ایران و عربستان

یک رسانه آمریکایی در تحلیلی نوشته عربستان سعودی به دلیل کاهش منابع مالی در سیاست مهار نفوذ ایران در منطقه ناکام مانده است.

به گزارش مشرق،  یک رسانه آمریکایی در تحلیلی نوشته کاهش منابع مالی عربستان سعودی موجب شده این کشور به این درک برسد که توان مقابله با نفوذ ایران در منطقه را ندارد.

وبگاه بیزنس‌اینسایدر نوشته راهبرد عربستان سعودی در خاورمیانه در سال‌های گذشته توزیع پول در میان کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس برای مقابله با نفوذ ایران در منطقه بوده است، اما در ماه‌های گذشته، محدودیت‌های مالی ریاض کاهش توان این کشور برای اعمال نفوذ حتی در شبه جزیره عربستان را در پی داشته است.

این رسانه با اشاره به سیاست سال‌های گذشته عربستان برای تأمین مالی گروه‌های افراطی در منطقه نوشته است: «قدرت گرفتن داعش گواهی است که نشان می‌دهد چنین راهبردی می‌تواند نتایج ناخواسته به بار آورد. در واقع، تلاش عربستان برای توسعه نفوذ منطقه‌ایش باعث کاهش توان این کشور هم در داخل و هم در شبه جزیره شده است.»

مطابق این تحلیل «سعودی‌ها در حال رسیدن به این درک هستند که نمی‌توانند به تحولات پویای منطقه شکل بدهند. عربستان می‌تواند برای مخالفانش مشکل ایجاد کند اما نمی‌تواند مسیر آینده رویدادها را کنترل کند.»

رسانه آمریکایی نوشته است: «این تجربه موجب شد سعودی‌ها تمرکز تلاش‌هایشان را بار دیگر به سمت مناطق نزدیک‌تر به داخل، در مناطقی مانند یمن معطوف کنند.»

در این مطلب آمده است: «در همین حال، کاهش قیمت نفت با محدود کردن بودجه عربستان نه تنها باعث کاهش توانایی ریاض برای رساندن پول به گروه‌های نائب در سراسر منطقه شده، بلکه توانایی آن برای اقدامات نظامی متعارف در شبه جزیره را هم کم کرده است.»

ایمیل‌های افشا شده از مکاتبات سفیر سابق آمریکا در فلسطین اشغالی و سفیر امارات در آمریکا، تازه‌ترین شواهدی هستند که شدت فشارها بر عربستان سعودی بابت کاهش بودجه را نشان می‌دهند.

یوسف العتیبه، سفیر امارات در آمریکا در مکاتبه‌ای که به تازگی افشا شده نوشته است که «محمد بن سلمان»، ولیعهد فعلی عربستان خواستار خروج از جنگ یمن است که خود آغازگر آن بوده است.

بیزنس‌اینسایدر می‌نویسد: «در مقطع فعلی، هم ایران و هم عربستان سعودی می‌دانند که گرفتاری‌های مالی ریاض توانایی این کشور برای محافظت از منافعش را محدود می‌کند. این ضعف، در هر گونه مذاکره مستقیم بین دو کشور لحاظ شده و به مصالحه‌ای منجر خواهد شد که بیشتر به نفع ایران خواهد بود تا عربستان.»
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۰:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۹
    37 2
    از بس که ریخت و پاش میکنن و در هر سفری میلیونها دلار به عیاشیشون هزینه میکنن حقشونه مضافن ضرباتی که در یمن و عراق و سوریه از مقاومت منطقه دریافت میکنن رمقشون رو گرفته
    • ماني IR ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۳۰
      0 0
      مضافا درسته دكترجان
  • علی IR ۰۳:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۳۰
    2 1
    خدا لعنت کنه دشمنان ایران و این آمریکا و اسرائیل و ترکیه و آل سعود حرومزاده ی لعنتی رو

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس