کد خبر 764855
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۸
بارزانی

خبرگزاری روسی در گزارشی فشارهای خارجی و وابستگی کردستان عراق به روابط با همسایگان را از موانع اصلی برگزاری همه پرسی خواند.

به گزارش مشرق، خبرگزاری روسی اسپوتنیک در گزارشی نوشت: 

همه پرسی جنجالی کردستان عراق که قرار است 25 ماه سپتامبر برگزار شود به مرحله حساسی رسیده است. حیدرالعبادی نخست وزیر عراق هشدار داده است که استقلال بالقوه کردستان میتواند نتایج تراژیکی داشته باشد و مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه نیز درباره تهدید جنگ داخلی صحبت کرده است.

چلال باسلانچیک تحلیلگر سیاسی ترکیه میگوید اگر همه پرسی برگزار شود مردم کردستان عراق احتمالا با بحران اقتصادی جدی مواجه خواهند شد. 

وی همچنین میگوید؛ اغلب جریانات سیاسی داخل کردستان نیز از فشارهای ترکیه، ایران و دولت مرکزی عراق نگران هستند. واقعیت این است که دولت کردستان عراق از نظر منطقه ای بسیار وابسته به حفظ روابط خود با ایران و ترکیه است. اربیل از ترکیه و سلیمانیه از ایران برق مورد نیاز خود را تامین میکنند.

این گزارش افزود: علاوه بر آن، همه غذای وارداتی از کردستان از عراق و ایران تامین میشود. عده ای معتقدند که اوضاع اقتصادی و روابط با بغداد و همچنین دولتهای همسایه از موانع اصلی برگزاری همه پرسی هستند. 

براساس این گزارش، کردها که حدود 20 درصد جمعیت عراق را تشکیل میدهند و از زمان سقوط صدام حسین، دولت عراق به آنها خودمختاری اعطا کرده است قصد دارند در 25 ماه سپتامبر همه پرسی جدایی از عراق را برگزار کنند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • IR ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۳۰
    7 35
    بازیچه غرب و شرق.الان هم پادو غرب.
  • رسول IR ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۳۰
    13 3
    رفراندوم یه چیزه کشور شدن چیز دیگریست اینها هم که گفته شده موانع کشور شدنه نه همه پرسی- در رابطه با واردات برق یا کالا های دیگر ارمنستان هم برق وارد میکند اینا که دلیل نمیشه بعد باز تکرار می کنم اینا موانع کشور شدنه نه رفراندم
  • IR ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۳۰
    7 15
    خود بارزانی مشروعیت نداره و پست حکومتیش خیلی وقته غصبی و باطل شده.در ضمن رفراندوم هم وجاهت قانونی نداره چرا که برای رفراندوم قانون ارجح قانون اساسی عراق است نه بلند پروازی های این مترسک.
  • الموسوی الحسینی IR ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۳۰
    11 9
    میگویندبزرگی به عقل است نه بسال حالابایدگفت که این بارزانی فقط ازنظرسن رشدکرده است وگرنه خودرابازیچه عربستان وهابی واسرائیل وآمریکانمی نمودودردسردیگری بعدازداعش درعراق درست نمی نمود.مرگ برهرچه مزدوراست
  • میثم IR ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۳۰
    33 1
    روسیه از جمله کشورهایی بود که با یک صراحت زرد و و نه چندان آشکار خودش رو از استقلال اقلیم اعلام کرد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس