تا ایران داریم. یکی در عالم واقعیت یکی هم تو ذهن ایشون. اولی پر از مشکل، دومی اصلاً مشکلی نداره»!

** دولت یازدهم برای مسکن کاری نکرد

«کمال اطهاری» کارشناس اصلاح طلب حوزه مسکن در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت:

«فشار می‌آورند که چرا وام مسکن را زیاد نمی‌کنید. دولت یازدهم اولاً تحت تأثیر این فشارها، دوم به دلیل کژفهمی از علم اقتصاد، سوم بر اثر نبود اراده کافی برای اینکه بخش مولد را به حرکت در بیاورد و چهارم به‌جهت گسیختگی تیم اقتصادی و تن‌دادن به آن نتوانست اقدام مناسبی در بخش مسکن انجام دهد، درحالی که دولتی که می‌خواهد اقتصاد درون‌زا را پیش ببرد، نباید این توجیهات را داشته باشد و بگوید چون فشار آمد، سرم را خم کردم».

گفتنی است در روزهای گذشته گزارشی با عنوان «ابتکار جالب مسئولان برای کارنامه سازی از طریق تغییر نام/ گنجشک «مسکن مهر» قناری «مسکن اجتماعی» شد!» مبنی بر تلاش دولت یازدهم برای کارنامه سازی در حوزه مسکن در سایت مشرق منتشر شد. در بخشی از این گزارش آمده است. «با گذشت چهار سال از بی مهری دولت به مسکن مهر و مزخرف نامیدنش، پروژه‌های نیمه کاره این طرح با تغییر نام، مسکن اجتماعی لقب می‌گیرند تا با وقفه‌ای چند ساله، آرزوی خانه دار شدن کم درآمدها محقق شود».

روحانی-خرداد ۹۲- در جریان رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری گفت: «تأمین مسکن ارزان برای جامعه جزو برنامه‌های دولت تدبیر و امید است»؛ اما در طول فعالیت دولت یازدهم، هیچ نشانه‌ای مبنی بر عزم دولت در ساخت مسکن مشاهده نشد. روحانی - خرداد ۹۵- گفت: «اصولاً، احداث فرودگاه، کشیدن خط آهن، ساخت مسکن یا احداث اتوبان به عهده دولت نیست بلکه دولت موظف به بهبود شرایط سرمایه‌گذاری و فضای کسب‌وکار و ارتقای روابط کشور با دولت‌های خارجی است تا امکانات لازم برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی را فراهم آورد». 

در این میان، عباس آخوندی-وزیر میلیاردر دولت- نیز به‌جای پاسخگویی درباره وعده‌های دولت و کارنامه خود در جایگاه شاکی نشست و با توهین به مردم در پاسخ به سؤال دبیر کمیته مطالبه حق مسکن-بهمن ۹۳- در اظهارنظری توهین‌آمیز عنوان کرد: «مسکن مهر طرح مزخرفی است»! 

دولت یازدهم تلاش کرد تا «کلمه» مسکن اجتماعی را جایگزین «طرح عملیاتی شده» مسکن مهر کند و از آن به‌عنوان طرح اصلی دولت در حوزه مسکن نام برد؛ اما علیرغم هیاهوی رسانه‌ای تا به امروز حتی یک ماکت از «مسکن اجتماعی» نیز ساخته نشده است چه برسد به ساخت و تحویل آن به مردم. در نهایت مسکن مهر رها شد و مسکن اجتماعی نیز تنها روی کاغذ اجرا شد.

** عصبانیت اصلاح طلبان از جمع شدن بساط مافیای اقتصادی

روزنامه قانون در مطلبی با عنوان «پایان آخرین بازمانده» نوشت:

«فرهاد رهبر در حاشیه همایش معاونین آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی درباره استعفای محسن هاشمی افزود: ما تشکیلات دانشگاه آزاد اسلامی را بازنگری کردیم و به تصویب هیات امنا رسیده است. وی افزود: با تغییر این تشکیلات، برخی از معاونت‌ها با یکدیگر ادغام می‌شوند.

رهبر تاکید کرد: با وجود تغییر ساختار دانشگاه آزاد اسلامی و به دلیل وجود مشغله کاری آقای محسن هاشمی، با استعفای وی موافقت خواهد شد. لازم به ذکر است برخی دیگر از شخصیت‌هایی که روند مدیریتی دانشگاه آزاد را بعد از رحلت آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی قبول نداشتند نیز استعفا داده بودند ولی مسئولان با این استعفاها موافقت نکردند اما محسن‌هاشمی‌رفسنجانی، به عنوان آخرین بازمانده خاندان هاشمی از دانشگاه آزاد خارج شد».

گفتنی است فرهاد رهبر-رئیس‌جدید دانشگاه آزاد- با وجود مسئولیت‌های اقتصادی مهمی که در کارنامه خود داشته، به عنوان چهره‌ای پاکدست و سلیم به لحاظ اقتصادی در بین موافقان و مخالفان خود معروف است. او در حوزه مدیریتی هم قائل به انضباط مالی و سلامت مالی مجموعه‌های وابسته به بیت‌المال است؛ اما گویا عزم فرهاد رهبر برای برخورد جدی با مافیای اقتصادی، برای عده‌ای اصلاً خوشایند نیست.

در حقیقت حسابرسی مالی و عزل برخی مدیران دانشگاه آزاد صدای روزنامه‌های زنجیره‌ای را درآورده است. آن‌هایی که واهمه دارند جزئیات بیشتر حیف‌ومیل چند ده ساله‌شان با شهریه‌های گزاف دریافتی از دانشجویان بیشتر ازاین‌رو شود، به فرافکنی و مظلوم‌نمایی روی آورده‌اند.

روزنامه‌های اصلاح طلب از همان زمانی که «حمید میرزاده» با نظر هیئت امناء دانشگاه از ریاست دانشگاه کنار رفت، سعی کردند با پیش بردن این خط که دانشگاه میراث هاشمی رفسنجانی است، با ایجاد فضای روانی و تبلیغاتی، جلوی تغییر و تحولات بنیادین در این دانشگاه و جمع شدن حلقه‌های قدرت، ثروت و نفوذ وابسته به جریان‌های خاص را بگیرند.

** «مکمل برجام»؛ ترفند جدید غرب برای تعمیم خسارت محض برجام

سایت ضد انقلاب رادیوفردا در گزارشی نوشت:

«فرانسه اعلام کرد که می‌توان مکمل‌هایی برای توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی در نظر گرفت...رئیس جمهور فرانسه نیز خاطرنشان ساخت که توافق هسته‌ای (برجام) در سال‌های ۲۰۲۵ به بعد می‌تواند با یکسری اقدامات لازم در رابطه با موشک‌های بالستیک ایران همراه باشد و تکمیل شود».

گفتنی است در روزهای گذشته در گزارش کمیسیون امنیت ملی مجلس تاکید شد که «تحریم‌ها فقط روی کاغذ برداشته شده است». مقامات ارشد دولت نیز بارها صراحتاً اعلام کرده‌اند که بانک‌های بزرگ خارجی از ترس تحریم‌های آمریکا از ارتباط با ایران امتناع کرده و تحریم‌ها فقط روی کاغذ برداشته است.

براساس مستندات متعدد برجام از نظر آمریکایی‌ها با اجرای تعهدات ایران تمام شده و تعهدات آمریکا روی کاغذ باقی خواهد ماند و نیازی به پاره شدن ندارد و اگر دولت ایران انتظار وعده نسیه جدیدی! از سوی آمریکا دارد باید امتیاز نقد جدیدی! بدهد. مقامات آمریکا در پی آن هستند تا با فشار بر دولت ایران برای تن دادن به برجام‌های دو و سه در قضایای موشکی و حقوق بشری، خسارت محض برجام را به دیگر مؤلفه‌های قدرت ایران تعمیم بدهند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 15
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 11
  • IR ۱۹:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۹
    27 2
    مهم این است که اصلاح طلبان تا بدان حد از پیروزی خود مطمئن هستند که می گویند هر کس بخواهد رای بیاورد و سوار قطار مجلس شود باید از ما بلیط بخرد. اما چگونه در یک انتخابات سالم و آزاد ممکن است یک گروه سیاسی تا این حد اطمینان داشته باشد که پیروز خواهد شد؟ مگر علم غیب دارد؟ یا در وزارت کشور خبرهایی است؟
    • IR ۲۲:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۹
      4 0
      احسنت
  • IR ۱۹:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۹
    27 1
    ای خدا ای فلک ای طبیعت شام تاریک این ملت را از دست این دزدان اشراف سحر کن
  • IR ۲۰:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۹
    1 7
    .یاد بگیرید ازمطالب وزین عصر ایران وانتخاب
  • US ۲۰:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۹
    14 4
    اصلاح طلبان قدرت طلب سرمایه دار ...فرقشون با دوستان اصولگراشون فقط دروغ هایی هست که به نام اصلاحات و این چرندیات میگن
  • IR ۲۰:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۹
    2 29
    با این اوصاف مشخص می شود که افراد لیست امید بدون دست درازی به اموال دولتی و بیت مثل برخی گروها با هزینه شخصی تبلیغ کرده اند که کار بسیار بجا و مردم پسند بوده است
    • طاهره IR ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۰
      9 0
      سرمایه شخصی رو از کجا آوردند؟؟؟؟؟ لابد ژن خوب دارن
    • IR ۱۹:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۱
      0 0
      مگه برای سرمایه شخصی باید به تو توضیح بده؟؟؟؟؟؟؟؟ سرمایه شخصیه یعنی شخصصصصییییی ....التماس دعا!!!
  • راحت IR ۲۱:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۹
    16 1
    اقا اجازه بی رودر بایسی از این لیست و لیست ها متنفرم و عقیده دارم مسبب هر کاری که تو این مملکت پیش نمیره و چیز دیگری از اب در میاد این اند بازی هاست ؛ ولی با این حال اینکه این نوع اطلاعات درز میکنه نشون میده این کار ها عمومییت داره ببین انقلاب و جمهورییتمون بکجا رسیده
  • طاهره IR ۲۱:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۹
    9 2
    یکی فقط بگه این حرف یعنی چی؟؟؟
  • تمنا IR ۲۲:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۹
    20 3
    و اذا قیل لهم لا تفسدوا فی الارض قالوا انما نحن مصلحون و چون به آنان گفته شود (( در زمین فساد نکنید)) میگویند ((ما از اصلاح طلبانیم)).....آیه 11 ...سوره بقره
  • صادق IR ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۱
    5 2
    به نظرم به جای فیلم معمای شاه یک فیلم به اسم معمای اصلاح طلبان بسازید و توش نشون بدید چطور عمده نظام جمهوری اسلامی اسلامی دست اصلاح طلبا بوده و چطور فاسد بودند
  • IR ۱۸:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۱
    1 0
    نفری 50 میلیون ؟؟!! اینا این همه پول رو از کجا میارن ؟؟ ما چرا به نان شب محتاجیم ؟؟
    • IR ۱۹:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۱
      0 0
      خخخخخخخخخخخ خب کارکن ...اونا هم کار کردن دادایی
  • IR ۱۸:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۴
    0 0
    لیست فله ای امید همینه .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس