کد خبر 765052
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۱۲
جشنواره سلامت

دومین جشنواره فیلم سلامت یکم تا ۵ شهریورماه در پردیس سینمایی چارسو برگزار خواهدشد.

به گزارش مشرق، با توجه به تأثیرگذاری زبان گویای هنر، بر ترویج و اشاعه فرهنگ و سبک زندگی سالم و به منظور تحقق سیاست‌های کلی سلامت، مقرر شد دومین جشنواره فیلم سلامت برگزار شود.


دکترهادی ایازی، قائم مقام وزیربهداشت و رییس جشنواره سلامت گفت: ما در وزارت بهداشت شورای فرهنگی سلامت را تشکیل دادیم که تاکنون جلسات متعددی داشته است. وقتی می‌گوییم پیشگیری مقدم بر درمان است، اصلاح رفتار، یکی از موارد مهم در پیشگیری است. برای مثال تشویق مردم برای دوری از دخانیات، غذاهای چرب و استفاده کم از قند، مواردی است که دراین حوزه جای می‌گیرد. برای اصلاح رفتار و سبک زندگی مردم نیاز به کارهای فرهنگی است که در این رویه، ابزار هنر، یکی از مهم‌ترین وسیله‌هاست. حالا در خود هنر هم، فیلم و سینما مهم‌ترین و تأثیرگذارترین شکل هستند. با همه این اوصاف، شورای فرهنگی به ما توصیه کرد تا جشنواره سلامت را ایجاد کنیم که بتوان از ظرفیت فیلمسازان و اهالی سینما در حوزه سلامت و درجهت اصلاح رفتار مردم بهره ببریم.

وزارت‌ارشادنگاه مثبتی‌به‌جشنواره‌دارد


رییس جشنواره سلامت از شکل گیری این جشنواره گفت و افزود: مکاتبه‌ای با وزارت ارشاد صورت گرفت و پیشنهاد تشکیل این جشنواره را ارائه کردیم. البته وزارت ارشاد، به دلیل پدیده جشنواره‌زدگی و تعدد آن‌ها در کشور، تمایل زیادی به ایجاد جشنواره‌های جدید ندارد اما، به دلیل اهمیت موضوع سلامت و نقش هنر دراین زمینه، دوستان وزارت ارشاد اهمیت وجود چنین جشنواره‌ای را درک کردند. آن‌ها متوجه بودند که برای ارتقای سطح سلامت جامعه، نیاز به حمایت از آثار سینمایی است و چنین جشنواره‌ای می‌تواند نقش مهمی دراین زمینه داشته باشد. اولین دوره جشنواره سلامت در سال95 برگزار شد.

550اثر دریافت کردیم


ایازی درباره چگونگی برنامه‌ریزی زمانی این جشنواره گفت: شورای سیاست‌گذاری تصمیم گرفت که دوره اول به بررسی تمام آثار با موضوع سلامت در پنج سال گذشته اختصاص یابد و آثار برگزیده به جشنواره راه یابند. نمونه‌های خوبی دیده شدند ولی به این تحلیل رسیدیم که می‌شود با حمایت‌های لازم، به آثار بهتری نیز دست پیدا کنیم. طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته، قرار شد جشنواره به صورت سالانه باشد و خداروشکر امسال هم در همان تاریخ سال گذشته به برگزاری دوره دوم اقدام کردیم. فراخوان آثار داده شد و حدود   550اثر معرفی شدند که 63مورد از آن‌ها فیلم‌های سینمایی بودند که 22نمونه مورد پذیرش قرار گرفتند. به نظرم برای یک جشنواره موضوعی، این حجم از آثار، عدد قابل توجهی هستند.

پزشکان‌وهنرمندان هیأت‌داوران‌ماهستند


هادی ایازی درباره ارتقای کیفی آثار این حوزه بیان کرد: در هیأت داوری این جشنواره دو گروه داور داریم. گروه اول پزشکان هستند که آثار را به لحاظ تخصصی بررسی می‌کنند و گروه دوم هنرمندان هستند که وجه هنری فیلم را مورد بررسی قرار می‌دهند. حدود 40درصد از آثار ارسال شده، برای اولین بار است که نمایش داده می‌شوند و حدود 80درصد از کل آثار هم به جز جشنواره فیلم فجر، نمایش دیگری نداشته‌اند. برای ما خیلی مهم است که فیلمسازان به سمت تولید آثاری بروند که به سلامت جامعه کمک کند. انتقال خون، اهدای عضو و خیلی از موضوعات دیگر، مواردی هستند که قابلیت پرداخت هنری دارند.


قائم‌مقام وزیربهداشت درباره مشوق‌های تولید آثار موضوعی در حوزه سلامت گفت: چنین جشنواره‌ای و فیلم‌هایی که با موضوع سلامت مردم تولید می‌شوند به طور طبیعی ارزش و جایگاه معنوی ویژه‌ای دارند اما درعین حال برای تشویق سینماگران، به آثار برتر جوایزی اعطا خواهد شد. البته به نظرمن، وجه معنوی این حرکت برای تهیه‌کنندگان مهم‌تراست. معتقدم با استمرار این حرکت، ارتقای کمی و کیفی آثار حوزه سلامت را شاهد خواهیم بود که به ارتقای سطح سلامت جامعه منجر خواهد شد.

به برخی آثارکمک مالی می‌کنیم


رییس جشنواره سلامت درباره حمایت مالی از آثار سینمایی گفت: ما سالانه تا سقف 10فیلم از آثار موضوعی حمایت خواهیم کرد. البته در سال جاری این اتفاق رخ نداده ولی در سال95 تا سقف 200میلیون تومان کمک را به برخی فیلم‌ها داشته‌ایم. نمونه‌های عینی این موضوع در جشنواره‌های موضوعی دیگر، مثل پلیس و شهر دیده می‌شوند. استمرار این رویه باعث جریان‌ساز شدن می‌شود و سینماگران را برای فعالیت دراین حوزه ترغیب می‌کند.

از آثار انتقادی استقبال می‌کنیم


هادی ایازی با اشاره به نقدپذیری این وزارتخانه افزود: قاعدتاً انواع فیلم‌هایی که در حوزه سلامت تولید می‌شوند،  به این جشنواره ارسال می‌شوند و هیأت داوران نیز آنان را مورد بررسی قرار می‌دهند. ممکن است برخی از این آثار تم انتقادی داشته باشند که می‌تواند مفید هم باشد. جالب است بدانید ما به‌جز فیلم‌های سینمایی به برنامه‌های تلویزیونی هم توجه داریم و نزدیک به 95برنامه به این جشنواره معرفی شده‌اند. ما این آثار را بررسی کرده‌ایم و طبیعتاً تمام این برنامه‌ها در مقام تعریف و تمجید از نظام سلامت نیستند. البته ما بخش‌های دیگری مثل کلیپ هم داشتیم که آن‌ها را دوسالانه کردیم.

ورک‌شاپ‌های جذابی داریم


ایازی درباره کارگاه‌های آموزشی این دوره گفت: سال گذشته هم این ورک‌شاپ ها برگزار شدند. ما از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی که در حوزه هنر هم فعال هستند دعوت کردیم و در این کارگاه‌ها شرکت کردند. فیلمسازان محترم دراین بخش حضور پیدا می‌کنند و در طرف دیگر، دانشجویان هم در جلسه حاضر شده و می‌توانند نقدهای خود را مطرح کنند و دراین بین بحث‌های خوب و کاربردی شکل می‌گیرند. این مباحث به ارتقای سطح سواد هنری مخاطب منجر خواهد شد. سال گذشته این بخش با شور و استقبال فراوانی برگزار شد و سالن‌ها مملو از جمعیت بودند و با توجه به تجربه سال قبل، پیش‌بینی می‌کنیم که ورک‌شاپ‌های امسال هم با استقبال زیادی همراه باشند.

حضور رسانه‌ای ضعیفی داریم


رییس جشنواره سلامت درباره علت کم‌رنگ بودن این جشنواره در رسانه‌ها بیان کرد: این جشنواره هنوز جوان است و تازه در دومین سال فعالیت آن هستیم. دکتر داروغه‌زاده که دبیر جشنواره است به دلیل مسوولیت جدیدش  در سازمان سینمایی آن طور که باید نتوانسته  برای این جشنواره وقت بگذارد و شاید این مورد هم یکی از دلایل این اتفاق باشد که قابل پذیرش است. این نقد به ما وارد است و آن را تأیید می‌کنم و امیدوارم آن را برای دوره سوم جشنواره اصلاح کنیم.

منبع: صبح نو

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس